
Two Point Museum


Recenzovaná verze: PlayStation 5 Pro
Protože je Two Point Museum už třetí hrou v zajeté sérii, byl jsem od oznámení zvědav, jestli vývojáři dokážou přinést něco nového a neokoukaného, nebo nabídnou jen to samé jako minule, jen v trochu jinačích kulisách. Po několika desítkách hodin hraní mohu říci, že vývojáři staví na osvědčených základech, takže pokud jste hráli Two Point Hospital nebo Two Point Campus, budete od první minuty jako doma. Může za to dost podobná struktura, interface a některé společné herní mechaniky i prvky, díky nimž se stala série tak oblíbenou mezi fanoušky budovatelských sérií. Na druhou stranu jsem rád, že vývojáři přichází i s některými zajímavými novinkami, které celý koncept oživují. Zatímco třeba v Two Point Campus bylo nejdůležitější vzdělávání studentů, v Two Point Museum vzděláváte návštěvníky skrze exponáty, ale zároveň je mnohem důležitější výzkum, školení zaměstnanců a expedice, díky nimž je možné získat nové objekty. Dalo by se tak říci, že hra vyžaduje trochu odlišnější přístup při budování světově proslulého muzea, než tomu bylo u školy nebo nemocnice, díky čemuž si ji užijí nejen nováčci série, ale i veteráni.
Hned po zapnutí máte dvě možnosti, jak hru Two Point Museum hrát. Můžete se pustit do kampaně nebo se plně sandboxového režimu. V němž si hru přizpůsobíte svým preferencím, nastavení je opravdu hodně, vyberete mapu a dáte se bez omezení do budování vlastního muzea, což může zabrat i desítky hodin velmi dobré zábavy. Já osobně určitě doporučuji nejprve zapnout Kariéru, která je zajímavá, točí se kolem budování sítě muzeí po celém Two Point County, přičemž vás naučí prakticky veškeré základy i pokročilé funkce hry intuitivní a zábavnou formou. Slouží jako takový větší dobře navržený tutoriál, který vám nejen odhaluje nové možnosti, a postupně se je učíte, takže nebudete tápat, co máte dělat a jak se hra hraje, ale dává i úkoly, které musíte splnit, aby bylo možné se posunout dál. Podobně byla kampaň zpracována už v Two Point Hospital nebo Two Point Campus, no a zde má dost podobnou strukturu. Protože je Two Point Museum hrou na desítky nebo možná i stovky hodin, je vlastně až zarážející, že si za ní SEGA s vývojáři říká poměrně malou částku. Seženete ji už za sedm stovek ve standardní edici nebo za necelou tisícovku v Deluxe Explorer edici, nabízející jako bonus další mapu a různé kosmetické doplňky.
Klíčem k úspěšnému muzeu je samozřejmě spokojenost návštěvníků. Pořád je tedy dobré mít v budově muzea něco k snědku i pití, případně toalety, což se moc neliší od toho, co bylo k vidění v Two Point Campus. Spokojenost je ale ovlivněna i tím, jak zajímavé, vzácné a zábavné exponáty v muzeu máte a kolik se o nich návštěvníci dozvědí. Nestačí jen nově vykopanou krásnou kostru vystavit všem na obdiv, ale je zároveň nutné ji doplnit o pěkné dekorace, které nemusíte jen položit na zem, ale také zavěsit na strop nebo na zeď, za což vývojáře chválím, a informovat o ní skrze cedule nebo naplánované prohlídky. Pokud budou návštěvníci spokojeni a bude se jim líbit, co uvidí a co se dozvědí, snadněji si budete moci říci o větší vstupné, ale sami budou více utrácet v automatech či obchodech se suvenýry a zanechávat třeba dary. Ty jsou hodně důležité a prakticky z nich je kolikrát více než ze vstupného.
Když budete mít v muzeu nádherné exponáty, budou návštěvníci vždy maximálně spokojeni. Ale kde je vzít? Exponáty je možné získat skrze expedice v různých lokalitách po celé zemi, na které posíláte postupně své zaměstnance. Ti následně mohou vykopat různé zajímavé věci. Prakticky ve hře existuje pět zaměření nebo témat pro muzea. Prvním a mým nejoblíbenější je prehistorie zaměřující se na různé fosílie, zajímavé relikvie a kostry dávno vyhynulých velkých tvorů – dinosaurů. Kostry je většinou nutné vykopávat skrze několik expedic. Ta první přinese třeba jen ocas s nohama, další pak hlavu nebo trup. Dále je možné se zaměřit na mořský život, abyste měli velká akvária s rybami i žraloky, vesmír, vědu a techniku nebo strašidelné prokleté relikvie, takže jak asi očekáváte, dojde i na duchy a další jevy. S duchy je vůbec docela sranda, jen mají vždy nějaké požadavky pro úplnou spokojenost, což není vždy úplně lehké splnit. Třeba jeden po mně vyžadoval mít v pokoji oheň a zároveň nic horkého, u čehož jsem si dlouhou dobu lámal hlavu, jak splnit. Každopádně je jasné, že takové exponáty v normálním muzeu nenajdete, ale jen to ukazuje, že Two Point Museum si udržuje svůj dosti odlehčený až komediální tón jako jeho předchůdci. O žádnou simulaci reality nejde, ale to se mi líbí a není to ke škodě.
Na začátku většinou stačí, abyste na jednoduchou expedici poslali základního odborníka, který si vystačí sám a ještě přinese zpět nějakou vzácnou relikvii nebo kost, která byla v zemi uložena miliony let. Zde funguje prvek náhody, protože nikdy nevíte, s čím se z expedice vrátí. Může klidně i s věcí, kterou už máte. Ta ale není k ničemu, protože ji můžete poslat výzkumnému týmu a ten o ní zjistí další podrobnosti pro návštěvníky. Později je ale nutné už posílat týmy i s různými specializacemi, které potřebují výcvik a různá školení, a to i na docela dlouhé a nesmutečně nebezpečné expedice. Během nich riskují, že se zraní, že je uštkne nějaký jedovatý had, sežere chobotnice nebo se dokonce ztratí a nikdy nevrátí. I takové riziko obnáší archeologie a různé další expedice do pouští, do hlubin moří nebo do vesmíru, Indiana Jones by mohl vyprávět. Jde sice tomu trochu předcházet, ale i tak se mohou věci náhle nepěkně zvrtnout.
Získávání nových památek, koster a dalších vzácných věcí je ale hodně uspokojující a zábavné, přináší do systému tak trochu prvek náhody, kdy i vy jste zvědaví, s čím se vaši zaměstnanci vrátí. A to přidává do hry další kvalitní a zajímavou vrstvu, navíc i u expedic je nutné později i trochu přemýšlet. Když se naučíte základy expedic, můžete mít muzeum, které nebude mít jen jedno zaměření, čímž se stane hra ještě rozmanitější, protože vedle akvárií s tropickými rybami budete moci mít velkou kostru dávno vyhynulého vodního ještěra a na opačné straně nějaký satelit z vesmíru. Je tak opravdu jen na hráči, jak si muzeum vybaví a co přesně návštěvníkům nabídne.
Stavba muzea je až neuvěřitelně jednoduchá. Stačí vybrat místo, kam exponáty umístit. Nemusíte pro ně mít žádnou speciální místnost, pokud nepočítám akvária, ale tam se to tak nějak očekává, protože nestačí jen nalít vodu na podlahu a hodit do ní rybu. To by nefungovalo. Muzeum proto působí mnohem vzdušněji než mnohdy stísněné chodby nemocnice nebo školy, a dá se celkově s designem a rozvržením lépe vyhrát. Speciální místnosti z předchozích her jsou přesto zpátky také. Zaměstnanci pořád potřebují místnost pro odpočinek nebo trénink, aby se mohli zlepšovat, návštěvníci zase potřebují kantýnu nebo záchody, no a hodí se i místnost pro marketing nebo dohled nad muzeem, aby ostraze neunikl žádný zloděj, který by si udělal zálusk na drahý artefakt a chtěl ho následně střelit na černém trhu.
Stavění těchto místností je jednoduché, protože když si novou speciální místnost odemknete, hra vám vždy řekne, co musíte do ní umístit, aby mohla být postavena a správně fungovala. Přesně tak to bylo i v předchozích hrách Two Point, jen máte více možností, jak místnosti upravovat skrze větší množství dalších předmětů, a určitě oceníte i možnost si postavenou místnost uložit a následně využít na jiné mapě. Nemusíte tak stavět pořád dokola stejné záchody nebo místnosti pro zaměstnance. Každopádně v muzeu můžete měnit i podlahu či výmalbu, stavět zdi oddělující exponáty a tak dále, takže vývojáři dávají hráči k dispozici celkem komplexní editor, který je snadný na pochopení.
Ještě stojí za zmínku, že zaměstnanci se rozdělují do několika kategorií. Experti jsou vysíláni na zmíněné expedice, udržují památky ve výborném stavu, analyzují je i pořádají prohlídky pro návštěvníky. Jsou tedy asi tou nejdůležitější součástí muzea. Následují je asistenti, kteří se starají o prodej vstupenek či věcí v obchodech, ať už jde o suvenýry nebo jídlo. Údržbáři se starají spravování strojů o celkovou čistotu muzea, která je pro dobrý dojem velmi důležitá. Určitě nechcete, aby se po muzeu válely odpadky a byla v něm špína. No a poslední je ochranka. Ta se stará o zabezpečení vystavených exponátů a zároveň i vybírá dary od návštěvníků.
Na zaměstnancích se mi líbí, že každý má specifické pozitivní a negativní vlastnosti, takže je nutné trochu při jejich náboru přemýšlet, kdo bude mít přínos pro muzeum a kdo ne. Ve hře je tak větší důraz kladen i na školení jednotlivých zaměstnanců, kteří postupně levelují a mohou se toho naučit mnohem více, takže se pak stanou velmi důležitou a ceněnou součásti muzea. Třeba ochranka se už nepotuluje jen tak po muzeu, ale má speciální místnost, kde hlídá návštěvníky skrze kamery. Oproti předchozím hrám je managment zaměstnanců komplexnější, ale také i mnohem přehlednější a zábavnější. Třeba při školení vidíte všechny najednou a můžete si tak vybrat, koho chcete zlepšit, ale také v jedné tabulce krásně vidíte jejich spokojenost, abyste mohli případné problémy hned řešit, třeba zvednutím platu nebo posláním je na dovolenou. Za tohle vývojáře rozhodně chválím.
I když je Two Point Museum značně svoji atmosférou odlehčenou hrou, která nabízí i spoustu humorných momentů, kolikrát i díky vtipným exponátům (třeba masožravá kytka dokáže návštěvníka po spolknutí proměnit na klauna), jde o nesmírně komplexní a propracovanou budovatelskou strategii s velkou hloubkou. Jsem si jist, že uspokojí i ty náročnější budovatele. I přes tuto skutečnost se vývojářům povedlo přijít s interfacem, který je neskutečně přehledný. Během pár kliknutí se dostanete ke všem důležitým informacím i mechanikám, ať už jde o stavění, správu zaměstnanců, expedice či finance a stav muzea. Ovládání skrze gamepad je také hodně jednoduché a intuitivní, vlastně jsem neměl žádný problém. Ano, myš a klávesnice je pořád nejlepší volbou, ale gamepad je určitě fungující a dobrou alternativou.
Stejně jako v předchozích dvou případech staví Two Point Museum na dosti stylizované až komiksové vizuální stránce, která se mi pořád hodně líbí. Jednotlivé exponáty vypadají nádherně, stejně tak jsem kolikrát obdivoval, jak krásné muzeum celkově jsem vytvořil, které má spoustu malých detailů. Líbí se mi i stylizované postavy, ať už zaměstnanci nebo návštěvníci, kteří mají slušné animace, nezasekávají se a působí přirozeným dojmem. Oproti předchozím dvěma dílům vývojáři svůj engine jen trochu upravili, rozhodně po této stránce nečekejte žádný velký posun. Protože hra běží na starší technologii, očekával bych, že poběží jako po másle. Pokud muzeum není ještě moc velké a nepobíhají po něm stovky návštěvníků, běží ještě plynule, ale jakmile už je velké, začne framerate haprovat. Není to nic hrozného, ale určitě si toho všimnete. Počáteční nahrání je trochu delší, ale pak už máte hru bez načítacích obrazovek, takže se dá vydržet.
Two Point Museum je skvělá budovatelská strategie, která mě z celé trilogie bavila asi nejvíce. Nesnaží se přinášet nějakou revoluci, ale staví na osvědčených prvních a mechanikách svých předchůdců. Ty následně vylepšuje a přidává nové, díky čemuž je rozmanitější a hlavně zábavnější. Výstavba muzea nikdy není nudou, hra navíc neustále před hráče servíruje něco nového, ať už jde o další expedice, problémy k řešení, úkoly nebo nové exponáty, které vyžadují péči, stejně jako zaměstnanci a hlavně návštěvníci. Za málo peněz zde dostanete muziku na desítky nebo možná i stovky hodin kvalitní zábavy. Jednoznačně doporučuji.
Two Point Museum

4. 3. 2025
Real Time Strategie (RTS)

Související články

Launch trailer na vycházející Two Point Museum

Nový trailer na Two Point Museum se zaměřuje na zabezpečení muzea

Nový trailer na Two Point Museum ukazuje získávání nových exponátů

Odhalena nová lokace ze hry Two Point Museum, bude v ní strašit

Hra Two Point Museum vyjde začátkem března příštího roku

Komentáře