SKATE

Radim Zahřměl, 4. 1. 2008 0:40
Kickflip, heelflip, ollie, grind, nosegrab, tailgrab, indy, method – to jsou pojmy všeobecně používané skatovou minoritou našeho národa. Výčet však doprovází jména dvou talentovaných borců na prknech; Dannyho Waye a Tonyho Hawka. Hra Skate mezi ně vsunuje pomyslné versus.

Všichni vědí, nebo si časem uvědomí, že jméno Tony Hawk není to jediné ve světě skateboardingu. EA tedy využila toho, že většina profesionálních prknařů ještě nebyla v Toníkových hrách zmíněna. Vedoucí Skatu je jistojistě zmíněný Danny Way a za ním následující Paul Rodriguez, Dennis Busenitz, PJ Ladd, či kupříkladu Rob Dyrdek. Tento výčet přímo překypuje talentem, charismatem a popularitou – tudíž by pro hráče znalé skatingu mohlo být potěšující, že se s nimi setkají alespoň virtuálně prostřednictvím Skatu.

Známí skejťáci ale nejsou jedinými lákadly hry. Abyste se v ní nenudili, EA na vás nachystala přes stovky různorodých úkolů, které začnete plnit okamžitě poté, co kontaktujete jakéhokoliv označeného skejťáka. Ten vám skrze stylové okno zadá buď kombinaci jednotlivých triků, účast v soutěži, nebo třeba pouze dosažení nějakého vyvýšeného místa. Kromě variability questů máte rovněž motivaci k jejich plnění, a sice posunutí vaší popularity v rámci specifického časopisu – Skateboard Mag a Trasher váš krkolomný trik vždy rádi otisknou, jen musíte předtím dosáhnout požadované úrovně na metru. Čím víc úkolů plníte, tím dále se „rtuť” v metru posunuje, až dosáhne stínu časopisu. To jde poté do světla reflektorů na focení. Bohužel se občas stane, že jde úkol neuvěřitelně lehce obejít. Kupříkladu si vytvoříte na rampě bod, na nějž se můžete stisknutím páru tlačítek přemístit, skočíte do grindu a zakončíte nějakým fliptrickem. Zadání úkolu přitom zní „vyjeďte na rampu, skočte do grindu a získejte 600 bodů”.

Hned na začátku vás praští do očí originální vizualizace hry, jež je pro ni velikým tahákem. Skate opravdu vypadá next-genově, ať už se bavíme o detailnosti modelu vašeho skejťáka nebo krásném vykreslení San Vanelony – město ve Skatu. Jízda je naprosto plynulá, působivá a do vysoké míry realistická. Je velice těžké vylíčit, jaká grafika vlastně je; nejlépe by se snad dala připodobnit k pouličně laděným „skicám”. Všimněte si, že triky a jejich performance vypadají daleko důvěryhodněji, nežli v avizovaném Hawkovi. Tolikrát jsem si při hraní říkal, že by právě uskutečněný trik vážně stál za vyfocení – a co se nestalo, hra mi editor replaye sama nabídla. Z něj pak můžete vybrat situace a zvěčnit je na netu Skatu, kde již vládne velký počet uživatelů. Můžete si procházet videa a fotky ostatních hráčů, přidávat komentáře, či je číselně hodnotit. Kromě online vychytávek si zde můžete rovněž designovat svého prknaře, měnit tvar jeho hlavy, kupovat mu značková trička - DC, Circa, Fallen, Autobahn; ale i oblečení od EA, tzn. speciální Skate hadry. Boty jsou rovněž k mání, stejně jako desky, trucky nebo kolečka.

Celá mapa je rozdělena na části, v nichž máte vyznačené specifické body, kde se něco děje. Na ty se můžete přemístit pouhým kliknutím, či tam jet rovnou ze stanice metra. Pohyb po San Vaneloně je dobře vyřešen – vyhnete se tak frustraci z obrovské vzdálenosti. Rozlohu města nelze přirovnat k žádnému jinému, jelikož v Tonym nemáte tak velkou svobodu (neházejte na mě ty kameny, prosím) a prostor. Ačkoliv by každý mohl namítnout, že bylo v Toníkovi dost vedlejších úkolů, na Skate nemá. Počínaje desítkami gapů, přes hry „S.K.A.T.E.” (opakujete trik, jenž udělal soupeř), až po shánění sponzorů. Při focení nebo žádání o sponzoring vám dotyčný nadiktuje triky a jejich přesné provedení, abyste v následujících minutách proskočili otvorem ve zdi, skočili z dvojitého heelflipu do nosegrindu, či uprchli ochrance muzea stylovým methodem. Vy si pak vyberete fotku, která by podle vašeho měla být publikována, a o nic víc se nestaráte. Jen se sypou peníze.

Kromě mapy máte v batohu naloženou kupříkladu knížku s triky, kde je názorně předvedeno, jak jej díky páčce Flickit provést. Skrze to pak jednoduše pochopíte, jakým směrem pravou páčkou pohnout, aby se vaše prkno otočilo dvakrát kolem své osy. Aby konečně někoho trklo, že je hra od EA, museli do brašny vývojáři přidat ještě walkman, skrz nějž máte možnost přepínat songy a vybírat si, který hrát víc a který míň. Mezi písněmi zde najdete kapely jako Motörhead či The Ramones. Xboxově zavánějící achievmenty jsou zde k dispozici také a v celkem zábavné formě.

Skate v mnoha ohledech svou konkurenci poráží. Ačkoliv mu nebyla ze začátku přisuzována jistě zasloužená vážnost, překvapil a zazářil. Krásná grafika, flickit pad, online mód, či desítky triků rozhodně nenechají chladným ani hráče, který zatím se skatingem obecně neměl co do činění. Sice zde nějaký ten bug najdete (zmiňované obcházení zadání úkolu, někdy zlobí i bodování), ale to vše přebíjí avizované klady.

Skate

EA Games, EA Black Box
14. 9. 2007