Virtua Tennis 2009

Martin Šmíd, 14. 9. 2009 1:39
Když vyšel Virtua Tennis 3 pro současnou generaci konzolí, byli jsme nadšeni. Nádherná grafika spolu s vynikající hratelností udala směr moderních tenisových her. O to více se čekalo od nového dílu, který nese název Virtua Tennis 2009 a vyšel tentokrát na všechny možné i nemožné platformy. My jsme si měli tu čest zahrát verzi na Playstationu 3 a Nintendu Wii. Nejdříve samotnou hru trošku popíšeme a nakonec zmíníme i rozdíly obou verzí. Pojďme se podívat, jak Virtua Tennis 2009 dopadl.

Po nedávno recenzovaném Grand Slam Tennis jsem byl zvědaví, jak dopadne jeho největší konkurent v podobě Virtua Tennis 2009, který vychází kromě Wii i na next-gen konzolích. Ačkoliv se na první pohled může zdát, že jsou obě hry vesměs stejné, už druhým pohledem zjistíte, že zatímco Grand Slam Tennis byla spíše zábavná arkáda, Virtua Tennis 2009 se tváří o něco více reálně, spíše jako simulátor. Hlavním režimem hry je opět World Tour, kde si na začátku vytvoříte tenistu dle svých představ, přičemž mu můžete změnit naprosto vše. Od vlasů a očí, přes rty, až po další tělesné proporce. Po jeho vytvoření se vám otevře zeměkoule, na které vidíte svůj domov, tréninková střediska a pochopitelně i přístupné turnaje a obchod, kde si kupujete lísky na další turnaje, ale i nové oblečení a další doplňky. Zpočátku jste rádi, když jste v první stovce v amatérské lize, kde žádné to slavné jméno nenajdete. Vývoj samotného tenisty je velmi zdlouhavý a probojování se na post světové jedničky vám bude trvat desítky hodin. Musíme se přiznat, že ve hře už máme nahráno přes dvacet hodin čistého času a dostali jsme se teprve do první padesátky.

Nic se neobejde bez tréninku. Ve hře tak musíte navštěvovat akademii, kde se naučíte všem trikům, lepšímu podání a kde vám budou uděleny i užitečné rady. Aby nebyl trénink nudný, máte k dispozici i několik miniher, kde se zlepšujete v řadě dovedností. Každá minihra má několik úrovní, kde se postupně zvedá obtížnost. Zmínit můžeme například pinkání do zobrazujících se kostek, abychom nahráli co nejvíce bodů, sestřelování lodí, ale i sbírání peněz a dalších věcí, abychom si pořádně procvičili nohy. Minihry jsou zábavné a po jejich splnění se odemknou další, které vám dopomůžou se dále zlepšovat. Jak se budete zlepšovat, projeví se vaše píle i v samotných turnajích. Za každou výhru v turnaji můžete čekat bonus v podobě nějakých těch peněz, kterých není hodně, ale s trochou šetření už brzy budete mít i na lépe dotované turnaje. Kromě peněz dostanete za každé vítězství i body do světového žebříčku, takže krásně vidíte, jak se blížíte k vysněnému postu světové jedničky. Nejprve hrajete sice amatérskou ligu, kde za každou výhru v turnaji pokročíte o jednu příčku, ale s trochou času se brzy probojujete i do elitní TOP 100. Zde už se utkáte s opravdovými hráči světového tenisu, kde u mužských oponentů nechybí Roger Federer, Rafael Nadal, Juan Carlos Ferrero, David Nalbandian, James Blake, Tommy Haas, Novak Djokovič, David Ferrer, Andy Murray, Andy Roddic a další. U žen to zase je Amelie Mauresmová, Venus Williamsová, Nicole Vaidišová, Anna Chakvetadzeová, Svetlana Kuzněcovová, Ana Ivanovičová nebo Maria Šarapovová.

Na začátku recenze jsme zmínili, že jsme mohli testovat verzi pro Playstation 3 a Wii díky CD projektu. Nebudeme zde popisovat, jak se liší, co se týče grafické stránky, protože každému musí být jasné, jak to zhruba bude. Raději se vrhněme na samotnou hratelnost. Na Playstation 3 verzi ovládáte hru klasicky přes tři různá tlačítka + analogovou páčku, kterou ovládáte tenistu. Ovládání je tak velmi jednoduché a je dělané tak, aby si i každý začátečník mohl ke hře sednout a hned uhrát nějaký ten kloudný výsledek. To Wii verze je daleko složitější, ať už na vaši fyzičku, tak i přesnost odpalu míčku. Virtua Tennis 2009 je už druhou tenisovou hrou, která využívá přídavné periférie WiiMotionPlus. Musíme ale říci, že ji využívá o dost hůře než předchozí Grand Slam Tennis. Občas totiž tenista udělá jiný pohyb, než by měl, případně odpálí míček úplně jinam, než jste zamýšleli. Chce to tak hodně trpělivosti a tréninku, než přijdete na všechny fígle. Hra pochopitelně funguje i bez WiiMotionPlus, ale to se z ní stane jen průměrná hra, která spíše konkuruje Wii Sports. Žádný realismus tedy neucítíte. Abyste navíc bez WiiMotionPlus věděli, kam míček odpálit, objeví se na obrazovce pohybující se jezdec. Kde ho zastavíte, tam se míček odpálí. Trefit růžky kurtu je tak velmi složité a dalo by se říci až nemožné. Stačí totiž máchnout dříve nebo později a už míček nestihnete na kurtu a soupeř si připíše dalších 15 bodů.

Grafická stránka hry Virtua Tennis na PS3 byla dobrá už před dvěma lety a od té doby se moc nezměnila. Přesto i dnes vypadá velmi dobře, přičemž si můžete všimnout občas nějakého toho nového detailu. Co musíme rovněž pochválit, je framerate, který se po většinu hry drží a nestane se tak, že by se hra zpomalila. Rovněž design jednotlivých kurtů se opět povedl a skvěle vás vtáhne do té správné tenisové atmosféry. Snad jen ti diváci by mohli víc fandit a vyzařovat nějakou tu větší aktivitu, než jen tupě sedět a zírat, ale to už bychom chtěli asi moc. Pochválit musíme i přítomné zvuky, ať už je to tleskání diváků, křičení rozhodčích, či hekání samotných aktérů na kurtech. Zvuková a hudební stránka se povedla prostě na výbornou.

Virtua Tennis 2009 není špatnou hrou, ale je bohužel až na malé detaily stejná jako před dvěma lety. Pokud jste předchozí díl nehráli, můžete si přihodit jeden bodík k hodnocení. Určitě se totiž u hry budete bavit. Pokud předchozí díl vlastníte, není zde pro vás žádná motivace, abyste přešli na nový ročník. Klidně si vystačíte s předchozí verzí ještě na pár let. Doufejme, že další díl přinese daleko více změn.

Virtua Tennis 2009

ps3x360wii
Sega, Sumo Digital