Astro Bot

recenze  78
Martin Šmíd, 5. 9. 2024 14:00
Když Sony uváděla na trh koncem roku 2013 svoji konzoli PlayStation 4, byla v ní předinstalovaná hříčka The PlayRoom s nezbednými roboty, ukazující možnosti DualShock 4 gamepadu a vůbec samotného tehdy nového hardwaru. V tu chvíli nikdo netušil, že se z roztomilého robota stane za pár let velký maskot PlayStationu, který dostane vlastní dobrodružství v podobě hry Astro Bot Rescue Mission pro headset PlayStation VR, za nímž stál menší tým uvnitř SIE Japan Studio. Zpětně mohu říci, že jde o jednu z nejlepších her pro virtuální realitu, jakou jsem si mohl zahrát, až je obrovská škoda, že s největší pravděpodobností navždy zůstane uzamknutá pro headset předchozí generace. Šlo o opravdu skvělou hravou plošinovku plnou kreativity, kterou bych očekával spíše od Nintenda než Sony, od níž se jen těžko šlo odtrhnout. I proto jsem měl velkou radost, když se Astro Bot vrátil na naše obrazovky před čtyřmi lety v hříčce Astro's Playroom pro konzoli PlayStation 5, ukazující možnosti gamepadu DualSense, kterou jsem si hodně užil. Nyní je Astro Bot zpět ve svém doposud největším dobrodružství. Studio Team ASOBI zatím nemělo mezi hráči takové jméno, ale od dnešního dne bude patřit mezi ty nejzajímavější, jaké má PlayStation pod sebou.

Recenzovaná verze: PlayStation 5

Letos je tomu přesně třicet let od vydání prvního PlayStationu, který navždy změnil videoherní průmysl a přinesl řadu nezapomenutelných herních okamžiků. Dalo by se říci, že Astro Bot je velkou oslavou tohoto krásného výročí, protože hráče zve na nostalgické dobrodružství, během něhož potkají ty nejdůležitější hrdiny v historii PlayStationu, s nimiž v minulosti trávili desítky nebo možná i stovky hodin. Hlavní hrdina Astro Bot si na začátku jen tak letí vesmírem i s dalšími Boty ve své velké lodi, kterou je prakticky konzole PlayStation 5. Najednou jsou přepadeni, loď je zničena a součástky ukradeny. Na Astro Botovi je, aby našel všechny ztracené součástky a své kamarády, porazil padoucha v podobě zeleného slizkého mimozemšťana, který hrozí zničením PlayStationu a jeho hrdinů, i s jeho přisluhovači a opravil si svoji dosti poničenou loď.

Zápletka je oproti jiným hrám pro jednoho hráče od PlayStationu opravdu jednoduchá, tak trochu ve stylu plošinovek od Nintenda, ale v žádném případě mi to nevadilo. Jednak je samotný Astro Bot neskutečně sympatický hrdina s velkým charismatem, ale také vývojáři přišli se spoustou vtipných a humorných scén, u kterých jsem se hodně smál, nehledě na skvělou výpravu a nejedno překvapení. Hlavně se ale zaměřili na naprosto elektrizující zábavnou hratelnost, která je tolik vlastní těm nejlepším plošinovkám Nintenda. Je vlastně až neuvěřitelné, že se vývojářům povedlo je v mnoha ohledech dohnat a připravit stejně kvalitní porci zábavy. Astro Bot je asi nejlepší plošinovka, jakou jsem si mohl od Super Mario Odyssey zahrát. A to už samo o sobě napovídá, jak kvalitní záležitost tu máme.

Hru Astro's Playroom, která byla dodávána s konzolí PlayStation 5 zcela zdarma, si hráči nesmírně oblíbili, a mnozí se k ní i čas od času vraceli, aby třeba překonávali časy svých kamarádů. Já jsem byl mezi nimi, naposled jsem ji hrál letos v létě, když začali vývojáři do hry přidávat další ikonické Boty. Vývojáři proto neměli moc velký důvod něco zásadně překopávat, ale postavili nové dobrodružství Astro Bota na dobře známých a osvědčených základech, ať už jde o ovládání, některé mechaniky a tak dále. Pokud jste Astro's Playroom nebo Astro Bot Rescue Mission hráli, budete od první minuty jako doma. Převzaté základy ale vývojáři následně rozpracovali a výsledkem je mnohem propracovanější, delší, rozmanitější a ve výsledku i zábavnější plošinovka, kterou si užijí hráči všech věkových kategorií. Ti starší navíc budou mít bonus v podobě obrovské nostalgie, na níž vývojáři spoléhají.

Zatímco Astro's Playroom obsahoval jen pár úrovní, to v Astro Botovi jich najdete více než padesát v šesti galaxiích. Nejde přitom jen o kvantitu, protože každá planeta má naprosto odlišný parádní design, ale také atmosféru, jedinečné nástrahy, překážky a sem tam i menší puzzle, který musíte vyřešit, i třeba za pomocí haptiky v DualSense gamepadu. Zatímco v jedné úrovni se dostanete na pláž a bojovat s místní flórou, v další navštívíte kasino, velkoměsto, džungli, hororově laděný hřbitov nebo Egypt. Aby mohl hlavní hrdina skrze vaše prsty zdolávat nejrůznější nástrahy, dostane během putování rozmanité nástroje. Jednou to jsou speciální boxovací rukavice, s nimiž dokáže rozrážet tvrdé stěny, jindy zase možnost zpomalovat čas, žárovka odhalující neviditelné plošinky, opička s rukavicemi, umějící šplhat po skalách, nebo jetpack rozrážející stěny. Některé tyto nástroje se vrací z Astro's Playroom, ale vývojáři připravili i spoustu nových, které krásně ty původní doplňují. Hra je v tomto ohledu hodně rozmanitá a neustále před vás hází něco zcela nového, abyste se nezačali nudit.

Vývojáři klasické planety s velkými úrovněmi doplnili o planetky s různými výzvami, které musíte vždy nejprve najít na galaktické mapě. Občas je nutné pro jejich nalezení jen pronásledovat letící kometu či asteroid, jindy rozrazit meteority v časovém limitu. Jde o menší úrovně, které musíte zvládnout proskákat bez jediné chyby. Na začátku to takový problém není, ale později je už vyžadováno maximální soustředění a naprostá přesnost, jinak nemáte sofistikované a náročné výzvy šanci splnit. Astro Bot se sice může po pár úrovních jevit jako poměrně jednoduchá odpočinková plošinovka pro ty nejmenší hráče, kterou proskáčete s prstem v nose, ale později je opak pravdou. Já sám jsem se u několika pasáží nebo výzev slušně zapotil a musel jsem brát hraní daleko seriózněji. Nikdy se ale nestalo, že bych se u nějaké náročnější zkoušky vyloženě frustroval nebo nervoval tak, že bych chtěl hodit ovladač z okna, protože jsem věděl, že selhávám kvůli vlastní chybě a hlavně netrpělivosti. Ovládání je totiž maximálně intuitivní a přesné, kamera navíc nezlobí a vždy zabírá scénu tak, aby vše usnadnila. Vývojáři klacky pod nohy rozhodně nehází, předkládají naprosto férovou výzvu.

Zatím jsem jen nakousl, že Astro Botovi budou dělat v úrovních společnost i nepřátelé. Ti jsou stejně jako ostatní prvky rozmanití, existuje jich velké množství druhů a na každého platí jiná strategie. Elektrického připomínající ustřižený kabel musíte přejet ve výskoku svými tryskami nebo plamenometčík je zase vytvořen šroubkem s matičkou, kterou musíte roztočením vyšroubovat, což vypadá i dost vtipně. Pochválit musím vývojáře i za velké množství parádně ztvárněných bossů, přičemž jde o část, v níž Astro Bot přímo září. I u těch nejlepších her s Mariem jsem si sem tam říkal, že bossové jsou trochu jejich slabinou, protože nejsou tak nápadití a dobře zpracovaní, jak bych očekával. To Astro Bot nabízí fantastická střetnutí, kdy každý boss je jedinečný svým designem, ale také vlastnostmi a vůbec celkovým zpracováním.

Je opravdu velká radost s těmito protivníky bojovat, navíc poražením hlavních bossů v každém galaxii zachráníte nějakého velkého hrdinu PlayStationu. Odměnou je pak speciální úroveň inspirovaná jeho slavnou sérií. Některé tyto úrovně už sice vývojáři naznačili v trailerech, ale mnohé zatím ne, a i proto jsem pak byl hodně překvapen a vlastně i potěšen, když jsem si je odemkl. Zvláště jedna úroveň mi udělala velkou radost, protože je inspirovaná mojí nesmírně oblíbenou hrou, kterou jsem se něco nahrál při sezení ve školní lavici. Tu jsem v Astro Botovi nečekal, a kéž by se tato značka v budoucnu zase vrátila. Ona je sice pravda, že Astro Bot je spíše oslavou výročí PlayStationu, ale chvilkami mi přišlo, že i menším hřbitovem oblíbených značek, které v posledních letech nedostaly šanci znovu zazářit.

Během průchodu jednotlivých úrovní můžete zachraňovat Boty, kteří byli při neštěstí rozházeni na různé planety a potřebují vaší pomoc. Těch je 300, přičemž polovinu tvoří klasičtí bílí bezejmenní Boti a polovinu pak ti, kteří jsou inspirovaní oblíbenými hrdiny z celé historie PlayStationu. Už v trailerech byl odhalen třeba Bot připomínající Krata z God of War, případně Ratcheta, Aloy ze série Horizon nebo lovce z Bloodbornu. A to je samozřejmě jen začátek. Dalo by se říci, že vývojáři na žádného důležitého hrdinu nezapomněli, navíc nejde jen o ty z first-party titulů. Vývojáři si opatřili práva na spoustu hrdinů od třetích stran, takže potkáte třeba Crashe Bandicoota, kterého vlastní Activision Blizzard (Microsoft), ale také další od velkých vydavatelů a překvapivě i nezávislých vývojářů. Opravdu zde nechci moc spoilerovat, protože byste přišli o nejedno velké překvapení. Vlastně jsem kolikrát vstupoval do následující úrovně jen proto, abych se dozvěděl, jaký další hrdina na mě vykoukne v podobě svého camea.

Na mnohé Boty narazíte během hlavní cesty, když jsou třeba zavěšeni na stromě a pod nimi se na ně pokoušejí skákat protivníci, jindy musíte vyřešit menší puzzle nebo najít skrytou část, abyste se k nim dostali. Pokud nechcete úrovně moc prozkoumávat, po prvním dohrání je možné si zapnout nápovědu v podobě létajícího ptáčka. Ten vám pak vždy napoví, kde je další Bot či jiný sběratelský předmět schovaný, ačkoliv cestu k němu si samozřejmě musíte najít sami.

Já jsem se k závěrečným titulkům proskákal za nějakých deset hodin, ale to neznamená, že by zábava pro mě skončila. Měl jsem ještě spoustu co objevovat, ať už to byly bonusové úrovně nebo Boti k záchraně. Hrozně se mi líbí, jak je řešen hlavní HUB. Jde prakticky o písečnou planetu s opravující lodí, v níž si postupně odemykáte další části, a to skrze minihru připomínající Pikminy. Do HUBu se postupně dostávají zachránění Boti, takže místo krásně ožívá. Zvláště ve chvíli, kdy budete Botům odemykat různá příslušenství za nasbírané peníze. Boti následně provádí různé aktivity a jde svým způsobem pak o kouzelné místo, kterým je radost procházet a vzpomínat na zážitky s jednotlivými hrdiny. Nehledě na to, že je možné s Boty interagovat a každý má nějakou parádní animaci, která vám vykouzlí úsměv na tváři.

Během procházení úrovní můžete sbírat i části puzzle, které vám odemykají další bonusy, třeba převlékárnu, kde je možné navléknout hlavnímu hrdinovi řadu kostýmů, tak hangár, kde můžete měnit barvu lodi, tedy DualSense gamepadu, na němž hlavní hrdina létá. Za každou aktivitu jste odměňováni. Už se mi podařilo získat během testování i platinovou trofej, která není úplně nejtěžší, přičemž jsem na ní potřeboval zhruba 20 hodin. U takto skvělé hry je největší problém ten, že nakonec skončí. Dohrajete ji na 100% a prostě chcete hrát dál, ale už v ní není moc co. Dobrou zprávou alespoň je, že vývojáři už na konec tohoto roku plánují bezplatné rozšíření, jehož obsah je zatím trochu tajemstvím. 

Když jsem hrál před čtyřmi lety hru Astro's Playroom, byl jsem doslova ohromen tím, jak se vývojářům povedlo využít veškeré prvky ovladače DualSense. A u nového Astro Bota tomu není jinak, vzali dobrý základ a ten ještě rozšířili. Vývojáři využívají maximálně nejen haptickou zpětnou vazbu, díky níž kolikrát cítíte každý krok hlavního hrdiny, ale také pro další vjemy, kterými vás přímo vtahují do herního světa. Navíc haptika hraje důležitou roli i při řešení několika hádanek, kdy skrze ní třeba zjistíte, jaký kámen ukrývá tajný vchod. Využity jsou i adaptivní spouště pro různé gadgety, repráček DualSensu, který vydává zvuky i je nutné do něj v rámci hratelnosti foukat, pohybové senzory pro ovládání lodi i třeba pro šplhání. Využití DualSensu u Astro Bota je fantastické, až jsem kolikrát zalitoval, že něco podobného nevidím i u jiných her.

Vývojáři z Team Asobi použili pro Astro Bota stejný engine, na němž běžela jejich předchozí hra Astro's Playroom. I proto vypadá dosti podobně, ale vše je takové lesklejší, vymazlennější s lepšími a propracovanějšími efekty i mnohem lepším nasvícením. Astro Bot je moc pěkná plošinovka, která svým vizuálním zpracováním nezklame, naopak potěší, na čemž se velkou měrou podílí i líbivá barevná stylizace, která mi mnohdy připomínala plošinovky Mario od Nintenda. Velkou devízou Astro Bota je i optimalizace. Hra běží naprosto plynule bez jediného záseku v dynamickém 4K rozlišení při 60 snímcích. Rychle se i načítá. Jednotlivé úrovně jsou načtené do pár vteřin, takže nahrávací obrazovky téměř neuvidíte. Pochválit musím vývojáře i za hravý soundtrack se spoustou výborných skladeb, přičemž vývojáři se rozhodli remixovat i některé notoricky známé z jiných her PlayStationu, ať už jde o Uncharted, God of War, Horizon a dalších, které také hodně potěší. Parádní je také ozvučení. Je vidět, že se nic neponechalo náhodě a Astro Botovi se dostala maximální péče.

Astro Bot je přesně ta hra, která Sony v nabídce doposud chyběla, a vlastně bych něco takového spíše očekával z first-party dílny Nintenda. Jde o hravou plošinovku plnou kreativity, kterou si užijí velcí i malí hráči. Já si navíc kolikrát při hraní říkal, že jsem se ocitl v dětství v éře prvního PlayStationu, na níž mám jen samé skvělé herní vzpomínky. Nejde ovšem jen o velkou nostalgii díky různým úrovním, Botům evokující nejslavnější hrdiny PlayStationu a dalším pomrknutím, ale také fantastický herní zážitek, od něhož je těžké se odtrhnout. Vývojářům z Team Asobi se i v relativně skromných podmínkách podařilo vybrousit zářící drahokam, který by neměl chybět ve vaší sbírce. Astro Bot je hra vytvořená s láskou od hráčů pro hráče, u jejíhož hraní jsem měl po celou dobu úsměv od ucha k uchu. 

Astro Bot

ps5
PlayStation Studios, Team ASOBI
Datum vydání hry:
6. 9. 2024
Žánr:
Adventura, Plošinovka
KARTA HRY
10/10

Komentáře