Amerzone - The Explorer’s Legacy

Amerzone - The Explorer’s Legacy
recenze  0
Martin Pilous, 22. 4. 2025 16:00
V těchto dnech se na trh dostává hra Amerzone - The Explorer’s Legacy, která pro mnohé poněkud překvapivě spojována s legendárním francouzským výtvarníkem Benoîte Sokalem, který přivedl na svět zejména velmi oblíbenou videoherní sérii Syberia. Dokončení posledního dílu se bohužel sám nedožil. To je škoda, protože si myslím, že by z něj měl stejnou radost jako já. Vraťme se ale ke hře Amerzone - The Explorer’s Legacy a pojďme si povědět, o co vlastně jde a jak se povedla.
Amerzone - The Explorer’s Legacy

Recenzovaná verze: PlayStation 5

Právě díky hrám Syberia se v hráčské obci až tolik neví, že Sokal svou videoherní cestu započal titulem Amerzone, který vyšel v roce 1999, a pokud se podíváte na záběry z tehdejší verze, tak sami uznáte, že se na ní zásadně podepsal zub času a pro dnešní publikum jde o poněkud nestravitelnou záležitost. Toho jsou si ve francouzské společnosti Microids velmi dobře vědomi a proto tu máme kompletní remake, který se pokouší jednak zabrnkat na nostalgickou notu a oslovit fanoušky originálu, ale zároveň přilákat i aktuální publikum.

Tato dobrodružná hra vás vezme na konec minulého století, kdy se v roli neznámého novináře vydáte udělat rozhovor s vědcem Alexandrem Valemboisem. Ten žije na opuštěném majáku v Bretani, což je také vaše výchozí lokace. Vědec vás hned na začátku uvede do bláznivého příběhu o tajemné zemi Amerzone, která je kdesi v Jižní Americe a z níž před lety odnesl vejce tajuplných velkých bílých ptáků. To mu přineslo místo úspěchu jen trápení a tamním lidem také. Sám už se do Amerzone vypravit nedokáže, a tak svůj odkaz přenechá vám. Vaším cílem je zemi najít a vrátit vejce tam, kam skutečně patří.

Tím začíná velké dobrodružství, které vám na první dohrání zabere jako mně přibližně 10-12 hodin. Pokud však znáte původní předlohu, tak odhaduji, že na dobrodružství strávíte přibližně 5 hodin. Remake se v mnohém od originálu neliší, co se příběhu a hratelnosti týče, ale přidává sem tam nějakou tu novou hádanku, která fanoušky originálu určitě potěší. Příběh sice není plný nečekaných zvratů nebo zlomových událostí, ale je vyprávěn poklidnou a příjemnou cestou, a perfektně dotváří dojem z toho, že jste tam na místo novináře právě vy, a vydali jste se na velké dobrodružství plné záhad a objevování.

Amerzone je klasickou point-and-click adventurou viděnou z first-person pohledu, které dnes již nevznikají. Těžko říci, jestli takové hry dokážou oslovit současné publikum, ale já jsem je měl kdysi hodně rád. Amerzone bych přirovnal třeba k mnohem slavnější sérii Atlantis od společnosti Cryo a jejím prvním dílům, které vyšly v devadesátých letech nejen na PC, ale také první PlayStation. A na tomto pojetí se ani v remaku nic nezměnilo. Pro mnohé hráče proto může být překvapivé, že se po úrovních nedá volně pohybovat ani rozhlížet pravým analogem, jako je tomu u současných first-person her. Veškerá interakce probíhá pouze skrze levý analog. Ten tu slouží coby kurzor a vy s jeho pomocí na jednotlivých obrazovkách provádíte akce. Buďto se tedy po kliknutí přesouváte nějakým směrem dál, což je kolikrát trochu neohrabané, sbíráte dokumenty nebo provádíte specifické úkony, které daná situace nabízí.

Nic víc a nic míň. Amerzone je čistě dobrodružná adventura, v níž primárně sbíráte různá vodítka a pozůstalosti, a z nich se snažíte zkonstruovat celý příběh a zároveň se posunout dál. Čeká vás celkově 7 kapitol. Každá z nich nabízí několik desítek většinou pěkně zpracovaných obrazovek, mezi nimiž se přesouváte a řešíte, jak se dostat dále. Na nich budete většinou řešit dobře navržené a nápadité hádanky, u nichž je nutné kolikrát pořádně přemýšlet. Nikdy se mi ale nestalo, že bych se u některé zasekl na příliš dlouho, vše se dá krásně odvodit.

Na hře je velmi sympatické to, že vás zavede do mnoha rozličných lokací, které díky novému grafickému kabátku na obrazovce doslova ožívají, a to poměrně rafinovaným způsobem. Valembois vám předá na vaši cestu specifický a jím sestrojený dopravní prostředek. Ten nese název hydrafloat a specifický je tím, že dokáže být ponorkou, lodí, letadlem nebo motorovým člunem. Stačí tedy sehnat klíčovou disketu, která dokáže do palubního počítače nahrát souřadnice vaší další lokace a umožní vám také uvést hydrafloat do správné podoby pro další cestování.

Remake pochopitelně odvádí tu nejlepší práci na poli úplně přepracovaného grafického ztvárnění. Hra je naprosto nádherná, ať už jde o detailní prostředí, postavy nebo předměty, líbilo se mi i nasvícení a nejrůznější efekty. Tvůrci využili své skvělé práce, kterou jsme mohli obdivovat u poslední Syberie, díky čemuž Amerzone v remaku neuvěřitelně prokouklo. Vše je vytvořeno v Unity enginu a hra je na mnoha místech doslova dechberoucí. Poměrně zdařilý je i hudební doprovod a dabing. Mírně zamrzí fakt, že hlavní hrdina stejně jako v originále nemluví. Zde mohli autoři přidat pár replik, aby monology ostatních postav nepůsobily tak podivně.

Nové Amerzone rozhodně není mainstreamová záležitost, ale doporučujeme ji minimálně vyzkoušet hráčům, kteří hledají nějakou tu nevšední dobrodružnou hru a nemají problém s klasickými adventurami. Na ovládání a samotné pojetí hry je potřeba si na začátku zvyknout, ale jakmile tuhle bolístku překonáte, tak se dočkáte pořád solidní adventury, která má velmi zajímavý a dobře zpracovaný příběh, parádní vizuální zpracování, krásně navržené úrovně a zdařilé hádanky. A nebojte, nápověd pro dokončení je tu dostatek. Amerzone je krásná vzpomínka na prvotní kroky Benoîta Sokala ve videoherním průmyslu, kterou by neměl minout žádný dobrodruh.

Amerzone: The Explorer’s Legacy

Amerzone: The Explorer’s Legacy
xsxps5
Microids, Microids Studio Paris
Datum vydání hry:
24. 4. 2025
Žánr:
Adventura
KARTA HRY
7/10
reklama reklama

Komentáře