Shadow of the Tomb Raider
Hra vychází 14. září pro PlayStation 4 a Xbox One
Studio Crystal Dynamics, které se doposud o sérii staralo a rovněž stálo za velkým restartem, na vývoj Shadow of the Tomb Raider pouze dohlíží. Primárně se o vývoj starají vývojáři ze studia EIDOS Montreal (Deus Ex: Human Revolution nebo Thief), kteří by měli mít dostatek zkušeností na to, aby dotáhli příběh Lary Croft (tu si opět zahraje herečka Camilla Luddington) do zdárného konce. Proč tato změna, můžeme pouze spekulovat, každopádně z prvních ukázek se zdá, že by mohli vývojáři dobře navázat na předchozí dva díly. Netají se navíc tím, že jde o doposud nejambicióznější hru, na jaké kdy pracovali. Ostatně v této závěrečné části má Lara využít svoje zkušenosti a dovednosti z předchozích dílů, aby se stala velkým dobrodruhem, ale na druhou stranu vývojáři říkají, že ta největší výzva před ní stále stojí, zvláště když se blíží mayská apokalypsa, která by mohla mít nedozírné následky.
Příběh Shadow of the Tomb Raider se odehrává pár měsíců po konci Rise of the Tomb Raider. Tedy v době, kdy Lara Croft už zjistila, že za smrtí jejího otce stojí zlá organizace Trinity, které není nic svaté. Předchozí dva díly byly dle vývojářů založeny na tom, že se Lara snažila přežívat v nehostinném prostředí plném vojáků i dalších nepřátel. To Shadow of the Tomb Raider v tomto bude trochu jiný, protože půjde hlavně o záchranu světa, a jak říkají vývojáři, vůbec poprvé uvidíme Laru, která si není jistá a prostě a jednoduše dělá chyby, které mají následně vliv i na to, že nevinní lidé zemřou. „V Shadow of the Tomb Raider uvidíme Laru, která dělá chyby a následně čelí jejich následkům,“ říkají vývojáři. „Laru pohání na začátku pomsta. Hra začíná sobeckou motivací, ale jak se bude příběh vyvíjet, bude se měnit i Lara a její motivace,“ dodávají vývojáři. Organizace Trinity tedy bude tím hlavním, co bude chtít Lara zlikvidovat, přičemž v jejím čele je Dr. Dominguez. Podle vývojářů velmi charakteristický padouch, který má spadeno na prastarý mayský artefakt.
V nových dílech Tomb Raider jsme se už podívali do řady zajímavých a exotických míst. Svoji jedinečnou atmosféru měl nejen ostrov u japonského pobřeží, ale také zasněžené pláně Sibiře. V Shadow of the Tomb Raider se nejprve Lara vydává na krásný mexický ostrov Cozumel, kde se v ten čas slaví svátek mrtvých. K návštěvě má Lara pochopitelně důvod, když přišla o svého otce. Lidé jsou v ulicích a slaví, ale netuší, že se schyluje k velké katastrofě v podobě obří vlny tsunami, která následně celý ostrov pohltí. Během této události nedokáže Lara zachránit malého chlapce, což je jedna z velkých traumatizujících zkušeností, zvláště když s ním může před tsunami mluvit. Tímto vývojáři chtěli ukázat, že se svět netočí jen kolem vykrádání hrobek, ale jsou daleko horší věci a situace, které musí člověk ustát, a to i Lara Croft.
Zastávka na ostrově Cozumel je ale jen začátek, protože následně se vše přesune do Peru a jeho dosti nehostinného prostředí džunglí. S ním se ale bude muset rychle vypořádat, protože samo prostředí má být pro Laru zbraní a má ho využívat během své cesty ve svůj prospěch. A to nejen během boje s místní faunou, ale také s vojáky organizace Trinity. Každopádně se do hry vrací lov zvěře a vytváření nových předmětů, což se oproti předchozím dílům moc nezměnilo, ale celý systém by měl být daleko intuitivnější a přátelštější. Navíc vývojáři dodávají, že samotná džungle bude pro Laru jedním velkým předmětem, který bude možné využívat. Třeba bláto pro maskování, což bude jistě docela zajímavý nový prvek, na který jsem osobně hodně zvědav.
Lara Croft pochopitelně umí prakticky vše, co se naučila v předchozích dílech, umí střílet z velkého arzenálu zbraní, mezi nímž jsou různé pistole, samopaly a pochopitelně i luk pro tichou likvidaci nepřátel. Když už jsem u tiché likvidace, vývojáři se netají tím, že značně upravili stealth mechaniky, které budou daleko důležitější a navíc má být i zábavnější je využívat. To je ostatně spjato už se zmíněnou možností se maskovat. Nově navíc bude možné nepřátele po chvilce setřást tím, že se někam s Larou schováte. Nepřátelé pak budou pátrat tam, kde viděli Laru naposledy. Lara ale pochopitelně bude umět i několik nových triků. Mezi ně patří speciální záchytné lano, díky němuž se bude moci slaňovat nebo se houpat, což trochu připomíná mechaniku z Uncharted 4. Díky této novince, kterou vývojáři nazývají "rappel swing," se bude moci Lara dostávat snáze přes nejrůznější překážky a propasti, navíc daleko plynuleji. Vzhledem k tomu, jak tato mechanika dobře působila v Uncharted 4, jde rozhodně o dobré rozhodnutí.
Už jsem zmínil, že Shadow of the Tomb Raider se bude prakticky celý odehrávat ve smrtících džunglích Peru. Vývojáři připravili doposud největší lokaci v rámci Tomb Raider série, která bude naplněna jak hlavní příběhovou linkou, tak řadou vedlejších misí a různých výzev, ale také důmyslnými hádankami a nebezpečnými pastmi. Vrátí se i hrobky, které mají být větší jak v předchozím díle, navíc i daleko náročnější a propracovanější, takže pokud jste si je oblíbili, máte se na co těšit. „Hrobky budou obsahovat důmyslné hádanky, ale také více než kdy jindy budou i nebezpečné. Hrobky budou méně odpouštět, takže pokud Lara špatně vyřeší hádanku, může se docela snadno stát, že jí to bude stát život,“ říkají vývojáři.
Než své preview ukončím, pochopitelně musím zmínit, že Shadow of the Tomb Raider bude dostupný v polovině září, přičemž i u nás se bude prodávat limitovaná Croft edice. Díky níž hru získáte o dva dny dříve, navíc bude obsahovat i soundtrack a season pass. Ten bude po vydání zahrnovat sedm nových hrobek s novými vedlejšími misemi, ale také sedm nových zbraní, sedm nových oblečků a sedm dalších skillů. Více o dodatečném obsahu zatím nevíme, ale jisté je to, že s vydáním pro vývojáře nic nekončí, chtějí hru podporovat i v dalších měsících.
Pokud jste si užili poslední dva díly Tomb Raidera, nepochybuji, že se vám bude líbit i Shadow of the Tomb Raider. Na hře je vidět, že vývojáři využívají zkušenosti z předchozích dílů a staví na osvědčených mechanismech, ačkoliv sem tam přidávají i nějakou tu novinku. Hlavním cílem je ale udělat hru daleko větší a zároveň propracovanější, navíc tak, aby šlo o ultimátní zkoušku nejen pro Laru, ale i hráče, který bude muset zužitkovat své zkušenosti. Pokud se vše povede, mohl by nás čekat doposud nejlepší díl z nové trilogie. Opravdu se těším, až se budu moci do Peru vydat a zabránit mayské apokalypse.
Komentáře