Super Smash Bros. Brawl

recenze  10
Filip Voržáček, 14. 10. 2008 1:51
Hra Super Smash Bros. Brawl dorazila konečně po dlouhých peripetiích i do chudé a zapomenuté Evropy a ihned se stala jednou z nejlepších současných her pro konzoli Wii, kterou nebudou mít rádi snad jen čistí odpůrci žánru beat' em up. Pojďme se tedy podívat, jak tento herní klenot vlastně vypadá.

Super Smash Bros. Brawl, jak jste už určitě sami pochopili, je čistě bojová záležitost s prvky tzv. crossoveru, což v tomto případě znamená spojení zdánlivě nespojitelného, a sice ukrutné bojovky s mírumilovnými postavičkami a to vše je ještě navíc zabaleno do jakéhosi Nintendo příběhu. Ten, kdo neměl možnost zahrát si druhý díl na GameCube, bude z Wii pokračování odvařený ještě více než zkušení hráči. Dostane se mu totiž dvojité porce zábavy v úplně novém grafickém kabátku.

Ale vezmeme to pěkně po pořádku. Po zapnutí SSBB se na vás usměje perfektně zpracované menu, které by pochopila i opice (v SSBB je jich dost), a tak nemáte žádný problém se okamžitě zorientovat. Je sice pravda, že vám dá SSBB svojí rozsáhlou nabídkou možností nějaký čas zabrat, avšak pojmy jako Solo, Adventure Mode či Nintendo Wi-Fi Connection nemohou zapříčinit žádný chaos. Pro začátek a seznámení s celou hrou vám mohu jen doporučit pozvat domů své kamarády a kamarádky, vrazit jim do ruky pady (v SSBB je ovládání přístupné jak přes remote, tak i přes klasik či GameCube pady), vybrat si postavičky a pustit se do pořádných bitev na život a na smrt.

Nabídka hratelných postav v SSBB se stane asi největším tahákem pro neznalé, a tak nemusíte mít strach, že by si někdo snad s celého osazenstva bojovníků nenašel svého vyvoleného favorita. Ať už jste slečna nebo muž, čekají zde na vás hvězdy jako Link ze série Zelda, Mario a jeho schizofrenní bratr Luigi, opičí rodinka DK a Diddy Kong následována vesmírným dobrodruhem Foxem, či Samus Aran. Je jich zde opravdu velké množství a nové a nové postavičky se vám budou postupně odkrývat, čím více se budete bavit a postupovat hrou. Měl bych ještě dodat, že nezůstane jen u značky Big „N”, ale můžete si zahrát i za takové legendy jako jsou Sony hrdina Snake (Metal gear Solid) či SEGA hvězda Sonic. Všechny tyto postavy jsou plně hratelné a co je v SSBB podstatné, každá si jde svojí cestou a nabízí specifické možnosti boje, které dokáží nejednou vyvolat úsměv či zlost na tváři všech protihráčů. K samotným postavám se však ještě minimálně jednou vrátím.

Nyní se pojďme zaměřit na Solo kampaň celého SSBB, která vás navzdory tomu, že jde cestou čisté bojové hry, dokáže na několik hodin vtáhnout do zajímavého příběhu okořeněného o krásné video sekvence. Solo kampaň si hráč může rozehrát spolu se svým kamarádem (jen na jedné konzoli) a postupně se tak prokousat skrz devět hodin poměrně slušné zábavy. Nečekejte nějaký přehnaně propracovaný systém, ale v Solo části zajdete na pár známých míst a nakopete do zadku nejen úhlavní nepřátele Maria či Linka, ale i ty, které byste za normálních okolností neuhodili ani květinou.

Právě slovo květina mě nyní přivádí k nabídce pomocných předmětů, která je v SSBB doslova megalomansky pojata. Snad nikdy předtím jsem v žádné hře neviděl tolik využitelných itemů, které vám mohou pomoci v boji. Tyto předměty se vyskytují po celé hře ať už náhodně nebo účelově a je jen na vás, zda je dokážete využít ve svůj prospěch. Jako příklad uvedu malou červenou výbušninu, která se po kontaktu s postavou aktivuje do obrovského atomového výbuchu, který pohltí vše v jeho blízkosti. Takový předmět je dobré sebrat, odskočit z hromadné rvačky a poté už jen pohodlně nasměrovat bombu do epicentra boje. Dále zde máme laserové meče, kladiva z dob Jump Mana, baseballové pálky, květiny, které se mění v plamenomety, hřib pro zvětšení, či naopak zaječí uši, které vám umožní skákat do obrovských výšek. Avšak seznam „obyčejných” předmětů střídá seznam silnějších hračiček, a to Pokémon ball, který vám po otevření vyčaruje jednoho z pokémonů, nebo tzv. trofeje, které vám zavolají na pomoc takové hvězdy jako Raiden, Kopa Tropa či Waluigi.

Mód pro více hráčů je asi nejzábavnější formou celého SSBB, a tak se nyní na moment zastavíme u nabídky bojových arén, které sice nejsou dokonale zpracovány, ale většinou si hráč nemůže na nic stěžovat. Asi každému musí být jasné, že si Nintendo bude svoji značku živit navždy, a tak se připravte na staré známé názvy lokací, které vám budou více než povědomé. Máme zde arénu z Animal Crossing, Snake se prohání po známém Shadow Moses Island a pro doplnění znalostí nám tvůrci série přidali arény z GameCube verze Super Smash Bros., či mou oblíbenou F-Zero simulaci závodní dráhy, kde si musíte dát při boji pozor, abyste nespadli ze solárních závodních raket.

Je to sice paradox, ale až nyní zmíním princip celého projektu SSBB jako bojové hry. Právě žánr by mohl jasně napovědět, že záměrem hry je co nejvíce ublížit soupeřovi, avšak právě v SSBB toto tak úplně neplatí. Každý se svojí postavou má procentuálně stanovené škody, avšak ty jsou de facto úplně zbytečné a vaším hlavní cílem je odpálit protivníka co nejdále z mapy tak, aby se už za žádných okolností nedokázal vrátit zpět na plochu arény. Zdá se vám to jako poměrně jednoduchá věc? Ani náhodou. Každá postava se dokáže i po dalekém výletě pomocí úderů a tahů ve vzduchu vrátit vždy aspoň do blízkosti okraje, kde už se při nejhorším zachytí a vytáhne zpět. Proto je nutné si svůj vlastní výběr postavy dobře promyslet a vyzkoušet každého bojovníka v SSBB. Takový Snake například disponuje obrovskou silou v nohou a rukou, takže může udělit KO (ve smyslu odkopnutí z mapy) jedna radost. Při nejhorším se může s pomocí helikoptéry kdykoliv vznést do vzduchu a uniknout tak potenciálnímu nebezpečí. Ne každý však dokáže létat ve vzduchu jako takový Kid Icarus. Hrdina série Pikmin Olimar si například jen poskočí a už letí do tmavé díry. Každá z postav vám nabídne svůj speciální útok, který se však dá aktivovat jen po získání znaku SSBB. Ten se náhodně zjevuje v průběhu souboje, někdy ho spatříte i třikrát za dvě minuty, ovšem někdy se nezjeví vůbec. I tento fakt dokáže souboje v SSBB povýšit na pořádnou zábavu.

Na závěr je nutné zmínit online hry, které jsme u Wii už zažili v různých podobách, ale v SSBB je online rozhodně nejlépe provedený, a to i na mizerné poměry celého Nintenda. Stále sice chybí hlasová komunikace, avšak nečekají na vás žádné lagy, žádné trhání, či nějaké problémy se spojením do hry. Z jedné konzole si můžete zahrát online dokonce s kamarádem. Pokud založíte sami hru, přehled vašich kamarádů v seznamu online vám dokonce hlásí, co váš kolega právě dělá či hraje a nebo je offline.

Na úplný konec ještě připomenu možnost během offline hraní zhotovovat fotky z různých úhlů pohledu. I když to na první pohled možná nezní příliš vábně, doporučuji vám vyfotit jednoho z dvojice Donkey Kong a Diddy Kong při jakékoliv činnosti. Tak tupé a srandovní obličeje jste už dlouho neviděli. SSBB je hra, která dělá z Wii next-gen i v očích věčných odpůrců. Neváhejte a kupujte!

Super Smash Bros. Brawl

wii
Nintendo, Game Arts
Datum vydání hry:
27. 6. 2008
Žánr:
Bojovka, Plošinovka, Hack and slash/Beat 'em up
KARTA HRY
9/10

Komentáře