Heavy Rain
Příběh Heavy Rain se začal psát již před hodně dlouhou dobou. Před několika lety předvedl Quantic Dream casting, kde hlavní protagonistka ukazovala, jak je možné ve videohrách hrát na city hráčů a jak se dají vyjádřit emoce. Mnozí se ptali, zda se tento efekt přenese do hry samotné a jestli je vůbec možné, aby vyšla hra v takové kvalitě. Na vše odpověděla až tisková konference Sony, kde byla předvedena demoverze hry. Vše, co doposud hráči znali, bylo zbouráno a posunuto o velký kus dopředu. Quantic Dream ukazuje novátorský přístup k tvorbě videoher, který se stane v následujících letech standardem. Přichází totiž Heavy Rain, příběh o novinářce Madison. Příběh jako takový, je podle samotných vývojářů pilířem hry, jelikož se odehrává tak, jak samotný hráč chce. Nikdo ho nenutí postupovat tak, jak mu vytyčili vývojáři. Musíte se ale připravit, že každá akce má nějakou reakci. U většiny her existují pouze dvě reakce. Ta správná, kdy hráč pokračuje dále anebo ta špatná, kdy hráč umírá a přichází na řadu tolik nepopulární loading. Heavy Rain na to jde trošinku jinak. Hráč má vždy několik možností, i když je kostra příběhu pořád stejná. Dokonce i smrt Madison může vést k úplnému zvratu ve hře.
Nyní již pojďme k samotné demoverzi, která byla představena na Games Convention. Deštěm sužovaným městem se projíždí Madison, která si to namířila k vycpávači zvířat, aby o něm zjistila co nejvíce informací. Ve městě totiž mizí ženy a Madison si myslí, že právě vycpávač zvířat s tím má co dočinění. Po několikátém použití zvonku nikdo neotvírá, což vede hlavní hrdinku k domněnce, že nikdo není doma. Rozhodne se však přesto do domu podívat. V domě nachází vycpané ženy v nejrůznějších polohách. Po rychlém vyfocení se chce dostat z domu, ale má smůlu. Vrah se vrátil. V tuto chvíli nastává několik možností a je jen na hráči, jakou si vybere. Může se buď před vrahem schovat a tiše uniknout nebo s ním svést souboj a zabít ho, což samozřejmě skýtá riziko, že bude zabita hrdinka. V traileru jsme viděli, jak Madison svedla s vrahem souboj, po němž se pochopitelně budou dít některé věci úplně jinak, než kdyby z domu nepozorovaně utekla.
Co v demoverzi vzbuzovalo pozornost, byla naprostá interakce s prostředím. Už před domem byla demonstrována na popelnici, ve které nalezla Madison ženské boty, ale i poštovní schránce, jenž prohledala. Jenomže největší šok teprve přišel v domě. Každá věc se dá rozbít a chová se jako ve skutečnosti. Pokud jste třeba při tichém úprku rozkývali vázu a ta začala padat, mohli jste jí nechat spadnout a tím dát vrahovi najevo, že není v domě sám, nebo ji stisknutím správného tlačítka chytit. Dokonce můžete otevřít každé dveře i skřínku ve hře, ale nezapomínejte je zavírat, protože i to může spustit v mozku vraha alarm. I když se zřejmě ve finální hře onen dům s vrahem neobjeví, čekají nás desítky podobných situací.
Samotné ovládání Madison je velmi jednoduché. Stisknutím R2 se dá Madison do pohybu, přičemž analogovými páčkami jen měníte rychlost chůze a také směr. Kamera je podle slov tvůrců jeden z klíčů k dobré hře a tak si na ní dali hodně záležet. Nemělo by se tak stát, že byste se ztratili díky nemotorné kameře. Samotné souboje pak probíhají pomocí MPAR systému. Jeho použití je velmi jednoduché. Pomocí tlačítek totiž můžete třeba uhodit nepřítele vázou a tím ho omráčit, ale třeba ho i rozřezat motorovkou. Možností jak vyhrát souboj je vždy mnoho. Quantic Dream má zřejmě už dost hrdinů, kteří si třeba zlomí nohu, schytají několik kulek, nadopují se lékárničkami a pokračují dále, jako by se nic nestalo. To se vám v Heavy Rain nestane. Pokud třeba Madison spadne a udělá si modřinu nebo tržnou ránu, má ji až do konce hry, a pochopitelně když dostane kulku, tak je mrtvá. Jednou z dalších předností Heavy Rain je dokonalé ztvárnění obličejů všech postav. V Quantic Dream vyvinuli revoluční technologii, která dokáže snímat obličejové svalstvo a poté ho přenášet do samotné hry. Všechny emoce tak mohou být vyjádřeny pohledem do očí postav a pokud by byly nečitelné, jednoduchým stiskem tlačítka se je dozvíte. Zřejmě největší dojem zanechala scéna, kdy se vrah vrací domů a Madison popadá bezmoc a začne šílet. Dále je v Heavy Rain zakomponováno intuitivní míjení předmětů, a tak se vám nikdy nestane, že byste narazili na zeď nebo se zasekli o nějaký předmět. Madison se vždy vyhne, tedy skoro vždy...
Heavy Rain: The Origami Killer je nejnadějnější hrou pro Playstation 3, ale i konzole obecně. Pokud se Quantic Dream podaří vše vyšperkovat a neslevit z vytyčeného cíle, dočkáme se jedinečné hry, na kterou budou všichni vzpomínat. No a kdy se tak stane? Jak říká Madison, za vrahem se začneme honit v úterý 3. listopadu!
Komentáře