Rise of the Ronin - první dojmy z hraní

Rise of the Ronin - první dojmy z hraní
preview  52
Martin Šmíd, 11. 3. 2024 23:00
Ve studiu Team Ninja se vývojáři v posledních letech nezastaví. Chrlí totiž jednu hru za druhou, a i proto jsme se dočkali dvou dílů Nioh, které mají mnozí mezi nejlepšími akčními hrami minulé generace, Wo Long: Fallen Dynasty, Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order, Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin nebo bojovky Dead or Alive 6. Už několik let vývojáři připravují ve spolupráci s PlayStationem i svoji doposud nejambicióznější hru Rise of the Ronin pro konzoli PlayStation 5, v níž se vydali open-world cestou a mají za cíl v ní zužitkovat všechny své zkušenosti z akčního žánru. Já ji mohu díky PlayStationu už nějakou dobu hrát, a i proto se mohu podělit o své první dojmy, které brzy doplní má velká recenze.
Rise of the Ronin - první dojmy z hraní

Už z prvních ukázek bylo vidět, že je Rise of the Ronin výpravnější než předchozí hry studia Team Ninja, takže není šetřeno filmečky, ale také je kladen větší důraz na příběh, jenž se odehrává v polovině devatenáctého století, kdy k japonským břehům připluly černé válečné lodě Spojených států. Z prvních dvou hodin těžko hodnotit, jaký příběh nakonec bude a kam se vše bude ubírat. Z prvních čtyř hodin ale vypadá dobře a je rozhodně poutavý. Čeho jsem si ale během prvních hodin všiml, je možnost ovlivňovat příběh, rozhovory i třeba to, jestli někdo přežije nebo zemře čepelí katany hlavního hrdiny, jehož je možné si na začátku vytvořit skrze editor podobný tomu z Nioh 2. Během jedné z prvních misí jsem měl možnost buď zabít, nebo nechat žít jednoho z bossů. Já ho ušetřil, a proto mi v další misi přispěchal na pomoc. Bude určitě zajímavé sledovat, jak moc bude možné příběh ovlivňovat svými volbami, ale zatím tato funkce vypadá rozhodně nadějně a mohla by dávat potřebnou volnost v rozhodování a utváření si vlastní cesty.

Hned na začátku je nutné nastavit u Rise of the Ronin nějaká očekávání. Pokud čekáte, že půjde o další Soulovku, v níž za zabíjení protivníků budete získávat duše a za ně následně levelovat, a tím si zvyšovat statistiky, asi vás zklamu. Rise of the Ronin se totiž blíží spíše klasickým akčním hrám s otevřeným světem jako Assassin’s Creed nebo Ghost of Tsushima. To znamená, že levelovat budete hlavně za plnění hlavních a vedlejších misí, přičemž si vývojáři připravili několik košatých stromů s dovednostmi, které si postupně odemykáte. To je samozřejmě obrovská změna oproti Nioh a jiným Souls hrám. To mi ale během prvních hodin hraní vůbec nevadilo, protože pořád je Rise of the Ronin hra o číslech, takže zatímco nové skilly jsou fajn, je nutné se hnát neustále i za novým vybavením, existující v různých raritách, které se liší různými perky a také výdrží či silou. Loot byl důležitou součástí už v sérii Nioh, a zdá se dle prvních hodin, že tomu tak bude i v Rise of the Ronin. Nehledě na to, že jsem mohl od začátku sbírat velké množství materiálu pro výrobu.

Možná se ptáte, jak je na tom samotný open-world. Je nutné zmínit, že jsem pro potřeby tohoto článku mohl hrát jen úvodní zhruba čtyři hodiny. Z tohoto času je úvodní polovina čistě lineární a slouží jako tutoriál a uvedení do příběhu, do otevřeného světa jsem se dostal relativně pozdě. Přesto lze i z toho mála vyčíst, že se pro něj vývojáři nechali inspirovat konkurenčními sériemi, a nabízí kromě hlavních úkolů s filmečky i řadu vedlejších úkolů a dalších aktivit, které jsem ale zatím neměl možnost více vyzkoušet. Kromě tedy hledání koček či čištění vesnic, které lze osvobozovat a vracet normálním obyvatelům, z čehož následně plynou různé výhody. Třeba odemknutí vlaječky, která slouží k doplnění života a munice, ale také jako cestovní bod. Samotný svět se mi zatím líbí, má pěkné a rozmanité lokace, navíc jsem se záhy dostal do města Yokohama, kde je možné promluvit s různými NPCčky, sloužící i jako obchodníci, u nichž je možné nakupovat, prodávat nebo vyrábět různé věci (lékárničky, šípy či náboje).

Zastavím se u hlavních úkolů. V rámci nich se spouští lineárnější mise, které jsou podobné Nioh sérii, v nichž máte vždy hlavní úkol, během něhož můžete splnit ještě několik dalších výzev. Do této části můžete vstoupit sami, ale také s NPC společníkem, kterého je možné si předem vybrat, případně si povolat na pomoc kamaráda nebo jiného hráče. Připadá mi proto, že Rise of the Ronin se tak ve výsledku od Nioh svoji strukturou moc neliší, jen má nadstavbu v podobě otevřeného světa. Zatímco dříve jste museli mise vybírat na mapách, zde je pouštíte přímo skrze NPC postavy v herním světě, což je něco, co jsem popravdě neočekával. Jestli tomu tak bude i po zbytek hry, se teprve uvidí.

Z výše vypsaných řádků se může jevit, že Rise of the Ronin vypadá jako naprosto standardní akční open-world hra s RPG prvky. To je samozřejmě částečně pravda, přesto má dle mého názoru svoji vlastní identitu a je na něm vidět rukopis vývojářů z Team Ninja, a hlavně řada prvků, které se osvědčily u série Nioh. Ostatně pracovali na něm stejní vývojáři. A to je vidět hlavně na soubojích, které zřejmě budou opět hlavní hvězdou hry. U soubojového systému mi z prvních hodin přišlo, že je rychlejší než v Nioh a spíše připomíná Ninja Gaiden hry, případně Sekiro, k němuž svádí i skutečnost, že se vše točí kolem prolamování postoje protivníka správně načasovaným vykrýváním jeho úderů. Kromě různých sečných zbraní je možné využívat i hvězdice, pušky nebo luky na dálku, ale to je něco, co fanoušci Nioh dobře znají. Kdo miloval souboje v hrách Nioh nebo Ninja Gaiden hrách, určitě si přijde v Rise of the Ronin na své. Navíc vývojáři přidali soubojovému systému několik novinek. Zatím jsem mohl vypozorovat větší důraz na stealth, případně různé styly, které má každá zbraň jiné. Jednou z novinek je i možnost přepínat se do jiných postav, které máte zrovna sebou, což přináší do soubojů nové prvky strategie.

Když jsem začal Rise of the Ronin hrát a po pár minutách jsem konečně říznul do protivníka, byl jsem docela překvapen, o jak brutální a krvavou hru jde. Protivníkovi jsem totiž jedním dobře mířeným sekem uťal hlavu a z trupu mu začalo stříkat velké množství krve. Takovou brutalitu u her studia Team Ninja dlouho nepamatuji, naposledy snad u druhého Ninja Gaiden pro Xbox 360, na němž se z pozice herního ředitele podílel Tomonobu Itagaki. Následně začalo studio Team Ninja krev a vůbec brutalitu ve svých hrách omezovat, aby je udělalo co nejvíce přístupné, takže i proto je návrat k ní docela velkým překvapením. Krev ve hře během soubojů opravdu cáká na všechny strany, je možné usekávat končetiny a části těl, přičemž se nedá říci, že by šlo o nějak zvláště rušivý prvek. K tématu a atmosféře hry se to hodí.

V posledních týdnech se vyrojila na internetu velká kritika na to, jak Rise of the Ronin vypadá. Pravdou je, že vývojáři využívají svůj už docela starý engine, který byl vytvořen pro sérii Nioh a následně použit i třeba v loňském Wo Long: Fallen Dynasty. I proto Rise of the Ronin nevypadá tak skvěle, jako jiné moderní, a nutno dodat, že také pěkně drahé open-world hry jako Horizon II: Forbidden West nebo Ghost of Tsushima. Na druhou stranu si myslím, že kritika byla kolikrát značně přehnaná, protože vizuálně Rise of the Ronin rozhodně neurazí a jedná se i v současnosti o slušný průměr. Když jsem ho navíc poprvé zapínal, všiml jsem si, že má hned tři režimy zobrazení. Jeden se zaměřuje na framerate, druhý na co nejvyšší vizuální kvalitu a rozlišení, no a třetí pak přidává podporu pro ray-tracing. Zajímavostí je, že u druhého a třetího režimu je možné zamknout framerate na 30 snímků, ale také ho odemknout. Zatím režimy testuji a nějaké větší poznatky zmíním ve své recenzi.

Když byla hra Rise of the Ronin před dvěma lety během State of Play oznámena, byl jsem z ní jako fanoušek sérií Ninja Gaiden a Nioh opravdu hodně nadšen, ačkoliv jsem měl i trochu strach, jak se vývojářům povede přechod na open-world, s nímž nemají žádné zkušenosti. Z prvních hodin hraní se zdá, že bychom se mohli dočkat další akční RPG hry, která bude stavět na zábavném a propracovaném soubojovém systému, takže v tuto chvíli převládá určitě optimismus, ačkoliv před sebou mám ještě několik desítek hodin, něž se dopracuji k finálnímu verdiktu. Svoji recenzi vám přinesu těsně před vydáním. 

Rise of the Ronin

Rise of the Ronin
ps5
PlayStation Studios, Team Ninja/Koei Tecmo
Datum vydání hry:
22. 3. 2024
Žánr:
Adventura, RPG
KARTA HRY
7/10
reklama reklama

Komentáře

12. 3. 2024 14:09
👍5
Já si připadám jako blázen, ale jak sleduju gameplay tak zkrátka nechápu co konkrétně je na grafice špatné, vždyť to vypadá dobře?
Radek Suchy #PS5 Pro
12. 3. 2024 14:26
💖1
@ΛNĐ3RLΛ: Ale jestli tam má tu úvodní znelku z ps1 tak to mu závidím 😄😄
Radek Suchy #PS5 Pro
12. 3. 2024 14:27
@czDante92: taky si říkám.
12. 3. 2024 15:57
👍1
@mnaca: jako jo, ale třeba Souls hry dlouho neměly ani pořádnou animaci obličeje a nikomu to nevadilo a dostávaly desítky na každém rohu
jasný, žádná hitparáda to není, nejsou detailní animace jako v TLoU2 nebo estetika Tsushimy, ale zkrátka mě zaráží že tolik lidí se proti grafice ohrazuje, já radši nevybroušený diamant než naleštěnou bídu
Kainé #A2
12. 3. 2024 15:58
@mnaca: máš určitě pravdu, ten engine patří do PS3 éry, proto to má takové omezení.

Tady jde krásně vidět, jak pracují s NPC, že se reálně nepohybují frame po framu.

link
12. 3. 2024 16:09
💖1
@czDante92: me ta grafika taky netrapi, ukol to splnilo, vypada to stokrat lip jak Nioh😀 minimalne prostredim. Jak ted frci Sogun na Disney o to vetsi chut mam si to zahrat, ale to, ze od klasicke jejich hratelnosti poslednich her upustili a jdou na ruku sony pony s vyberem obtiznosti je za me proste zklamani, protoze se to zakonite proste bude hrat jinak a mam takovej pocit, ze to bude zas "jen dalsi OW"
Kainé #A2
12. 3. 2024 16:34
👍1
@mnaca: tak hlavně Elden Ring běží v nativním 4K při 40FPS s poměrně kvalitními texturami, slušným dohledem se spousty objektů na scéně a to od monster, které křižují svět po NPC a po spousty budov, rozpadlišť apod. Elden Ring má problém v trávě, kde se před tebou načítají celé bloky trávy, ale předpokládám, že na PC nic takového není.

Tyhle poznatky ovšem nejsou způsobené grafickou kvalitou ER, je to způsobeno, jak za dva roky se změnil můj přístup ke grafické kvalitě, protože většina dnešních her spoléhající na upscaling a kombinaci nízkého rozlišení s TAA vypadá prostě špatně. Nikdy by mě nenapadlo, že Elden Ring může mít lepší textury než Final Fantasy Rebirth. Ronin navíc používá extrémně agresivní upscaling v traileru. Tady bych se mohl vyjádřil Kachlo, jestli je ten upscaling tak agresivní, jak v tom traileru.

Dark Souls 2 hlavně měl kompletně vylhaný marketing a ve finále ukazovali neexistující hru. To bylo na úrovni Ubisoftu.
ΛNĐ3RLΛ #無限で、恐ろしい自由。
12. 3. 2024 16:38
👍1
@mnaca: U Elden Ringu se prskalo hlavně kvůli těm leakům, které vypadaly fakt otřesně. První dojem dělá hodně a lidi tak jsou bohužel nastaveni obecně v životě. Většina si pak zafixovala/vsugerovala, že je hra hnusná, aniž by ji třeba ve finále pořádně hrála...

Je to známý psychologický jev (Halo efekt), kdy jedinec má tendenci hodnotit kvality člověka/objektu na základě jeho vnějších předností a prvního dojmu.
12. 3. 2024 16:46
@ΛNĐ3RLΛ: elden ring je hlavne jedna z tech her, ktera proste na videich nepusobi stejne jako kdyz to pak realne hrajes. Alespon ja to tak mel, ten vizual me vylozene odpuzoval. No kdyz jsem to poprve zapnul a vylezl ven, padla mi drzka :)
MarcusChef #Team PS/XB
12. 3. 2024 17:00
@Mr. D: Ale jdi ty brepto. Četl jsem několik dojmů, hlavně v zahraničí a většina Ronina chválí.
12. 3. 2024 17:41
@MarcusChef: vetsina z tech co jsi cetl, nebo vetsina vsech? Ja jen, abys nesel za breptou breptat taky😀
stillalive #Yola
12. 3. 2024 18:48
Ať koukám jak koukám, nemohu si pomoct, ale grafika teda mě osobně přijde zcela v pořádku, zcela splňující účel a zcela zjevně vyniká silnou stylizací, která nikdy nesedne všem. Ale přirovnávat to k PS3 je dost mimo 😄
Robitus #Retro Maniac
12. 3. 2024 19:09
😁1
Hodnocení podle videjek😁
12. 3. 2024 19:50
😁2
@Lagzz: drz hubu a nestarej se. Ocividne jsem to napsal malokrat, kdyz to stale nechapes a meles tu neco o tom, jak je s ni nalozeno. Kde pisu, ze to je propadak, kdyz jsem tu 2x napsal, ze bych si to zahral?
Narozdil od tebe, jsem nic takoveho ja nenapsal a na ronina se do one zmeny celou dobu tesil🤷‍♂️. Vrat se zpatky k Uzbekovi, ultraplayko a na me se vyser, pokud vim, tobe jsem nic nepsal😉

link
Pac a pusu a tahni✌🏻
12. 3. 2024 20:19
@Lagzz: me fakt nebavi odpovidat na lzi. Ze to bude dno jsem nikdy nenapsal, napsal jsem to, za co me tu jebes, ze furt opakuju a stejne jsi to uplne vypustil, tak presne takovym hnupum se to holt opakovat musi. Narozdil od vetsiny tady, jsem Ronina chvalil uz po prvotnim traileru a nasledne psal, ze bych radsi Ronina na xku a vam nacpal tu picovinu z Číny co tam vysla 🙂

"Ta hra bude dalsi stupidni nenapadity pokus" - kde se v tom resi grafika? Kterou mimojine ja taky "chvalim"? 🫶🏻🍆🔫
ΛNĐ3RLΛ #無限で、恐ろしい自由。
12. 3. 2024 20:54
😁2
@Lagzz: To jsem byl já. Na pipinky mám holt averzi, no homo...
12. 3. 2024 20:57
@Lagzz: Nebylo? Aha
ΛNĐ3RLΛ #無限で、恐ろしい自由。
12. 3. 2024 21:32
@Lagzz: Co zámeček schvátí, již ani Kachlo nenavrátí.
12. 3. 2024 22:27
@Lagzz: uff, to byl vtip, ten posledni prispevek...
Kainé #A2
13. 3. 2024 12:07
@MarcusChef: zkus mrknout na tohle:

link

Kainé #A2
13. 3. 2024 13:23
👍1
@mnaca: hele, Agro na PS2 měl lepší animace.

Jako já mám Team Ninja historicky rád, ale připadá mi, že tolerance u jejich předchozích her byla od hráčů a recenzentů asi až přespříliš velká.

Ono jim teoreticky může projít i tohle, přece jenom je to PS5 exkluzivita s tím, že to vydává samotná Sony, takže tam bude mírnější metr.

Já osobně jsem ale pro, ať dostanou trošku přes prsty, přece jenom my hráči z toho můžeme těžit.
TimeSplitter #PC mamrd race
14. 3. 2024 17:19
link
Far Cry Japan 🤣
REKLAMA
REKLAMA