Historie studia id Software
Vývojářské studio id Software bylo založeno v roce 1991. Na jeho založení se podíleli zkušení programátoři jako John Carmack a John Romero, game designer Tom Hall a výtvarník Adrian Carmack (nemá nic společného s Johnem). Pojďme se ale nejprve posunout o několik let do minulosti, kdy všichni zmínění pánové pracovali ve vydavatelské společnosti Softdisk. Pro ni vytvořili spoustu her jako Shadow Knights, Pyramids of Egypt a nejznámější Dangerous Dave. Zlom nastal v září roku 1990, když se John Carmack trošinku více začal zajímat o počítačovou grafiku a vytvořil celkem povedený engine. Jako první hru, která bude na něm běžet, si vybrali Super Mario Bros. 3 od Nintenda a po nocích Tom Hall a John Carmack vytvořili kompletní první úroveň. Akorát místo Maria obsahovala postavičku z Romerovy hry Dangerous Dave. Této úrovni se tak začalo říkat pracovně Dangerous Dave in Copyright Infringement. John Romero si všiml, že tudy by mohla vést cesta a mohli by na ní neuvěřitelně vydělat. Tato trojka tak po nocích začala pracovat na kompletní konverzi hry Super Mario Bros. 3 pro PC, přičemž si neváhali na víkend půjčovat i firemní počítače ze společnosti Softdisk. Samozřejmě na černo. Tak nějak doufali, že jim Nintendo nakonec licenci udělí.
Tímto se ale kluci šeredně spletli, a když měli hotovou téměř celou konverzi, Nintendo je poslalo do háje s tím, že Super Mario Bros. 3 zůstane pouze na Nintendo platformách. Talent těchto vývojářů ale neušel Scottu Millerovi z Apogee Software, který si ho všiml zvláště ve hře Pyramids of Egypt. Kontaktoval tak Johna Romera skrze fanouškovské dopisy. Až později se Romero dozvěděl, kdo je Scott Miller skutečně zač. Talentovaným vývojářům v tu dobu nabídl distribuci jejich her jako shareware. Výsledkem této spolupráce byla v roce 1990 hra Commander Keen. Jednalo se o plošinovku, hodně podobnou hlavně hře Super Mario Bros. Vzhledem k tomu, že dříve tito vývojáři připravovali konverzi třetího dílu, tak jejich počin byl Mariovi hodně podobný a uchoval si i některé jeho prvky. Zajímavostí také je, že na této hře pracovali ve volném čase v jednom domě Louisianě, který byl u jednoho obrovského jezera. Krátce po vydání hry Commander Keen přišel na aktivity svých zaměstnanců Softdisk, který je zažaloval. Nakonec došlo k mimosoudnímu vyrovnání poskytování hry Commander Keen s několika měsíčním předstihem. To už ale nezabránilo, aby si vývojáři zabalili kufry a založili si studio id Software. Stalo se tak 1. února 1991.
Nově založené studio id Software pochopitelně uzavřelo dohodu s vydavatelem Apogee Software, který později vydal celou řadu jeho her. Jako první studio připravilo hru Wolfenstein 3D, která vyšla v roce 1992. Hra vynikala především skvělou grafikou a založila žánr first person stříleček (FPS). Hra rovněž vybočovala z řady svou brutalitou a tématem druhé světové války. Získala si ale oblibu mezi hráči, přičemž výsledkem byl prequel se jménem Spear of Destiny. O osmnáct měsíců později, v roce 1993, udeřil id Software znovu a to hrou, která se ještě více zapsala do historie. Jde pochopitelně o Doom, který stanovila nové standarty v počítačové grafice. Rovněž Doom stanovil nový standart pro moderní first person střílečku a nechal svoji konkurenci daleko za sebou. Doom ale nebyl doménou pouze PC. Později vyšly i konverze na konzole a z Doomu se tak stal světový fenomén číslo jedna. V id softwaru tak teklo šampaňské proudem. Netrvalo dlouho a o několik měsíců později vydal další svůj hit, kterým byl Doom 2. Ten byl vylepšen po grafické stránce a přinesl další levely plné krvežíznivých nepřátel. V následujících několika letech se id Software spíše než na vytváření her specializoval na licencování svých enginů z Wolfensteina 3D a Doomu. Hlavně studio Raven Software si nechalo licencovat tyto enginy a postavilo na nich své hry jako Heretic nebo Hexen. V této době se začínají rodit i přátelské vztahy mezi vývojáři, výsledkem kterých je budoucí spolupráce. Už v této době ale začaly v hlavách vývojářů z id Software vznikat základy pro další obrovský hit.
Ten vyšel 22. června roku 1996 a jmenoval se Quake. Spousta hráčů byla ze hry naprosto nadšena, hlavně díky tehdy skvělému enginu, který byl daleko před svojí konkurencí. Hru si zamiloval v této době naprosto každý a id Software mohl znovu slavit. Quake by se tak dal označit za druhý milník studia id Software. Netrvalo dlouho a vývojáři se vrhli na pokračování, které vyšlo v roce 1997. Hra příběhově nenavazovala na svého předchůdce, ale zaměřovala se na útok na cizí planetu Stroggos, jako odplatu za útoky na planetu Zemi. Dalším milníkem studia byla v roce 1999 hra Quake 3 Arena, která stavěla především na rychlé multiplayerové akci a nepřinesla tak žádný singleplayer. Mezi hráči se takto hra stala velmi populární a dalo by se říci, že se hraje až do dnes, na nejrůznějších lan akcích. Hra Quake 3 Arena také demonstrovala nový engine id Tech 3, který v id Software vytvořili. Na dlouhou dobu se z tohoto enginu stala jednička na trhu a licencovali si ho téměř všichni vývojáři. Zvláště v bitvě se studiem Epic se jednalo pro id o velké vítězství. Epic Games tak mohl jen sledovat, jak si engine jejich konkurence licencují stovky vývojářů po celém světě. Na Quake 3 enginu tak během několik let vznikly opravdové herní klenoty, jako je třeba American McGee´s Alice, Medal of Honor: Allied Assault, Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast, Return to Castle Wolfenstein nebo Soldier of Fortune II: Double Helix. Na základech Quake 3 enginu později vznikla i dnes velmi populární série Call of Duty.
Vývojáři na další roky žijí jen z úspěchu svého enginu, ale vizionář John Carmack už připravuje novou verzi, která má způsobit naprostou revoluci. Pro jeho demonstraci si vybrali oživení své velké legendy, hry Doom. Třetí díl této akce vychází po dlouhých letech vývoje v roce 2004. Hra získává opět vysoké známky a hlavně za grafickou stránku je vychválena až do nebes. V této době má ale id Software celkem těžkou pozici na trhu s herními enginy, protože se začal hojně používat Unreal 2 engine od Epicu. Doom 3 engine se tak nikdy nestane tak rozšířený a využije ho jen několik málo her. Z nich můžeme jmenovat třeba Prey nebo hry Quake 4 a Wolfenstein, které připravilo studio Raven Software. V současnosti se ještě stále na tomto enginu připravuje hra Brink. Epic Games tak oplatil porážku id Softwaru z předchozí generace enginu. John Carmack si byl hodně vědom situace a začal pracovat na dalším enginu, který nazval id Tech 5. Ten je v současnosti stále ve vývoji a je připravován pro nadcházející hry RAGE a Doom 4, které jsou v id Software ve vývoji.
Velký zlom pro id Software přišel v roce 2009. Po dlouhých letech spolupráce s Activisionem ho odkoupil ZeniMax Media, pro který budou vývojáři nadále hry vytvářet. Rovněž si ZeniMax dojednal exkluzivní práva pro používání id Tech 5 enginu, takže jedině hra od tohoto vydavatele bude moci používat tento hodně vyspělý engine.
Komentáře