Dojmy z hraní bety hry Concord

preview  24
Martin Šmíd, 15. 7. 2024 14:06
Sony před několika lety oznámila, že do budoucna bude kromě svých velkých drahých příběhových her pro jednoho hráče jako The Last of Us, God of War nebo Ghost of Tsushima nabízet i multiplayerové live service hry. Aby tohoto cíle dosáhla, koupila za 3,6 miliardy dolarů studio Bungie, které v současnosti pokračuje v podpoře Destiny 2 a navíc vytváří extrakční střílečku Marathon. Zároveň koupila i několik dalších studií pro tento typ her. Mezi nimi je třeba Haven, které vytváří loupežnickou kompetitivní střílečku Fairgame$ a Firewalk Studios. Jde o relativně nové studio, které ale tvoří vývojáři, kteří dříve pracovali v Bungie na sériích Halo a Destiny. Zkušenosti tedy s multiplayerovými akcemi mají jako málokdo jiný. V minulém roce jsme se dozvěděli, že připravují sci-fi multiplayerovou hru Concord. Bez dalších podrobností. Ty přišly až nedávno během prezentace State of Play.

Jestli sledujete dění v herním průmyslu a nenecháte si ujít žádnou prezentaci, určitě jste viděli letošní představení hry Concord během State of Play. Nejprve nám byl puštěn CGI trailer, který svým pojetím značně připomínal oblíbené Strážci Galaxie (Guardians of the Galaxy), ať už to bylo stylizací nebo humorem. Hráči si možná proto neuvědomili, na co se přesně dívají, a čekali další příběhově laděnou akční hru. Nebylo pak překvapením, že následovalo zklamání, když zjistili, že jde o čistě multiplayerovou týmovou hrdinskou střílečku alá Overwatch. Hra se nesetkala s moc dobrým přijetím a většina hráčů ji i kvůli ne úplně vhodně vybraným záběrům z hraní odsoudila. Zášť vůči této hře byla obrovská, a mnohdy z mého pohledu i přehnaná, protože prostě pramenila z toho, že hráči na PlayStationu nejsou od Sony na podobné hry zvyklí. Vývojáři z Firewalk Studios své hře ale pořád věří, a proto nachystali už na tyto dny betaverzi. Nyní o víkendu proběhla uzavřená beta pro hráče s předobjednávkami a PlayStation Plus, další víkend si ji budou moci zahrát naprosto všichni. Já jsem si mohl betu hned vyzkoušet a mohu říci, že ačkoliv Concord není tou nejoriginálnější multiplayerovou hrou na trhu, má své kouzlo a dokáže zabavit. A vlastně má i do budoucna slušný potenciál.

A co že je tedy Concord vlastně zač? V prvé řadě je to týmová multiplayerová hra 5 v 5, v níž velkou roli hrají hrdinové (Freegunneři). Ti se potulují po vesmíru a přijímají různé zakázky, na kterých by mohli zbohatnout. Vývojáři si s Concordem berou za cíl budovat herní univerzum, které bude vyprávět příběh, utvářet vztahy mezi jednotlivými hrdiny a postupně se vyvíjet, jen tedy dosti odlišným způsobem, než jaký známe z příběhových her pro jednoho hráče. I proto by měli na hráče čekat každý týden po vydání nové rozhovory, filmečky a další události, což trochu připomíná třeba Fortnite. I ten se během sezóny často mění a postupně vypráví příběh a mění herní svět. Jak to bude přesně fungovat v Concordu, těžko nyní po pár hodinách hraní říci, ale už během bety několik takových scén okořeněných marvelovským humorem proběhlo na vesmírné lodi, která slouží jako základna pro Freegunnery.

Herně je pak Concord směsicí několika oblíbených her, přičemž největší inspiraci vývojáři čerpali očividně z Valorantu, série Overwatch od Blizzardu a také Destiny 2 od Bungie. Právě s poslední zmiňovanou hrou má Concord mnohé společného, což není zase takové překvapení, když na ní mnozí vývojáři z Firewalk Studios pracovali, ať už jde o pohyb hrdinů, některé jejich schopnosti a tak dále. Nejvíce jsem byl příjemně překvapen z gunplaye, který mi hodně připomíná Valorant říznutý Destiny 2. Gunplay je skvělý, pocitově mnohem lepší než u hry Overwatch 2, a oblíbil jsem si i řadu jedinečných vlastnosti jednotlivých hrdinů. Navíc samotné zápasy jsou svižné, rychle odsýpají a nestalo se mi, že bych se během hraní nudil. Vlastně mi přišel v pohodě i větší TTK, který bych u jiných multiplayerových her jako Call of Duty nebo Destiny kritizoval, ale zde mi nevadil a vlastně mi ke stylu Concordu a jeho pojetí i sedí. I když Concord ve výsledku nenabízí nic, co bych ještě na poli multiplayerových her neviděl, základ je už nyní velmi dobrý a je na něm vidět, že za ním stojí vývojáři, kteří mají s tímto žánrem obrovské zkušenosti. Ano, pořád má Concord několik problémů, hlavně s vybalancováním zbraní a některých schopností, ale od toho je beta, aby se tohle do vydání napravilo.  

Jak už jsem zmínil, velkou roli ve hře hrají Freegunneři. Těch bude na start připraveno rovnou 16, přičemž stejný počet bylo možné si vyzkoušet i v betaverzi. Jak jsou nebo nejsou sympatičtí, to si bude muset odpovědět každý sám, ale já jsem byl s jejich rozmanitostí, co se týče vlastností a zbraní, hodně spokojen. Každý Freegunner má jedinečnou zbraň, styl hraní i další vlastnosti, kterými může pomáhat nejen sobě, ale také ostatním hráčům v týmu. Já jsem si během hraní hodně oblíbil Jabaliho, který má jednak silnou pušku, ale také umí uzdravovat sebe i ostatní v týmu, a také dokáže házet naváděný granát, způsobující protivníkům slušné poškození. Dobře se mi i hrálo s Vale, která má odstřelovací pušku, s níž dávat headshoty bylo hodně uspokojivé a neskutečně zábavné. Hodně času jsem strávil i v kůži Lennoxe, který mě bavil svým revolverem a házecím výbušným nožem, čímž mi připomínal Huntera z Destiny. Warlocka zase připomíná Haymar, která se umí vznášet, má výbušnou kuš a další ohnivé vlastnosti, kterými způsobuje velká poranění soupeřům. Každý hrdina ale je jedinečný a stojí za vyzkoušení.

Pokud je něco, co ve mně budí trochu rozpaky, jsou herní režimy, které jsem si mohl v betě vyzkoušet. Jsou totiž naprosto základní, přičemž byste je čekali spíše v Call of Duty, ale rozhodně ne v hrdinské multiplayerové akci, jakou Concord je. Než jsem dosáhl na šestý level, mohl jsem si zahrát pouze variaci na Team Deathmatch s názvem Takedown a režim Trophy Hunt, což je ale jen jinak pojmenovaný Kill Confirmed. Pak beta nabídla dva režimy bez respawnů - Cargo Run a Clash Point. První je variací na Capture the Flag, přičemž v něm musí tým dopravit balíček do jedné ze zón na mapě, druhý zase na King of the Hill, v němž musíte zabrat bod uprostřed mapy. Vymyslet tyto režimy muselo vývojářům zabrat jen pár minut, a popravdě jsem čekal, že beta nabídne v tomto ohledu něco zajímavějšího, co mi hru vyloženě prodá, a navíc využije i plný potenciál hrdinů a jejich schopností. V těchto režimech je pořád nutná určitá spolupráce týmu, ale ne tak velká jako třeba ve hře Overwatch 2. Navíc hráče ani nic v nich vyloženě nenutí, aby si dobře složili tým a nějak přehnaně se během hraní podporovali. Z herních režimů jsem byl v betě vyloženě zklamaný, ale pořád doufám, že to nejlepší si vývojáři schovávají do finální verze. Co se týče map, těch je v demoverzi jen pár. Jsou přehledné, dají se rychle naučit, ale bohužel jsem z nich neměl pocit, že hraji sci-fi střílečku. Vlastně postrádají osobnost a něco, kvůli čemu bych si je spojil právě s Concordem a ne nějakou jinou multiplayerovou střílečkou jako Quake a další.

Když jsem viděl první ukázku z hraní hry Concord během prezentace State of Play, říkal jsem si, že grafika je taková nevýrazná. Rozhodně jsem z ní nadšený nebyl, i když ani vyloženě zklamaný, ale beta hru ukazuje v daleko lepším světle. Vlastně hra Concord vypadá velmi dobře a jde o vizuálně působivou střílečku, která má detailní arény, pěkné modely postav s výbornými animacemi, a do toho řadu líbivých efektů. Velkým plusem pak je, že běží naprosto stabilně. Nesetkal jsem se během testování uzavřené betaverze s žádným problémem, a to mají vývojáři ještě skoro dva měsíce do vydání. Vizuální stránkou i celkovou sladěností a optimalizací splňuje Concord všechny standardy, na které jsme od first-party her PlayStationu zvyklí.  

Ačkoliv první Overwatch slavil obrovský úspěch a prodalo se ho mnoho milionů kopií, u druhého dílu se Blizzard rozhodl jít free-to-play cestou. Hru si tak může stáhnout bez poplatku naprosto každý, přičemž peníze jsou pak vybírány skrze mikrotransakce. Concord je překvapivě prémiovou hrou, u níž je cena nastavena stejně jako u hry Helldivers 2 ze začátku letošního roku. Je otázka, jestli tato cenová politika bude znovu fungovat, ale pravdou je, že počáteční investice není nějak přehnaně velká, navíc vývojáři slibují, že veškerý dodatečný obsah, ať už jde o nové mapy, herní režimy nebo hrdiny, bude zcela zdarma. I když tedy mikrotransakce zahrnuty budou. Ve hře má být klasický herní obchod a zřejmě se počítá i s nějakou obdobou Battle Passu, ale jak to přesně bude, si musíme počkat na vydání. Mikrotransakce v betě zahrnuty nebyly.

Přes počáteční rozporuplné představení a chybějící originalitu je Concord překvapivě zábavná hrdinská multiplayerová akce, na níž je vidět, že na ní pracují vývojáři, kteří mají velké zkušenosti s multiplayerovými akcemi. Gunplay je skvělý, hratelnost zábavná a hrdinové zajímaví, takže byla radost betu hrát i několik hodin v kuse. Concord má rozhodně potenciál, a vlastně po zahrání není zase tak těžké pochopit, proč mu Sony tolik věří a dala přednost před ostatními hrami. Já sám ho budu určitě sledovat. Doufám jen, že v plné verzi nabídnou vývojáři zajímavější mapy a herní režimy, které využijí naplno jednotlivé hrdiny, a provedou vybalancování hratelnosti dle zpětné vazby z betaverze. Concord z bety rozhodně nezklamal, naopak dokázal zaujmout. Zkuste mu dát příští víkend šanci, možná budete překvapeni jako já. 

Concord

ps5
PlayStation Studios, Firewalk Studios
Datum vydání hry:
23. 8. 2024
Žánr:
Střílečka
KARTA HRY
6/10

Komentáře