Disney Epic Mickey: Rebrushed

Martin Šmíd, 25. 9. 2024 17:00
V roce 2010 vyšla pro konzoli Nintendo Wii plošinovka Epic Mickey, která nabídla dobrodružství oblíbeného hrdiny společnosti Disney v dosti originálním temném zpracování. Za ní stál uznávaný herní ředitel Warren Spector (System Shock, Deus Ex nebo Thief: Deadly Shadows) se svým studiem Junction Point, přičemž byla chválena pro svůj design a samotné pojetí, ale kritizována za špatné ovládání a nemotornou kameru, kvůli čemuž se nikdy nestala velkou videoherní klasikou. Nyní o čtrnáct let později přichází společnost THQ Nordic s velkým remasterem pro všechny současné platformy, za nímž stojí rakouské studio Purple Lamp (SpongeBob hry), díky němuž Epic Mickey dostává druhou šanci oslovit videoherní fanoušky. Vyplatí se do remasteru investovat? Na to vám dám nyní odpověď.

Jak už název hry napovídá, hlavním hrdinou je myšák Mickey, který jednoho dne vstoupí přes kouzelné zrcadlo do dílny čaroděje Yen Sida, kde objeví model záhadného světa připomínající Disneyland - Wasteland. Jde o místo, kde se nachází na odpočinku postavičky od Disneye, které už nejsou tak populární a musely ustoupit do pozadí. Bohužel Mickey neodolá pokušení a začne svět skrze magický štětec upravovat, až vytvoří monstrum, kterého se lekne a převrhne na svět barvu s inkoustem, kvůli čemuž se do něj dostane zlo. Mickey naštěstí v tu chvíli uteče dříve, než ho temnota pohltí a hlavně než se vrátí čaroděj, který by mu dal slušně za uši. I proto si myslí, že nakonec vše dobře dopadlo, ale opak je pravdou, protože po nějakém čase je do světa pokrytého temnotou vtažen a uvězněn v něm i s dalšími kreslenými postavičkami. Na něm následně je, aby svět zachránil a dostal se z něj pryč, což samozřejmě nebude nic jednoduchého. Příběh sice v základu jednoduchý, ale hrozně se mi líbí jeho temné a originální podání, kolikrát skrze parádní kreslené filmečky připomínající klasické filmy od společnosti Disney.

Hrozně se mi na příběhu i líbí skutečnost, že se Mickey nemusí vypořádat jen se samotnou temnotou, ale také králíkem Oswaldem. Ten byl jedním z prvních výtvorů Walta Disneyho, kterému následně společnost Univerzal odebrala práva. I proto vznikl Mickey jako jeho náhrada, přičemž práva na Oswalda získala společnost Disney až v době, kdy vznikala hra Epic Mickey. Toho mohli hned vývojáři využít, protože Oswald je pro svět, kde jsou zapomenuté postavičky z historie společnosti Disney, skvělým představitelem. A jde navíc o skvělou postavičku, která výborným způsobem doplňuje samotného hlavního hrdinu. Co se mi naopak nelíbí, je absence dabingu, ať už během rozhovorů nebo i v rámci filmečků. Je to vážně škoda, protože dabing by postavičkám prospěl a doslova jim vdechnul život.

Disney Epic Mickey: Rebrushed je 3D plošinovka, v níž postupně prozkoumáte řadu jedinečných světů s velmi povedeným a unikátním designem. Jednotlivé nápadité a dobře navržené úrovně jsou spíše lineární, ale vývojáři přidali možnost plnit různé vedlejší úkoly pro ostatní postavičky, které Mickey během svého putování potká. Někteří jsou v hlavním hubu Mean Street, kde naleznete i různé obchůdky, ale další se nacházejí ve světech, do nichž budete postupně cestovat. Některé vedlejší úkoly jsou fajn, zábavné a více nápaditější, jiné méně zajímavé, ale je fajn, že za každý jste něčím odměněni, takže je neděláte jen tak.

Mickey si umí se vším poradit především díky svému kouzelnému štětci. Ten mu totiž umožňuje v úrovních dokreslovat nebo odmazávat různé prvky a objekty. Není tak problém si takto poradit s nějakou tou lehčí dobře navrženou logickou hádankou, s různými druhy protivníků, na které vždy platí trochu jinačí strategie, velkými bossy i třeba jen zdoláváním záludných skákacích pasáží. Můžete ale takto najít i nějakou skrytou místnost se sběratelským předmětem či jiným bonusem. Malování štětcem je zábavné, jde o pěknou funkční mechaniku, kterou se navíc Epic Mickey značně odlišuje od své konkurence.

Co je ovšem dosti diskutabilní, a bylo už během vydání originálu, je systém morálky, který zůstal bez změn. Když používáte barvu, je to bráno jako konání dobra, zatímco ředidlo má negativní vliv na okolí. Vývojáři původně plánovali tento systém připravit daleko robustnější, ale nakonec zůstalo jen jeho torzo. I proto mi přijde, že je tento systém značně jednoduchý a vlastně jen založen na tom, jestli porazíte protivníka ředidlem nebo barvou, čímž se následně liší konec, několik drobných detailů během rozhovorů nebo přístup k nějakému vedlejšímu jednoduchému úkolu. Jinak ale na hru jako takovou a hlavně hlavního hrdinu nemá nějaký zásadní vliv, jaký by mohl mít.

Už v původní verzi hry Epic Mickey jsem měl rád speciální 2D úrovně, do nichž se hlavní hrdina dostal skokem do projektoru. Ty byly vytvořeny dle filmů od Disneye a hrály proto hodně na nostalgii, přičemž sloužily jako propojení mezi světy nebo klasickými 3D úrovněmi. Tyto úrovně nyní vypadají ještě mnohem lépe díky pohlednější vizuální stránce, k čemuž se dostanu níže, ale vývojáři je zároveň vylepšili. Už nejde pouze o jakési chodníčky z jedné velké úrovně do další, ale o plnohodnotnější části, které nemáte nutkání rychle proběhnout. Úrovně jsou nyní interaktivnější, obsahují páky, spínače nebo trampolíny, ale také skryté oblasti s dalšími sběratelskými předměty, takže se je určitě vyplatí více prozkoumávat. Jde o pěknou úpravu dle zpětné vazby fanoušků, díky níž je hra zase o něco zábavnější a lepší než dříve.

Pokud jste hráli původní verzi na konzoli Nintendo Wii, určitě si pamatujete, že největším problémem bylo ne moc funkční ovládání a hlavně neposedná kamera, která z mnoha situací dělala doslova noční můru. To je ostatně asi hlavní důvod, proč se z Epic Mickey nikdy nestala tak slavná plošinovka a klasika konzole Nintendo Wii, ačkoliv vše ostatní bylo vysoce nadprůměrné a kvalitní. I proto jsem nesmírně rád, že tyto problémy byly v Disney Epic Mickey: Rebrushed kompletně odstraněny. Hlavní hrdina se konečně plně ovládá skrze analogovou páčku, přičemž kameru si pak sami jednoduše natáčíte skrze pravou páčku, jako tomu je v jiných podobných moderních 3D plošinovkách.

Vývojáři se ale nespokojili jen s touto úpravou, která byla naprosto nutná v tomto remasteru, ale zapracovali i několik dalších novinek do pohybového arzenálu hlavního hrdiny. Tou dle mého nejpodstatnější je skutečnost, že hlavní hrdina Mickey může konečně po stisknutí L3 běhat rychle po úrovni. Díky tomu je průzkum a vůbec zdolávání jednotlivých úrovní mnohem plynulejší a zábavnější. Při boji s protivníky jsem pak ocenil další novinku v podobě rychlého úskoku, díky němuž je možné se vyhnout útokům protivníků, hlavně během soubojů s bossy, ale také Ground Pound, což je silný úder do země z výskoku. Ten navíc umožňuje i skákat na trampolínách do vyšších míst. Všechny tyto novinky do hry krásně zapadají, dělají její hraní příjemnější a zábavnější, navíc nijak nekazí původní vizi Warrena Spectora a dalších vývojářů z Junction Point. Vlastně bych i řekl, že nyní hra konečně je v takovém stavu, v jakém ji původní autoři chtěli mít.

I když je Disney Epic Mickey: Rebrushed remaster čtrnáct let staré hry, navíc z už tehdy ne moc výkonné konzole Nintendo Wii, rozhodně byste to z vizuální stránky nepoznali. Vývojáři si dali s rekonstrukcí opravdu hodně záležet, takže nezůstal kámen na kameni. Přepracovány byly modely jednotlivých postav včetně hlavního hrdiny, prostředí je mnohem detailnější, díky čemuž najednou opravdu vynikne krásný a propracovaný design jednotlivých úrovní, byly přidány různé efekty a do 4K rozlišení byly přepracovány i všechny filmečky zpracované ve formě klasických animáků společnosti Disney, kterými hra nešetří. Ačkoliv vývojáři do vizuální stránky hodně sáhli, tak pořád si zachovává ponurou atmosféru originálu, což je jistě fajn. V tomto odvedli vývojáři opravdu skvělou práci, na remaster rozhodně vysoce nadstandardní. Navíc hra i na mnou testované konzoli PlayStation 5 dobře běží. Rychle se načítá a framerate se drží po celou dobu na šedesáti snímcích. Nevšiml jsem si ani jednou nějakého poklesu.

Epic Mickey ve své době z mnoha důvodů propadl, ale nyní dostává druhou šanci na současných platformách, kterou se rozhodli vývojáři maximálně využít. Remaster totiž většinu problémů originálu odstraňuje a nabízí daleko příjemnější a zábavnější temné dobrodružství oblíbeného hrdiny, navíc nově i v lákavém vizuálním kabátku s dobrou optimalizací. Pokud jste originál nehráli nebo máte rádi kvalitní plošinovky, u nichž je možné si dobře odpočinout po několik večerů, s nákupem Disney Epic Mickey: Rebrushed chybu neuděláte. Budete se dobře bavit, za to ručím.

Disney Epic Mickey: Rebrushed

nswps5xsxxoneps4
THQ Nordic,