MotoGP 15

recenze  11
Martin Šmíd, 5. 7. 2015 17:23
Vývojáři ze studia Milestone v posledních letech začali vydávat stále kvalitnější závodní hry, vrcholem v loňském roce bylo MotoGP 14. Možná i proto se následně rozhodli, že přijdou se svoji zcela vlastní značkou RIDE. Tato hra ale moc nedopadla, a ačkoliv měla slušný jízdní model, to ostatní už za moc nestálo, a dnes si na ni vzpomene málokdo. Fanoušci motorek naštěstí moc zoufat nemusí, protože v těchto dnech vyšlo MotoGP 15, které má celou sérii opět o něco více přiblížit k dokonalosti.

Testovaná verze: PlayStation 4

V minulém roce vývojáři ze studia Milestone odvedli velmi dobrou práci na hře MotoGP 14, která nabídla zajímavý obsah, podpořený zábavnou hratelností a výborným jízdním modelem, až jsem z úrovně kvality byl já sám příjemně překvapen a v recenzi jsem udělil pěknou osmičku. Navíc na PlayStationu 4 později vše zabalili do lákavého vizuálního zpracování. Vývojáři se prostě měli čeho chytit, když začali plánovat letošní ročník. Otázkou bylo, jestli přijdou s nějakými revolučními změnami, nebo se spíše budou držet toho samého a přichystají jen evoluční díl. Ona ve výsledku pravda není ani jedna, protože MotoGP 15 je překvapivě hra, která na první pohled vypadá jako předchozí ročník, i se tak více méně hraje, a co se obsahu týče, ten úplně nový byste hledali pod lupou. Tady je trochu nutné obvinit vývojáře z toho, že hrají překvapivě až moc na jistotu, což se bude líbit možná nováčkům, ale fanouškům série, kteří hrají každý díl, už o poznání méně, a mezi ně patřím i já.

Pokud jste hráli předchozí ročník, v nabídce základních herních režimů vás prakticky nic nepřekvapí, protože v ní naleznete opět rychlou hru, možnost zajet nějaký ten šampionát tvořený několika závody, případně možnost závodit na čas. Tím největším režimem je ovšem kariéra, která jede podle zajeté šablony a přináší jen kosmetické změny a drobné novinky. Opět tedy začínáte ve třídě MotoGP 3, abyste se vypracovali přes MotoGP 2 až do královské třídy MotoGP, kde samozřejmě budete závodit s těmi nejlepšími. Kariéra prakticky probíhá stejně, jako tomu bylo v minulém roce, jen má zhruba dvě větší novinky. Tou první je možnost vlastnit svůj tým, vyjednávat mu sponzory, dát jméno a logo, a samozřejmě můžete kupovat i lepší motorky, čímž se zvedne šance na lepší umisťování v samotných závodech.

V nich pak je možné získávat speciální GP kredity, za které si nakupujete lepší kombinézy, modely motorek a další kosmetická vylepšení, což je docela fajn oživení, ale samozřejmě o bůhví jak velkou novinku nejde. Možná bych daleko více ocenil, pokud by po vyhraném závodě byly nějaké propracovanější oslavy, protože dívat se pořád na závodníka, jak skáče na své motorce, a vedle něj si podávají ruce poražení soupeři, není zrovna něco, co by hráče dokázalo uspokojit. To je vše, co bych mohl říci ke kariéře, alespoň k jejím novinkám, možná tedy ještě doplním, že je v možné v ní jezdit nejen samotné závody, ale rovněž se účastnit kvalifikací něco rovnou celých víkendů. Na vyšší obtížnosti už musí hráč volit i kvalifikace, protože dojet první z 24 místa je prakticky nemožné, a to i díky zlepšené umělé inteligenci soupeřů, kteří mají větší touhu vyhrávat.

To by bylo k základním herním režimům, které si můžete zahrát v jednom, ale hra jich nabízí pochopitelně o něco více. Bonusové nebo spíše vedlejší režimy jsou pak určeny opravdu pro ty největší fanoušky seriálu MotoGP, protože na něj ostatně dost odkazují. Prvním je vracející se Real Events 2014, v němž máte několik desítek výzev, které spočívají v událostech, které se staly v uplynulém ročníku. Vybraný závodník udělal třeba nějakou chybu, a na vás bude, abyste ji napravili. Novinkou je ale režim 2-Stroke Events na vás pak čeká osmnáct výzev, v nichž budete muset závodit na motorkách s dvoutaktními motory, přičemž se chopíte i několika velkých legend tohoto sportu. Některé eventy vycházejí ze skutečných událostí, ale většina z nich je smyšlených, což je možná i trochu škoda. Nic ale nemění na tom, že se dá v těchto režimech slušně zabavit.

Už v minulém roce vývojáři z Milestone nabídli u MotoGP opravdu hodně kvalitní jízdní model, který nabídl rozumný kompromis mezi arkádou a simulací, navíc po vypnutí všech pomocníků se hra blížila k tomu druhému. Pocit z jízdy tedy byl velmi dobrý a byly i cítit rozdíly jednotlivých motorek v třídách MotoGP 3 až MotoGP, což se samozřejmě vrací i v novém ročníku. Vývojáři navíc na fyzikálním enginu a samotné jízdě zapracovali v novém dílu asi nejvíce, což se následně pochopitelně odráží ještě na lepším požitku ze samotné jízdy, nací rozdíl mezi třídami, ale hlavně mezi novými stroji a těmi historickými, je ještě daleko větší. V závodech jsem si hlavně užíval závody s vypnutými pomocníky, kdy už opravdu je nutné do každé zatáčky vjet co nejvíce obezřetně, ale ono i na rovince je nutné si dávat pozor, protože jakýkoliv výlet mimo trať kolikrát končí v kotrmelcích. Hra je pak tedy hodně o skillu a učení se každou motorku, kterou je možné různě upravovat, zvládnout, což se mi hodně líbí.

Singleplayerových režimů je docela dost a dokážou zabavit na spoustu hodin, ale určitě mnoho hráčů zajímá, jak je na tom multiplayer. Ten si můžete zahrát jednak na rozdělené obrazovce proti kamarádovi, ale hlavně tedy online, kde se vám postaví dalších 11 hráčů. V současnosti hraje multiplayer docela málo hráčů, takže se mi stalo jen v několika případech, kdy by se naplnilo celé lobby. Naštěstí hra doplní startovní rošt umělou inteligencí, ale to samozřejmě není ono. Navíc online na konzoli PlayStation 4 trpí delšími nahrávacími časy, dlouhým vyhledáváním a několika dalšími neduhy, které musí vývojáři vychytat, protože pak je k ničemu, že je tu možnost si vytvářet vlastní závody a propracované šampionáty, když hra selhává v tom základním. Když jsem se ale už spojil s někým, moc technických problémů jsem nezaznamenal, hlavně tedy myslím lagy a podobné neduhy.

V minulém roce vývojáři z Milestone překopali svůj letitý engine pro konzole současné generace, díky čemuž jsme tu měli opět o něco lákavější vizuální zpracování. V letošním roce se do moc velkých úprav nepustili, stejně jako u obsahu a herních novinek, takže MotoGP 15 vypadá prakticky stejně, jako předchozí díl. Ano, hra je pořád pěkná a kvalita zpracování dostačuje, ale sem tam si určitě všimnete trochu odfláklého prostředí, hlavně tedy stromů, ale i sem tam slabší textury a tak dále. Vývojáři se tuto horší kvalitu pokoušejí trochu maskovat výborným nasvícením, o které se stará technologie Yebis 2, jenž hodně ovlivňuje celkový zážitek. Díky této technologii je nasvícení scén reálné, světlo se krásně od povrchu odráží, na trati jsou najednou stíny a vše vypadá uvěřitelněji. Protože samotný engine asi moc náročný na výkon není, nepřekvapí rozlišení 1080p a pevných 30fps (60 by bylo asi lepší volbou). Stejně jako v minulém roce, na dobré úrovni je i ozvučení motorek, zvuk se navíc mění podle kamery, takže tady odvedli vývojáři opět dobrou práci.

Po předchozím ročníku jsem se na MotoGP 15 opravdu těšil, ale ve výsledku jsem dostal jen to samé, jen v trochu aktuálnější formě s drobnými novinkami. To je samozřejmě problém u hry, která nemá být jen pouhým přídavkem za pár stovek, ale plnohodnotnou hrou za plnou cenu. Pokud máte předchozí ročník, změn je natolik málo, že klidně u něj můžete zůstat, o nic zásadního nepřijdete. Nováčkům ale nákup MotoGP 15 můžu určitě doporučit.

MotoGP 15

ps4ps3x360xone
Milestone, Milestone