The Last of Us: Left Behind

recenze  29
Martin Šmíd, 14. 2. 2014 16:15
Není moc sporu o tom, že The Last of Us je jednou z nejlepších her posledních let a možná vůbec nejlepší, jaká se na už odcházející konzolovou generaci objevila. Všechny si musela získat výjimečným příběhem, výborně napsanými protagonisty, úžasnou grafikou a skvělou hratelností. Nepadaly jenom desítky v recenzích, ale prodalo se i několik milionů kopií, přičemž jde o jednu z nejúspěšnějších nových značek posledních let. Není proto moc divu, že se Sony tento úspěch pokouší ještě trochu zpeněžit vydaným příběhovým rozšířením Left Behind, které se dnes objevilo na PlayStation Store.

Když Naughty Dog oznámil, že připravuje příběhové rozšíření pro The Last of Us, trochu jsme měli obavu, aby nešlo jen o klasické ždímání a nás nakonec nečekalo spíše zklamání, jak už to tak nějak poslední dobou bývá. Už ale z prvních informací a teaserů bylo jasně vidět, že k Left Behind přistupují vývojáři hodně vážně a hodlají za jeho pomoci obohatit původní příběh. A proč to neříci, po této stránce se jim to rozhodně povedlo, protože obě části do sebe nyní naprosto skvěle zapadly a tvoří jeden výjimečný celek.

Už během oznámení nám vývojáři řekli, že se děj Left Behind bude odehrávat před původní hrou a v hlavní roli bude Ellie, o níž se dozvíme další zajímavé informace, stejně jako její nejlepší kamarádce Riley. Toto splnili, příběh dospívajícího holek je rozhodně fajn, má nejedno překvapení, přičemž musím zde vypíchnout herecké výkony Ashley Johnson a Yaani King, které jsou bezchybné a posouvají hru na úplně novou úroveň. Poté, je tu ještě druhá část, která se odehrává souběžně s původní hrou, ale ve výsledku nemá na obohacení příběhu takový vliv, jako ta první, ale to ani tak nevadí. Hratelností se obě doplňují, o čemž se zmíním níže.

První část, která se prakticky celá odehrává v obrovském nákupním centru, se zaměřuje čistě na Ellie a její vztah k Riley, dospívající holky, které rády dělají naschvály a tropí jeden průser za druhým. Je až neuvěřitelné, jak reálně vývojáři popsali život dospívajících holek, které se jeden večer chtějí bavit, samozřejmě v rámci možností světa, v němž vypukla epidemie obrovských rozměrů. Někdy je až dojemné, jak obě holky reagují na tak normální věci, které pocházejí z doby před epidemií, a které tedy vidí vůbec poprvé. Zážitku z celé této pasáže jistě pomáhá i mistrně zvládnutý level design, který patří k tomu nejlepšímu, co se zatím v The Last of Us objevilo.

Akce v této pasáži není, ale to nevadí, protože vývojáři vše vynahrazují skvěle napsanými dialogy, vtípky, zajímavými událostmi a scénami, které musí kolikrát rozesmát, aby vše nakonec skončilo hodně emotivně, jak každý očekává, kdo hrál původní hru. I proto vývojáři doporučují, aby Left Behind bylo hráno poté, a ne naopak. Během hraní navíc obě holky vyzkouší několik her, a možná i kvůli nim se vyplatí vše rozehrát ještě jednou, abyste viděli následné reakce po výhře nebo prohře. Tyto hry skvěle zapadají do celkového dění a díky nim se ještě více můžete sžít s Ellie a Riley.

The Last of Us - DLC Left Behind se prodává na PlayStation Store za 405,-Kč, přičemž stejně jako původní hra obsahuje lokalizaci formou titulků. Rozšíření si tak může užít naprosto každý.

Zatímco první část je čistě o průzkumu a zábavě dvou dospívajících holek, v té druhé už Ellie musí čelit nastalé situaci při hledání lékárničky. Tato část nejvíce připomíná původní hru, protože v ní Ellie musí čelit infikovaným, ale i dalším přeživším, kteří po ní jdou, a trochu překvapivě se vše rovněž odehrává v obchodním středisku. Tiché překonávání nepřátel je pořád velmi dobré, navíc spousta scén jde řešit několika způsoby, k čemuž vybízí kvalitní design jednotlivých lokací. Zde máte tedy další důvod, proč vše rozehrát ještě jednou, abyste si vyzkoušeli další a další způsoby, jak nepřátele přechytračit, třeba na vyšší obtížnosti. Když už jsem u této akčnější části, tak musím možná i vytknout jednu věc, a to poslední střet s protivníky, který je možná až příliš dlouhý, pokud by ho v Naughty Dogu zkrátili, určitě by udělali lépe. Ani by nevadilo, že by pak byla herní doba o několik minut kratší. Když už jsem nakousnul herní dobu, tak musím říci, že Left Behind dohraje většina z vás za zhruba dvě hodiny, o čemž se vědělo předem. Možná i proto trochu bude mrzet vyšší cena, na druhou stranu se jedná o výbornou porci zábavy, kterou si určitě dáte s chutí znovu.

Před zhruba půl rokem jsem v recenzi na The Last of Us hodně chválil vizuální stránku, která byla prostě skvělá a jen těžko hledala konkurenci na své konzolové generaci. Je až neuvěřitelné, že v Left Behind je grafika ještě o něco málo hezčí, hlavně modely postav jsou naprosto úžasné, a svoji kvalitou dokonce překonávají i hry na nových konzolí. Samozřejmě, i prostředí je pěkné, je vidět, že Naughty Dog vymáčkne z PlayStationu 3 naprosto všechen výkon, i když sem tam to už začne trochu skřípat, ale nejde o nic hrozného. Nezapomnělo se ovšem ani na soundtrack, bylo nahráno několik nových motivů, opět je nahrál Gustavo Santaolalla, které skvěle hru obohacují, chválu mám i na ozvučení, které rovněž patří k naprosté špičce. O dabingu se pak asi nemusím ani zmiňovat, protože tady Naughty Dog odvedl svůj vysoký standard.

I když se může zdát, že Naughty Dog chce za Left Behind trochu moc, za své peníze dostanete skvělé rozšíření původní hry, kterého nebudete ani na chvíli litovat. Vývojáři před nás opět položili kvalitně podaný příběh se spoustou nádherných a kolikrát emotivních scén, na které budete vzpomínat ještě několik hodin po dohrání, a možná si vše dáte ještě jednou znovu, abyste si vyslechli všechny rozhovory nebo zkusili další možnosti. Moje doporučení si Left Behind jednoznačně zaslouží, ani si nepamatuju, jestli jsme tu měli kvalitnější příběhové DLCčko. Asi ne, takže i tady ukazují vývojáři z Naughty Dogu směr, jakým by se ostatní mohli, tedy měli vydat.

The Last of Us - DLC Left Behind

ps3
SCEE, Naughty Dog
Datum vydání hry:
14. 2. 2014
KARTA HRY
9/10

Komentáře