L.A. Noire
Když se dostal ke hře Rockstar Games, každý čekal nějaké to GTAčko z čtyřicátých let minulého století. Hra L.A. Noire má opravdu mnoho prvků společného s hrami od Rockstaru, ale pokud se na ni podíváte trošinku hlouběji, uvidíte, že se jedná spíše o jakýsi mix her Mafia a Heavy Rain. L.A. Noire je totiž klasickou detektivkou, hodně lineární, kde jen jezdíte z místa na místo v hodně otevřeném světě, abyste se posunuli dále v celkem zamotaném příběhu. Jde tak o něco na způsob druhé Mafie. Pokud už na místo dorazíte, tak budete muset vyřešit nějaký ten zločin, zajistit stopy a tak dále, abyste dopadli svého dalšího zločince. Už z těchto vět se pak dá odvodit, že tentokrát nebudete nějaký ten zfetovaný gangster, ale policista.
Celá hra vás zavede do Los Angeles čtyřicátých let, které se ještě vzpamatovává z hrůz Druhé světové války. On se z ní ostatně vzpamatovával celý svět a tak se nejde divit tomu, že jsou ulice i plné zločinců. Zločinnost navíc neúměrně roste, a lidé jen čekají na okamžik, kdo se všem těm vrahům, zlodějům a dalším násilníkům postaví. Tím někdo by měl být Cole Phelps. Dříve válečný veterán, který má několik vyznamenání za zásluhy, nyní normální pochůzkář v uniformě. Hru tak začnete jako naprosto normální policista, ale jak budete řešit případ za případem a rozplétat klubko zločinu, půjde strmě nahoru i vaše kariéra. Nejprve tak budete řešit krádeže a menší přestupky, později to už budou vraždy. Ty pak budete řešit jako policejní detektiv, což je ostatně největší možné povýšení. Cole Phelps je hodně dobrým policistou, ale tíží ho minulost, když sloužil v armádě. Z tohoto má navíc neustálé trauma a vrací se mu ony hrůzné zážitky. Z jeho minulosti by se tak hráč měl postupem času dozvědět mnohem více a možná se dozvíme i hodně šokující informace. Ty ale vývojáři drží pěkně pod pokličkou.
Každopádně Cole Phelps bude mít opravdu hodně práce, která bude spočívat ve vyšetřování různých případů, které mu přidělí jeho šéf. Případy budou podle slov vývojářů různorodé, takže můžete očekávat na začátku vyšetřování nějaké té lehčí autonehody, ale i znásilnění nebo krádeže. Pokud budete vysláni na místo takovéhoto činu, budete muset zajistit všechny podezřelé předměty a stopy, které by mohly vést k pachateli. Že pachatelé v L.A. Noire moc stop po sobě nenechávají, o tom se ani nemusíme zmiňovat. Každopádně během vyšetřování budete muset vyslechnout i spoustu svědků, kteří mohli něco zahlédnout. Ostatně, ony rozhovory jsou další nedílnou součástí L.A. Noire, která působí v této hře opravdu revolučně.
Na dialogy mezi Cole Phelpsem a podezřelými vývojáři hodně vsází a neváhali vyvinout pro ně svoji vlastní technologii. Během rozhovoru tak budou hrát roli nejenom vaše dobře položené otázky, ale i mimika vyslýchaných postav a gesta, která budou provádět. Právě podle gest a mimiky byste tak měli poznat, jestli dotyčný nelže nebo vás nevodí za nos. Někdy to bude poznat lépe, někdy hůře, ale od toho je Cole Phelps policista, aby si s tímto nelehkým úkolem poradil. Pokud jste viděli trailery, tak jste si určitě této až revoluční technologie dozajista všimli. Vezměte si třeba situaci, že jdete vyslechnout podezřelého. Ten začne cynicky brečet a hrát divadélko. Z jeho chování tak poznáte, že ve vašem případu jede a můžete ho zabásnout. Rovněž tak ale budete moci u postav poznat skutečný smutek nad smrtí někoho blízkého, tak radost nad vykradeným obchodem konkurence.
V tom všem je určitě těžké se vyznat a najít pravdu, to nebude vždy úplně lehké. I proto má hlavní hrdina, Cole Phelps, několik možností, jak podezřelé vyslýchat. Může tak normálně svědka vybízet otázkami, až odpoví. Tato metoda ale nebude zase tak často úspěšná. On vám totiž nikdo moc po dobrém neřekne, co by ho mohlo trošinku zaplést do případu. Proto na řadu může přijít agresivnější jednání, během kterého použijete hrubou sílu. Tato metoda se může zdát na první pohled jako ta nejlepší, ostatně, Jack Bauer s ní vždy uspěl, ale zde se může stát, že vyslýchaný se ještě více uzavře a bude volat po právníkovi. Jako poslední možnost je postavu rovnou obvinit ze spáchání trestného činu.
Nyní se ještě vrátíme k samotnému městu, kde se bude hra odehrávat, Los Angeles. Vývojáři během dlouhého vývoje shromáždili spoustu informací o tom, jak to v Los Angeles ve čtyřicátých letech vypadalo, takže by na vás měla opravdu dýchnout atmosféra této doby. Vše tak bude vypadat navýsost věrohodně. Dokonce i případy, které bude hlavní hrdina řešit, vycházejí z těch skutečných, které autoři nalezli v dobovém tisku, ale i ve skutečných policejních spisech. Samozřejmě vývojáři upravili jména podezřelých a obětí, ale vše co e hře uvidíte, tak bude mít reálnou předlohu. To je docela rozdíl od série Mafia nebo GTA, což je vlastně jen čirá fikce bez reálného základu. Vzhledem k tomu, že se hra odehrává ve čtyřicátých letech minulého století, budete moci zapomenout na moderní vyšetřovací metody. Žádné testy DNA vám tak nepomohou. Dnes něco nemyslitelného, dříve naprosto běžná věc.
Případ 1 – Pátrání po Eugenu Whiteovi
Abyste lépe pochopili, jak bude vyšetřování probíhat, popíšeme vám jeden případ, který budete ve hře řešit. Je slunečné ráno a Cole Phelps se svým kolegou Stephane Bekowskym přijíždějí k vlakovému depu. Zde už čekají pochůzkáři a v dálce je vidět opuštěné auto, celé od krve. Phelps prohodí několik vět o tom, jak ten den zase pěkně začíná a pouští se do průzkumu místa činu. Zjišťuje, že vozidlo patří nějakému panu Eugenu Whiteovi, který je od rána nezvěstný. Vražda? Dost možná. O to je případ důležitější, takže Phelps začne obhledávat místo činu. Informace se postupně hromadí a kromě dokladů, které prozradí bydliště, najde ještě ocelovou trubku od krve s logem firmy Instaheat a doklad o prodeji prasete jistému panu Hoganovi. Nemusíte se bát, že byste se z tolika informací ztratili. Vše se vám zapisuje do vašeho deníčku, který si můžete kdykoliv vyvolat. Obhlídka místa činu je dokončena a když nepomůže ani dělník, který auto objevil, vydává se Phelps k Eugenu Whiteovi domů.
Tam mu otevře Elizabeth Whiteová, manželka zmizelého. Po chvilce je Phelps uvnitř a vypráví paní Whiteové, v jakém stavu našla policie auto jejího manžela. Tam se ihned rozbrečí a skoro se před hlavím hrdinou složí. Bohužel není moc, co by mohl Phelps udělat, takže začíná prohledávat byt zmizelého. Najde cigarety s logem baru Cavanaug, třeba lístek do Seattlu nebo fotku, na které je napsáno „Milovanému Eugenovi, Nicole.“ Případ se začne zamotávat, ale když objeví ohřívač vody s logem Instaheat, kterému chybí kovová trubka, zdá se, že je jasno. Začne tak výslech paní Whiteové, která po sérii otázek vyklopí, že její manžel měl zřejmě milenku. Takže, manžel měl milenku a vražedná zbraň pochází z jeho domu. Zdá se, že jasnější už případ být nemůže. Phelps tak obviní paní Whiteovou z vraždy, která se ale hystericky naštve a zabouchne dveře s tím, že jestli jí obviní bez důkazů, bude toho hodně litovat nejen on, ale celá policie.
Nezbude tak nic jiného, než jít pátrat dál a najít nějaká ten důkaz. Cíl je tak jasný. Cavanaughův bar kde si pan White kupoval cigarety a kde byl spatřen pan Hogan, který si od pana Whita kupoval prase. Hogan je klasický ožrala a pěkný lhář, ale když se na něj zatlačí, rozechvěje se mu hlas a vyklopí i to co neví. Po několika chvilkách se tak Hogan zlomí a řekne, že s panem Whitem vraždu zfingovali tím, že uvnitř auta zabili prase, aby mohl letět do Seattlu za svojí milenkou. Hogan po několika dalších minutách pošle Phelpse k sobě domů, kde se pan White skrývá. Když hlavní hrdina zaklepe na dveře, otevře k překvapením všech opravdu pan White. Když mu je okázán odznak, dá se pan White na útěk přes střechy, takže následuje docela zběsilá a nebezpečná honička. Když seběhne po schodišti na ulici, objeví se proti němu Phelpsův kolega Bekowsky. Darebák, který zabil prase aby zfingoval svoji vraždu, je chycen. White zděšeně říká „Já… myslel jsem, že to bude takhle jednodušší.“ Phelps tak ironicky odpoví „Doufám, že vám za to stála.“
Zatím to vypadá, že těch několik let vývojáři z Team Bondi neprospali, ale hodně makali, aby se z L.A. Noire stal velký hit. Předpoklady k tomu hra má, protože nám slibuje propracovaný příběh zasazený do čtyřicátých let minulého století, navíc postavený na reálných základech. Neoddiskutovatelná je i vyvinutá technologie mimiky obličeje, která ukazuje dnešní vrchol. Už se tak těšíme, až si 20. května budeme moci L.A. Noire zahrát na Playstationu 3 a Xboxu 360.
Komentáře