Fallout 76

recenze  61
Martin Šmíd, 21. 11. 2018 16:41
Ještě nyní si pamatuji, jak jsem kdysi běžel do trafiky pro nové číslo časopisu Level, u něhož byla přiložena plná verze akční RPG hry Fallout, navíc redaktory přeložená do češtiny. V tu chvíli jsem se do série zamiloval a na Pip-Boye jsem nedal dopustit. Určitě to tak měli i další fanoušci, kteří jen těžko překousávali přechod do first-person perspektivy, když práva na značku získala Bethesda. Já jsem byl jeden z těch, komu této přerod moc nevadilo, zvláště když se celkem povedl a třeba Fallout New Vegas mám hodně rád. Když už Bethesda přesvědčila i ty největší odpůrce first-person pohledu, má nyní před sebou další úkol. A to přesvědčit fanoušky o online směřování značky. Bude to ale těžké, zvláště s novým dílem Fallout 76. Více níže v mé recenzi.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

Musím se přiznat, že když Bethesda na E3 oznámila Fallout 76, byl jsem jeden z těch, kdo se na vydání celkem těšil. Podobné hry jako Division nebo Destiny mám rád, navíc svět Falloutu ve velké online hře zněl naprosto neuvěřitelně, stejně jako možnost prožívat vše s kamarády, případně se handrkovat s ostatními hráči, kteří budou na serveru. Potenciál z toho přímo sršil a v tu chvíli jsem si i myslel, že je tu zaděláno na obrovský hit, zvláště když Bethesda sebevědomě stanovila termín na polovinu listopadu. Pak ovšem přišla ledová sprcha v podobě katastrofální betaverze, přičemž v tu chvíli bylo všem jasné, že tu není zaděláno na hit, ale spíše na velký přešlap. Málokdy vynáším soudy o hře už takhle na začátku své recenze, ale Fallout 76 je jednoduše jeden velký bordel po všech stránkách, čímž tak trochu kopíruje i cestu hry The Elder Scrolls Online. Ta ale alespoň na začátku fungovala, zatímco zde nefunguje prakticky nic a sám nevím, co by měli vývojáři dělat, aby se vše změnilo. Možná vrátit hráčům peníze a na toto zapomenout.

Přitom nápad zasadit online verzi Falloutu 76 do období Reclamation Day, kdy se znovu budovala civilizace po obrovské nukleární katastrofě, nezněl vůbec špatně. Hned na začátku se ocitáte ve Vaultu 76, abyste se hned seznámili s vedoucí pracovnicí Overseer. Ta vám zadá úkol, abyste vybudovali znovu svět, a ten se znovu stal tím krásným místem, jakým kdysi byl. Tím ale jakákoliv snaha vývojářů o zajímavý příběh a nějaké rozšiřování vybudovaného univerza končí. Příběh totiž v tu chvíli jde stranou a je jen na vás, abyste si vytvořili vlastní příběh tím, co budete následně dělat. Hra totiž neobsahuje žádné lidské postavy, s nimiž byste mohli normálně komunikovat a dozvídat se skrze dialogy o situaci více. Potkáte jen pár robotů, ale ty lidská NPCčka rozhodně nahradit nedokážou. I proto jsem si chvilkami připadal tak opuštěný, smutný a sám v obrovském světě, kde navíc není moc věcí k zabavení.

A to je pochopitelně další problém. Vývojáři se během oznámení na E3 chlubili tím, že vytvořili pro Fallout 76 zatím největší herní svět. To je možná pravda, ale svět je naprosto prázdný, nemá zajímavá místa, je totálně bez atmosféry předchozích dílů a vůbec neláká k prozkoumávání. Úplný opak světů z her jako Red Dead Redemption 2 nebo Assassin’s Creed Odyssey, které hráče motivovaly k prozkoumávání. Zde vše vypadá neuvěřitelně sterilně, designérsky odfláknutě, občas i na hranici nevkusu a amatérství, a to i na mapě vyznačená místa, která by měla být potencionálně zajímavá. Opravdu nejsou. Rozloha je tak asi to jediné, čím se mohou vývojáři chlubit, protože takto špatně vytvořený herní svět se jen tak nevidí. A o to více to zamrzí při skutečnosti, že za Fallout 76 stojí stejní lidé co za hrami jako Fallout 3 nebo The Elder Scrolls V: Skyrim.

To nejhorší na herním světě bohužel je hlavně skutečnost, že není naplněn dostatečným množstvím aktivit, u nichž by se člověk dokázal zabavit. Trochu mi v tomto připomíná na jaře vydaný Sea of Thieves od Rare, jen s tím rozdílem, že tam jste se mohli alespoň ožrat s kamarády v místní krčmě. Zde se jakékoliv aktivity scvrkávají na hlavní i vedlejší úkoly, u nichž si designéři zřejmě vzali volno. Výsledkem jsou jedny z nejméně nápaditých a zajímavých úkolů za hodně dlouhou dobu, které jsou navíc maximálně primitivní a hlavně nudné. Většina úkolů je jen o tom, abyste došli z místa A přes docela velkou část mapy do místa B, tam něco našli, zabili, obhledali místo, případně něco zadali do počítače, no a následně se vydali zpět. A takto se to neustále opakuje, což je po několika hodinách obrovská nuda a frustrace.  Nehledě na to, že během úkolů se může vyskytnout velké množství bugů, některé mi dokonce zabraňovaly, abych je vůbec dohrál. Někde se prostě nespustil rozhovor, neobjevil předmět a tak dále. Naštěstí vysvobozením bylo nové nalogování do hry. Zřejmě se jen na první nahrání blbě načetla. Kdo ale ví, kde vězí problém. To očividně neví ani vývojáři.

Fallout 76 staví na základech svých předchůdců, takže jde pořád o akční RPG hru, v níž si vytvořenou postavu skrze docela komplexní editor neustále vylepšujete. Za levely získáváte body do jednotlivých atributů, nechybí ani systém S.P.E.C.I.A.L., díky němuž si přidáte na postavu různé perky. Ty jsou vždy v podobě kartiček, které si na postavu přidělujete. Docela zvláštní řešení, které mi popravdě moc nesedlo. Kartičky získáváte vždy za každý level, za každý pátý pak můžete otevřít speciální karetní balíček. Na tuto základní kostru se vývojáři rozhodli nabalit solidně zpracované survival prvky, takže musíte hlídat nejen zdraví, ale rovněž výdrž, hlad i žízeň. Jde o docela důležité ukazatele, protože pokud vám klesnou na nulu, budete náchylnější na onemocnění, ale budete mít i horší podmínky během střetů s protivníky, případně při prozkoumávání světa. Survival prvky jsou na začátku obtížnější ke zvládnutí, ale jakmile budete mít dostatek materiálu, lékárniček a tak dále, nebude činit žádný problém.

S tím se pak pojí samozřejmě systém výroby předmětů. Můžete vyrábět nejen zbraně, brnění, ale také vařit jídlo, vyrábět lékárničky nebo si výbavu vylepšovat či opravovat za nalezené součástky. Systém výroby nových předmětů mi přišel v pořádku, je celkem intuitivní a dá se v něm od začátku dobře orientovat. Vše si vyrábíte u speciálních výrobních stanic, které na začátku potkáváte ojediněle, ale později je můžete mít ve svém vlastním táboře. Ten si sice nemůžete postavit kdekoliv, ale jen na určených místech, ale jeho největší devízou je skutečnost, že ho můžete přesouvat po mapě, abyste to k němu neměli příliš daleko. Vždy tak máte v dosahu bod, kde se můžete doplnit, případně si tam i schovat nalezené předměty, abyste se s nimi nemuseli tahat. Stavba je jako ve Falloutu 4 jednoduchá a editor nabízí docela dost možností, takže je jen na vás, jak bude tábor vypadat a co vše v něm nakonec bude.

Ačkoliv se vše přesunulo v předchozích dílech do first-person pohledu, pořád bylo možné si souboje pozastavit, trochu taktizovat a pokoušet se uštědřit protivníkovi nebo protivníkům co největší poškození, než se k vám dostanou. Protože Fallout 76 má sdílený svět s ostatními hráči a musí proto běžet v reálném čase, je jakékoliv zastavování naprosto nemyslitelné a i když se tu V.A.T.S. systém vyskytuje, je nepoužitelný a spíše jen slouží jako pomůcka pro automatické zaměřování. Výsledkem je, že se z Falloutu stala jen prachobyčejná střílečka, navíc s jedním z nejhorších gunplay systémů, jaký jsem u akční hry viděl. Střelba je naprosto neuspokojivá, to samé se dá říci i o soubojích na krátkou vzdálenost, která je zase dost neohrabaná. Navíc souboje s protivníky i značně frustrují, protože jsou jednak rychlí, takže nemáte díky krkolomnému systému je šanci zaměřit. Když už se vám to ale povede, tak občas zmizí, jindy se portují po lokaci (zřejmě využívají lagswitch jako hráči v PvP hrách) a dohánějí vás k šílenství i jinými způsoby. Často se mi ale také stalo to, že protivníci jen stáli bez zájmu na místě, a to i když jsem před nimi tančil. Někdy nešli ani zabít - názorná ukázka.

Střety s protivníky by měly být tou nejzábavnější a nejvíce uspokojivou částí, ale bohužel i tady hra naprosto selhává. Souboje nejsou zábavné a spíše se u nich budete i vztekat. A je pak jedno, že vývojáři připravili docela obstojné množství nejrůznějších kreatur, od velkých klíšťat, štírů, žab, zmutovaných krav, vlků i lidské mutanty. Přítomni jsou i opravdu velká monstra, kterým kraluje ScorchBeast (drak ze Skyrimu s jiným skinem). Když ale akční systém nefunguje a je doplněn i o žalostnou umělou inteligenci jako takovou, jde pochopitelně vše do kopru. A vadí to o to více, když pak vidíte velké množství potencionálně zajímavých zbraní – různé pistole, brokovnice, pušky a tak dále, které můžete během hraní využívat, včetně jejich propracované úpravy a postupného vylepšování. Tento systém se mi docela líbil.  

Největší devízou Falloutu 76 měla být skutečnost, že jde o online hru, v níž můžete potkávat jiné hráče, jako třeba v Destiny. A i tady si nevede hra zrovna přesvědčivě. Setkání jsou vzhledem k rozloze mapy náhodná a ne tolik častá, přičemž když na někoho narazíte, můžete s ním komunikovat jen skrze omezenou nabídku gest. Většinou se tak pozdravíte a jdete dál, žádný bližší kontakt se mnou nikdo navázat nechtěl, vždy si každý šel po svém. Jen během eventů, které nejsou moc povedené, nápadité a jsou jen parodií na podobné eventy z Destiny, jsou hráči nuceni trochu spolu spolupracovat, ale takový event si párkrát vyzkoušíte a následně už o něj asi stát příliš nebudete. Zvláště pokud se vám hned druhý event bugne a nejde dokončit, jako se to stalo mě. Ojediněle pak propuknou pvp souboje, které jsou ale nudné, špatně zpracované a není tak divu, že se jim spíše každý vyhýbá. Naprosto zde postrádají smysl. Jediným plusem tak zůstává možnost plnit vše s kamarády, s nimiž můžete normálně komunikovat v party chatu, a vlastně ti a jejich vtipy budou zřejmě tím jediným, u čeho se budete trochu bavit. A i proto jsem se občas ptal sám sebe, proč hra vlastně musí být online. Eventy jsou o ničem, stejně jsem hrál většinu času sám a online prvky jsem k životu nepotřeboval.

U her od Bethesdy jsme si zvykli, že obsahují řadu nejrůznějších chyb, bugů a kolikrát až neuvěřitelných glitchů. Někdy působí směšně a dělají se z nich na YouTube srandovní videa, jindy zabraňují dohrání samotné hry. Je až neuvěřitelné, kolik jich každá hra od Bethesdy obsahuje. Člověk by pak čekal, že se vývojáři budou snažit, aby jich bylo u jejich další hry o poznání méně, ale při pohledu na Fallout 76 si každý musí spíše říci, že na vyladění, odstranění chyb a různých problémů prostě a jednoduše kašlou. Fallout 76 je totiž jeden velký technický zmetek, v němž najdete všechny myslitelné a nemyslitelné chyby.

To je opravdu s podivem, zvláště když se o chod stará mnoho let starý engine, který je navíc tak archaický, že by vizuálně mohl Fallout 76 konkurovat hrám ze začátku předchozí konzolové generace, určitě ne moderním hrám jako Horizon Zero Dawn, Red Dead Redemption 2 nebo Zaklínač 3. Vedle něj pak i engine od Bungie, který pohání Destiny a všichni na něj nadávají, vypadá jako mistrovské dílo. Korunu pak všemu nasazuje pochopitelně to, jak hra na konzolích běží. Textury a objekty doskakují jak v nějaké rozpracované alpha verzi a propady frameratu jsou naprosto běžné, málokdy hra běží delší dobu stabilně na klasických konzolí a velké problémy má i na konzolích PlayStation 4 Pro a Xbox One X. Tady už prostě nejde říci nic jiného, než to, že v Bethesdě pracují jen naprostí diletanti. A utvrdí vás v to pak pád celé aplikace, jeden z mnoha. Co mohu alespoň trochu pochválit, je docela slušné ozvučení a několik povedených skladeb.

Je vždy škoda, když hra naprosto selže, zvláště když má takový potenciál. Pokud se ale z tohoto propadáku a obrovské facky vývojáři vzpamatují a vezmou si vše k srdci, tak by z toho mohly profitovat budoucí hry jako The Elder Scrolls VI nebo Starfield. Fallout 76 už ale navždy bude tou nejhorší hrou, jakou kdy Bethesda přivedla na svět a zklamala s ní miliony hráčů. Více asi nemám, co bych k tomu řekl, bylo by to jen další sypání soli do otevřené rány. 

Fallout 76

ps4xone
Bethesda Game Studios, Bethesda Game Studios
Datum vydání hry:
14. 11. 2018
Žánr:
Střílečka, RPG
KARTA HRY
3/10

Komentáře