Funko Fusion

recenze  7
Martin Pilous, 22. 9. 2024 18:50
Hra Funko Fusion se podobně jako LEGO hry chtěla svézt na vlně takzvané fúze, kdy přivede oblíbené postavičky a světy do typického provedení sobě vlastnímu a vtiskne jim svůj typický humor. U LEGO her to povětšinou dopadlo výborně, může to ale fungovat i s postavičkami FUNKO. Na to vám nyní dám svoji odpověď, protože jsem si mohl hru Funko Fusion konečně vyzkoušet.

Většina z vás má s největší pravděpodobností nějakou Funko figurku vystavenou doma na poličce. I proto asi není moc třeba zmiňovat, že se jedná o jakési miniatury slavných filmových, herních a seriálových postav, hudebníků, sportovců a mnoha dalších. Je až neuvěřitelné, jakou slávu tyto figurky získaly v posledních letech v mnoha domácnostech po celém světě. Navíc jejich obliba neustále roste a nezdá se, že by mělo tohle šílenství povolit. Ve videoherním světě, kromě figurek oblíbených hrdinů, na sebe Funko upozornilo mobilní hrou Gears POP!, která vycházela ze známé akční sci-fi série. Její servery byly však po 2 letech vypnuty a ohlasy byly velmi smíšené. Funko se ovšem nevzdává a nyní přišlo na trh s titulem Funko Fusion pro PC a konzole, na němž pracovali vývojáři ze studia 10:10 Games. Navíc tento titul je vůbec první velkou hrou, kterou si od Funka můžeme zahrát. Obava, jak to celé dopadne, byla určitě na místě, ale optimismus dávaly celkem slušné trailery.

Funko Fusion je v jádru velice jednoduchá hra, aby ji mohli hrát nejen pokročilejší zkušenější hráči, ale také malé děti a naprostí začátečníci. Hned na začátku se objevíte v jakémsi hubu, kde si můžete zvolit jeden z dostupných herních světů, který napadla zlá entita, a vy ho následně musíte osvobodit. Nic složitého nebo propracovaného nečekejte. Jsou tu kupříkladu světy inspirované slavnými značkami jako Jurassic World, Umbrella Academy, Back to the Future, JAWS, Battletar Galactica, The Thing, Hot Fuzz a mnoha dalšími, což je určitě fajn pomrknutí na filmové a seriálové fanoušky. V každém světě vás pak čeká 5 misí. V samotném závěru vždy porazíte nepříliš kreativně navrženého bosse, máte splněno a vyrážíte do dalšího světa. Jednotlivé světy můžete plnit libovolně, hra vás v tomto nijak neomezuje, na děj to nemá žádný vliv.

V zásadě by to tedy mohla být slušná zábava, říkáte si. Ostatně Funko postavičky jsou poměrně roztomilé a podobně jako u již zmíněných LEGO her jsem očekával, že půjde o ztřeštěnou taškařici, kde si užiju celou kampaň. Omyl to však nemohl být větší. Funko Fusion totiž chybí nejen humor, ale hlavně kvalitní herní mechaniky a bohužel i náplň, která by vás dokázala udržet delší dobu a hlavně bavit. Začnu rovnou tím, že hra vám kolikrát vůbec neřekne, co se po vás chce. Jakákoliv navigace nebo alespoň nápověda, co se po vás chce, naprosto chybí. Výsledkem je, že budete bezcílně běhat misí a složitě vymýšlet, jak se vlastně dostat dál. Takhle si vývojáři představují zábavu? Ne, je to jen frustrace. A to teprve začínám.

Herní obsah ve Funko Fusion naprosto stupidní a jakýmsi videoherním pravěkem. Můžete sem tam něco přenést, útočit na nepřátelská NPC, vyřešit jednoduchou hloupě navrženou hádanku a pobíhat v uzavřených koridorech. Vaším cílem je primárně vždy najít cestu dál a splnit nějakou tu primitivní aktivitu. Kupříkladu v Jurském světě musíte na samém začátku uspat 5 specifických dinosaurů. V praxi je to o tom, že tam běháte jako smyslu zbavení po dostupné mapě a pokoušíte se je najít bez jakékoliv možnosti nápovědy. Totéž platí pro začátek v Umbrella Academy, kterou jsem díky znalosti seriálu vyzkoušel jako první a po dvou misích znechuceně přecházel do dalšího světa. Možná by hře Funko Fusion pomohlo, pokud by měla kooperaci po vzoru LEGO her, ale ta nepochopitelně chybí, takže na vše jste sami.

Veškerá herní mechanika ve Funko Fusion je doslova příšerná. Je to jako kdyby hru vyvíjeli studenti, co se zrovna naučili tvořit základy videoher a potřebovali odevzdat nějakou trochu funkční závěrečnou práci. Nic naplat, že hrajete za oblíbené hrdiny v odpovídajících lokacích, ale tím to celé končí. Stupidita některých aktivit, které budete muset plnit v jednotlivých misích, je až absurdní a vůbec nerozumím tomu, jak se tohle mohlo regulérně dostat do světa. Dalším hrozným elementem jsou střety s protivníky. Primárně do nich budete střílet. Dokonce u postav, kde byste to nečekali. Souboje se stávají neskutečně frustrujícím nudným zážitkem, kdy likvidujete hromady nepřátel stále stejným způsobem, a k té repetitivnosti vám bude povětšinou hrát dokola pořád jeden stejný song, takže ani po této stránce hra nijak nevyniká a je sotva průměrná.

S příšernou navigací ve hře, kdy jen textově dostanete zadání úkolu či hádanky, a pak si musíte sami poradit s tím, co a jak udělat, se snadno zamotáte a případně hru vztekle vypnete. Jenže! Hra neukládá žádné checkpointy při vypnutí mise. Pokud se tedy vrhnete do rozehrané mise třeba další den, začínáte hezky od začátku. A jedna tato mise vám může zabrat také dobrou hodinu času. Opravdu mi hlava nebere, proč hra nejde uložit. Možná vývojáři zapomněli, že je rok 2024 a nedělají free-to-play hru pro mobilní platformy, ale prémiovou hru pro velké konzole, kde jsou úplně jiné nároky. Při hraní Funko Fusion jsem si občas ze zoufalství vzpomněl i na otřesného Konga z minulého roku.

Hraní hry Funko Fusion je naprostý očistec, a přitom tu byl takový potenciál, jak ostatně ukázalo velké množství LEGO her. I mezi nimi se sem tam objevily slabší kousky, ale žádný nebyl tak špatný, jako tohle. Jen absolutní sebemrskači dokážou Funko Fusion dokončit do úplného konce, a já sám musím přiznat, že jsem některé poslední mise vynechal a doslova jsem hru vzdal. Každopádně jen hlavní příběh má okolo 20-25 hodin, což je doslova nemožné dokončit. Už po 3 hodinách si budete chtít vyškrábat oči, vztekem rozlomit DualSense nebo si koupit polstrovanou místnost z toho, jak hra je špatná a navíc hází hráči neustále klacky pod nohy, aby se náhodou nestalo, že se začne alespoň trochu bavit.

Jediné, co se na hře dá pochválit, je grafická stránka. Ta je opravdu pěkná ve 4K rozlišení, navíc jsem byl potěšen, že vývojáři slíbili podporu pro 60 snímků. Ty skutečně má, ale jen v hubu. Během úrovní hra trpí neuvěřitelnými propady frameratu, kdy se dostáváme občas až k streamovanému obsahu a šílenému množství záškubů. Jakmile je na scéně více hýbajících se objektů najednou, tak Funko rezignuje na fajn herní zážitek a doslova se sesype jako domeček z karet. Občas jsem však podezříval i konzoli, že už odmítá tuhle blbost dál přehrávat.

Výjimkou zde nejsou ani problémy, kdy se vám nějaký předmět neobjeví, NPC nevykoná akci a vy tak misi nedokončíte. Jediným řešením je pak její úplný restart. Jak už jsem zmínil výše, checkpointy zde chybí, takže jiná možnost není. Takhle zabugovanou a při vydání rozbitou hru jsem dlouho neviděl. Máte ještě chuť se do tohoto herního pokusu pustit?

Funko Fusion je letos jednou z největších ptákovin, jakou si můžete na konzolích zahrát. Čekal jsem, že to bude alespoň solidní oddychovka a odreagovačka. Ve výsledku je to ovšem pouze nebetyčná kravina bez špetky snahy a originality nebo alespoň sem tam zajímavou hratelnost. Zcela promarněná příležitost, která pouze ukazuje, že Funko postavičky patří pouze někam na poličku, a tam by měly zůstat. Téhle hrůze se vyhněte dostatečným obloukem. Zahrajte si jakoukoliv LEGO hru, čeká vás mnohem lepší herní zážitek, který navíc díky kooperaci můžete sdílet i s někým v rámci hodiny. Funko Fusion si váš čas a ani peníze nezaslouží. Jde jen o podprůměrnou reklamu na fajn figurky.

Funko Fusion

xsxps5nswps4xone
10:10 Games Ltd, 10:10 Games Ltd