Test deskové hry Heroes of Might and Magic III

special  9
Martin Pilous, 13. 9. 2024 23:00
Fanoušci her Heroes of Might and Magic by měli zpozornět. Právě totiž na český trh dorazila plně lokalizovaná desková hra Heroes of Might and Magic III, která slibovala, že nás přivede do nostalgické nálady a možnosti užít si naplno opět fantaskní světy, které už na videoherním poli leží roky ladem. Než tedy dorazí příští rok nový díl s názvem Might and Magic: Old Era, tak se podívejme na to, jak se povedlo převedení nejoblíbenějšího dílu této ságy do deskoherní podoby.

Za dnes testovanou hrou stojí autoři Kamil Białkowski a Jakub S. Olekszyk. Druhý z autorů má na svědomí už převedení Wolfensteina do deskové podoby, takže s adaptacemi videoher má zkušenosti. Zajímavostí je, že českou verzi této deskové hry připravil herní obchod Xzone, a bude zajímavé sledovat, zda svou činnost jako vydavatel rozšíří o další kousky. Heroes of Might and Magic III je titulem pro 1-3 hráče a průměrná herní partie se pohybuje okolo 90 minut herního času. Nejde tedy o záležitost na pár minut, ale s tím se u podobné deskové hry musí počítat.

Desková hra Heroes of Might and Magic III je vcelku bohatá na jednotlivé komponenty. Najdete u ní pravidla, knihu misí, knihu turnajů, 3 přehledové karty, 20 mapových dílků, 1 desku bojiště, 3 desky města, kostky surovin, pokladu a útoku, 6 figurek hrdinů, počítadlo kol nebo 3 karty hrdinů. Poté balení obsahuje značné množství karet, jako jsou karty neutrálních jednotek, dovedností, základních jednotek, kouzel, zaměření, artefaktu atd. Nemluvě o spoustě variant žetonů a akrylových kostek.

Co vás může na první pohled docela zarazit a překvapit, jsou pravidla hry. Pravidla jsou sice na první pohled poměrně monstrózní, ale dají se snadno pochopit zejména fanoušky původních her, pro které je tato desková hra v prvé řadě určena. Náročností bych hru přirovnal přibližně k deskové hře Blood Rage. Česká verze nabízí v základu pouze 3 frakce, které ze série známe. Konkrétně jde o Hrad, Kobku a Nekropoli. Zatím je ve hvězdách, zda se dočkáme i dalších rozšíření s dalšími frakcemi. Já bych se tomu rozhodně nebránil, vlastně bych byl za ně rád.

Komponenty jsou nadmíru kvalitní. Ostatně hra se blíží 2000 Kč, což už můžeme považovat za skutečně velkou deskovou hru. Nějakou kvalitu tak u takto drahé deskové hry už očekáváte, a tady rozhodně zklamaní nebudete. Vynikající jsou zejména miniatury hrdinů a nechybí ani krásně zpracované karty a mapové díly. Hra se zachovává jakéhosi ducha své předlohy, a to doslova na jedničku. Pochválit musíme i obsáhlý insert, do kterého se i přehršel různých komponent snadno naskládá a hlavně poskládá.

Hru můžete hrát ve třech herních režimech, kdy každý z nich nabízí různé scénáře, v nichž budete bojovat, stavět či prozkoumávat. Je pouze na vás, zda se pustíte do kooperativní, kompetitivní nebo sólo hry. Scénáře se liší v podmínkách a také ohledně cílů, jak v daném příběhu zvítězit. Fanoušci předlohy se v nich najdou, neboť hra nabízí obdobné výzvy jako legendární PC předloha.

Nejprve tedy zvolíte scénář a postavíte dle něj mapové dílky, které jsou záměrně vyrobené do podoby hexagonu, která odkazuje na bojiště z herní předlohy. Rozdáte veškeré komponenty, které budou ke hře potřeba, a zvolíte si také frakci, za níž budete hrát. U každé frakce jsou celkově 2 hrdinové a pak 7 různých jednotek. Musíte bohužel počítat s tím, že ne veškeré postavy a bytosti se do deskoherního provedení dostaly.

Podle karty hráče a hrdiny se také bude dále odvíjet herní balíček. Ty zahrnují útok, obranu, vědomosti a sílu. V balíčku dále budete mít také kartu zaměření a magické karty. Podle popisu se to možná nezdá, ale rozhodně doporučuji hru rozložit na větším stole, kam se vám všechny herní komponenty vejdou. Opravdu nejde o malou záležitost, jak ostatně můžete vidět na přiložené fotografii.

Jakmile je vše připraveno, tak je první hráč na tahu. Nejprve má možnost odhodit všechny karty a dobrat si do limitu, který stanovuje deska hráče. Má na výběr ze tří typů akcí. Městské akce, akce morálky nebo pohybové akce. Městské akce mu umožní stavět a vylepšovat budovy, které s danou frakcí souvisí. Díky stavbám může využít lepší a silnější jednotky, získat více zdrojů či nakupovat kouzla. Hra má i systém morálky, který reflektují Akce morálky. Pokud získáte během hry pozitivní morálku, tak ji můžete využít k dobrání karty z balíčku, odhození libovolného počtu karet a dobrání do limitu, anebo naopak získáte negativní morálku, a v takovém případě musíte veškeré karty odhodit. Pouze frakce Nekropole v tomto ohledu neřeší jakékoliv efekty morálních dopadů.

V případě pohybových akcí. Každý hrdina má tři body pohybu. Díky nim se můžete pohybovat po hexagonových polích. Můžete hrdinu přesunout o 1 políčko kterýmkoliv směrem, pokračovat v boji proti neutrálním jednotkám o 1 další klání, otočit neprozkoumaný díl mapy, je-li hrdina sousedící s tímto dílem a umístit nový díl mapy ze své zásoby dalekých dílků.

Souboje jsou ve hře specifickou minihrou, která stojí za to a hodně se mi líbí. Souboje svádíte na soubojové mapce, která zde slouží jako samostatné bojiště. Zde bojujete s jednotkami, které jste dosud naverbovali. Boj probíhá s náhodnými příšerami nebo dokonce s ostatními hráči. Střelecké jednotky mohou vystřelit na kohokoliv, zatímco bojovníci nablízko musí mít soupeře ve svém nejbližším okolí. Pokud jsou v boji neutrální jednotky, tak za ně hraje jiný hráč.

Bojuje se zcela klasicky kostkou. Pokud hodíte vyšší číslo, než je obrana soupeře, poškození bude tak vysoké, jaký je samotný rozdíl. V opačném případě se před útokem ubrání. Je tu samozřejmě velký strašák v podobě náhody, kdy i zdánlivě schopná jednotka může padnout díky nepřízni osudu. Můžete však využít za určitých podmínek i kouzel a karet, abyste misky vah překlonily na svou stranu. Souboj končí buďto stažením se z boje jedné nebo druhé strany nebo porážkou všech jednotek soupeře.

Kromě boje se můžete vrhnout i na nepřátelské osady a města. Zde podobně jako v předloze je mnohem jednodušší ono místo obsadit, pokud hrdina není přímo na místě. Pokud ano, budete bojovat v klasickém režimu, v opačném případě je donucen zaplatit a přesunout jednotky na obranu města či hradu.

Vítězství ve hře spočívá na podmínkách scénáře, který právě hrajete, ale většinou se jedná o poražení nepřítele, získání kontroly nad určitým územím nebo o výstavbu budov ve vašem městě. Hra je navíc dosti flexibilní a pravidla se pak časem dají ohnout k obrazu vašemu, čímž zábava a znovuhratelnost stoupá. S tím nebudou mít problémy zejména znalci předlohy.

Desková hra Heroes of Might and Magic III se za nás rozhodně povedla. Má parádní insert, nabízí skvělou hratelnost, kterou můžeme znát z videoherní předlohy, skvěle zpracované komponenty a nechybí jí ani prvek náhody. Ten však může být zároveň i kamenem úrazu, neboť některým hráčům nemusí v soubojích tato mechanika sednout. My jsme s ní však výraznější problémy neměli. Bohužel základní verze nabízí zatím jen 3 frakce, a tak pevně doufáme, že se dočkáme v budoucnu i rozšíření, protože tady by to opravdu stálo za to.

Komentáře