The Smurfs: Dreams
Recenzovaná verze: PlayStation 5
U her s modrými mužíčky a pár holčinami platí, že jsou to stále primárně určeny pro děti, takže od toho se také bude odvíjet finální skóre a je třeba k tomu tak přistupovat. Minulý rok jsem měl tu možnost hrát The Smurfs: Village Party, a tam to bylo s mou trpělivostí dost na hraně, protože to byla neskutečně repetitivní a utahaná záležitost. A to i pro děti či případně v žánru party her, protože nešlo o plošinovku, ale o záležitost jako nedávný Super Mario Party Jamboree. I proto jsem si přál, aby letos tomu bylo jinak a Šmoulové konečně zazářili.
Tentokrát Gargamel vymyslí skvělý plán, tedy, alespoň na papíře nebo v jeho hlavě se tak jeví. Rozhodne se dát do oblíbených šmoulích bobulí uspávací prostředek. Díky tomu uspí téměř celou vesnici. No a v tento moment je pouze na vašem hrdinovi či hrdince, dle toho koho si zvolíte, aby se s touto novou situací vypořádal/a. Nezbývá než se urychleně vydat do říše snů, v níž ostatní Šmoulové uvízli, a přivést je zpět, než Gargamel vesnici objeví, což by samozřejmě mělo hodně špatný dopad na modré hrdiny. Příběh je hodně jednoduchý, vyprávěn pouze za pomoci dost statických obrazů, a je tu pouze jako výplň. Rozhodně od něj nečekejte něco objevného nebo zajímavého. To ale od hry určené především pro nejmenší hráče nelze ani čekat.
Důležitější je hratelnost a celková náplň, na níž jsem byl docela po pěkných ukázkách zvědav. V novém počinu na vás čeká změna úhlu kamery, kdy modré nezbedy vidíme fixně z top-down pohledu a v rámci úrovní se občas dostaneme do 2D pohledu. Tady se autoři jednoznačně inspirovali u populárních her s Mariem od Nintenda. Poměrně hodně se bude skákat a sbírat. Vždy startujete ve šmoulí vesnici a skrze obří polštář se vydáte do říše snů. Díky tomu se postupně dostanete do snů jednotlivých Šmoulů. Zde pak procházíte rozličná prostředí, jako je například džungle, palác nebo svět moučníků.
Tam kde Mario ovšem exceluje svoji kreativitou, hravostí a neskutečnou rozmanitostí, díky níž dokáže překvapovat a bavit od začátku do konce, tak Šmoulové bohužel ztrácí. Dokážou totiž nabídnout několik skutečně zajímavých úrovní a mechanik. Jenže vystřílí z mého pohledu své náboje kreativity moc brzy. V pozdějších úrovních se pak vše příliš opakuje a hra nenabídne nic nového. Osobně si myslím, že dětem to až tolik vadit nebude, ale mě už přišlo mírně otravné, když v rámci prvního většího snu vypadá čtvrtá úroveň téměř totožně.
Starší hráče přece jen trochu více zabaví collectibles v podobě modrých houbiček a cívek s nití. Houbičky tu pak slouží k otvírání dodatečných misí na snové mapě. Cívky zase využijete k odemčení nových oblečků. Kromě všudypřítomného skákání ve hře nechybí ani boj, ten je poměrně zábavný, byť se dost opakuje. Nechybí tu k likvidaci tradiční brouci, jen jich tu je překvapivě málo druhů, což je škoda, když v minulých hrách nebyla o různé typy nouze.
Obměny hratelnosti u nových Šmoulů přichází s některými vychytávkami, které můžete využít. Je to například lampa, s níž si můžete zobrazit skrytá místa, speciální pistoli, kterou můžete likvidovat brouky, a taky si můžete vzít do ruky pořádné kladivo a nejednoho brouka s ním pořádně majznout po hlavě. Poměrně často hra využívá situace, kdy vás zavře do malé arény, z níž vede cesta jen přes mrtvé brouky. Určitou výzvu zde představují bossové, kteří vyžadují specifický postup, jež vede k jejich likvidaci. Mají občas nepředvídatelné údery a není radno se s nimi mazat příliš dlouho, jinak bude mít Gargamel šmoulí guláš.
Ke konci hry se objeví několik skutečně zajímavých misí, které byla zábava a radost hrát. Zde už musíte více kombinovat jednotlivé prvky, ale přichází tu jisté úskalí pro mladší ročníky. Zřejmě budou muset autoři zapracovat na obtížnosti posledních misí, protože i já jsem se dost natrápil před jejich dokončením, a to mi sedm let určitě není, alespoň myslím. Dá se ale předpokládat, že tohle by mohl nějaký patch narovnat.
Celé dobrodružství projdete přibližně za nějakých 5 až 6 hodin, což není úplně mnoho, a pak budete potřebovat tak další 3 na dosbírání zbylého obsahu. Kromě samotných misí se ve vesnici můžete převléknout do kostýmů, jež postupně odemykáte. Vesnice se pak díky probuzení dalších Šmoulů pomalinku plní a ožívá, což je fajn sledovat.
Grafická stránka nijak nepřekvapí a drží notu předchozích Šmoulů. Je zkrátka příjemně barevná a některé mise se vám budou líbit svým podáním. Nejvíce asi vyniká Šmoulinky sen v podobě džungle. Hra si po většinu času dokáže držet stabilních 60 snímků, ale jsou zde momenty zejména při boji, kdy frekvence klesá poměrně nízko, jako tomu bylo i u předchozích dílů. Je škoda, že tento nešvar nedokázali vývojáři u nového dílu odstranit. Hudební doprovod vás sice neurazí, ale začne být časem poněkud monotónní. Kritický však musím být k českým titulkům. Hra je sice nabízí, což je určitě fajn pro mladší hráče, ale místo to působí, že je přeložila AI, neboť se tu ani neskloňuje.
Dosud nebyla zmíněna jedna důležitá součást hry, která jí rázem mění na o třídu lepší záležitost. Nejde o nic menšího než o kooperaci dvou hráčů na jedné konzoli. Stačí pouze připojit druhý ovladač a ve hře se objeví druhý plnohodnotný Šmoula, který vám pomůže v misích. Nezaznamenal jsem však nějaké výrazné zvýšení obtížnosti ve dvou hráčích. Kooperace funguje prakticky totožně jako u Lego her a stejně jako v nich má na celkovou zábavu pozitivní dopad.
Šmoulové to v posledních letech zkoušejí stále a stále jinak. Jednou jde o klasickou dobrodružnou plošinovku, následně o závodní arkádu nebo party záležitost. Je to vcelku sympatické, ale osobně jsem si nejvíce oblíbil klasické adventurní díly. Nicméně Dreams jsou zajímavým pokusem, který kdyby měl lepší děj a snažil se více experimentovat, dopadlo by to ještě o něco lépe. Je ale třeba podotknout, že ve dvou hráčích je to celkem solidní zábava. Dovolím si tak z pohledu dětského přidat jeden bodík za nadšení z hlavních hrdinů a jejich kouzelné vesničky. Běžní hráči ale možná budou o něco kritičtější, zvláště pokud budou hrát sólo.
Komentáře