Wolfenstein: The New Order
Představovat někomu sérii Wolfenstein by bylo zbytečné. Tohoto otce všech moderních 3D akcí zná prostě každý, a i my konzolisté jsme si ho mohli vychutnat, vyšel totiž na Xbox LIVE Arcade a Playstation Network jako menší stahovatelná hra. Ani dnes neztratil nic ze svého kouzla, navíc i ukazuje, že první akční hry rozhodně nestavěly na linearitě a spíše filmovém hávu, ale na spoustě chodeb, které tvořily jedno obrovské bludiště. Není divu, že když se dnes mnozí podívají na mapu Wolfensteina 3D, pořádně se jim orosí čelo. Na druhý díl jsme si museli počkat docela dlouho, vyšlo až v roce 2001, ale čekání se rozhodně vyplatilo. Return to Castle Wolfenstein sice nebyl revoluční, ale skvěle hratelný s několika památnými okamžiky, takže status kultovní akce si jistě zaslouží. Zatím poslední díl s prostým názvem Wolfenstein vyšel před čtyřmi lety na současné konzole, a ačkoliv nebyl dokonalý, konkurence prostě je dnes daleko větší a ke vší smůle vývojář z id Software a Raven Software i kvalitnější, jednalo se pořád o dobrou zábavu. Po menší odmlce se Bethesda rozhodla oprášit jednoho z největších hrdinů akčních her, který se tak opět bude muset vypravit nakopat nacistům jejich zadky.
Wolfenstein je prostě střílení nacistů a patří do období druhé světové války. Alespoň toto doposud platilo, ale vývojáři ze studia MachineGames, kteří dostali nový díl na starost, nenechali kámen na kameni. Ano, pořád si zastřílíme proti moci chtivým nacistům, ale nikoliv během druhé světové války, ale ve fiktivních šedesátých letech. Tvůrci hitů jako The Darkness nebo The Chronicles of Riddick chtějí touto změnou do série vtisknout svůj rukopis, a ačkoliv by se mohlo zdát, že opouštět druhou světovou není v tomto případě zase tak šťastné rozhodnutí, vždyť na to doplatil i třeba Medal of Honor, který naprosto ztratil identitu, ve výsledku bychom neměli ani nic poznat. Vždyť Wolfenstein nikdy nestavil na skutečných událostech této velké války, ale spíše si vyzobával jen některé lokace a události popisoval po svém. Ačkoliv se hra odehrává v šedesátých letech minulého století, nacisté jsou pořád při síle, protože se jim nějakou záhadou podařilo druhou světovou válku vyhrát. Vývojáři slibují, že budeme doslova šokováni z toho, jak se nacistům podařilo ovládnout svět, na což doplatil i hlavní hrdina celé série, B.J. Blazkowiczovi.
Ačkoliv se vrací neohrožený hrdina předchozích dílů, hra ho na začátku nezastihne zrovna v závidění hodné situaci. B.J. Blazkowicz je ze všeho na prášky, což dokumentuje i to, že posledních deset let proležel v sanatoriu, kde se dává ze všech těch hrůz dohromady. Po předchozích událostech byl údajně nalezen na pobřeží Baltického moře, přičemž si na nic nepamatoval a vůbec netušil, co se událo – nebo chtěl raději zapomenout? Od té doby jen přežíval, aniž by se chtěl znovu nacistům postavit. Vše se ale změní ve chvíli, kdy náckové napadnou sanatorium, to si B.J. Blazkowicz samozřejmě rád vzpomene, jak se střílí z nejrůznějších zbraní. Když přežije útok na sanatorium, v čemž mu má pomoci i jedna ze sester, která se jmenuje Anye, přidává se na stranu odboje, no a jak už asi tušíte, tím si nacisté podepíší ortel. Ono taky, kdo by se chtěl tomuto ostřílenému hrdinovi postavit do cesty.
Vývojáři z MachineGames se rozhodli, že nového Wolfensteina obohatí o propracovaný a tak trochu i nelineární příběh, což je samozřejmě v sérii velká novinka. Předchozí díly stavěly především na střílení a příběh, to byla jen taková omáčka v pozadí. Jak totiž bude hlavní hrdina cestovat po nejrůznějších lokacích v Evropě či Americe, potká spoustu propracovaných postav s vlastním příběhem i útrapami, což se samozřejmě podepíše na celkovém vyznění, navíc i přímo B.J. Blazkowicz má být daleko lidštějším hrdinou s vlastní hloubkou, s nímž bude lehčí se sžít. Vývojáři se nezaměřili pouze na vytvoření zajímavých postav, s nimiž hlavní hrdina bude spolupracovat, někdy více, než by se mohlo na první pohled zdát, ale propracovaní budou i protivníci, včetně několika bossů, no spíše bychom tady použili slovo šéfů. Vývojáři zatím moc nechtějí prozrazovat, jen bylo zmíněno, že během hraní potkáme třeba Frau Engelovou, která dohlíží na čistotu rasy, ale také má docela dost milenců, kteří ji obšťastňují během hodin, kdy má po práci. Jak přesně se s ní zaplete hlavní hrdina, to zatím nevíme. Ale rozhodně se mu nelíbí, co tato trochu už postarší dáma vyvádí.
Vývojáři těží z toho, že se hra odehrává v alternativní historii, takže se nemusejí na nic ohlížet a mohou hru vytvořit tak, jak chtějí, což se třeba podepsalo na architektuře světa a samozřejmě i nepřátelích, kteří už v Return to Castle Wolfenstein ukazovali, že brzy může nastat doba strojů, kteří budou válčit na bojištích. Během toulek se B.J. Blazkowicz podívá konkrétně třeba do Londýna, který je z větší části zničený, ale nacisté postavili i spoustu nových budov, je třeba zajímavé, jak moc se proměnilo okolí kolem Big Benu, z něhož je taková větší pevnost s výzkumnými středisky.
Hlavní hrdina B.J. Blazkowicz bude mít v boji proti nacistům nejen své spojence, kteří mu občas pomohou, ale i celou řadu zajímavých zbraní, většinou zcela originálních. Hned na začátku prezentované demoverze, odehrávající se ve zmíněné léčebně, byla představena pistole kombinovaná s laserovou řezačkou, která je silná nejen v boji, ale hodí se i na ničení plotů či ustřelování zámků. Pistole není na klasické náboje, ale dobíjí se na speciálních stanicích. Samozřejmě nechybí ani klasické zbraně, nejrůznější pušky tu budou, brokovnice i těžké kulomety, vše co dobře znáte z předchozích dílů, jen budou trochu upraveny a vylepšeny, aby šly s dobou. V čem ovšem vývojáři nejdou s dobou, je zdraví. To je rozděleno do pěti článků, přičemž se doplňuje jen ten poslední, takže je lepší každou akci důkladně promyslet, než se bezhlavě vrhnout na nepřátele. V takovém případě většinou skončíte v kaluži krve. Je rozhodně dobré vidět, že vývojáři nechtějí jít s novým Wolfensteinem proti Call of Duty, Battlefieldu a podobný akčním šaškárnám, ale jdou si vlastní cestou. Ve výsledku na tom mohou jen vydělat.
Protože hra vzniká pod křídly Bethesdy, mohli vývojáři použít engine id Tech 5, který byl použit třeba ve střílečce RAGE. Rozhodnutí ho použít má samozřejmě má své plusy, třeba v možnosti vytvářet rozsáhlé úrovně plné nádherných detailů, z čehož bude pochopitelně Wolfenstein: The New Order těžit. No a vlastně z toho budeme těžit i my konzolisté, protože je tato technologie optimalizovaná na současné konzole Xbox 360 a Playstation 3. Navíc se vývojáři rozhodli, že hru vydají i na next-gen konzole Playstation 4 a Xbox Infinity, kde bude mít pochopitelně více detailů, ale co se týče hratelnosti, bude stejná na všech platformách. Jediní, kdo se hry nedočkají, jsou hráči na Nintendu Wii U, Bethesda nemá zájem tuto platformu v dohledné době podporovat. Ale tak na to jsou asi majitelé této konzole zvyklí, že si hry od třetích stran ve většině případů nezahrají.
Vývojáři s hrou Wolfenstein: The New Order mají velké ambice, už při oznámení jsme se dozvěděli, že chtějí udělat nezapomenutelnou šťavnatou akční jízdu, po níž se budeme olizovat ještě hodně dlouho. Doufejme tedy, že se jim nové pokračování legendární série povede, ostatně to se dozvíme už na konci letošního roku, takže čekat moc dlouho nebudeme. Do té doby vám jistě přineseme spoustu dalších informací, takže nás nezapomeňte sledovat.
Komentáře