Star Wars Outlaws

recenze  43
Martin Pilous, 26. 8. 2024 14:00
Star Wars jsou i ve videoherním prostoru pojmem, který by nejraději využil ve svém portfoliu každý vydavatel. Není tedy divu, že stále vznikají nové hry na motivy této 47 let trvající franšízy. Poměrně dobře se na trhu uchytila v posledních letech videoherní série Star Wars Jedi, kterou vytváří studio Respawn Entertainment, a ve výsledku si špatně nevedly ani multiplayerové hry Star Wars Battlefront, u nichž ale muselo DICE vždy na startu řešit nějaký ten obrovský průser. A zapomenout nesmím ani na vesmírnou střílečku Star Wars: Squadrons od studia EA Motive, které se později vytasilo s remakem Dead Space. I když pár solidních her ze společnosti EA vypadlo, nakonec byla rozvázána exkluzivní spolupráce a s hrami z předaleké galaxie může dnes přijít naprosto každý, kdo si opatří drahou licenci. Nejnovější Star Wars: Outlaws má na svědomí Ubisoft, a to konkrétně jeho interní studio Massive Entertainment, které hráčům netřeba dlouho představovat. Stojí totiž za oblíbenými hrami ze série Tom Clancy's The Division a loňskou filmovou akcí Avatar: Frontiers of Pandora. My jsme měli tu možnost se podívat novým Star Wars na blaster v předstihu, a proto vám můžeme přinést recenzi, v níž se dozvíte, jak vše dopadlo.

Recenzovaná verze: PlayStation 5

Star Wars: Outlaws jsou open-world akční hrou z pohledu třetí osoby, která vypráví příběh Kay Vess. Ta se během imperiální éry “živí” jako zlodějka na planetě Cantonica. Konkrétně pak ve městě Canto Bight, kde se jednoho dne zaplete do nepříjemných událostí a hlavně s nově vzniknuvším zločineckým kartelem. To je bohužel vše, co můžeme k zápletce prozradit z hlediska obsahu, a to zejména proto, že jsme to slíbili samotným vývojářům, ale hlavně tedy pak z důvodu, abyste nebyli ochuzeni o překvapení, která hra skýtá. A že jich je docela dost. S ohledem na časovou osu celého univerza se děj odehrává mezi pátou epizodou Impérium vrací úder a šestou epizodou Návrat Jediho. Co ovšem mohu zmínit, je hlavní hrdinka, která mi moc k srdci nepřirostla. To například Cal Kestis byl mnohem lépe napsaným a charismatičtějším hrdinou.

První hodiny nemusí být až tak zábavné, neboť autoři zvolili cestu postupného představování děje a postav. V rámci příběhu se tak jedná o poněkud mírný a pomalý rozjezd, nicméně poté, co projdete úvodní částí, tak se dostanete do klasického otevřeného světa, tak jak jej známe z jiných her. Možná ale budete hodně překvapeni tím, že Ubisoft se dokázal alespoň určitým způsobem vymanit z typické formule a své zajeté a mnohými proklínané šablony, která mu funguje už od dob Far Cry 3.

Tvrdím to už roky a stále si stojím za tím, že Ubisoft umí tvořit ty nejlepší a téměř nejhezčí herní světy ve videoherním průmyslu. Svědky jsme toho v sériích Far Cry, Ghost Recon nebo zejména Assassin's Creed, v níž už jsme procestovali Itálii, velký kus Egypta nebo Řecka. Horší to však bývá s náplní jednotlivých světů, kvalitou questů nebo samotného příběhu. Důkazem ostatně je i loňský Avatar: Frontiers of Pandora, který nabídl vizuálně působivý, ale naprosto prázdný svět. Nyní však mohu uklidnit na obou frontách. Příběh se vám postupem času zaryje pod kůži a budete chtít vědět, jak to celé vlastně dopadne, či co vás čeká na další planetě. Nutno podotknout, že zejména v závěru hry má hra solidní příběhová překvapení a velmi dobré tempo. A pojďme si blíže povědět o tom, jak se to má s otevřeným světem.

Roky jsme zvyklí na to, že se nám otevře obrovská mapa a na ní jsou klíčové synchronizační body, které vám pak zobrazí daný region a v něm dostupné aktivity. Nemluvě o třech miliardách otazníků, které mi například z AC: Odyssey nedají spát do dnes. Ubisoft se evidentně poučil a po opakovaných protestech hráčů se rozhodl hledat řešení. Outlaws vás tak nezavalí otazníky a mapu ponechává čistou vyjma klíčových bodů. Hledání a objevování je ve hře zcela na vás, jako tomu bylo u Elden Ringu nebo posledních her ze série The Legend of Zelda. Otazníky tak budete potkávat jen v nejbližším okolí, a pokud místo objevíte, zapíše se vám do mapy. Tímto způsobem objevujete veškerá místa tamního světa, tedy světů.

Star Wars: Outlaws nabízí mnoho rozmanitých vedlejších aktivit. Ty vám většinou zadají jednotlivé syndikáty. Pak jsou tu také odměny za dopadení zločinců a nechybí tu ani závody, průzkum tajemných opuštěných lokací a tak dále. Tvůrci mysleli i na hazard v podobě speciální minihry, rovněž je tu minihra v podobě videohry, v níž střílíte ostatní lodě, a mnoho dalších překvapení. Záleží pouze na vás, zda jim budete věnovat pozornost. Nicméně odměnou jsou vám unikátní skiny, vylepšení a také kredity, za než můžete nakupovat. A nesmíme zapomenout ani na vesmírné bitvy, které jsou opravdu parádní.

Oproti jiným hrám se Star Wars: Outlaws samozřejmě nenachází na jedné mapě. Postupně navštívíte čtveřici planet a dokonce jeden měsíc. Konkrétně zavítáte na planety Cantonica, Kijimy, Akiva a Tatooine, kde dlouhé roky živořila Rey Skywalker. Nově se podíváte hlavně na měsíc Toshara, který spadá do oficiálního kánonu, stejně jako veškeré postavy a příběh. Ostatně Ubisoft v tomto ohledu pracoval na korekcích a faktické přesnosti se zástupci společnosti Lucasfilm. A výsledek je rozhodně dobrý, mnohem lepší než ve všech současných seriálech na Disney+.

Planety se již dříve v rámci ságy objevily, ať už skrze filmy, seriály, knihy atd. Stručně si je tak představíme. Cantonica je známá zejména městem Canto Bight (je zde dostupné jako jediné), kterému dominuje obří kasino. Inspirace je tu například reálným Monte Carlem a vidět jsme ji mohli v souvislosti s Landem Calrissianem. Kijimy je sněžná planeta, na které je průměrně -25 stupňů a život je tu náročný díky zločineckým syndikátům (zde navštívíte pouze Kijimy City). Tropická planeta Akiva nabízí exotickou vegetaci a krásné scenérie. Písečnou planetu Tatooine není třeba představovat do detailu. Jak bylo již zmíněno, tak pro účely hry nově vznikl měsíc Toshara. Jde o horké místo plné plání a savan.

Mírně jsem to už nakousnul výše, ale každá planeta, potažmo měsíc, disponuje vlastní orbitou, na kterou můžete vyletět svou lodí. Průlety jsou naprosto fascinující, a něco takového jsem popravdě čekal od loňského Starfieldu, ale dočkal jsem se až nyní. Postupně totiž vidíte, jak se vám vzdaluje město, poté i zbytek povrchu planety a následně jste v mračnech, poté se prostor mírně ztmaví a voilá, jste ve vesmíru. Vypadá to naprosto famózně a celkem realisticky.

Orbity nabízí mnoho míst k průzkumu, užijete si tu i parádní bitvy a jsou také výchozím bodem pro využití hyperpohonu, který vás dostane do vzdálenějších míst galaxie, kterými jsou orbity dalších míst, která navštívíte. To jen dokládá, že hra je skutečně velká, ale musím ocenit, že autoři mysleli na to, aby každá planeta nebyla nesmírně obrovská. Zachovávají každé mapě únosnou velikost, za což jim uznale děkuji.

Co vás bude rozhodně na každém z těchto míst fascinovat, tak to je vysoká míra detailů, s jakými jsou vytvořeny. Spousta míst je doslova nádherných a bude vás vysloveně bavit se po mapě prohánět na speederu. Opět se tedy potvrzuje, že Ubisoft je při tvorbě světů naprosto geniální a dokáže na známých místech zachovat onen genius loci, který již známe z dřívějška. Navíc vás tu čeká hromada easter eggů, různých pomrknutí a schovaných prvků, které musí nutně potěšit každého fanouška Star Wars, a já jsem jenom rád, že vám je tvůrci necpou přímo do chřtánu, ale musíte si je tak trochu i najít.

Navíc je skvělé, že téměř každá oblast, kterou navštívíte, tak zkrátka žije. Po cestách létají různé rasy na speedrech, ve městech to žije v různých uličkách, kantýnách, barech, ale třeba i jen tak na různých náměstíčkách. Minimálně živoucí kulisa tu funguje velmi dobře a sem tam v divočině narazíte i na nějakou tu faunu, byť je tu trochu méně potvor, než bych upřímně asi čekal.

Rád bych tu také vyzdvihl mechaniku zločineckých kartelů, která se také propisuje do mapy. Těch je ve hře celkově 5 a je pouze na vás, na čí stranu se Kay přidá. V příběhových misích a postranních misích máte totiž na výběr, zda se přikloníte na stranu jednoho nebo druhého kartelu. Na základě svých rozhodnutí se buduje reputace u daného kartelu a s tím souvisí i volný pohyb po jeho území nebo velmi náročný pohyb, kdy se musíte plížit a postupovat opatrně. Mezi kartely s nimiž můžete navazovat vztahy, patří Huttové, Pykeové, Crimson Dawn a Klan Ashiga (vytvořen nově pro účely hry). Jako jakási hrozba je tu pak Zerek Besh v čele s tajemným Slirem.

Na nepřátelských územích už to má pochopitelně Kay o dost náročnější. Hra je spíše koncipovaná na pomalejší a plíživější postup. Přímý boj je poměrně tvrdý a nemáte v něm moc šancí, zejména v začátcích hry. Co mi trochu nesedlo v některých misích, tak je fakt, že vývojáři vás stále tak trochu nenápadně tlačí k tomu, abyste využili přesně tu cestu, kterou naplánovali. Někdy se tak ze stealthu stává poněkud frustrující záležitost, kdy se budete muset obrnit trpělivostí a opakovat některé pasáže. Jedna speciální lahůdka vás čeká až v závěru hry.

Pokud jde o boj, hra mi v tomto dost připomínala mix sérií Uncharted, Watch Dogs a Assassin's Creed. Kay využívá ráda své pěsti, které jsou účinné tak maximálně na skupinku o dvou protivnících nebo v případě tichého postupu. Jinak je ale odkázaná na svůj blaster a jeho moduly. Bitvy jsou v pozdější fázi opravdu zábavné a nechybí jim dynamika. Setkáte se s nepřáteli v podobě syndikátů, robotů a případných nestvůr. Umělá inteligence je po většinu času solidní, zvláště na vyšší obtížnost, ale po vzoru jiných her Ubisoftu si sem tam vybere i nějakou tu hodně slabou chvilku. Přítomni jsou ve hře i bossové, kteří jsou opravdu propracovaní a na každého je potřeba najít správný postup. Jedná se o velice chytře navržené a unikátní souboje, které jsem si vždy hodně užil.

Postupem času máte pro svůj blaster vylepšení v podobě modulů, které umožní střílet výbušniny, vypálit elektrický výboj nebo střílet laser. Blaster pak můžete dále vylepšovat jen k tomu je třeba sehnat dostatek náhradních dílů, takže doporučuji sbírat téměř vše, na co narazíte. Tím tak zlepšujete jeho přesnost, poškození, které způsobuje a také odolnost vůči přehřátí. Kay však může sebrat zbraně od padlých protivníků. Můžete tedy kromě blasteru využít granáty, pušky, kulomety, těžké kulomety a raketomety, čímž se rozmanitost během akčních pasáží značně zvýší. Bohužel je nelze nosit s sebou i do otevřené mapy, ale jenom v rámci bitev.

Podobně je na tom i váš speeder, který můžete u mechaniků vylepšit o nové schopnosti a usnadnit si tak cestování po mapě. Velkým překvapením ale bylo, že tvůrci se doslova vykašlali na jakýkoliv levelovací systém. Máte tu dovednosti, které otevřete za pomoci splnění výzev. Tento systém mi přišel o něco lepší, než jak jsme zvyklí v ostatních hrách Ubisoftu, a šlo o zajímavou a příjemnou změnu, která nutí hráče více svět prozkoumávat a nespěchat tolik k závěru příběhu.

V Massive Entertainment jsou zřejmě velkými fanoušky seriálu Mandalorian a malého Grogu. I proto je s Kay na cestách její věrný parťák Nix, a schválně jsem si jej nechal v této recenzi až na později. Určitě jste jej už viděli na materiálech, které hru prezentují, a je naprosto jasné, že se vývojáři na popularitě malých Star Wars stvoření chtěli svézt i zde. A celkem se jim to podařilo. Nix je fajn sympatický parťák, kterého si nejde neoblíbit. Není navíc jen hezkým doplňkem, ale má vliv i na hratelnost. Dokáže například rozptýlit nepřátele, vypnout alarm, zaútočit na nepřátele a tak dále. Trochu mi tu principielně připomínal chytrý telefon Aidena Pearce z Watch Dogs. Navíc je to fakt roztomilá potvora.

Jednou z častých kratochvílí ve hře je i odemykání zámků. Tady musím ocenit, že autoři na to šli poněkud jinak, než klasickým točením šperháku, dokud to necvakne. Tady se však musíte naučit správný rytmus zámku a nacvakat onu kombinaci ve správný moment. Někdy je to brnkačka, jindy vám to zase bude brnkat na nervy. Nicméně se jedná o skvělé zpestření.

Star Wars: Outlaws běží na konzoli PlayStation 5 vcelku obstojně, jen s mírnými grafickými glitchi, a za celou dobu hraní se mi stalo, že hra spadla 3x. Vývojáři se rozhodli pro hru využít svůj vlastní engine SnowDrop, u něhož mi ale přišlo, že má řadu omezení na současném hardwaru a hra v některých ohledech příliš next-genově nevypadá, čemuž dopomáhají i sem tam topornější animace. Vůbec nechci tvrdit, že by snad hra byla vysloveně ošklivá, to rozhodně ne, ale neoplývá dechberoucím obrazem a nemůžu se zbavit dojmu, že to mohlo být výrazně lepší. Hra Star Wars: Outlaws nabízí na konzolích PlayStation 5 a Xbox Series X překvapivě 3 režimy zobrazení. Na 30 snímků ve 4K rozlišení je sice výrazně hezčí, ale téměř nehratelná. Pak je tu režim výkonu, který grafiku poníží na nutné minimum. Nejlepším režimem je tak dle mého názoru Balanc, který hru dokáže graficky zvýraznit a zachová jí vcelku stabilních 40 snímků. Ještě zmíním, že vývojáři přidali do hry možnost hrát hru v poměru stran stran 21:9, abyste si připadali jako při sledování filmu. Já ale tento režim hned vypnul, pořád mi na velké TV přijde lepší normální poměr stran, kdy je obraz roztáhlý na celou obrazovku.

Velice kvalitní je ve hře dabing u většiny postav, ale co možná trochu zamrzí skutečnost, je to, že hudba je zde až příliš originální a mírně se vytrácí typické Star Wars tóny. Je však silně stylizována do prostředí, v němž se hra odehrává a dobře tak zapadá mezi špínu a zločin, kolem které se hra točí. Stejně jako u jednotlivých syndikátů, ani hudbě nemůžete stoprocentně věřit, že vás opět nepřekvapí novými tóny.

Outlaws vám zabere okolo 15 až 20 hodin, co se týče příběhových aktivit. Abyste však splnili úplně vše, co hra nabízí, tak počítejte s nějakými 40-50 hodinami. Nicméně pokud jste fanoušky Star Wars tak první čistě open-world záležitost oceníte plnými doušky. Ubisoft se snažil být maximálně věrný předloze, a dost se mu to podařilo. Veškeré události kolem Kay Vess se podařilo vývojářům skvěle napasovat do kánonu celé ságy. Navíc dohráním hry na 100% nemusí pro vás nic skončit, protože vývojáři už oznámili dvě velká příběhová rozšíření v rámci Season PassuWild Card a A Pirate's Fortune.

I když jsem byl před rozehráním spíše skeptický, za což mohly nemastné a neslané ukázky, Star Wars: Outlaws jsou ve výsledku velmi dobrou akční dobrodružnou hrou, která se vymanila z klasické ubisoftí formule open-worldů. Rovněž se vyhýbá stereotypnímu máchání světelným mečem a nabízí drsné prostředí zločineckých kartelů, které se mi líbilo. Fanoušci Star Wars nemusejí váhat a rovnou mohou běžet do nejbližšího obchodu. I pro běžné hráče ovšem půjde o povedený titul s otevřeným světem, za který se nemusí bát utratit své peníze. Je možná jen škoda, že vývojáři v některých ohledech hráli příliš na jistotu, ale také zamrzí sem tam slabší vizuál či ne tolik charismatická hlavní hrdinka. Ve výsledku jde ale o maličkosti, které dokážu hře odpustit, protože jsem se po většinu času velmi dobře bavil. Já už nyní půjdu, abych se zase mohl naplno věnovat předaleké galaxii, která mě potřebuje. A tipuju, že vás také.

Star Wars Outlaws

ps5xsx
Ubisoft, Massive Entertainment
Datum vydání hry:
30. 8. 2024
Žánr:
Adventura
KARTA HRY
8/10

Komentáře