Concord

recenze  40
Martin Šmíd, 29. 8. 2024 14:50
Dalo by se říci, že Sony po celou předchozí generaci chyběl nějaký velký multiplayerový titul, který by dokázal navázat na značky jako Killzone, Resistance nebo Socom. Přinášela převážně příběhové akční adventury pro jednoho hráče jako Spider-Man, Ghost of Tsushima nebo The Last of Us, s nimiž ale nutno dodat, slavila a pořád slaví obrovský úspěch. Před několika lety se vedení Sony rozhodlo, že by nebylo špatné mít ve své nabídce i live service hry, které by dokázaly přinášet finanční prostředky nejen při vydání, ale i dlouho poté, jako to dělá třeba Fortnite či série Call of Duty. Proto neváhala koupit společnost Bungie stojící za sériemi Halo nebo Destiny, ale i další menší studia, která dostala za úkol přesně takové hry doručit. Mezi nimi bylo i studio Firewalk, které tvoří bývalí vývojáři Bungie, takže s vývojem multiplayerových her tohoto typu mají obrovské zkušenosti. V minulém roce jsme se dočkali oznámení, že připravují multiplayerovou sci-fi akci Concord. Následovalo ticho a až letos na začátku léta jsme se dočkali jejího kompletního představení. To ale bylo značně rozpačité a mnozí začali prorokovat hře hodně rychlý zánik. Já jsem se ale během následného hraní betaverze docela slušně bavil, ačkoliv jsem měl i několik výhrad a pořád jsem neměl odpověď na několik důležitých otázek. Nyní jsem si mohl zahrát finální verzi, a tak vám mohu říci, jestli tu máme trefu do černého nebo něco, na co si za několik týdnů nikdo nevzpomene.

Vývojáři ze studia Firewalk Studios se před zhruba osmi lety rozhodli, že se pokusí prorazit s hrdinskou týmovou multiplayerovou střílečkou. V té době jsme tu měli jen Overwatch a nikdo asi nepředpokládal, že o pár let později bude s těmito hrami trh doslova přesycen, obrovský počáteční zájem značně opadne a bude nesmírně těžké u hráčů uspět a zaujmout je. Ostatně dnes tu máme nejen Overwatch 2, který na počáteční čísla prvního dílu může zapomenout, ale také třeba Apex Legends, Valorant nebo Paladins, navíc se chystá Marvel Rivals, který se může opřít o pořád neskutečně silnou komiksovou licenci. Všechny tyto hry mají navíc jednu obrovskou výhodu oproti právě vycházejícímu Concordu. Jsou dostupné formou free-to-play, takže do nich může každý naskočit bez počátečního poplatku, a až po několika desítkách hodin hraní se rozhodnout, jestli bude dál utrácet za skiny či další podobné kosmetické doplňky. Concord místo toho stojí 40 euro (949 Kč), což není moc, ale jde o risk, protože nikdo nyní neví, jestli se hra uchytí a jestli se vůbec bude za pár týdnů nebo měsíců hrát. A možná i proto má nyní Concord tak vlažný start a hráči se do něj nehrnou, ačkoliv špatný rozhodně není, ale na druhou stranu ani nijak nezáří.

Pro Concord a jeho herní svět se vývojáři nechali hodně inspirovat komiksy/filmy Strážci Galaxie (Guardians of the Galaxy), což bylo patrné už během představení, které mohlo v mnohých hráčích vzbudit pocit, že jde o další příběhovou hru od PlayStationu. Stylizace je hodně podobná a evokuje sci-fi osmdesátých let plné analogů, to samé se dá říci i o humoru, který rozhodně nemusí sednout každému. Když byla hra Concord oznámena, vývojáři zmínili, že skrze ni chtějí vyprávět pravidelně příběh a rozvíjet celý svět a postavy v něm. Nyní při vydání se ovšem vše scvrklo pouze na dva kratší filmečky, v nichž postavy vedou jen dialog ve své kosmické lodi Northstar, během kterých většina postav ani nedostane prostor. Další podrobnosti je možné se dozvědět ve speciální Galaktické knížce, ale pouze formou textu, což moc záživné není. Tady bych řekl, že byl větší potenciál, a vlastně mě i trochu zklamalo, jak vývojáři po předchozích oznámeních málo pracují se světem i postavami. Každý týden sice mají přidávat nové filmečky, ale těžko říci, jestli bude o ně zájem, když nyní na startu hra v tomto zaujmout moc nedokázala.

Ano, nejde o příběhovou hru v prvé řadě, pořád jde spíše o multiplayerovou akci. Ale stačí se podívat, jak měl Overwatch od prvního dne dobře napsané postavy s vlastní historií, které byly navíc i výborně navržené po stránce designu, takovým způsobem, že se z nich přes noc staly videoherní celebrity. A hráče přímo vybízely k tomu, aby za ně hrál. Přesně tohle Concord bohužel nemá. Postavy jako takové nemají zrovna povedený a lákavý design, který by nutil hráče k tomu, abyste za ně hráli, čemuž dopomáhají kolikrát i směšné kostýmy, do kterých jsou navlíknuté. Vlastně jde o dosti nezajímavou, nevýraznou a svým způsobem generickou sebranku, přičemž k žádnému hrdinovi, tedy Freegunnerovi, si nelze udělat silnější vztah. U hrdinské multiplayerové akce je tohle sakra velký problém, a možná i ten zásadní, proč hráče tolik nezaujala.

Zatím jsem Concord drbal spíše o obalu, ale o co tedy vlastně jde? V zásadě jde o hrdinskou multiplayerovou akci 5v5, která je hodně založená na týmové spolupráci, která je naprosto klíčová pro úspěch. Můžete se sice toulat jako vlk samotář, ale takový styl hraní k úspěchu nikdy nevede a navíc hru budete i kazit svým spoluhráčům. Už ve svých prvních dojmech jsem psal, že mi Concord připomíná řadu jiných oblíbených her jako Valorant, Overwatch nebo Destiny. Z každé si bere něco a výsledný mix je celkem zdařilý. Nejvíce jsem při hraní v Concordu viděl Destiny, za což může hodně pohyb jednotlivých hrdinů, kteří mají i sem tam naprosto stejné animace move sety jako Guardiani. Samotné zápasy jsou rychlé, gunplay je dle mého názoru velmi dobrý, pohyb po mapách plynulý a jednotliví Freegunneři rozmanití s jedinečnými schopnostmi, které mohou využívat. K tomu se ale ještě dostanu. Concord určitě stojí na slušných a zábavných základech, na kterých je vidět zkušenost vývojářů s multiplayerovými hrami. V tom ostatním je ale děsivě nevýrazný.

A mohu rovnou zmínit nabídku herních režimů, která je naprosto standardní u multiplayerové akce a nemá tedy šanci nějak překvapit. Na začátku máte odemčené dva playlisty – Brawl a Overrun. První nabízí varianci na Team Deathmatch s názvem Takedown, v němž jde pouze o počet zabitých protivníků, a mód Trophy Hunt, což je ale jen jinak pojmenovaný Kill Confirmed. V něm nestačí pouze protivníka zabít, ale také sebrat po něm jeho známku pro potvrzení. V druhém playlistu najdete módy Signal Chase a Area Control, které se zaměřují na kontrolu více nebo jen jedné zóny, která se po čase na mapě změní. Tyto dva módy v betaverzi nebyly, hrají se slušně, ale jde o něco, co jsem už viděl v mnoha jiných hrách.

No a pak hra nabízí ještě třetí playlist Rivalry dostupný až od šestého levelu, který nabízí trochu více kompetitivní hraní. V něm najdete mód Cargo Run, který je variací na Capture the Flag, přičemž v něm musí tým dopravit balíček do jedné ze zón na mapě. Druhý mód Clash Point je zase variací na King of the Hill, v němž musíte zabrat bod uprostřed mapy. V tomto playlistu vývojáři přicházejí i s velkou změnou, protože máte pouze jeden život, navíc každé kolo musíte hrát za jiného hrdinu. Vývojáři takto chtějí docílit toho, abyste se naučili hrát za více hrdinů a ne pouze za jednoho. Navíc kvůli jednomu životu musíte hrát opatrněji a je nutné znát dokonale vlastnosti vybraného hrdiny a dobrá sehranost týmu. Každopádně nabídka herních režimů v ničem nepřekvapí a jde spíše o základ dnešních multiplayerových her. Je vlastně docela škoda, že se vývojáři nepokusili vymyslet nějaký zcela nový režim, který by Concord charakterizoval a vtiskl mu vlastní identitu. Třeba se nějakého takového režimu dočkáme v rámci připravovaných sezón. Pevně v to doufám.

Zatímco Freegunneři, kterých je v základu 16, svým designem a osobností neohromí, jsou dostatečně rozmanití, co se schopností a vybavení týče. Každý má odlišnou zbraň, ale také jedinečné vlastnosti a herní styl. Někteří se hodí spíše pro podporu týmu než přímou akci, jiní dokážou rozrážet skupinky nepřátel. Já jsem během testování vyzkoušel všechny. Ne každý mi úplně sednul, ale to je spíše o preferenci a stylu, než o tom, že by nějaký byl vyloženě špatný, ačkoliv u pár budou muset vývojáři udělat ještě nějaký ten balanc. Třeba u Vale, která jako hlavní zbraň využívá odstřelovací pušku. Ta je ale příliš slabá dle mého názoru. Nedokáže zabít protivníka ani na tři kulky, což je problém u zbraně, která se musí po každém výstřelu přebíjet. Na Vale jsem se docela těšil, ale nakonec jsem si ji neoblíbil. To třeba Roka je hodně silná se svým raketometem a možností zůstat ve vzduchu, z něhož může i rychle udeřit do země. Oblíbil jsem si také hraní za Lennoxe, který se umí léčit a má svůj silný revolver. Duchess má silnou BA02 submachinu a umí stavět zdi, a asi nejvíce jsem hrál za Jabaliho, který má nejen dobrou zbraň, ale umí léčit sebe i ostatní v týmu.

Co mi u postav trochu vadí, je skutečnost, že existuje více jejich verzí. Hned po pár minutách hraní jsem dostal druhého Lennoxe, který měl jinou bonusovou schopnost. Ten se objevil v seznamu Freegunnerů jako zcela nový hrdina, takže najednou jsem jich tam neměl jen 16, ale 17. Je to popravdě dost zmatečné. Pokud vývojáři chtěli dát hrdinům i jiné schopnosti, nemuseli vytvářet více jejich verzí, ale mohli tyto schopnosti dát do jejich výbavy, jako kosmetické doplňky s tím, že by si je hráč mohl sám přepnout a nastavit, jak považuje za vhodné a pro sebe užitečné.

Concord má nyní dvanáct map, což na začátek stačí, ale je jasné, že vývojáři budou muset chrlit rychle další, protože už nyní jsem měl často po několika dnech hraní pocit, že se docela dost opakují. Tomu dopomáhá i skutečnost, že některé mapy hra točí více než jiné. Co se kvality map týče, ty jsou rozmanité a odehrávají se v pěkných lokalitách na odlišných planetách, mají povedený design a svoji strukturou dost připomínají mapy z Destiny. Mapy jsou středně velké a přímo navrženy pro rychlejší akci (kemperům zde pšenka rozhodně nepokvete), přičemž dají se slušně naučit už po pár zápasech. Tady je vidět určitě zkušenost vývojářů s multiplayerovým žánrem. Jediné, co bych jim vytknul, je skutečnost, že jsou o trochu větší, než by pro 5v5 akci měly být. To pak má za následek, že když zemřete a respawnete se, chvilku trvá, než se dostanete zpět do akce.

Jak už jsem zmínil výše, Sony se rozhodla uplatnit stejnou cenovou politiku jako u svého dřívějšího hitu Helldivers 2. Concord se tedy prodává za zhruba tisícovku, přičemž veškerý dodatečný obsah bude dostávat v rámci oznámených sezón zcela zdarma. Vývojáři slíbili už nové herní režimy, mapy, dodatečnou kosmetiku nebo úpravy hratelnosti dle zpětné vazby od hráčů. Zajímavostí je, že Concord nepřichází s žádným Battle Passem, v němž by bylo možné si odemykat další skiny a kosmetické doplňky, jako je tomu dneska prakticky u všech podobných her. Všechny tyto věci je možné si nyní odemykat přímo ve hře hraním, což se dnes už moc nevidí, a ani do budoucna vývojáři s Battle Passem nepočítají. Co ale přijde s první sezónou, je herní obchod, v němž bude možné kosmetiku nakupovat za reálné peníze. Proti této praktice nic nemám, zvláště když jde jen o kosmetiku a vždy navíc vidíte, co si kupujete. Díky bohu, že lootboxy jsou už nenávratně v propadlišti dějin.

Pro hru Concord vývojáři využili moderní Unreal Engine 5, a z mého pohledu to bylo dobré rozhodnutí. Hra vypadá moc pěkně, ať už jde o modely postav a jejich animace, detailní prostředí map, nasvícení i různé pěkné efekty, kterými se nešetří. Jde o opravdu pěknou podívanou, ačkoliv z videí a třeba i obrázků se to nemusí zdát. Velkou devízou je ale i celková plynulost. Hra běží na konzoli PlayStation 5 naprosto hladce v 60 snímcích bez jakýchkoliv problémů. Rychle se načítá a dokonce i dohazování do her bylo v prvních dnech během testování bleskové a zabralo maximálně pár vteřin. Na optimalizaci a přípravě na spuštění si dali vývojáři hodně záležet, až mi jich je kvůli tomu trochu líto, protože Concord v současnosti rozhodně statisíce nebo třeba jen desetitisíce hráčů nehrají.

Concord je v základu zábavná multiplayerová akce, u níž jsem se po několik večerů slušně bavil, čemuž dopomohli rozmanití hrdinové s jedinečnými vlastnostmi, solidní gunplay i dobrý design map. Čím více jsem ale hru Concord hrál, tím více jsem litoval toho, že nedokáže nabídnout nějaké vyloženě nové mechanismy a herní módy, které bychom tu neviděli u zaběhnuté konkurence, čímž by jí vývojáři vtiskli vlastní identitu. Také zklame nezajímavý design postav, slabě vyprávěný příběh a skutečnost, že se herní smyčka začne po několika dnech dost opakovat. Concord určitě není katastrofální, jde o solidní a na čas zábavnou střílečku, která je ovšem příliš nevýrazná na to, aby mohla v dnešní době na přeplněném trhu uspět.

Concord

ps5
PlayStation Studios, Firewalk Studios