LEGO Indiana Jones

Martin Šmíd, 23. 8. 2008 13:27
Když přišel na trh titul LEGO Star Wars, spoustu hráčů překvapil svou hratelností a od recenzentů si odnášel vysoká hodnocení. Hra si získala hráče především humorným ztvárněním vážně pojatých Hvězdných válek. Ty už jsou nyní vyčerpány, a tak přichází další Lucasův klenot, a to Indiana Jones. Narozdíl od Star Wars je Indiana Jones humorně pojatý už jako film. To se zdá být velkým problémem, který provází celou hru. Dále v recenzi.

Filmy s nejznámějším archeologem Indiana Jonesem zná asi každý. Jak by také ne, původní trilogie patří vůbec k tomu nejlepšímu, co může světová kinematografie nabídnout. Není to tak dlouho, co přišel do kin čtvrtý díl, jehož hodnocení nechám na vás. S filmem vlétla na všechny myslitelné platformy i hra, ale v trochu jiné podobě, než nám Lucas Arts sliboval. Indiana Jones je totiž celý z Lega a na svědomí ho mají zkušení vývojáři z Telltale Games, kteří nám přinesli už jeho předchůdce. Ti se rozhodli nezačlenit do hry onen nový čtvrtý díl, ale naservírovali nám jen původní trilogii. Podíváme se tak do lokací z Dobyvatelů ztracené archy, Chrámu zkázy i Poslední křížové výpravy. Každý film, tedy díl, tvoří jednu samostatnou menší hru. Je to jako sledovat daný film, na konci vám dokonce začnou hrát titulky. Bohužel má hra jeden zásadní háček. Tvůrci opět vsadili na vyprávění příběhu pomocí grimas a scének postav, takže opět chybí jakýkoli dabing. Ne vždy se však povede přes tyto scénky vysvětlit, co se přesně děje, a hráč je tak ztracen. Proto byste si měli před započetím hry pustit všechny tři filmy, ušetříte si pozdější nepřesnosti.

Hlavním hrdinou je pochopitelně Indy, ale potkáte zde i řadu dalších postav z filmů. Můžeme tak čekat třeba Indyho kamarádku Marion, Sallaha, trošku pomateného archeologa Marcuse Brodyho nebo Willie Scottovou. Příběh obsahuje více než šedesát známých postav, takže by si měl každý fanoušek přijít na své. Hra se po zapnutí vždy přepne do Indyho univerzity Barnett College, odkud bude cestovat do neprozkoumaných částí světa. Tyto pasáže rovněž slouží k setkání se známými postavami a dosti připomínají Mos Eisley Cantinu z Lego Star Wars. Nejzajímavější částí hry budou pochopitelně samotné cesty. Ve známých prostředích půjde pochopitelně o to nacházet co nejvíce vzácných předmětů a sbírat jednu legovou kostičku za druhou.

Každý level, který ve hře navštívíte, je jedno velké puzzle, kde musíte vyřešit několik hádanek, přesunout či složit některé věci a hlavně se vyhýbat přítomným pastem. Vzhledem k tomu, že jsou všechny postavy ve hře nesmrtelné, můžete každou situaci zkoušet metodou pokus-omyl. Levelů je celkem osmnáct (pro každý film šest) a jsou designérsky pěkně zvládnuty. Všechny levely jsou částečně odvozeny z filmových lokací, ale jelikož jich ve filmech není až tak mnoho, museli je vývojáři natáhnout, a to je asi největším problémem hry. Když už čekáte, že bude konec, objeví se nesmyslně další lokace, navíc se spoustou nepřátel. Nepřátele po většinu hry tvoří přisluhovači Hitlera, kteří se na vás sypou ze všech stran, ale objeví se i jiné potvory. Jsou to především hadi, ze kterých má Indy panickou hrůzu, takže přes ně musíte cestu uvolnit jinou postavou. Nepřátelé moc inteligence nepobrali a jediný jejich cíl je rozpadnout se na co nejvíce kostiček. V Lego SW používal hráč k poražení nepřátel všemožné zbraně. Lego Indy spíše sází na docela povedené bitky holýma rukama. Nemusíte se ovšem bát, že byste žádnou zbraň ve hře nenašli, můžete si je vždy sebrat od mrtvých protivníků. Mezi nejčastější zbraně patří mačety nebo samopaly. Jako zbraň můžete použít i židle, které pak házíte na nepřátele.

Jak jsem již zmínil, celá hra je postavena na řešení hádanek. Musíte tak po většinu času něco opravit nebo složit, ale i tomu předchází zase jiné hádanky. Jako v SW hrách, i zde stavíte z Lego kostiček mosty, letadla či loďky, abyste se dostali dál. Prostě klasika. Hráče, kteří hráli předchozí Lego hry, asi Indy moc nepřekvapí. Důležitou roli hrají i dopravní prostředky, které se dělí na živé a neživé. Mezi živé dopravní prostředky patří kůň, který dokáže postavičky vyhazovat do výšek, a slon, který zase může sbírat nejrůznější předměty. Když už jsem zmínil zvířata, občas narazíte na opici, které musíte házet banány. Ty vám poté vymění za vámi požadovaný předmět, abyste mohli pokračovat dále. Mezi motorové dopravní prostředky patří nacistická auta, motorky a motorové lodě. Těmi se můžete dostat pro jinak nedosažitelné poklady. Ovládání vozidel je docela krkolomné. Ovládají se pouze přes analog, což znamená, že náklonem nahoru zrychlujete a náklonem do stran zatáčíte. Zpočátku je tak potřeba si na toto zvyknout.

Zajímavým zpestřením jsou souboje s bossy. V nich nejde jen o klasický boj s nepřítelem, ale vždy musíte vymyslet jistou taktiku, jak ho sejmout. Třeba chlápka u letadla musíte donutit, aby praštil do vámi přinesené překážky a tím si zlámal ruce. Dále musíte porazit kněze, který hlídá tři magické kameny. Těchto soubojů je celá řada a vždy se jedná o vítané oživení hry. Na rozdíl od Lego Star Wars mají postavičky z Indiana Jonese daleko více pohybů. Patří sem třeba plížení, šplhání po okapech nebo plavání. Největší porci zábavy skrývá co-op mód na jedné konzoli. V něm budete moci procházet jednotlivé díly s kamarády a navzájem si pomáhat. Některá postava třeba uvolní cestu dál prokopnutím zdi, ale Indy zase dokáže rozluštit nejeden hieroglyf nutný k otevření tajných cest. Bohužel k mému nepochopení chybí online co-op, což strhává hře mnoho bodů. Ne každý má kamaráda, který je ochoten s ním sedět u jedné televize.

LEGO Indiana Jones: The Original Adventures je klasickou LEGO hrou, která v ničem nepřekvapí hráče předchozích titulů, naopak je možná trošku zklame. Pro fanoušky Indyho a vás, kdo jste nehráli SW tituly, se jedná o skvělou koupi.

LEGO Indiana Jones: The Original Adventures

ps3x360wiipspdsps2
LucasArts, Traveller's Tales / TT Fusion