Broken Sword - Shadow of the Templars: Reforged

recenze  8
Martin Pilous, 29. 9. 2024 20:00
Fanoušci série Broken Sword se letos dočkali po mnoha letech jejího obrození. Od vydání posledního dobrodružství s číslovkou 5 uběhlo už dlouhých 10 let, ale místo nového dílu, který je ovšem ve vývoji a nese název Broken Sword - Parzival's Stone, je tu zatím kompletní předělávka toho úplně prvního, který vyšel poprvé v roce 1996 na první generaci konzolí PlayStation a PC. Dokázali autoři využít dostatečně moderních technologií a přinést skutečně propracovanou předělávku této velké videoherní klasiky? Na to se nyní podíváme.

Předělávka nás tedy vrací na samý začátek příběhu George Stobbarta, a zatímco před lety vyšla Director’s Cut verze hry, která přišla s prologem s Nico, Reforge je remaster úplně původního vydání. Scény, které byly v Director’s Cut verzi přidány, jsou rázem pryč, což je dle mého názoru trochu škoda, protože bych si je rád zahrál. Co se dá ale dělat. Každopádně George na samém začátku hry nacházíme v ulicích Paříže, kde si vychutnává lahodnou kávu, zatímco po malé chvilce onen podnik exploduje. Postupně se tedy pouští do vyšetřování, proč k výbuchu došlo a kdo za ním stojí, přičemž se u toho seznámí s již zmíněnou novinářkou Nicole Collard. Oba však v tu dobu netuší, že tento incident je pouze střípkem v obrovském spiknutí.

Je až s podivem, jak skvěle hra kombinuje vážnou notu s humornými dialogy. Díky tomu se budete dobře bavit i po tolika letech od prvního vydání. Ostatně série Broken Sword je jedním z klíčových děl v žánru point-and-click adventur, které se dnes tak často neobjevují, zvláště na konzolích. Dnes už jsou hráči zvyklí na úplně jiný typ adventur, většinou kompletně ve 3D zobrazení, s nímž i série Broken Sword si dvakrát potykala. Že by v něm ale slavila úspěch, to se říci nedá. Reforge je opět návratem do starého dobrého 2D a jde o klasickou point-and-click adventuru, v níž máte kurzor. Ovládání je i na gamepadu příjemné a neměl jsem s ním za celou dobu hraní jediný problém, takže pro plnohodnotný zážitek rozhodně není potřeba plastový hlodavec.

Broken Sword je sestaven z mnoha scén (obrazů), kde se George může procházet a provádět různé interakce. Nejčastěji budete něco pozorovat, mluvit s ostatními, sbírat předměty, s nimiž je možné interagovat a případně je pak kombinovat dle potřeby. Pamětníci starších adventur si určitě dobře vybaví, jak drsné a kruté někdy dokázaly být. Mnohdy vás totiž autoři nechali v nich doslova vykoupat v naprosté bezradnosti, a vy jste dlouhé minuty i hodiny bloudili a hledali řešení na různé problémy a hádanky. Možná i proto nová verze Broken Sword - Shadow of the Templars nabízí režim původního zážitku a režim příběhu. Příběhový režim vám občas napoví, jak dále postupovat, což je plně v souladu s moderními adventurami, u nichž si chce hráč užít hlavně zápletku, zatímco autentický klasický zážitek nikoliv.

V rámci příběhového módu lze také nastavit jednotlivé prvky, které by vám hra měla napovídat. Já sám jsem se vydal cestou příběhu s tím, že aby mi hra napovídala pouze v nejnutnějších případech. Co však musím u hry ocenit, je to, že hádanky jsou nejen nápadité a dobře navržené, ale na řešení je možné kolikrát přijít po chvilce bez většího bloudění logickou úvahou. Přiznám se, že jsem se zasekl pouze na jednom legendárním místě s kozlem, které jak jsem později zjistil, je v komunitě hry známé už z originálu svou zapeklitostí a záludností.

Jakožto neznalec původní předlohy musím říct, že jsem si hru neskutečně užíval, takže je nejen určena pro fanoušky předlohy, ale i naprosté nováčky, mezi které se také počítám. Užijí si ji naprosto všichni. Bavil jsem se u hádanek, dobře napsaných dialogů i samotné poutavé zápletky, což je u nás podpořeno i kvalitní českou lokalizací na PC i všech konzolích. Pak je opravdu radost hru hrát a přicházet všemu na kloub, zejména pokud jste původní hru nehráli.

Co ale potěší i pamětníky, je možnost přepnout hru do starého originálního grafického zobrazení. Pakliže by vám nový styl nevyhovoval, stačí jen zmáčknout tlačítko R3 a rázem se vám hra přepne do původní verze, jen s tím rozdílem, že je použitý fullscreen mód. Popravdě i jako nováček jsem byl za tuto možnost rád, protože jsem měl díky ní přímé srovnání v každé scéně. Okamžitě jsem viděl tu neskutečnou změnu oproti originálu, za níž musela být hromada práce. Nová verze nabízí mnohonásobně více detailů, ale zároveň zachovává klíčové prvky a nevymýšlí žádné novoty.

Veškeré objekty zůstávají na svém místě a pouze jsou zobrazeny v mnohonásobně kvalitnějším pojetí a plnohodnotném 4K zobrazení. Atmosféra hry je také skvělá, právě nové zobrazení jí hodně přidává i tím, že si dokáže hrát s nasvícením, a v mnoha scénách objevíte objekty, u nichž jste si dřív nemuseli být úplně jistí, co že to přesně je. S Georgem navštívíte více než 100 různých pěkně zpracovaných obrazovek, a každá je naprosto unikátní. Podíváte se do muzea, do hotelu, do kanálů, do ulic, nemocnice, ale dokonce se mrknete i do jiných států. Více lokací nebudu zmiňovat, abyste nepřišli o překvapení, pokud se řadíte mezi nováčky, ale design je skvělý a nyní díky novému zpracování je na obrazovky opravdu radost pohledět.

Hru bych rád jen chválil, protože dokázala zaujmout i po téměř 30 letech od svého vzniku, ale jsou tu jisté neduhy, které ji zbytečně ubraly na celkovém hodnocení. V první řadě je to nemožnost přeskakovat dialogy. Ocenil bych to rozhodně v případě, že tento dialog již proběhl a nechci jej poslouchat znovu stisknutím daného tématu.

Rovněž jsou tu některé toporné animace, kdy postavám chvilku trvá, než se naštelují na správné místo, aby v interakci mohly pokračovat. Co ale nemohu autorům odpustit, to je dabing. Ten byl sice mírně vylepšen, ale rozhodně na něm poznáte, že už je mnohem staršího data, než je zdrávo. Musíte si tak zvykat na podstatně nižší kvalitu, než v případě hudby skladatele Barringtona Phelounga, která byla nově nahrána. Z dnešního pohledu zklame i horší ozvučení. Kupříkladu třeba ulice by měly mít více zvukových efektů, aby působily živěji. Rovněž neexistuje žádná kulisa pro odraz kroků a spoustu dalších drobností, na které jsme u dnešních her zvyklí. Zbytečně to snižuje autentičnost jednotlivých scén, což je škoda.

Broken Sword - Shadow of the Templars: Reforged je důstojným návratem velké legendy žánru point-and-click adventur. Tím, že jsem neznal řešení jednotlivých hádanek už dopředu z originálu, tak jsem si ji užíval pěkných 12 hodin, během nichž jsem se ani na moment nenudil. Mohou za to i chytlavé a humorné dialogy, které ani po tolika letech neztratily nic ze svého kouzla, ale také stále poutavý příběh, charismatičtí hlavní hrdinové a líbivé vizuální zpracování. Autoři odvedli dobrou práci na nové verzi oblíbené klasiky, kterou si díky tomu užijí jak veteráni série, tak naprostí nováčci.

ps5nswxonexsx
Revolution Software Ltd, Revolution Software Ltd
19. 9. 2024