Super Mario Maker

recenze  18
Martin Šmíd, 2. 9. 2015 16:00
Nejoblíbenější a nejpopulárnější videoherní postava? Tady asi nikdo nemusí moc dlouho přemýšlet. Mario je tu s námi už třicet let, přičemž na jeho krásné kulaté výročí Nintendo nepřipravilo zcela novou hru, na tu si ještě musíme počkat, ale editor Super Mario Maker, který sliboval, že si fanoušci budou moci vytvářet svá vlastní dobrodružství. Hra začala žít jako takový menší projekt, který jsem si mohl vyzkoušet už před rokem, ale za ten rok narostl do opravdu obřích rozměrů, až jsem příjemně překvapen z toho, co se ke mně nakonec dostalo. Více už ale v recenzi.

Super Mario Maker vychází exkluzivně pro Nintendo Wii U

Když se objevila v minulosti nějaká ta velká Mario hra, mohli jsme se spolehnout na to, že Nintendo nám nebude předhazovat staré triky, několikrát viděné v minulosti, ale nabídne spoustu originálních novinek a půjde o naprostou herní extázi, která znovu posune laťku pro ostatní plošinovky. Viděli jsme to u klasických 2D dílů, přinášející nejen pohlednější grafiku, ale také těch ve třetím rozměru, přičemž za takový vrchol do dnešních dnů považuji Super Mario Galaxy 2, kterému se ale hodně přiblížil kooperativní Super Mario 3D World.

Před několika lety na konzolích PlayStation zaznamenala obrovský úspěch série LittleBigPlanet, a možná i tou se vývojáři z Nintenda nechali ovlivnit, když se pustili do podobného projektu, jen zasazeného do Mario světa. Počátečním cílem bylo vytvořit jednoduchý editor, v němž by si mohli fanoušci vytvářet své vlastní levely. Během oznámení se ještě moc nevědělo, jak vše nakonec bude fungovat, kolik toho editor hráči vůbec dovolí a jak bude propracovaný, ale Nintendo si poslechlo zpětnou vazbu a skvěle na ní zareagovalo, protože Super Mario Maker je po obsahové stránce hodně bohatý a nabízí spoustu možností, jak levely tvořit, navíc nechybí ani možnost jejich sdílení s ostatními hráči, což je prvek, který může této novince zajistit velkou životnost.

Nintendo od začátku prezentuje Super Mario Maker hlavně jako editor, a tak je nutné k této hře přistupovat. Pokud čekáte, že si zároveň přinesete domu i několik stovek Nintendem vytvořených levelů, které budou kvalitou rovny těm třeba z New Super Mario U, budete zklamáni. Nintendo sice připravilo zhruba stovku levelů, ale ty slouží spíše jen jako takový menší tutoriál, co je možné v editoru vytvořit, o plnohodnotné levely, které by uspokojily ty největší hardcore fanoušky, tu nenajdete, i když je nutné dodat, že špatné nejsou a zábava u nich je zaručena, a dokonce i velká výzva, protože mnohé prověří rychlost a hlavně přesnost vašich prstů. Každopádně propracovanější levely už jsou jen na vás, jestli je vytvoříte, případně na ostatních hráčích. Tento fakt ale bude vadit hlavně těm, kteří moc nechtějí tvořit, na druhou stranu je tu pro ně pořád výborný New Super Mario U, a navíc Super Mario Maker bude mít časem spoustu zajímavých levelů od hráčů, které rozhodně budou stát za zahrání. Už nyní během novinářského testu vznikla ostatně celá řada zajímavých úrovní, kvalitou se blížící těm od Nintenda.

Když poprvé editor zapnete, máte v něm jen několik málo položek, abyste si zkusili vytvořit základní level a naučili se alespoň trochu základy, což ovšem není zase tak těžké, protože vše je jednoduché, přehledné a maximálně uživatelsky příjemné. Nintendo se rozhodlo, že se další možnosti budou odemykat až podle toho, jak moc jste vyzkoušeli ty odemknuté. To by samozřejmě nevadilo, pokud by se nové možnosti odemkly hned, a ne až další den. Když totiž dostatečně odemknuté položky vyzkoušíte, což trvá vždy maximálně pár minut, hra vám napíše, že zítra se můžete těšit na další obsah, protože přijede náklaďák. Hlavně na začátku, když máte opravdu málo položek, je toto celkem problém, naštěstí se vše dá obejít tím, že si přímo v konzoli posunete datum na další den, a takto budete pokračovat, dokud nebudete mít většinu odemknutou. Pokud si čas nebudete přetáčet, nějaké propracovanější levely budete moci vytvářet až po několika dnech. Jak moc tento systém vám bude vadit, už si musíte říci sami, dle mého editor není tak náročný a nenabízí ani tolik možností jako LittleBigPlanet, aby se vše muselo takto krkolomně a zdlouhavě odemykat. Pochválit ovšem musím vždy ukázky právě odemknutých věcí díky levelům, abyste věděli, jak fungují, což je i velmi dobře vedený tutoriál.

Pokud už ovšem je většina položek odemknutých, můžete si vytvořit prakticky jakýkoliv level, Nintendo vás v ničem neomezuje. Samozřejmě základ tvoří základy her Super Mario Bros., Super Mario Bros. 3, Super Mario World a New Super Mario Bros., což se neprojeví jen na grafice, ale také fyzice, ovládání hlavního hrdiny a dalších prvcích. Samozřejmostí je pak možnost vytvářet jak klasické levely, tak ty v podzemí, pod vodou, v hradech nebo ty s duchy, v tomto máte obrovskou rozmanitost, stejně tak vývojáři připravili několik desítek možných objektů, které můžete do levelů umístit, kam samozřejmě patří i nepřátelé, pasti a tak dále. Předměty jde navíc i různě upravovat, nepřátelům měnit velikost a dokonce dojde na kombinování, takže možnosti ještě vzrostou, prakticky ničím nejste omezeni, omezením jsou jen a jen vaše vlastní nápady a kreativita. Co jsem chtěl, to jsem v editoru dokázal během několika minut a následně i hodin vytvořit.

Ačkoliv se to ještě v minulém roce nezdálo, jdou dělat i sub levely, a tím vytvářet opravdu obří úrovně, které nezaberou několik vteřin, ale kolikrát i minut, stejně tak se mi líbí možnost umisťovat do levelů nejrůznější zvuky i s vizuálními efekty, případně nahrávat nějaké vlastní zvuky, které do úrovní umístíte, ať už jde o vlastní smích či radu ostatním hráčům. Tím ale pochopitelně možnosti zdaleka nekončí, protože Nintendo dalo do hry možnost hrát nejen za Maria, ale i další oblíbené postavičky za pomoci kostýmů, kterých je několik desítek, určitě vám je zde nebudu psát, abych náhodou nespoileroval, což ostatně i nesmím. Určitě ale budete překvapeni, na jaké všechny kostýmy se dostalo.

Jak jsem už napsal výše, editor v ničem neomezuje, navíc jeho dalším velkým kladem je fakt, že je maximálně přehledný a díky jeho přizpůsobení na dotykový displej konzole Wii U ho zvládnete na základní úrovni po několika minutách, a to i v případě, pokud jste naprostým začátečníkem. To je určitě velké plus. Ovládání editoru určitě nemohlo být jednodušší, a ačkoliv nabízí velké množství nejrůznějších možností, po několika dnech už budete vše dělat naprosto automaticky. Pochválit musím i možnost si poskládat svoji vlastní lištu nejpoužívanějších věcí, takže nebudete muset přepínat tolik často mezi ostatními. Jediné, co v editoru zamrzí, je absence checkpointů, které do levelů nemůžete umístit, takže když zemřete, začínáte vždy od začátku.

Když máte nějaký ten level vytvořený, můžete si ho jednoduše uložit na disk konzole a pokud jste s ním hodně spokojeni a už ho nechcete upravovat, můžete ho nahrát na server Nintenda, aby si ho mohli následně zahrát hráči z celého světa. Nahrání levelu mi zabralo vždy několik vteřin, jen je tedy nutné ho před nahráním dohrát. Nintendo si takto ověřuje, že nahrajete jen level, který jde dohrát, a ne nějaký nedokončený rozbitý paskvil, kterým jen nachytáte ostatní a znepříjemníte jim život. Tato kontrolní funkce je určitě fajn a měla by zamezit nahrávání nehotových levelů ostatním hráčům. Každopádně na začátku můžete nahrát na server Nintenda jen deset levelů, až podle jejich popularity a obliby u dalších hráčů dostanete další pozice. Nemusíte se ale bát, pokud vytvoříte později lepší level a stále nebudete mít více jak deset pozic, jednoduše můžete smazat starší level a nahrát nový. Každopádně nahrávání levelů funguje dobře a během testování jsem nezaznamenal žádný problém, který bych zde musel zmínit.

Super Mario Maker pochopitelně je z větší části o tom, že budete sami vytvářet levely, což je hodně zábavné, ale je nutné k němu takto přistupovat od samotného začátku, ale pokud vás už to omrzí, můžete si zahrát výtvory ostatních. Stačí v takovém případě kliknout na záložku Curses, kde hned uvidíte poslední vytvořené levely, případně ty nejlépe hodnocené, je tu i jistá filtrace podle regionu a obtížnosti, takže byste měli hned najít, co vás zhruba bude zajímat a na co máte chuť. Když si nějaký level zahrajete, je možné ho oznámkovat, přidat komentář a případně dát do sledování jeho tvůrce, pokud chcete vidět jeho další tvorbu. U vyhledávání zmíním, že je možná škoda, že jdou vyhledávat jen skrze ID čísla a ne názvy, dokonce není možné vyhledávat přímo tvůrce ani možnost jednoduše sledovat kamarády jsem neviděl, ale to je něco, co Nintendo může v budoucnu jednoduše opravit, určitě by to chtělo. Každopádně oceňuji, že nahrávání vyhledaných levelů je bleskové, prakticky se hned zapnou bez načítání (rychlost pochopitelně ovlivňuje i váš internet), navíc pokud si nějaký level oblíbíte, můžete si ho stáhnout do konzole a následně hrát v offline režimu, pokud pojedete třeba na dovolenou nebo chatu a Wii U vezmete sebou.

Z předchozích řádek je patrné, že Super Mario Maker je skvělý editor, splněný sen každého fanouška nejoblíbenějšího videoherního hrdiny, nabízející prakticky neomezený zdroj pro kreativitu a tvorbu úžasných levelů, který je zárukou pro několik dnů či spíše týdnů výborné zábavy, která je navíc podpořena prakticky nekonečným přísunem nových levelů od ostatních hráčů. Tohle je přesně ta hra, kterou Wii U potřebovalo, Super Mario Maker má nakročeno stát se obrovským megahitem.

Super Mario Maker

wiiu
11. 9. 2015