Testy dalších her na konzoli PlayStation 5 Pro - Lords of the Fallen nebo The Crew Motorfest
Lords of the Fallen - V minulém roce vydaná akční RPG hra Lords of the Fallen od studia Hexworks mě docela dost potěšila, protože přišla nejen se zábavnou hratelností, dobře navrženými úrovněmi i souboji s bossy a zajímavým temným světem, ale také originálním prvkem, díky němuž bylo možné se přepínat mezi dvěma odlišnými dimenzemi. Před několika týdny vývojáři oznámili, že hra dostane podporu nové konzole PlayStation 5 Pro. I na ní má dva režimy zobrazení. Oba využívají vysoká nebo maximální nastavení detailů, ale liší se v interním základním rozlišení, které je následně dopočítáváno do 4K pomocí technologie, kterou vytvořili přímo vývojáři. Rozhodli se proto ignorovat PSSR, které hodně tlačí Sony. Zatímco režim kvality má zámek na 30 fps, režim výkonu na 60 fps. Protože mi přijde, že Soulovky jsou ve 30 fps už téměř nehratelné, nebo jsem prostě příliš zmlsaný, režim kvality jsem jen vyzkoušel na pár minut. Daleko více jsem se během svého testu zaměřil na režim výkonu, který také slibuje 4K rozlišení a kvalitní zážitek, a to navíc při 60 fps. Jaká je skutečnost? No vlastně docela dobrá. Hra na režim výkonu oproti původní PlayStation 5 verzi určitě prokoukla, je mnohem detailnější, hlavně co se týče vzdálenějších objektů a vůbec prostředí.
Co je ale ještě důležitější, je samotný výkon. Moc dobře si pamatuji, že když jsem hru Lords of the Fallen recenzoval, měl jsem s frameratem docela problémy a často viditelně klesal. Nutno dodat, že vývojáři následně framerate do značné míry stabilizovali pomocí updatů. Na konzoli PlayStation 5 Pro se ale hra může pochlubit opravdu stabilními 60 snímky, poklesy když jsou, tak opravdu minimální. Díky režimu výkonu na konzoli PlayStation 5 Pro vypadá Lords of the Fallen v režimu výkonu velmi působivě, kvalita obrazu je opravdu dobrá, a jako bonus je stabilní framerate. Vývojáři odvedli na updatu solidní práci, ale ne dokonalou. Když jsem se přepínal mezi úrovněmi, všiml jsem si v několika problikávající mlhy. Jde o efekt, s nímž mají různá upscalovací řešení problémy (věřím, že by mělo i PSSR dle dřívějších testů a jiných her), a je vidět, že i řešení, které se rozhodli využít vývojáři. S tímto problémem jsem se setkal v obou režimech zobrazení, ale je to logické, když oba využívají stejné řešení. Znovu ale opakuji, jde o pár míst, kde jsou tyto problémy, jinak jsem s kvalitou spokojený.
Assassin's Creed Mirage - Hra Assassin's Creed Shadows je jednou z her, která má pořádně využívat konzoli PlayStation 5 Pro. Bohužel byla odložena na příští rok, a proto se musím nyní spokojit s předchozím dílem Assassin's Creed Mirage, který update pro novou konzoli také obdržel. Vývojáři se zde rozhodli, že nebudou dělat v nastavení nepořádek a proto má hra na konzoli PlayStation 5 Pro jen jeden režim zobrazení. Ten nabízí minimálně stejnou kvalitu jako předchozí režim Quality na základní konzoli PlayStation 5, ale má ještě o něco detailnější textury, více vegetace v dálce a lepší stíny, ačkoliv třeba u stínů to ne vždy platí a někdy třeba stíny vegetace jsou zubatější, než bych chtěl.
Celkově ale hra vypadá dobře, přičemž k 4K rozlišení si pomáhá upscalovací technologií PSSR. Ta zde odvádí slušnou práci, až na sem tam lehce problikávající vegetaci, prakticky nemám, co bych vyzknul. Velkou devízou pak nového režimu zobrazení na konzoli PS5 je skutečnost, že běží prakticky neustále v zamknutých 60 snímcích. Během testování jsem se nesetkal s propadem, který by stál za zmínku. Možná i proto je škoda, že se vývojáři nerozhodli framerate odemknout, protože ve spojení s VRR by hráče čekal ještě zajímavější a plynulejší zážitek. Televize s podporou VRR jsou čím dál častější, a i proto doufám, že tuto možnost budou vývojáři do budoucna nabízet častěji.
The Crew Motorfest – Během poslední konzolové generace jsem si neuvěřitelně oblíbil závodní sérii Forza Horizon na konzolích Xbox, na což nejlépe ukazují má hodnocení jednotlivých dílů. Na konzolích PlayStation doposud nějaká solidní alternativa chyběla, ale v minulém roce jsme se jí dočkali v podobě závodní hry The Crew Motorfest od Ubisoftu, která se odehrávala na ostrově Oahu, navíc nabídla závodění nejen na zemi, ale také po vodě a ve vzduchu. Hra se mi hrozně líbila, a i proto jsem ocenil nyní možnost se do ní vrátit s updatem pro konzoli PlayStation 5 Pro. Vývojáři připravili pouze jeden režim zobrazení jako u Assassin's Creed Mirage, který spojuje výhody režimů kvality a výkonu na základní konzoli PlayStation 5. Když jsem na ní před více než rokem hru The Crew Motorfest hrál, využíval jsem režim výkonu, abych měl 60 snímků, ačkoliv sem tam docházelo k poklesu.
V něm hra vypadala pořád dobře, ale při bližším srovnání jsem si všiml, že postrádá některé pěkné detaily. To je nyní minulostí, protože na konzoli PlayStation 5 Pro krásně prokoukla. Obraz je ostřejší, jemnější, detailnější, hlavně ve větší dálce, což přidává na celkové uvěřitelnosti světa, a do 4K rozlišení mu pomáhá PSSR, která odvádí velmi dobrou práci. Ano, pár detailů, které nejsou úplně dokonalé, je možné si při bližším zkoumání všimnout, ale při závodě a soustředění na co nejlepší výsledek už nikoliv. Pochválit musím i stabilitu, protože framerate se po většinu času opravdu drží na 60 snímcích a nevšiml jsem si, že by klesal. I tady hra doznala upgradu. Celkově jsem s updatem hry pro konzoli PlayStation 5 Pro spokojen, ačkoliv si myslím, že mohli vývojáři přidat ještě více detailů a třeba i podporu pro ray-tracing, ale to už by byl jen takový bonus. Třeba příště.
Dead Island 2 – Druhý díl oblíbené zombie survival řežby byl ve vývoji řadu let a vystřídalo se na něm několik studií. Do zdárného konce ho dotáhli až vývojáři z Dambuster Studios. Když se ke mně hra dostala, byl jsem hodně překvapen její kvalitou. Po tak problémovém vývoji jsem čekal průser, ale dostal jsem zábavnou zombie řežbu se solidním příběhem a pěknou prezentací, kterou jsem si užíval po celou dobu hraní. Dead Island 2 je jednou ze starších her, na níž vývojáři ještě v poslední době naplno pracovali, ať už šlo o updaty nebo nový obsah, takže při tom mohli připravit i solidní podporu pro konzoli PlayStation 5 Pro. Určitě bylo chytré rozhodnutí, že ponechali jeden režim zobrazení, ale značně v něm vylepšili vizuální stránku. Hra nyní běží v mnohem vyšším dynamickém 4K rozlišení, což se hned projevilo kladně na ostrosti obrazu a vůbec živosti světa, v němž se plazí hladové oživlé mrtvoly.
Vývojáři se přitom nespokojili jen s vyšším rozlišením, ale vylepšili kvalitu stínů, které působí realističtěji, přidali delší vzdálenost vykreslování, díky čemuž jsou kopce s ikonickým filmovým nápisem mnohem detailnější a vůbec si pohráli s nastavením, které nyní má odpovídat vysokému nastavení na PC. Oceňuji i detailnější odlesky a vůbec další přidané efekty, které vypadají pěkně, ale nijak neruší od akce. Ačkoliv je hra nyní mnohem detailnější a běží ve vyšším rozlišení, pořád si udržuje skálopevných 60 snímků. Nevšiml jsem si ani během náročnějších scén nějakého poklesu. Framerate drží i v situacích, kdy na základní konzoli PlayStation 5 klesal. Pokud bych měl jen něco vytknout, je to způsob, jakým se vykresluje tráva. Ta je hodně detailní, ale podle vzdálenosti má tendenci se často vykreslovat znovu a měnit, což vypadá prostě zvláštně. Všiml jsem si tohoto už v původní verzi a nyní tento problém ještě vynikne, když je tráva lépe zpracovaná. Ale jak říkám, jde jen o detail a je to způsobeno tím, jak vývojáři trávu vykreslují a přistupují k filtraci textur. Celkově mohu update hry Dead Island 2 pro konzoli PlayStation 5 Pro pochválit. Jde o ukázkový příklad toho, jak by taková podpora měla vypadat.
The Callisto Protocol – Na hororovou akci The Callisto Protocol jsem se jednu dobu opravdu hodně těšil, protože na ní pracoval tvůrce série Dead Space. Bohužel po vydání jsem byl některými věcmi zklamán a nakonec mě hra neohromila tolik, jak jsem čekal. Pořád ale šlo o slušnou záležitost, navíc dobře vypadala. Protože se vývojáři přesunuli dávno na jiné projekty, byl jsem docela překvapen, když byl oznámen update pro konzoli PlayStation 5 Pro a následně rovnou vyšel. Hra má po jeho instalaci nakonec tři režim zobrazení, ale nejzajímavější je dle mého režim výkonu, který doznal největších změn oproti tomu původnímu na konzoli PlayStation 5 Pro. Hra běží v o trochu vyšším interním rozlišení, většinou kolem 1440p, ale následně je dopočítávána do 4K. Jde o nějakou vlastní technologii vývojářů, rozhodně nejde o PSSR nebo nějakou jinou podobnou technologii, což by se hned poznalo. To ale nevadí, protože výsledná kvalita obrazu je velmi dobrá a oproti původnímu režimu výkonu je vše ostřejší a o něco málo detailnější.
Největší změnou v režimu výkonu je nově přidaný ray-tracing pro odrazy i stíny, který byl dříve pouze v režimu kvality. Nově tak můžete vidět odraz hlavního hrdiny v zrcadle, ale i další pěkné odrazy či přidané stíny, což vypadá opravdu pěkně a přidává na atmosféře. Pokud jste ještě The Callisto Protocol nehráli a nyní máte konzoli PlayStation 5 Pro, jen kvůli vizuálu bych vám ho asi i doporučil. Ostatně o špatnou hru nejde. Během testování jsem si nevšiml žádného problému s vykreslováním, ale ani frameratem, který je naprosto stabilní, a to i v momentech, kdy na základní konzoli PlayStation 5 klesal. Celkově si myslím, že vývojáři odvedli slušnou práci a jde o update, který stojí za vyzkoušení. Než se vrhnu na další hru, tak musím ještě zmínit to, že The Callisto Protocol má ještě nově režim 8K s 30 fps, ale protože doma nemám televizi, která by toto rozlišení podporovala, nemohl jsem ho vyzkoušet. Režim ovšem nabízí i bonus pro hráče vlastnící „pouze“ 4K televize. Obraz by měl renderovat ve vyšším rozlišení, které je následně sníženo na 4K, což by mělo přinést o trochu kvalitnější obraz, ale při srovnávání jsem neměl pocit, že by šlo o nějaké výrazné zlepšení. Čeho jsem si ale všiml, bylo 30 fps, což přináší trhanější zážitek, který pro mě rozhodně není.
Empire of the Ants – Letos během podzimu vyšla zajímavá strategická hra Empire of the Ants. O kvalitě hratelnosti a obsahu sice bychom mohli dlouho diskutovat, ale čím hra ohromila, bylo fantastické vizuální zpracování. Bohužel mínusem byla skutečnost, že hra běžela na konzolích PlayStation 5 a Xbox Series X/S pouze ve 30 snímcích. Na konzoli PlayStation 5 Pro běží prakticky v identickém nastavení, ať už jde o rozlišení, použité osvětlení pomocí technologie Lumen nebo detaily, takže v tomto ohledu si moc velkých změn nevšimnete. Kde už ovšem poznáte znatelný rozdíl, je právě framerate. Vývojáři hru dokázali rozjet při celkem stabilních 60 snímcích, takže je obraz viditelně plynulejší a hra lépe reaguje na akce hráče. Musím říci, že jsem si testování hry na PS5 Pro docela užil, a ačkoliv hra nepřináší hezčí podívanou, což ani nebylo moc nutné, hýbe se mnohem lépe a ukazuje v tomhle ohledu výkon samotné konzole v dobrém světle.
Warhammer 40,000: Space Marine 2 – Tento článek jsem chtěl vydat původně o něco dříve, ale když jsem se dozvěděl, že vývojáři ze studia Saber Interactive připravují PlayStation 5 Pro update pro svoji akční hru Warhammer 40,000: Space Marine 2, rozhodl jsem se, že ho o něco odložím, abych ji mohl do něj otestovat. Update je konečně venku a musím říci, že jsem měl od něj docela velká očekávání. Když jsem hru testoval letos v září na konzoli PlayStation 5, docela jsem litoval toho, že je obraz v režimu výkonu takový máznutý bez detailů, navíc ani framerate nebyl ideální ve vypjatých momentech.
Vývojáři už dříve potvrdili, že si Warhammer 40,000: Space Marine 2 na konzoli PlayStation 5 Pro zachová dva režimy zobrazení. Režim kvality běžel na konzoli PlayStation 5 v dynamickém rozlišení 1080p až 1440p při 30 snímcích. Nově tento režim na konzoli PS5 Pro běží ve vyšším rozlišení 1080p až 2160p při 30 fps, přičemž místo FSR se vývojáři rozhodli použít PSSR. Co se týče režimu výkonu, který jsem testoval já, protože ve 30 fps už tak nějak povědomě odmítám hrát podobné akční hry, ten bežel na původní PS5 interně v rozlišení 720p až 1080p v závislosti na scéně a následně byl do 4K rozlišení přepočítán skrze FSR. Na PS5 Pro se vývojáři rozhodli použít PSSR, a díky výkonu konzole mohli zvednout rozlišení na 1080p až 1440p.
To by byla čísla, ale jak je na tom hra, když ji zapnete na televizi? Musím říci, že jsem byl hodně překvapen. Obraz je viditelně ostřejší, objekty i vzdálenější scenérie krásně detailní, hlavně během akce. Hra opravdu v režimu výkonu neskutečně prokoukla a update jednoznačně oceníte, pokud hrajete na velké televizní obrazovce. Navíc se vývojářům povedlo solidně implementovat PSSR, takže hra netrpí duchy nebo artefakty. Čím hra ovšem trpí především v režimu výkonu, je problikávání trávy či listů stromů v určitých oblastech. Tímto problémem hra trpěla už na základní PS5 při použití FSR a nyní je tento efekt ještě o něco viditelnější s PSSR. Po dalším testování mám za to, že jde o problém upscalovacích technologií, které z nižšího rozlišení nedokážou přinést úplně uspokojující výsledek (listí a tráva jsou ty nejobtížnější věci na upscaling). V režimu kvality totiž tento efekt není tak viditelný nebo není vůbec. Je ale jasné, že hra bude potřebovat další testování. Naštěstí jde jen o několik oblastí a ve výsledku během akce si ho možná ani nevšimnete. Je ale škoda, že tento dle mého názoru neduh vývojáři do PS5 Pro verze neopravili.
Pochválit musím ale zlepšený výkon, ačkoliv stabilních 60 fps hra stále nemá. Pokud se nic neděje, běží prakticky v bezvadných 60 snímcích. Když dojde na menší akci, framerate se pořád drží, ale jakmile na scénu nastoupí desítky nebo stovky nepřátel, jde framerate dolů. Tady ani lepší GPU nepomohlo, což je ale logické, protože hra je v těchto momentech hodně náročná hlavně na CPU, které doznalo jen drobného zlepšení. I tak se ale framerate pohybuje mezi 50 a 60 snímky, což je pořád lepší než u 40-50 snímků na původní PS5, navíc máte na Pročku bonus v podobě o dost lepšího vizuálního zpracování. Ve spojení s VRR navíc poklesy ani nepostřehnete, protože framerate pod 48 snímků neklesá. Musím říci, že Warhammer 40,000: Space Marine 2 dostal velmi dobrý update, po němž hra může těžit z vyššího výkonu konzole PlayStation 5 Pro, ale také nové technologie PSSR, která odvádí opravdu dobrou práci.
V tomto článku jsem chtěl ještě otestovat hru Avatar: Frontiers of Pandora, ale po zapnutí jsem zjistil, že má velké problémy s PSSR a obraz nepěkně problikává. Zdá se, že tato technologie má zatím problémy dobře vykreslovat bujnou na vegetaci se specifickým nasvícením, případně ray-tracing efekty. Pro Ubisoft je to každopádně ostuda, a znovu se musím ptát, jak je možné, že se podobný update dostane mezi hráče. Zároveň je ale otázka, co za problémy PSSR může. Je to stále nedostatečně vyvinutá technologie, špatné implementování ze strany vývojářů, nedostatečné testování nebo enginy, které si s PSSR moc dobře nerozumí? Nebo snad kombinace všeho? Těžko říci, a sám bych rád znal na tohle odpověď. V několika hrách odvádí PSSR opravdu dobrou práci a je pro ně přínosem, v dalších ale vystávají otazníky (třeba u Call of Duty: Black Ops 6) a najdou se i některé, které vypadají dokonce hůře než na základní PS5. Jsem proto opravdu zvědav, jak se tohle vyřeší do budoucna.
Abych ale nějak shrnul moje další testování a zážitky z hraní na nové konzoli od Sony. Už ve svém prvním testu konzole PlayStation 5 Pro jsem psal, že jsem jako hardcore hráč s ní více méně spokojen, protože umožňuje hrát mnohé hry na velké TV ve viditelně lepší kvalitě. Po dalším testování jsem s konzolí stále spokojený, protože u her Warhammer 40,000: Space Marine 2, Dead Island 2 i Empire of the Ants je možné si hned všimnout jasně viditelných rozdílů. Jak moc se ale konzole PlayStation 5 Pro vyplatí, ukážou hlavně budoucí hry, které s ní už počítají od prvního dne. Opravdu se těším, až na konzoli rozjedu Ghost of Yōtei, Assassin's Creed Shadows, Kingdom Come: Deliverance II nebo Death Stranding 2: On the Beach a zjistím, jak na ní běží a vypadají. Mám ale takové tušení, že tím největším testem bude pro konzoli akce Grant Theft Auto 6.
Pokud máte konzoli PlayStation 5 Pro, určitě se do komentářů podělte o své dojmy.
Komentáře