Avowed

Avowed
recenze  42
Martin Šmíd, 13. 2. 2025 15:00
Musím říci, že akvizice Obsidian Entertainment byla pro Xbox trefou do černého. Získal totiž osvědčené studio plné talentovaných vývojářů, které sype hry s vysokou kvalitou v pravidelných intervalech. Od té doby, co Xbox studio koupil, jsme se od něj dočkali nejen originální a velmi zábavné kooperativní survival dobrodružné hry Grounded, odehrávající se na zahradě mezi brouky a dalším hmyzem, ale také velmi povedené adventury Pentiment. Na letošní rok si pak studio připravilo hned dvě nové velké akční RPG hry, s nimiž bude chtít potěšit svoji hlavní fanouškovskou základnu. První je dnes recenzovaný fantasy počin Avowed, přičemž do konce roku bychom se měli dočkat humorně pojatého sci-fi The Outer Worlds 2. Nejprve ale k Avowed, na který jsem se v posledních měsících docela dost těšil, hlavně pro jeho svět a celkově dobře vypadající soubojový systém i další možnosti. Jak dopadl, se dočtete níže v mé recenzi.
Avowed

Recenzovaná verze: Xbox Series X/S

Vývojáři z Obsidian Entertainment se rozhodli, že svoji novou hru Avowed zasadí do už dříve vytvořeného a bohatého fantasy světa Eora, který se objevil v sérii Pillars of Eternity (Pillars of Eternity a Pillars of Eternity II: Deadfire). Jde o zajímavý mix fantasy s modernějšími prvky, takže vedle klasických zbraní a kouzel se objevují třeba pistole nebo pušky. Výsledkem je zajímavý svět, který i v rámci žánru působí svěže. Pokud jste žádnou hru ze série Pillars of Eternity nehráli, nemusíte se bát, že byste se v Avowed ztratili a neměli k řadě událostí kontext. Staví na vlastním jedinečném příběhu, pro který není nutné mít odehrané hry ze série Pillars of Eternity. Navíc se odehrává i na doposud blíže neprobádaném velkém ostrově Living Lands, který je hodně rozmanitý na různé rasy obyvatel, ale také biomy i flóru a faunu. Na první pohled jakýsi zapomenutý ráj na zemi plný magie, ale bohužel ho začala trápit záhadná nákaza, která ho postupně sžírá a hubí. I proto se jako vyslanec Aedvru vydáváte na ostrov, abyste odhalili, co za nákazou stojí a pokusili se jí zastavit dříve, než bude úplně pozdě. Na začátku se to jeví jako prostý vyšetřovací úkol, ale postupně se vše podle očekávání zamotá a budete muset odhalit nejedno tajemství, které se na ostrově nachází.

Celkově příběh je více než slušný a dokáže udržet pozornost po celou dobu, ačkoliv nejde o něco objevného a originálního, co by tu nebylo. Vývojáři ho ovšem podporují dobře napsanými a snadno zapamatovatelnými postavami, k nimž je možné si vytvořit silná pouta. Některé budou hlavního hrdinu doprovázet, ostatní bude postupně potkávat v rámci příběhu i vedlejších úkolů. Stejně jako u mnoha jiných her studia Obsidian i v Avowed hodně záleží na činech a rozhodnutích samotného hlavního hrdiny, která učiníte. V košatých rozhovorech můžete činit různě důležitá rozhodnutí, a to prakticky neustále, ať už jde o hlavní příběhovou linku, vaše společníky nebo jen drobnější vedlejší úkol, vše je možné ovlivnit a vývojáři v tomto nechávají hráči naprostou svobodu. Některá rozhodnutí se projeví hned, třeba tím, že vše vyřešíte v klidu nebo šarvátku, jiná budou mít dopad až za několik hodin. Důležitost rozhodování je patrné a má velký vliv na to, jak nakonec hru prožijete.

Výše jsem zmínil, že se hra Avowed odehrává na rozlehlém ostrově Living Lands, což je sice pravda, ale nejedná se o klasický open-world jako v Assassin’s Creed nebo Horizonu, jak možná očekáváte. Hra se totiž odehrává v několika nápaditých a po stránce designu v krásně navržených částech (lokacích) tohoto ostrova, které se liší od sebe svým biomem, takže se podíváte do přístavního městečka, hustých lesů s nebezpečnými medvědy, ale také do spíše vyprahlého pouštního prostředí se sem tam nějakou tou oázou a tak dále. Mnohdy se navíc tyto části, do nichž je možné se vracet, liší i svými protivníky, atmosférou a samozřejmě problémy, které budete muset řešit. Je nutné zmínit, že nejde o lineární levely, ale o větší lokality (dříve se takto velké plácky daly označit za open-world, než přišly ve hrách obludně velké světy), které mají různá zajímavá místa, od skrytých jeskyní, dolů a dokonce je možné sem tam prozkoumávat i svět pod vodou. Většinou mají jednotlivé části ostrova i menší vesničky nebo větší živé město s obchodníky a obyvateli, kde se dozvíte další podrobnosti nebo můžete nakupovat nové vybavení. Tento přístup vývojáři převzali z The Outer Worlds, kde se mi popravdě hodně líbil. Jen jsou jednotlivé lokace v Avowed ještě o něco větší, propracovanější, nabízejí kolikrát krásné scenérie a vlastně i hodně lákají k tomu, abyste je procházeli, hledali zajímavá místa a tak dále.

Avowed je hlavně akční RPG hrou, kterou můžete hrát ve first-person nebo third-person pohledu (ten je ale dle mého názoru nepoužitelný), v níž si na začátku můžete vytvořit hrdinu dle svých preferencí skrze celkem slušný editor. Ten nabízí docela dost možností a je možné v něm strávit desítky minut. Důležitější než vzhled je ovšem počáteční výběr původu hlavního hrdiny a rozdělení bodů do jednotlivých vlastností, které otevírají další možnosti během rozhovorů. Tyto vlastnosti je možné dále rozvíjet a dávat jim následně i body za levely, ale to jak si je na začátku rozdělíte, má docela slušný vliv nejen na začátek, ale i na pozdější fáze hry.

Když byla hra Avowed oznámena, mnozí začali říkat, že bude vypadat a hrát se podobně jako The Elder Scrolls V: Skyrim, ale opak je pravdou. Od dnes už slavné klasiky od Bethesdy se hodně odlišuje a nemá s ní moc společného. Hratelnost a samotné souboje jsou spíše arkádové a hodně svižné, do toho budete po úrovních rychle běhat, skákat a překonávat překážky skrze vyladěné ovládání a lehčí parkour jako v Assassin’s Creed nebo Dying Light. Jde vlastně o docela zajímavý, zábavný a dobře fungující mix. Špatně se popisuje, ale vývojářům se povedlo přijít s celkem svěží fantasy akční RPG hrou, která se hodně odlišuje od všeho, co jsme tu doposud měli, a to je určitě dobře. Jedině snad stealth mechanika mi přišla celkem zbytečná a na chuť jsem ji za celou dobu hry nepřišel. Jde ale jen o bonus, který je možné využívat, já se v 99% postavil protivníkům pěkně z očí do očí. To je nejzábavnější způsob, jak s nimi bojovat.

Vývojáři dávají hráči naprostou volnost nejen v oblasti příběhu a důležitých rozhodnutí, ale také v tom, jak bude hrát. Můžete být rytířem, který využívá hlavně zbraně na krátkou vzdálenost jako meč, kopí, palice, kladiva nebo sekyry v jednoruční nebo obouruční variantě. Mě se nejvíce osvědčil jednoruční meč nebo kopí doplňované štítem v druhé ruce pro vykrývání úderů protivníků, které hraje v rámci taktické hratelnosti důležitou roli. Kromě zbraní na krátkou vzdálenost je možné mít i luk nebo pušky jako ranger na delší vzdálenost, které se mi ale moc neosvědčily, případně je možné hrát jako mág, který praží své protivníky ohnivými, zmrazujícími nebo elektrickými kouzli, což je popravdě také docela velká zábava. Je ale možné samozřejmě i kombinovat vše dohromady, takže zatímco v jednu chvíli sekáte do nepřítele sekyrou, rychlým stisknutím Y je možné přepnout na mága a na další seslat ohnivý firewall nebo jiné zničující kouzlo.

Celý soubojový systém je pak podpořen klasickými stromy s pasivními i aktivními dovednostmi, které si postupně odemykáte za levelování. U nich mi docela vadí, že mají jen málo aktivních schopností a nelze zase tak moc stavět propracovanější buildy, jako třeba v Diablu IV nebo jiných akčních RPG hrách. Já jsem třeba dost střídal hraní za bojovníka, rangera a mága, takže jsem měl hratelnost celkem rozmanitou, ale pokud se rozhodnete jen třeba pro bojovníka, musíte počítat s tím, že po čase souboje budou docela repetitivní. I proto doporučuji více experimentovat a nedržet se jednoho stylu. Je ale určitě škoda, že vývojáři slušný základ nepodpořili více skilly a možnostmi, s nimiž by bylo i hraní jen za jednu třídu v rámci celé hry zábavné a rozmanité. V tomto vidím asi nejvýraznější problém Avowed, které se prezentuje jako komplexní akční RPGčko a ne jako prostá řežba o pár kombech. 

Pokud jde o nepřátele, s nimiž budete bojovat, většinou jde o místní faunu jako pavouci nebo různí brouci, ale také nakažení obyvatelé, rytíři nebo velcí humanoidní ještěři. Druhů protivníků je vzhledem k délce hry uspokojivé množství, přičemž oceňuji, že souboje jsou dost napínavé, kolikrát o taktice a je nutné už na střední obtížnost opravdu vykrývat jejich údery. Navíc je dobré se učit i jejich slabiny, do nichž je možné dávat kritické údery. Rozhodně Avowed není jen bezduchá sekanice, jak by se mohlo z trailerů jevit. Sem tam se vám postaví do cesty i nějaký ten boss. Souboje s těmito těžšími protivníky jsou sice fajn, ale na druhou stranu nejsou něčím, na co byste dlouho vzpomínali. Jsou spíše standardní. Užijete si je, ale rozhodně na ně nebudete týdny nebo měsíce vzpomínat, jako třeba na bosse v Soulovkách od From Softwar nebo jiných akčních RPG hrách.

Velkou roli v rámci příběhu i hratelnosti hrají společníci, kteří se k vám postupně přidají. Ti jsou čtyři a mezi nimi je třeba kouzelnice Giatta, kterou jsem si během hraní hodně oblíbil, nebo trpasličí bojovník Marius. Se společníky můžete vždy komunikovat ve speciálních táborech, které je možné rozdělávat u speciálních velkých krystalů. Díky tomu si s nimi utváříte vztah a získáváte hromadu dalších podrobností. Kromě toho si v táborech můžete vylepšovat vybavení (padá v různé raritě), za nasbíraný materiál. Upgrade systém je zde jednoduchý, ale funkční. Případně je možné vyrábět lektvary a další důležité věci. Také je tábor místem vaší bedny, do níž je možné ukládat nalezené cennosti. Zpět ale ke společníkům. To, jaký společník s vámi půjde, si vždy určíte při opouštění tábora. Ti se pak liší nejen svým vzhledem, ale hlavně svými schopnostmi, což je nejvíce vidět během soubojů s protivníky. Do soubojů se společníci sami aktivně zapojují, ale skrze kruhové menu je možné je i ovládat a sesílat jejich útoky, případně podporu v podobě léčení a tak dále. Určitě pěkný doplněk hratelnosti, který ji přidává větší hloubku a hodně jsem ho využíval.  

Ačkoliv má Avowed otevřenější místa a dává hráči možnost svět prozkoumávat, pořád jde v rámci hlavního příběhu spíše o lineárnější zážitek, takže nečekejte další The Elder Scrolls V: Skyrim. To ale sami vývojáři před vydáním jasně zdůrazňovali, takže jim to není možné mít za zlé. Je ale dobré si v tomto nastavit určitá očekávání. I proto jsem se na úplný konec dostal za nějakých patnáct hodin, což určitě není špatný výsledek, ačkoliv u akčních RPGček jsme zvyklí i na mnohem větší porce. Po celou dobu jsem ovšem dobře navil, vlastně si nepamatuji, že by hra měla v rámci hlavní kampaně nějaké hluché místo. Pořád se děje něco zajímavého, budete prozkoumávat nádherné lokace a podstupovat napínavé a zábavné souboje. U herního času je nutné dodat, že jsem hodně vedlejších úkolů během prvního hraní nesplnil, schválně jsem si je nechával na později, protože jsem tak nějak doufal, že mě hra pustí po dohrání do světa a budu ho moci dále prozkoumávat. Jako je to u mnohých jiných podobných her. To se ovšem bohužel nestalo. Po titulcích je možné jen nahrát starší uloženou pozici nebo začít hrát úplně znovu. To je opravdu škoda, protože v závěrečných lokacích jsem si hrdinu krásně vylepšil a získal i hromadu parádního vybavení, ale bohužel jsem si ho užil jen hodně krátký čas. Chybí dokonce možnost New Game+. Snad vývojáři tento nedostatek časem opraví, protože nemožnost vrátit se zpět nebo minimálně absenci New Game+ nechápu.

Zvláště když vedlejší obsah není k zahození. Já jsem si po dohrání tedy nahrál starší pozici. Tady je nutné být férový a zmínit, že hra jasně upozorní, že se dostáváte do bodu, z něhož už není návratu, a je nutné tuto skutečnost potvrdit. Vedlejší úkoly jsou spíše klasičtějšího charakteru, že plníte zadání pro obyvatele jednotlivých lokací, kteří mají nejrůznější problémy. Na druhou stranu mě bavilo tyto úkoly plnit, některé jsou vážně i dost povedené a krásně doplňují hlavní příběhovou linku, navíc zavedou do částí světů, které by bylo možné jednoduše minout a neprozkoumat je. Navíc jste za ně i dobře odměňováni, a to nejen kvalitním herním zážitkem. Kromě vedlejších úkolů je možné plnit i bounti, které nabíráte po vzoru třetího Zaklínače ve městě. Na některá monstra jsou vypsány odměny a na vás je, abyste je zabili a získali z nich trofej, kterou následně vyměníte za XPčka a nějaký ten menší peněžitý obnos. Tady si myslím, že odměny by měly být lepší za tuto aktivitu. Každopádně minimálně vedlejší úkoly jsem si užil a prodloužil si s nimi herní čas

Jak už jsem zmínil výše, když byla hra Avowed oznámena skrze teaser trailer, očekával jsem spíše realističtější zpracování, možná něco ve stylu Kingdom Come: Deliverance II, ale nakonec vizuální stylizace je plná pestrých barev jako u World of Warcraft a jiných podobných her. I když jsem měl z ní strach, nakonec musím říci, že se ke hře hodí, vizuálně jde o velmi pěknou podívanou, která rozhodně neurazí. Prostředí je nádherné, plné detailů i krásných scenérií, nad nimiž se tají dech, stejně tak musím pochválit detailní postavy, ačkoliv občas s trochu topornými animacemi a průměrnou mimikou. Na druhou stranu se mi během hraní líbilo nasvícení a různé menší krásné efekty. Vývojářům se jednoznačně vyplatilo, že sáhli po novém Unreal Enginu 5. Vizuální stránce prakticky nemám, co bych vytknul. Ano, sem tam se najde pár menších nedostatků a technických problémů, především úsměvných grafických glitchů, ale ty nemají moc velký vliv na hratelnost nebo celkový zážitek, takže je možné nad nimi mávnout rukou.  

Možná si ještě pamatujete, že před několika měsíci vývojáři naznačili, že hra Avowed poběží na konzolích pouze ve 30 fps, což vyvolalo docela velké pozdvižení. Nakonec ale na optimalizaci zapracovali a mohou nabídnout více režimů zobrazení. Nejprve se podívám na Xbox Series X verzi, kterou jsem hrál nejdéle. V ní je možné si zvolit hned ze tří režimů zobrazení (Quality, Balanced a Performance), což jsem popravdě před zapnutím nečekal. Quality režim je po obrazové stránce určitě nejkvalitnější, zaměřuje se na 4K rozlišení a podporuje ray-tracing efekty, ale zase běží pouze ve 30 fps. Balanced se mi hodně zamlouval během hraní, protože stále běží ve 4K, podporuje také ray-tracing, ale na televizích s podporou 120 Hz běží ve stabilních 40 fps, což je oproti 30 fps znatelný rozdíl. Pro co největší plynulost je možné hrát v Performance režimu. Ten podporuje stabilních 60 fps. Sice nepodporuje ray-tracing, ale pořád běží ve vysokém rozlišení 1800p a kvalita obrazuje je také velmi dobrá. I proto jsem po většinu času preferoval tento režim.

Několik hodin jsem testoval i verzi pro konzoli Xbox Series S, kde jsou znatelné velké ústupky ve vizuální kvalitě a běží jen v rozlišení 1080p, navíc jsem narazil na několik výpadků textur. Odladěnost byla určitě menší než u Series X verze. Co ale hráče na této konzoli potěší, je přítomnost dvou režimů zobrazení – Quality a Balanced. Zajímavostí je, že oba podporují ray-tracing, navíc Balanced pak běží ve 40 fps. Já bych popravdě raději ocenil, pokud by byl ray-tracing vypnutý a zvedlo se rozlišení a celková vizuální kvalita.

Zatímco u Pillars of Eternity museli vývojáři žádat o podporu hráče skrze Kickstarter, na Avowed už měli slušný rozpočet díky Microsoftu a skutečnosti, že jsou součástí first-party studia Xboxu. To se kladně podepsalo na celkové velmi dobré prezentaci a velkých produkčních hodnotách. To je vidět i na kvalitním ozvučení a hlavně dabingu. Velmi dobrou práci odvedli najatí herci u všech postav, ať už hlavních nebo vedlejších, které se v rámci příběhu objeví pouze na pár minut. Soundtrack, za nímž stojí hudební skladatel Venus Theory je rovněž kvalitní, má řadu povedených skladeb, které krásně doprovázejí souboje s bossy i průzkum světa.

Studio Obsidian Entertainment ani nyní nezklamalo a s Avowed servíruje kvalitní fantasy akční RPG hru s dobře napsaným příběhem, který je možné ovlivňovat svými rozhodnutími, zajímavými a dobře zahranými postavami, zábavným soubojovým systémem a nádherným světem, jehož lokace je radost prozkoumávat. Potěší navíc i krásné vizuální zpracování a dobrý hudební doprovod. Škoda jen třeba jen omezenějších stromů dovedností u jednotlivých tříd nebo nemožnost po dohrání pokračovat či rozehrát vše znovu s nahraným vybavením. Tyto nedostatky ovšem nedokážou pokazit jinak velmi dobrý dojem, který z Avowed po dohrání mám. 

Avowed

Avowed
xsx
Microsoft Game Studios, Obsidian Entertainment
Datum vydání hry:
18. 2. 2025
Žánr:
RPG, Adventura
KARTA HRY
8/10
reklama reklama

Komentáře

Acemax67 #VYDIS
14. 2. 2025 21:42
😁1
@Hashut: To byla jen taková řečnická otázka viď?😀
14. 2. 2025 23:47
👍4🤦1😁1
@Hashut: Fujtajbl. Se mi dělá špatně při pomyšlení to hrát nebo to vůbec nějak podpořit. Průměrné woke hry Ti s radostí přenechám. A Aceovi samozřejmě taky. 😁 Jen užívejte, chlapci. Na podobný odpad jste od MS zvyklí.
15. 2. 2025 9:59
👍4🤮2🤦1
@Ashitaka: Konečne im vychádza po troch rokoch niečo s hodnoteniami nad 6/10 tak sú z toho celý bez seba. Úplna eufória z takejto tuctovej fantasy RPG? To hovorí samo za seba.
StouperCZ #Xbox Ultimate
16. 2. 2025 9:27
🤦5🤮2
@Ashitaka: Víc woke odpadu produkuje Sony :D. Last of US ? Naštestí jsem ani jedničku nedohrál jaká je to skvělá hra :D
17. 2. 2025 10:16
17. 2. 2025 19:55
👍4🤮1
@StouperCZ: Dobře ti tak, vůbec to nehraj.
To je pro tebe a třeba takového Alfa srance až moc dobré. Zůstaňte u svého podprůměru a spokojení budeme všichni 😉
StouperCZ #Xbox Ultimate
19. 2. 2025 1:08
@Alucard: Nebudu, já mám co hrát :) Avowed je super. A ty budeš mít taky co hrát, neboj.. Jen si počkáš, jako za dob PS3 :D
yenda1 #HovnoZle
20. 2. 2025 18:44
👍1
Zkusil. Asi hoďku. Na Hard. Není to špatný. Chce to povypínat všechen ten bordel - ukazatele, šipky, značky prostě všechno.
Souboje fajn. Není to jen tupý rubání zatím. Celkově je to arkádověji pojatý. Což není špatně. Ještě chvilku tomu dám.

Na Esku to běhá svižně, což není žádný překvapení u týhle supr mašiny. :D
StouperCZ #Xbox Ultimate
22. 2. 2025 12:48
👍1
@yenda1: Přesně, všechno vypnout. Hra má spoustu nastavení, takže by měla sednout každému stylu hraní. Já si to užívám s kompletním průzkumem a příběh až nakonec, paráda, hudba je úžasná, level design taktéž. Není to dokonalý, ale rozhodně se nenudím 😁. A souboje jsou úplně jiné než z trailerů. Musí se trošku přemýšlet a ne jen klikat, hodně si je užívám, hlavně proti silnějším..
yenda1 #HovnoZle
23. 2. 2025 9:16
👍1
Musí se v tom člověk trochu povrtat no, v nastavení. Je celkem obsáhlé. Ale lze si to upravit celkem na míru.
A tak sem u toho zůstal dýl než sem čekal. Toulám se po první oblasti už nezdravě dlouho. Když koukám na tu mapu, tak bych měl pohnout.
K zaháčkování mi stačí dvě věci: parádní průzkům. Vyplivne tě to a starej se. A z toho plyne i druhá věc a tou je výzva. Občas se zabloudí a někde dostanete pěkně nalloženo. Na vyšších obtížnostech i na ten normál už je třeba trochu taktizovat. Ne jen tupě rubat. Našel sem si konečně své kombo zbraní a konečně mám pocit, že to chytám do ruky.
Příjemný překvapení. Z obrázků a videí to vypadá mnohem hůř, než když to máte v prackách.
StouperCZ #Xbox Ultimate
23. 2. 2025 17:32
👍1
@yenda1: Nemůžu než souhlasit :). Jsem taky pořád v první oblasti a explorace je super. Nic tu není podobný a každý kout je originální. Můžeš si i dokonce vybrat jak se k něčemu postavíš, jsou různé cesty jak se kam dostat a jak na ně vlítnout. Stealth mi moc nejde :D. Bounty jsou super, navíc najdeš i super eq, atd .. :) Co sis zvolil za styl hraní ? Warra, Rangera nebo wizarda ? Či kombinace, což mi přijde nejlepší.
yenda1 #HovnoZle
24. 2. 2025 8:51
@StouperCZ: Zkoušel sem kudlu a grimoire, luk, štít a meč. Pistol. A nakonec si oblibil kombinace meč a štít a arkebuzu. Arkebuza je dobrej mazec. Na dállu a když ji trochu vylepšíš, tak dává ďahy. Navíc je sranda chodit s ní a vypadá to tak, jakoby sis dával nějakej shooter z první osoby.
Je dobře, že je to celý občas takový arkádovější, takže styly můžeš měnit za pochodu. Určitě si ještě něco zkusim. Bude záležet co najdu za vybavení.