Prince of Persia

recenze  27
Martin Šmíd, 21. 12. 2008 19:47
Nový Prince of Persia byl v posledních měsících hodně očekávanou hrou. Mohla za to především písečná trilogie, která si udělala skvělé jméno na předešlé generaci konzolí. UbiSoft se ale rozhodl, že s novou generací upustí od písků času a přinese něco nového, co bude charakterizovat novou generaci. Kupodivu je změn opravdu hodně a nezůstal kámen na kameni. Jak si nové dobrodružství perského prince vedlo v naší recenzi, si můžete právě přečíst.

Písečná trilogie byla zakončena, a tak vývojáři přichází s úplně novým příběhem. Ten začíná sice narážkou na starší hry, když princ vykřikuje jméno Farah (nejde o princeznu, ale o oslíka naloženého zlatem, který se princovi ztratil v poušti), tedy princezny z předchozí trilogie. Tu sice během hry neuvidíme, ale zato se nám do cesty postaví další kráska, která se jmenuje Elika. Ta na prince skočí ve chvíli, kdy je celý unavený z cesty po poušti. Novou ženskou hrdinku totiž pronásledují stráže a nebyl by to princ, aby jí nenabídl pomoc a se strážemi si to nevyřídil po svém. Jenomže jak postupně princ zjistí, žádný strach o Eliku mít nemusí a spíše bude v ohrožení on sám. Společná cesta s Elikou dovede našeho hrdinu do tajemného údolí, kde se nachází nádherný chrám. Uvnitř chrámu se nachází strom života, který drží v sobě boha zla Ahrimana. Jenomže jak už to bývá, strom je najednou zničen Eličiným otcem a zlý bůh Ahriman je vypuštěn na svět. Ten tak čeká záhuba, ale Princ se rozhodně nevzdává a společně s Elikou mají za cíl znovu boha polapit. Příběh má ovšem hodně zvratů, které nebudeme prozrazovat, konec hry je totiž hodně zamotaný a každý by ho měl vidět na vlastní oči.

Hlavní hrdina se tak ocitá v situaci, kterou ani nemusí řešit, ale protože nemá co dělat, přislíbí svoji pomoc. To Elika se ihned po hlavě vydává zastavit Ahrimana, protože cítí, že jde o její povinnost. Hned na začátku je třeba zmínit, že se oba charaktery navzájem skvěle doplňují. Princ, který ve skutečnosti ani princem není, si dělá ze všeho legraci a nic nebere vážně. To Elika vše myslí smrtelně vážně a občas hlavního hrdinu pořádně setře. Výsledkem jsou velice zajímavé rozhovory, které jsou dobře napsány, a rozhodně se u nich nebudete nudit. Rozhovory sice nejsou povinné, ale jejich ignorací přijdete o podstatné informace a o další kupu zábavy, o kterou přeci jde.

Elika není jen společnicí, se kterou občas hodíte řeč. Jde s vámi kamkoliv a dokonce se stane vaším zachráncem. Písky času jsou ty tam a Elika je tak novou „schopností” prince. Pokud totiž uděláte během hry nějakou tu chybu, Elika ji dokonale napraví. Třeba když náhodou skočíte špatně, tak vám podá ruku a vytáhne vás na nejbližší pevnou zem. Elika je potřebná i v překonávání nejrůznějších překážek. Pokud je potřeba daleký skok, není problém skočit, v půlce letu stisknout trojúhelník a Elika vám o velký kus skok prodlouží. Zajímavým nápadem jsou i Eličiny schopnosti, na které potřebujete speciální svíticí orby. Schopnosti jsou celkem čtyři a na každou z nich potřebujete určitý počet orbů. Schopnosti poté využijete na vyznačených místech, kde narazíte na speciální kruhy se značkou. Každý kruh má vždy barvu požadované schopnosti. Nemusím tak ani říkat, že na začátku hry se na některá místa ani nedá dostat právě kvůli chybějícím schopnostem.

Speciální orby získáváte vždy po vyčištění kousku jedné ze čtyř lokací. Možná si řeknete, že je to docela málo, ale už při vstupu do první z lokací zjistíte, že jsou obrovské a proskákat každou z nich na 100% vám dá pořádně zabrat. Lokace jsou nejprve zamořeny temným bohem Ahrimanem a jeho kumpány, od kterých je musíte osvobodit. Nejprve tak skáčete temnou úrovní bez života, a abyste ji osvobodili, musíte vyhnat z její části bosse, který ji ovládá. Každá lokace se poté vždy skládá ze čtyř specifických míst, které je třeba osvobodit, abyste mohli svést finální souboj. Dalo by se říci, že v každém území svedete pět velkých bitev s bossem, ale až na ten poslední pokus se vám ho podaří zlikvidovat. Bossové jsou celkem čtyři a v první lokaci vám bude dělat společnost Hunter, ve druhé Alchymista, ve třetí záhadná Konkubína a ve čtvrté Warrior. Každý souboj má vždy jedinečný průběh a na každého bosse musíte vymyslet taktiku, která na něj zabere. Souboje ať už s bossy nebo řadovými přisluhovači jsou docela jednoduché a většinou musíte najít jen komba, která na ně budou platit. V boji vám pomáhá i Elika. Ta může nejen zaútočit na protivníka, ale i vás dostat z problému, pokud by vám hrozila smrt. Smrt je tak pro prince v této hře tabu, ale pokud uděláte v souboji chybu, budete pochopitelně potrestáni. Nepříteli se totiž doplní život a musíte začít od začátku. Co to znamená při souboji s tuhým bossem, kterému stačí zasadit poslední rány, jistě nemusím zmiňovat.

Soubojů ve hře není moc a většinu hry budete akrobaticky překonávat jednotlivé lokace. Čeká na vás klasické běhání po zdi, ručkování po sloupech, skákání po tyčích a lezení po římsách. Tedy klasika z předchozí trilogie, která je tu umocněna o novou vychytávku, která je připevněna na ruce hlavního hrdiny. Jde o speciální rukavici, kterou můžete sjíždět vertikální stěny, ale hodit se bude i v boji, kdy ji ve správný okamžik můžete použít k nadhození protivníka. Princ se naučil i nové akrobatické kousky. Jedním z nich je i běh po stropě, kdy se stačí pouze ve správný okamžik chytit kovového kroužku.

Abychom mohli recenzi zakončit, musíme se zmínit o technické stránce. Grafika je jak jistě víte kreslená a je nutno říci, že se tak na prince pěkně kouká. Nejprve jsou zamořené levely tmavé a bez života, ale když je osvobodíte, čeká na vás pestrá škála barev, na které se krásně dívá a procházení takové oživené úrovně je jedna radost. Grafický osobitý styl dodává hře jedinečnou pohádkovou atmosféru, kterou ocení jak mladší hráči, tak ti starší. Hudební stránka je poté také velmi povedená a některé melodie majíc epický nádech a dodávají hře tu pravou atmosféru. Skvělé namluvení hlavních dvou protagonistů, tedy Prince a Eliky, je poté už jen takovým bonbonkem.

Prince of Persia je skvělou adventurou, která si vás získá skvělým designem, úžasnou kreslenou grafikou a plným pytlem hlášek hlavního hrdiny. Už dlouho jsme tu neměli hru, jejíž hraní by bylo velkou zábavou a užívali bychom si ji tak, jako nové dobrodružství nesmrtelného prince.

Prince of Persia

ps3x360
Ubisoft, Ubisoft Montreal
Datum vydání hry:
2. 12. 2008
Žánr:
Plošinovka
KARTA HRY
9/10

Komentáře