Forza Horizon 5 (PS5)

Forza Horizon 5 (PS5)
recenze  33
Martin Šmíd, 24. 4. 2025 11:30
Začátkem minulého roku se začalo proslýchat, že Microsoft naprosto mění svoji strategii ve vydávání svých first-party her od Bethesdy, Xbox studií i Activisionu, které bude čím dál více pouštět i na konkurenční platformy PlayStation 5 a Nintendo. Následně to bylo oficiálně potvrzeno s tím, že v první vlně se na další konzole dostanou hry Pentiment, Hi-Fi Rush, Grounded a Sea of Thieves. Letos se tato nová snaha Microsoftu rozjela naplno, a po Indiana Jones and The Great Circle a Age of Mythology: Retold tu nyní máme hlavní chod, a to v podobě závodní hry Forza Horizon 5. Pokud by mi někdo před pár lety řekl, že ji budu jednoho dne hrát na své konzoli PlayStation 5, jen bych si ťukal na čelo a myslel si, že se zbláznil. Jenomže je to realitou a já si mohl hru na konzoli od Sony zahrát v předstihu, abych vám mohl nyní prozradit, jak se port povedl.
Forza Horizon 5 (PS5)

Recenzovaná verze: PlayStation 5 Pro

Závodní série Forza Horizon od britského studia Playground Games je tu s námi už třináct let a za tu dobu jsme se dočkali hned pěti povedených dílů, díky nimž jsme mohli závodit na jihu Francie nebo severu Itálie, v Austrálii nebo Velká Británii. Pátý osobně považuji za jednu z nejlepších závodních arkádových her, jaká byla kdy vytvořena, a to díky Mexiku, které je radost prozkoumávat a závodit v něm díky jeho obrovské rozmanitosti, ale také zábavnému a neskutečně vypiplanému jízdnímu modelu, parádnímu vizuálnímu zpracování i velkému množství vozidel. Postupem času se prakticky ze spin-offu série Forza Motorsport vyklubala hlavní značka Xboxu a důvod vlastnit konzoli od Microsoftu. Bylo až s podivem, že od vzniku série Forza Horizon jsme tu neměli moc her, které by ji dokázaly konkurovat. Napadá mě snad jen The Crew Motorfest od Ubisoftu, který sice nebyl špatný, ale na svůj slavný vzor v mnohém ztrácel, ačkoliv dokázal přinést i několik svých vlastních zajímavých nápadů. Hráčům na konzolích Xbox nebo PC to mohlo být jedno, ti měli Forzu Horizon, ale na PlayStationu podobná hra prostě chyběla a chybí. A možná i proto Microsoft ucítil příležitost.

Forza Horizon 5 má i po více než třech letech od svého vydání na PC a konzolích Xbox co nabídnout. Navíc vývojáři ji neustále podporují novými updaty i balíčky. Na konzoli PlayStation 5 je od prvního dne dostupná s posledním updatem i veškerým obsahem, pokud tedy za něj zaplatíte. Microsoft se rozhodli nasadit plnou cenu nejen pro základní hru, ale i další balíčky s auty a dokonce obě velká rozšíření. Popravdě se tomu nemůže nikdo moc divit. Na konzoli PlayStation 5 jde o novinku a navíc Microsoft ani nemusí bojovat s konkurencí, která prostě chybí. Já jsem ale toho názoru, že jde o natolik kvalitní záležitost, které lze propadnout na desítky či spíše stovky hodin, že to moc nevadí a cena rozhodně není překážkou. Pořád je možné si zakoupit Premium edici za 2595 Kč, která obsahuje základní hru i obě velká rozšíření a pár dalších bonusů. A za tuto částku dostanete fantastickou zábavu, ačkoliv trochu zamrzí, že některá další menší DLČka s novými vozy je nutné stále dokoupit zvlášť.

Asi nemá moc cenu znovu hru Forza Horizon 5 hodnotit, protože na kvalitě nic neztratila. Když jsem ji začal hrát na konzoli PlayStation 5, znovu jsem si jen potvrdil, o jak výbornou hru se jedná, protože mě hned naprosto vtáhla do svého světa, a znovu jsem v ní nechal několik desítek hodin. A to moc her neopakuji, ale zde jsem musel prostě udělat výjimku. Pokud se chcete o hře dočíst více, určitě doporučuji svoji starší recenzi. Stejně tak jsem v minulosti recenzoval i obě velká rozšíření. První Hot Wheels se odehrávalo na propletených ikonických oranžových umělohmotných drahách, přičemž přineslo naprosto odlišný zážitek ze závodění, ale také několik zcela nových vozidel, mezi nimiž byly i zástupci samotné značky Hot Wheels. Druhé rozšíření Rally Adventures hru obohatilo o rallye závodění a přineslo vlastní propracovanou mapu. Jen zde dodám, že po pár hodinách hraní jsem si jen potvrdil, jak moc je Forza Horizon 5 gigantickou hrou, protože mě začala zaplavovat obrovským množstvím nových eventů, příběhových misí, online závody, stodolními nálezy, které je vždy radost hledat, a dalšími herními režimy.

V jednom z předchozích odstavců jsem zmínil, že vývojáři z Playground Games hru Forza Horizon 5 neustále obohacují, a důkazem toho je Horizon Realms, což je novinka, která se do ní dostává s vydáním PlayStation 5 verze a je dostupná na všech platformách. Tu vývojáři před vydáním docela dost propagovali, ale nakonec pro mě osobně moc není, na druhou stranu věřím, že si svoje hráče najde. Jde o to, že v tomto novém režimu máte hned 12 úrovní. 11 z nich se objevilo v předchozích časově omezených eventech a jedna je zcela nová. Na nich pak musíte v určitém čase nahrát co nejvíce bodů tím, že budete dělat nejrůznější triky, přičemž vše se pak započítává do globálních žebříčků. Mapy je možné prozkoumávat i ve volném režimu, a to dokonce až s dalšími jedenácti hráči, kde si pak zvolíte svá vlastní pravidla.

Microsoft se u hry Forza Horizon 5 rozhodli, že pro její hraní je nutné se přihlásit k jeho účtu. To může být pro mnohé hráče trochu kontroverzní, mně to moc nevadí, protože Microsoft účet vlastním díky hraní na Xboxu. Byl jsem po přihlášení trochu zvědav, jestli Microsoft účet přinese nějakou výhodu nebo bonus, aby vývojáři odůvodnili to, proč je nutné se k němu přihlásit. Pokud čekáte, že se vám přenese uložený postup z Xbox nebo PC verze, budete bohužel zklamáni. Cross-Save s PlayStation 5 verzí nejde, což je dle mého názoru obrovská škoda a naprosto zahozená příležitost. U Destiny, Diabla a dalších her tato možnost je, a proto nechápu, proč u Forza Horizon 5 ne. Zvláště když hra se statistikami z Xboxu počítá. Ve srovnávacích tabulkách jsem viděl třeba počet objevených cest nebo rozbitých cedulí z Xbox verze a srovnání s přáteli na Xboxu. To je pak dost matoucí, protože vám hra ukazuje dvě naprosto odlišná čísla. Zatímco přímo hra mi po několika hodinách hraní hlásila třeba 30 rozbitých cedulí, srovnání statistik s přáteli pak 139. Když už nebylo možné si přenést uloženou pozici, ocenil bych, pokud by hra srovnávala statistiku z aktuálně rozehrané verze. Co ale musím pochválit, je přenesení seznamu přátel z Xboxu do hry, s nimiž je pak možné závodit v online závodech. Cross-play hra podporuje od prvního dne, a také oceňuji možnost závodit proti drivatarům kamarádů nejen z PlayStationu, ale také z Xboxu.

Ačkoliv je Forza Horizon 5 už skoro čtyři roky stará, v rámci žánru se neobjevilo moc hezčích her. Když jsem ji zapnul na konzoli PlayStation 5, znovu jsem obdivoval do detailu vymodelované vozy, krásné prostředí s velkým množstvím objektů i realistické nasvícení. Těžko bych mohl od podobné závodní hry s velkým otevřeným světem čekat více. Na konzoli PlayStation 5 jsou pak dostupné jako u Xbox Series X verze dva režimy zobrazení. Jeden nabízí a detailnější podívanou při 30fps, druhý pak 60 fps s trochu horší grafikou. V obou režimech hra cílí na rozlišení 4K a po většinu času je opravdu nativní. Režim kvality se liší hustotou provozu či mnohem hezčími detaily vegetace, ať už jde o listí na stromech nebo trávy a dalších objektů.

Daleko zajímavější je hra na konzoli PlayStation 5 Pro, pro kterou ji vývojáři plně optimalizovali. Začnu s režimem výkonu, který nyní má prakticky stejné nastavení vizuální kvality jako režim věrnosti na základní konzoli PS5 a Xbox Series X, ale běží při 60 fps. Chvilkami jsem přepínal obraz mezi PS5 a PS5 Pro verzí a rozdíl u režimu výkonu je opravdu obrovský, až se mi tomu nechtělo věřit.  Režim vizuální věrnosti pak má přidané ray-tracing odrazy během hraní, takže můžete vidět na kapotě odraz některých prvků svého vozu. To ale není moc patrné a během závodu si toho rozhodně nevšimnete, protože musíte řešit jiné problémy a na očumování vozu není čas, takže proto doporučuji hrát raději v režimu výkonu, který je na PlayStationu 5 Pro parádní. I proto mohu říci, že na konzoli PlayStation 5 Pro vás čeká bez jakýchkoliv pochybností ta nejhezčí konzolová verze, jakou si v současnosti můžete zahrát.

Co se týče optimalizace, nevšiml jsem si žádných poklesů frameratu, hra mi ani jednou nespadla a nezaznamenal jsem žádné jiné problémy, které bych musel zmínit. Jen sem tam se objeví nějaký ten grafický glitch nebo nějaká nedokonalost (třeba tlačítka LB a RB v menu u rozšíření Rally Adventure), ale nad tím je možné mávnout rukou. Určitě to bude ještě opraveno v následujících updatech. Daleko důležitější je nutné zmínit, že vývojáři z Panic Button nezapomněli při vytváření PlayStation 5 verze na solidní podporu DualSense gamepadu. Adaptivní spouště jsou využity pro lepší pocit během brždění, do čehož zapojují i vibrační motůrky, a potěší i začleněná haptická zpětná vazba. Díky ní dokážete jednoduše rozlišit povrch, po němž jedete, navíc cítíte každé zařazení, kamínek na cestě či náraz, takže zážitek z hraní na DualSense je uspokojivý. Ti největší fanoušci závodění ale mohou sáhnout po nějakém kompatibilním volantu.

Pořád vlastně nemohu uvěřit, že se jedna z nejlepších her Xboxu dostala na konzoli PlayStation 5, navíc ve výborné kondici. Forza Horizon 5 vypadá i běží skvěle na konzoli od Sony, využívá solidně DualSense, ale hlavně potěší velkým množstvím obsahu a fantastickou hratelností. I po více než třech letech Forza Horizon 5 dokazuje, že jde o jednu z nejlepších závodních her, jaká byla kdy vytvořena, kterou by si měl zahrát každý fanoušek žánru.  

Forza Horizon 5 (PS5)

Forza Horizon 5 (PS5)
ps5
Xbox Game Studios, Playground Games
Datum vydání hry:
25. 4. 2025
Žánr:
Závodní
KARTA HRY
10/10
reklama reklama

Komentáře