Horizon Zero Dawn Remastered

recenze  50
Martin Šmíd, včera, 12:30
Studio Guerrilla Games bylo dlouhou dobu známé především díky povedené temné akční sci-fi sérii Killzone, která patřila mezi hlavní taháky PlayStationu. První díl sice ohromil jen svým vizuálním zpracováním, které vytáhlo z konzole PlayStation 2 naprosto veškerý výkon, ale další díly už nabízely i fantastickou hratelnost, naprosto strhující atmosféru i parádní válečné vřavy. Když byla dokončena hra Killzone: Shadow Fall, která vyšla zároveň s konzolí PlayStation 4, rozhodli se vývojáři s touto značkou skončit a vrhnout se na něco zcela nového, co bude barevnější, obsahovat zajímavější postavy a vůbec univerzum s potenciálem do budoucna. Vznikla z toho open-world dobrodružná hra Horizon Zero Dawn, přičemž záhy po vydání jsem se stal jejím velkým fanouškem. Zaujal mě nejen výborně napsaný sci-fi příběh, ale také zábavná hratelnost a dobře podaná a charismatická hlavní hrdinka Aloy, které jsem prorokoval, že se stane velkou hvězdou PlayStationu. A skutečně se tak stalo, protože jsme se dočkali už druhého dílu a brzy k nám doputuje i LEGO Horizon Adventures, navíc se i mluvilo o seriálovém zpracování. Než ale tyto projekty k nám doputují, na první nebudeme muset čekat dlouho, máme tu remaster hry Horizon Zero Dawn.

Recenzovaná verze: PlayStation 5

Když se začalo proslýchat začátkem letošního roku, že se má připravovat remaster hry Horizon Zero Dawn pro PC a konzoli PlayStation 5, moc jsem této informaci nevěřil. Jednak hra vypadá pořád opravdu pěkně, navíc s příchodem konzole PlayStation 5 dostala update, který odstranil jeden z mála nedostatků, a to zámek na 30 fps. Následně byla oznámena hra LEGO Horizon Adventures, po čemž jsem si myslel, že úniky si ji možná spletly s remasterem prvního dílu, protože také vypráví stejný příběh, jen v o dost barevnějším a hravějším podání, určeném i mladšímu publiku. Na to ostatně Sony začala v poslední době více cílit, důkazem je ostatně plošinovka Astro Bot. Rodinné hry jsou něčím, co v současnosti PlayStationu v nabídce chybí, přitom je v ní v minulosti pravidelně měla. Moje domněnka ale nebyla správná, protože Sony nakonec Horizon Zero Dawn Remastered skutečně oznámila. Nyní doputoval i ke mně a já se do něj mohl naplno ponořit, abych zjistil, jestli je zbytečný nebo obhájí svoji existenci.

Dobrou zprávou určitě je, že pokud vlastníte Horizon Zero Dawn pro konzoli PlayStation 4, můžete si remaster koupit za 240 Kč jednoduchý upgrade, což je dle mého názoru nakonec férová nabídka. A to i vzhledem k tomu, co nakonec remaster nabízí a jaká vylepšení přináší. Sony se tu rozhodla jít stejnou cestou jako u hry The Last of Us: Part II Remastered ze začátku letošního roku, která ale navíc přinesla i nový obsah. Ten u Horizon Zero Dawn Remastered nečekejte, ale jako mínus to rozhodně nepokládám. Co mi ale trochu vadí, je skutečnost, že vydáním remasteru Sony zvýšila cenu původní verze, čehož by mohli hráči zneužívat, aby ušetřili peníze. Co se dá dělat.

Zde ještě zmíním, že pokud jste Horizon Zero Dawn dříve hráli, je možné do remasteru importovat své uložené pozice, ať už z místního úložiště nebo cloudu, takže můžete pokračovat tam, kde jste přestali. Třeba i na New Game +, což je funkce, kterou přinesl až dodatečný update. Co se ale nepřenese, jsou trochu překvapivě trofeje. Ačkoliv jsem načetl svoji uloženou pozici po konci hry, nedostal jsem ani jednu trofej. Musel jsem tedy pro jejich získání rozehrát vše znovu. To by bylo na začátek, a teď už se vrhnu na samotnou hru.

Hru Horizon Zero Dawn si od jejího uvedení na trh v roce 2016 zahrálo více než 20 milionů hráčů, a předpokládám, že nemá moc smysl jí tu znovu rozebírat. Dobrodružství Aloy většina z vás zná a pokud ne, můžete si přečíst moji starší recenzi, která je dnes pořád docela aktuální. Jen snad dodám, že Horizon Zero Dawn Remastered obsahuje i velké rozšíření The Frozen Wilds, v němž se Aloy dostala do zcela nové lokace a seznámila se s členy kmene Banuk. Raději se ve své recenzi nyní zaměřím na to, jaká vylepšení remaster přináší. A že jich je docela dost. Vlastně jsem byl docela překvapen od první minuty, že vývojáři ze studií Guerrilla Games a Nixxes Software nezvedli jen rozlišení a neudělali pár jednoduchých úprav, jak jsme u všech těch možných remasterů v dnešní době zvyklí.

Hru kompletně převlékli do poslední verze enginu Decima, na níž běželo pokračování Horizon: Forbidden West i s rozšířením Burning Shores, a poběží i připravovaná hra Death Stranding 2: On the Beach. Vlastně jsem si během hraní říkal, že změn a úprav je tolik, že nad nimi bledne i remake Until Dawn, za který chtěla Sony plnou cenu a upgrade pro majitele původní verze nenabídla. Nejde ale jen o nový engine, protože vývojáři z Horizon: Forbidden West převzali i všechny možnosti přizpůsobení, což se mi hodně líbí a věřím, že to hodně lidí ocení. Co je horší, je chybějící česká lokalizace, na tu v remasteru nedošlo a je to o to více škoda, když druhý díl lokalizaci obsahoval.

Vývojáři z Nixxes Software se podívali na původní koncepty a zároveň pokračování Horizon: Forbidden West, přičemž jejich cílem bylo, aby hra Horizon Zero Dawn vypadala stejně, ať už jde o postavy, herní svět nebo nasvícení. Možná si řeknete, že stačí jen vyměnit textury, ale tak jednoduché to samozřejmě není a jen to ukazuje, že remasteru věnovali více úsilí, než museli. Nejvíce jsem si všiml mnohem více detailů v samotném prostředí napříč všemi biomy. V džungli je třeba více zeleně, která je i rozmanitější, mnohem detailnější stromy i keře, navíc živěji působí i říčky, které mají detailnější břehy. Nehledě na to, že ve vodě se nyní pěkně leskle prostředí, takže hra a hlavně herní svět celkově působí živějším a lepším dojmem než před osmi lety, ale s tím se asi dalo počítat.

A velkou měrou se na tom podílí i výborné dynamické nasvícení, které bylo převzato z Forbidden West, které je spojeno s novou technologií mraků. Ta se zase představila v rozšíření Burning Shores. Nasvícení má hodně velký vliv na jednotlivé scény a krásně dokresluje kolikrát dech beroucí scenérie, u nichž je radost típat obrázky. Sice jsem na začátku řekl, že Horizon Zero Dawn je pořád pěkná hra, ale díky remasteru vypadá opravdu o mnoho lépe a jako hra z roku 2024.

Nejde ale jen o venkov, protože stejná péče byla věnována i městům, které mají pohlednější textury, ale dokonce také více NPC postav, takže jsou i zaplněnější. Jako příklad mohu uvést město Meridian, které je nyní nejen živější, ale na zemi byla dříve jen textura s kameny, zatímco nyní kameny mají správnou výšku, tvar a vypadá to opravdu o mnoho lépe, ale to je možné říci i o budovách a dalších objektech. Tady by se dalo říci, že nezůstal kámen na kameni. Přepracovány byly i modely jednotlivých postav, ať už jde o detailnější kůži nebo oblečení, upravena byla i samotná Aloy a její oblečení, na kterém se může nově usadit déšť nebo sníh, což v původní verzi nebylo kvůli výkonu konzole PlayStation 4 možné. Kde došlo asi k největšímu zlepšení, jsou vedlejší rozhovory, v nichž animace postav nebyly tak dobré jako v hlavních scénách. Vývojáři nahráli pohyby nově skrze motion capture zhruba 10 hodin nových záběrů a následně je do hry zakomponovali, takže pohyb postav a jejich animace jsou daleko přirozenější, ačkoliv bych řekl, že pořád nedosahuje úrovně, kterou pak mělo pokračování Forbidden West. I tak jde o velké zlepšení oproti originálu.

Protože Horizon Zero Dawn Remastered vychází nativně na konzoli PlayStation 5, vývojáři zakomponovali podporu pro ovladač DualSense. Ta není tak výrazná jako třeba u Astro Bota, ale vývojáři využívají adaptivní spouště pro střelbu z luku, které i krásně vibrují, a samozřejmostí je haptická odezva. Ta krásně doprovází akce na obrazovce a hru jemně doplňuje, takže je možné se do post-apokalyptického světa plného dinosaurů ponořit jako v Horizon: Forbidden West.

Stejně jako Horizon: Forbidden West má nyní Horizon Zero Dawn Remastered na konzoli PlayStation 5 několik režimů zobrazení, které různě upřednostňují rozlišení a detaily na úkor frameratu. Můžete si hru zapnout v režimu Kvality, který se zaměřuje hlavně na co nejčistší a nejkrásnější podívanou v nativním 4K rozlišení, ale běží pouze ve 30 snímcích. Já jsem hru hrál nejvíce v režimu výkonu, který nabízí 60 snímků za cenu o něco nižšího rozlišení, ale pořád vypadá na konzoli PlayStation 5 neskutečně působivě. Framerate je stabilní a nevšiml jsem si žádných propadů. Navíc vývojáři engine od vydání Horizon: Forbidden West vylepšili a lépe ho optimalizovali v dalších updatech, hlavně pro režim výkonu. V něm hra Horizon: Forbidden West vypadala po updatech znatelně lépe, bylo to prakticky jako den a noc. Horizon Zero Dawn Remastered z toho jednoznačně těží.

V poslední době hraju hry většinou s headsetem na hlavě. Už původní verze Horizon Zero Dawn měla nejen výborný soundtrack, který se nyní samozřejmě vrací, ale také výborné ozvučení. To bylo nyní ještě vylepšeno a optimalizováno pro 3D, takže zážitek je v tomto ohledu ještě lepší. Také zde dodám, že hra už nyní podporuje konzoli PlayStation 5 Pro, na které by měla nabídnout tu nejlepší podívanou a spojit režimy Zobrazení a Výkonu do jednoho, ale neměl jsem možnost zatím vyzkoušet. Každopádně jen o rozlišení remaster není, protože jak už bylo zmíněno výše, vývojáři přidali spoustu nových detailů a dalších věcí, kterých si hned všimnete. Mnohem snáze jak o trochu vyššího rozlišení.

Musím říci, že jsem nakonec spokojen s vizuálními vylepšeními a celkovou kvalitou remasteru, za nímž je vidět docela velký kus práce, ačkoliv jsem byl na začátku jako většina z vás spíše skeptický. Pokud se rozhodnete si znovu hru zahrát, určitě stojí za zvážení si upgrade pořídit, ačkoliv si nemyslím, že přímo remaster by byl velkým důvodem k opětovnému hraní. Nováčci si pak budou moci Horizon Zero Dawn zahrát v té nejlepší možné kvalitě. Vlastně bych i řekl, že jde v současnosti o jednu z nejhezčích her, jakou si můžete na současných konzolích zahrát, která vás svými mnohými scenériemi doslova uhrane. Ačkoliv hra Horizon Zero Dawn remaster úplně nepotřebovala, díky němu vypadá a hraje se opět o něco lépe. 

Horizon Zero Dawn Remastered

ps5
PlayStation Studios, Guerrilla Games/Nixxes Software
Datum vydání hry:
31. 10. 2024
Žánr:
Adventura
KARTA HRY
8/10

Komentáře