Valkyria Chronicles Remaster

recenze  13
Pavel Měrka, 20. 7. 2016 11:38
Dnes se podíváme na další remasterovanou hru, která před nedávnem vyšla pro konzoli PlayStation 4. Jedná se o akční tahové RPGčko Valkyria Chronicles, které mě původně na PlayStationu 3 minulo velikým obloukem, což docela lituju, protože jak fanoušci určitě vědí, jedná se i dnes pořád o výbornou záležitost. SEGA se rozhodla připravit remaster i z důvodu, že připravuje pokračování Valkyria: Azure Revolution, takže potřebuje o značku vzbudit potřebný zájem.

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Hned na začátku je třeba si hru trochu blíže představit, protože pochybuji, že jste ji všichni hráli, případně viděli nějaké to gameplay video. Než se ale dostanu k samotné hratelnosti, kterou považuji za to nejlepší, co Valkyria Chronicles obsahuje, musím zmínit příběh, který je takovou tou pomyslnou třešničkou na této hře, protože je opravdu zajímavý a člověk si ho užívá do poslední chvilky i díky zajímavě zpracované knize, která spojuje příběh a hru v jeden celek. Celé dění začíná roku 1935 na europském kontinentu, kde měří své síly dvě velké mocnosti: East Europan Imperial Alliance na východě, která vládne tvrdou rukou diktatury, a na západě pak Atlantic Federation, kde vládne bohatství a síla demokracie. Když to tak člověk vnímá, tak se nemůže ubránit tomu, kde autoři vzali tento nápad, protože se to až nezvykle podobá období po 2. světové válce nazývané Studená válka. Vše se navíc točí ohledně hojně využívaného nerostu Ragnite, na kterém obě mocnosti stojí, a tak východ vyhlásí západu 2. europskou válku.

Právě díky síle a vojenskému rozmachu imperiálního východu, je západ okamžitě zatlačen do defenzivy a východ se rozhodne narušit neutralitu Švýcarsk, ehmm … Galie, právě kvůli jejím obrovským zásobám tohoto minerálu. A právě v ten moment se rozhodne o osudu Welkina Gunthera, hlavního hrdiny, se kterým se střetneme v hraničním městě Bruhl, který je nucen se postavit po boku Alicie Melchiott proti silám císařství. Ti, krátce na to utečou do hlavního města Randgriz, kde bude Welkin povýšen do hodnosti Liutenanta a díky svým taktickým schopnostem, které máte ve svých rukách právě vy hráči, dostane jedinečnou možnost srazit východ na kolena a společně s jeho jednotkou Squad 7 rozhodnout o výsledku konflikt, na jehož pozadí se rozvine i nejeden romantický příběh, který by nevymyslela ani Rosamund Pilcherová pro svou červenou knihovnu. O příběhu jsme si toho řekli mnoho a myslím, že nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že zabere něco okolo 20-25 hodin, ale to samozřejmě není vše, a tak během putování po herním světě budete odemykat i Skirmish mapy, na kterých si užijete spoustu další zábavy a také je využijete pro vylepšení svých postav. A věřte, že v pozdějších misích to budete potřebovat…

Nyní už ale k hratelnosti. Valkyria Chronicles je taktickým RPGčkem, ve kterém se ujímáte skupinky vojáků a ovládáte ji v tahovém, bojovém systému. Během jednotlivých tahů vždy vidíte shora celou mapu, vyberete si jednotku, kterou chcete ovládat, a následně se dostanete do klasického 3D režimu, v němž se můžete pohybovat po mapě v závislosti na akčních bodec dané třídy vojáka (AP), využívat okolí a následně zaútočit na nepřítele v tzv. Target Modu. Během něj na vás nepřítel může útočit do chvíle, než se připravíte na útok, a tak je jen na vás, abyste byli, co nejrychlejší a následně ho zasáhli. Vždy máte možnost si vybrat mezi útokem na tělo či hlavu, která je kritickým místem každého nepřátelského vojáka, čímž ho zabijete mnohem snadněji. Hra je ovšem obohacena o plno dalších prvků, a pokud se nepřítel schová například za pytle s pískem, tak mu můžete střílet na hlavu, jak chcete, ale i tak bude střela brána jako normální, protože jsou potlačeny všechny kritické zásahy.

Na obrazovce navíc můžete vidět, kolik má daná třída k dispozici výstřelů a kolik jich potřebuje na likvidaci nepřítele, což vám dá skvělý feedback, zda můžete vojáka rovnou zabít nebo nikoliv. To je dost podstatné a často to znamená rozdíl mezi vítězstvím či zdrcující porážkou. Autoři totiž hru obohatili o možnost toho, že se nepřátelé vaším kulkám mohou vyhnout, případně musíte počítat s přesností zbraně, která se zvyšující se vzdáleností samozřejmě snižuje. Tento postup samozřejmě platí i pro ostatní nepřátelské jednotky. Krom běžných vojáků můžete narazit i na obrněné vozy, tanky nebo těžká kulometná hnízda. Náplně a podmínky pro výhry jsou v každém kole rozdílné a od čistě útočných a dobyvatelských misích se tak například dostanete i k jiným, ve kterých musíte ubránit danou oblast a nenechat si ujet vozidlo ze svého dosahu. Mise jsou tedy rozmanité, stejně tak jako druhy nepřátelských jednotek, které budete muset zlikvidovat. Navíc vývojáři nešetří ani rozmanitými úrovněmi, od rozbombardovaných měst až po lesy.

Každý voják, kterého ovládáte má přiděleno povolání, které nelze měnit. Na začátek si k dvojici hlavních hrdinů Welkinovi a Alicii vybíráte dalších 18 členů, které můžete libovolně měnit. Welkin je pro první polovinu jediný, kdo ovládá tank, navíc je velitel týmu. Dále tady máme dalších 5 tříd – Sniper, Lancer, Engineer, Scout a nakonec také Shocktroopers. Každá třída je speciální a vy sami si zvolíte, koho si na bojiště vezmete sebou, ale minimálně od každé třídy byste měli mít vždy alespoň jednoho vojáka. Důvod je jednoduchý: rozmanitost, a právě ta vám v mnohých případech pomůže. Takový scout, což je průzkumník sice není zrovna nejsilnější do přímých soubojů, ale má zdaleka největší zásobu AP bodů a dokáže urazit velké vzdálenosti, a je tak skvělý pro zabrání nepřátelské základny nebo k průzkumu terénu. Lanceři jsou pro změnu těžké jednotky, které jsou vhodné proti budovám a tankům, Snipeři mají úplně nejnižší mobilitu, ale už zdálky dokážou odrovnat většinu vojáků na jednu ránu přesným zásahem do hlavy, Engineer dokáže opravovat překážky a zásobovat jednotky municí, takový Shocktrooper má zase k dispozici kulomet a hodí se tak proti jednotkám. Jak vidíte, rozmanitost je vysoká, a každá třída je pro přežití klíčová, stejně tak jako dobře složená jednotka.

Třídy jsou navíc stěžejní i podle použitých levelů, protože s Lancery můžete například sestřelit zeď a zpomalit tak nepřátelský tank nebo si se sniperem vylézt na rozhlednu nebo střechu domu a sestřelovat nic netušící nepřátele jednoho po druhém. Jako bonus můžete navíc s Welkinem vydávat speciální rozkazy, které spotřebují vaše command pointy, ale výměnou za to získáte určitý bonus jako například zvýšení útoku či obrany pro všechny vaše jednotky, zlepšení léčebných schopností a spousta dalších. Vojáci navíc také mají zálibu v ostatních a můžete tak do týmu nabrat ty, kteří se mají vzájemně rádi a ti pak například dokáží spojit své útoky v jeden a značně tak posílit.

Nedílnou součástí celé hry je možnost vylepšovat jednotky a také vybavení. Za počínání v jednotlivých misích jste totiž odměňováni jak klasickými zkušenostmi (EXP), tak i speciální herní měnou DCT, což znamená Ducat. Díky tomu si tak dáte hodně záležet na tom, abyste úrovně dohráli co nejefektivněji a vyždímali tak odměny do poslední kapky, kterou vám nabízí. Expy slouží k vylepšování postav a vždy když dosáhnete nové úrovně, tak se může stát, že u dané třídy odemknete nový potenciál (speciální schopnost) nebo také rozkaz. Navíc na úrovni 11 zvýšíte úroveň třídy do skupiny Elite, čímž se odemknou nové zajímavé zbraně. Díky tomu tak například lanceři získají mortar, který je naprosto perfektní proti pěším jednotkám. Za zmíněné dukáty následně můžete nakupovat vylepšení pro zbraně, brnění i tank. V začátku je to dost jednotvárné, ale po několika zlepšeních se budete moci rozhodnout a jít u zbraně pouze jedním směrem, který vyhovuje vašemu hernímu nasazení a zvyšovat si například poškození, nebo jít raději po přesnosti a ujistit se, že po čem vystřelíte, to zasáhnete. U tanku si můžete vylepšovat vše a jeho vylepšení se automaticky dělí na dvě kategorie – ta první je automatická a ta druhá je aktivní poté, co si ji fyzicky zvolíte a nastavíte. Bohužel zde každé pole zabírá určitý počet políček a vy jste tak značně omezeni, takže se musíte rozhodnout, co je pro vás prioritou.

Co se grafické stránky hry týče, tak ta se, jak už z obrázků vidět, nese v anime duchu a pro mě byla od prvního okamžiku pastvou pro oči, za ta léta rozhodně dramaticky nezestárla. Žádné výrazné kontrasty a pestré barvy, ale příjemné, oku lahodící podtóny, které byly obohaceny krásně ostrým obrazem, tak jak jsme u většiny slušných HD remasterů zvyklí. Navíc hra netrpí nepříjemným tearingem nebo poklesy snímkování, a tak si člověk může zážitek vychutnat naplno a bez nepříjemného vyrušování. Hru samozřejmě doprovází uchu lahodící soundtrack, starající se o výbornou atmosféru.

Valkyria Chronicles byla skvělou hrou už na PlayStationu 3, a pokud vám náhodou unikla, měli byste nad jejím nákupem v právě vydaném remasteru pro PlayStation 4 zauvažovat. Nejenže nabízí skvělou hratelnost, ale i veškerý DLC obsah, vylepšenou vizuální stránku, velmi dobrý příběh a spoustu hodin výborné zábavy, navíc za remaster utratíte jen několik málo stovek a ještě dostanete pěkný artbook.

Valkyria Chronicles Remaster

ps4
SEGA, SEGA
Datum vydání hry:
1. 4. 2016
KARTA HRY
9/10

Komentáře