Sea of Thieves

recenze  236
Martin Šmíd, 23. 3. 2018 11:15
Britské studio Rare si mnozí hráči spojí s velkými videoherními klasikami jako Donkey Kong Country, Perfect Dark, Banjo-Kazooie nebo GoldenEye. Mezi dvě poslední hry pak patřily záležitosti pro Kinect, což mnohým přišlo jako plýtváním talentu vývojářů. I proto fanoušci dostali radost, když před několika lety byla oznámena velká pirátská MMO hra Sea of Thieves, v níž by mělo být možné stát se obávaným pirátem. První dojmy ze hry byly velmi nadšené, takže každý si už začal myslet, že se nám tu rodí další obrovský hit. Po zahrání plné verze došlo ale k docela krutému vystřízlivění, které je zapříčiněné mnohými faktory. Ať už jde o uspěchané vydání, nulové zkušenosti vývojářů s podobně velkými hrami a několik špatných rozhodnutí. Více ale více v mé recenzi.

Recenzovaná verze: Xbox One X

Když jsem se poprvé dostal do Sea of Thieves a ocitl jsem se na krásném malebném ostrůvku uprostřed fiktivního Karibiku. Ihned jsem začal s průzkumem, abych zjistil, o čem hra vlastně je a jestli má nějaké příběhové pozadí nebo nějaký lore, o který se opírá. Bohužel jsem po několika desítkách minut zjistil, že hra žádný příběhový režim neobsahuje a prakticky i po několika desítkách hodin vím to samé, co na začátku. Tedy nic. Během hraní potkáte jen několik obchodníků, kteří jsou vždy na Outpostech, přičemž se nedá říci, že byste se od nich dozvěděli něco zajímavého o zdejším světě či jeho historii nebo jiných pirátech (o nich se nemluví, jde tedy o hru o pirátech bez pirátů). Jsou to jen prostí obchodníci bez zajímavé osobnosti, čehož si možná byli vědomi i vývojáři a proto se je nesnažili ani nadabovat. Pokud tedy čekáte nějakou epickou pirátskou hru, v níž si užijete příběhový režim se spoustou zajímavých postav (NPCčka po světě nečekejte) a následně se pustíte do endgamu, takové pirátské Destiny, musíte čekat dále, protože Sea of Thieves takto ani náhodou nefunguje, což bude pro velké množství hráčů obrovské zklamání.

Sea of Thieves by se dalo označit za pirátskou open-world adventuru, v níž se ocitnete v obrovském světě. Drtivou většinu povrchu zdejšího světa pokrývá moře, ovšem nádherně ztvárněné, a prvních pár hodin jsem si opravdu užíval plachtění po něm, ať už díky skvěle zpracovaným a nepředvídatelným vlnám, tak nádherným scenériím, u nichž jsem típal jeden obrázek za druhým. Jenom o moři ale hra Sea of Thieves není, protože vývojáři připravili řadu menších či středně velkých ostrůvků, které můžete prozkoumávat a na nichž budete plnit úkoly, k nimž se ještě dostanu. Svět na první pohled vypadá nádherně, ale jak jsem následně zjistil, jde jen o pěkný obal, pod nímž se nachází celkem velká prázdnota a hra postrádá i potřebnou hloubku. Ostrůvky jsou totiž celkem pusté, nenabízí žádné zajímavosti a historii, kterou byste chtěli odhalovat, takže slouží jen jako nezajímavá lokace, kde uděláte to, co musíte, abyste hned vyrazili jinam. Pro hráče, kteří chtějí prozkoumávat každý kousek mapy, aby našli něco zajímavého, Sea of Thieves rozhodně není. Třeba takový Assassin's Creed IV: Black Flag je v tomto úplně někde jinde, ale to prakticky mohu říci o každé open-world nebo MMO hře.


Když hra nenabízí žádný příběhový režim, určitě se ptáte, co je možné v ní tedy dělat. V tuto chvíli Sea of Thieves bohužel nepůsobí jako plnohodnotná hra, ale jako early access verze, která je teprve na začátku vývoje a vývojáři ji následně budou plnit obsahem. Obsahu totiž není moc. Cílem hry je, abyste se stali obávaným legendárním pirátem, čehož můžete dosáhnout zatím pouze tím, že budete plnit úkoly pro tři společnosti, které se nacházejí vždy v Outpostech. První společnost se jmenuje Gold Hoarders a bude po vás požadovat, abyste pro ni hledali na různých ostrovech zakopané truhly s poklady, a ty následně vozili zpět. Většinou dostanete plánek s obrázkem ostrova a přesnou pozicí místa, kde se poklad nachází. Ostrov musíte najít na mapě podle vzhledu, což je něco, co se mi hodně líbilo, hlavně na začátku, kdy je hledání pokladů ještě zábava, než vše sklouzne do stereotypu. Ten bohužel neoživí ani to, že následně budete místo plánků dostávat jen speciální texty s hádankami, podle nichž máte najít místo uložení pokladu.

Druhá společnost Order of Souls se zase zaměřuje na likvidaci pirátských kapitánů, z nichž jsou nyní kostlivci, kteří ožívají. Ti se nacházejí na určitém ostrově, na který musíte doplout, pozabíjet pár přisluhovačů a následně i kapitána, který se na ostrově objeví, abyste mohli vzít jeho lebku a odnést zadávající společnosti. Tato aktivita je nejvíce akční, a asi mi přišla nejvíce zajímavá, ale je vám jasné, že i neustálé opakování začne brzy nudit. Tomu bohužel nahrává i ne moc dobře zpracovaný soubojový systém. Ne moc dobře, spíše mizerně. Ten je omezen jen na prosté sekání mečem do protivníků, případně těžší útok (opravdu hra obsahuje jen dva meele útoky, číslem 2), nějakou větší taktiku nečekejte. Taktizovat musíte jen ve chvíli, když se kostlivec s mečem začne krýt, ale pak stačí vytáhnout brokovnici, pistoli nebo jinou palnou zbraň a ustřelit mu hlavu. Navíc kostlivců je asi jen pět druhů a liší se od sebe převážně jen vizuálně. Duchové jdou třeba hůře porazit v noci, zlatí kostlivci zase jdou těžce zabíjet mečem, takže musíte využívat pistoli, ale pořád nepředstavují moc velký problém. Asi bych očekával, že se postupně budu učit nová komba či útoky, případně že lepší zbraně mi v boji pomohou, ale ty jsou jen kosmetickou úpravou. Váš tupý meč ze začátku je tak stejně silný jako zlatý meč, který si následně můžete koupit za těžce našetřenou herní měnu.

Třetí a poslední společností je Merchant Alliance, která po vás bude chtít, abyste pro ni sháněli různé zdroje, od banánů po slepice nebo prasata, a následně náklad doručili na dané Outposty. Úkoly pro tuto společnost mi přišly nejméně zajímavé a nerad jsem je dělal. Naštěstí, jak budete plnit úkoly pro první dvě společnosti, budete dělat jakési bountiny i pro tu třetí, navíc sem tam najdete i nějaký ten soudek se střelným prachem nebo jinou bednu, kterou chce. Aniž bych tak udělal na začátku pro tuto společnost nějaký úkol, rázem jsem byl po několika hodinách u ní na 10. levelu.

Drtivou většinu času budete opravdu plnit jen tři neustále opakující se úkoly, u nichž jen časem roste obtížnost a větší propracovanost. Ta spočívá v tom, že místo na jeden ostrov s pokladem se musíte vydat na dva, abyste daný quest kompletně splnili, případně místo jednoho kapitána zabili tři na třeba dvou různých místech. Je jasné, že takto neustále se opakující náplň začne po několika hodinách nudit, protože prakticky uvidíte takových 90% obsahu, který v současnosti hra nabízí.

Problém ale není jen obsah, ale i skutečnost, že vás hra nedostatečně odměňuje za plnění neustále opakujících se úkolů. Odměňováni jste jen levelováním společností a herní měnou, za kterou si můžete koupit pouze kosmetické doplňky, což jsem nakousnul už výše. Nečeká vás během hraní žádný vývoj, na začátku jste silní stejně jako po padesáti hodinách, což je obrovský problém. Chápu, že možná vývojáři chtěli, aby hra byla určena i pro občasné či casuální hráče (pro ně je asi hra převážně určená), kterým by ostatní utekli, ale to se dalo řešit úplně jinak. Třeba nějakým rankem a následným rozdělením. Jenomže takto hardcore hráči po pár dnech odejdou a na druhou stranu musím i říci, že pro svátečního hráče, který hraje většinou sám, je zase hra na začátku docela složitá, když nic nevysvětluje, takže než se do ní naplno dostane, zřejmě ji přestane hrát také. Navíc zřejmě takový hráč bude otráven i PvPčkem, ale k němu se ještě dostanu. 

Vývojáři vás ani nemotivují, abyste nudné a neustále opakující se úkoly měli důvod plnit. Mezi nejtěžší aktivity patří speciální aktivita pod lebkou z mraku, pod níž se nachází opevněná pevnost, kterou musíte dobít, aby vylezl boss a vy od něj získali klíč k jeho pokladnici. V ní se ale nachází jen další truhly pro společnosti, za které dostanete peníze a reputaci. Proč třeba nemohl být za zdolání nějaký speciální předmět nebo něco jiného, co by vás motivovalo tyto těžké aktivity plnit. Za toto bylo od minulého září hodně kritizováno Destiny 2, že neodměňuje hráče dostatečně za těžké aktivity. Hra Sea of Thieves jde v tomto ještě více do extrému, ta pro jistotu odměny nemá prakticky žádné. No a druhou těžkou a zároveň zatím poslední a zcela náhodnou aktivitou je Kraken, který vás sem tam může napadnout. Ten je ale ojedinělý, souboj s ním není kdo ví jak dobře zpracovaný, a když i zjistíte, že pod vodou se nachází pouze useknutá chapadla bez těla, odpadne i strach z něčeho děsivého. Kraken je tedy stejně nedodělaný jako prakticky celá hra.

Sea of Thieves je navržen tak, že během hraní budete kromě plnění aktivit potkávat i jiné hráče, kteří se budou nacházet na stejné mapě. Je tedy prostor i pro střety s nimi, což zde má zastupovat jakousi PvP část. Když se vám podaří protivníka porazit, můžete mu ukrást poklad, který zrovna nashromáždil, čímž ho určitě naštvete, protože tím přijde klidně i o desítky minut, po které plnil úkoly úplně zbytečně. Tady ale přichází velký problém, protože hra je nastavena tak, že můžete v jeden okamžik přijít o téměř dokončenou nebo probíhající misi, protože nestihnete loot v podobě truhel a lebek dovést zpět na Outpost společnosti. To je hodně frustrující, zvláště když hrajete solo, protože se ihned stanete terčem pro hráče, kteří hrají v kooperaci s kamarády. Pro ně tedy vaše malá loď nepředstavuje žádný problém.

Nejsem plně přesvědčen, že tento systém je úplně správný, protože člověk by měl mít možnost hrát sám a plnit úkoly, aniž by byl zbytečně kolikrát i šikanován ostatními hráči. Ti navíc zneužívají i respawn systému. Když zemřete, objevíte se automaticky na své lodi. Hráči se ale tohoto naučili zneužívat, takže když vás zabijí, vždy čekají na vaší lodi, aby vás mohli rovnou popravit znovu, a pak znovu a znovu, dokud vám hraní neznepříjemní co nejvíce. Jediná možnost je vypnout hru a připojit se na jiný server. Přitom stačilo, aby v Outpostech a jejich okolí byl hráč chráněn, případně aby byla většina mapy byla určena pouze pro PvE hraní a pro PvP bitvy byla určena jen část mapy, jako tomu bylo třeba v Divisionu. V ní byste měli lepší odměny, ale zase byste mohli být přepadeni ostatními. V Divisionu to fungovalo skvěle, takže nevidím důvod, proč by to nemohlo být i zde. I když tady by vám neměli nyní vývojáři co nabídnout, kromě více peněz, které následně utratíte jen za lépe vypadající vybavení. 

Také bych ocenil, pokud by hráči hrající sami mohli potkávat rovněž jen solo hráče, jako tomu je třeba ve Fortnite nebo PUBG. Když to funguje tady, proč by nemohlo i v pirátech. Aby hráli na stejné mapě solo hráči i skupinky po čtyřech hráčích mi nepřijde moc férové ze strany vývojářů. PvP část hry je tedy v současnosti pouze místo pro trollení, případně šikaně menších lodí, bez jakéhokoliv postihu ba dokonce i kloudné odměny. Navíc ani samotné bitvy nejsou nijak zvláště propracované, jde jen o to, abyste stříleli na nepřítelovu loď kanóny a udělali mu do ní tolik děr, že je nebude moci už opravit a půjde ke dnu. Že byste ale třeba mu zničili stožár s plachtou, aby nemohl plout tak rychle a využívali ke svému prospěchu prostředí, o tom bohužel nemůže být řeč. 

Jak už jsem zmínil, hru Sea of Thieves můžete hrát sami, případně s jedním, dvěma nebo třemi kamarády. Ve hře pro jednoho vás čeká prakticky vše, co si můžete užít s kamarády v kooperaci, jen musíte počítat s tím, že úkoly budou pro vás jakožto samotáře obtížnější a také se rychleji dostaví stereotyp. Ten se pochopitelně dostaví i po několika dnech v kooperaci, zvláště když zjistíte, že kecat můžete i u daleko kvalitnějších her. Ke kooperaci mám navíc dvě výtky. Když zvolíte hraní ve čtyřech a náhodou vám během hraní kamarád odejde a chtěli byste pozvat jiného do probíhající hry, máte smůlu. Nebo alespoň já s kamarády měl, protože hra házela v tomto případě errory. Těžko říci, jestli je to nemožností připojit se do rozehrané hry nebo přetíženějšími servery v prvních dnech. Druhá výtka se týká celkové přehlednosti v kooperaci. Své kamarády a jejich pozici vidíte jen tehdy, když se nacházejí těsně u vás. Jakmile se vzdálí, nevíte, kde jsou. Když se nacházíte na nějakém tom ostrově, tak většinou jen zmateně pobíháte a křičíte, kde ostatní jsou, přičemž ti většinou jen dají univerzální odpověď, a to - tady. Tohle je další špatné designérské rozhodnutí, které snad vývojáři v brzké době opraví.

Možná by se mohlo zdát, že na hře Sea of Thieves není nic dobrého, ale v prvních několika hodinách mě a mé kamarády slušně bavila svými menšími detaily, kterými nám dokázala vykouzlit úsměv na tváři. Jedná se třeba o zavírání neposlušných pirátských kamarádů do vězení v lodi či pití v hospodě a následné motání a zvracení, ale také dokáže rozesmát vystřelování kamarádů i sama sebe děly na lodi. U těchto detailů a několika dalších si řeknete, že jde i staré dobré Rare, ale následně vás zase pošle do reality nějaký nedodělek, chyba nebo bug, kdy vám třeba zmizí předměty a zbraně, přičemž jediné vysvobození je restartovat hru nebo zemřít.

Abych ale ještě zůstal na pozitivní vlně, musím říci, že plutí na lodi je v Sea of Thieves zpracováno velmi dobře. Ať už hrajete sami nebo s kamarády. Když hrajete sami, ovládáte jen menší loď, která je rychlá a celkem hbitá, takže s ní můžete lépe kličkovat mezi útesy. Musíte ale pořád u ní hlídat plachtu i vítr, abyste nabrali co největší rychlost. Pokud hrajete s kamarády, tak už ovládáte podstatně větší a trochu neohrabanější loď, kde už jsou tři plachty, kdy se každá ovládá zvlášť, navíc kotva je také daleko u kormidla. Komunikace je v tomto případě klíčem a každý na palubě má po většinu času rozhodně co dělat. A když už nastane chvilka klidu, můžete si zazpívat nebo zahrát na nějaký ten hudební nástroj, u čehož se dá dobře odreagovat, navíc během těchto chvil vládne pěkná uvolněná atmosféra. Než tedy přijde nějaká bouřka nebo horší počasí, během něhož se zvednou virtuální vlny. Ty jsou zpracovány mistrně a plavba za klidného počasí nebo v bouřce se dramaticky liší a vůbec překonat špatné počasí se rovná další pěkné výzvě, kterou musíte zdolat. Je ale otázka, jestli jen dva druhy lodí není trochu málo na pirátskou hru. Sice si je můžete kosmeticky upravovat, ale více druhy bych nepohrdl, což by dodalo jen větší rozmanitosti. 

Co se mi na hře rovněž líbí, je pěkné stylizované vizuální zpracování, které vypadá velmi pěkně a dobře se na něj dívá, navíc se jen tak neokouká. Vývojáři rovněž nešetří různými efekty a třeba při plavbě v bouřce vše vypadá na konzoli Xbox One X ve 4K rozlišení až neuvěřitelně skvěle. Protože vývojáři využili technologii Unreal 4, řekl bych, že hra je i dobře optimalizovaná, během hraní jsem nezaznamenal žádný technický problém, ani nějaký výrazný pokles frameratu. Několik kamarádů mi řeklo, že jim hra spadla do menu nebo se zasekla, ale naštěstí mě tento problém nepotkal. Společně s vizuálním zpracováním je příjemný i soundrack, sem tam uslyšíte i nějakou tu pirátskou písničku a kvalitní je i samotné ozvučení.  

Když poprvé vyjedete na moře a před vámi budou nádherné vlny a v dálce uvidíte třeba západ slunce, budete si připadat jako v sedmém nebi. Nedlouho poté ale začnete odhalovat řadu nedostatků, od mizerného obsahu po nezáživný soubojový systém, nulový postup, spoustu bugů až po celou řadu špatných rozhodnutí v designu hry. Vývojáři z Rare budou muset brzy začít mluvit a dát jasný plán s tím, co plánují v následující době do hry přidat nebo předělat. Jinak hrozí, že už tak dost rozbitá loď plná děr půjde brzy ke dnu. A na rozdíl od Titanicu si na ní za pár měsíců nikdo nevzpomene. 

Sea of Thieves

xonexsxps5
Microsoft, RARE
Datum vydání hry:
20. 3. 2018
Žánr:
Simulátor, Adventura
KARTA HRY
5/10

Komentáře