Brave: The Video Game

Martin Šmíd, 29. 7. 2012 23:00
Tak nějak se stalo zvykem, že jakmile se objeví nový animovaný film od Disneye a studia Pixar, podpoří ho i stejnojmenná videohra. Stejně tak se nyní stalo s filmem Brave, který do našich kin vplouvá právě v těchto dnech pod názvem Rebelka. Předchozí hry podle filmů od Disneye patřily spíše do lehkého nadprůměru někdy i průměru, takže jsem od Rebelky moc nečekal. O to větší překvapení na mě čekalo. Více ale níže v recenzi.

Protože jsem filmovou Rebelku ještě neviděl, nemohu posoudit, jak moc videoherní zpracování kopíruje děj. Podle všeho by měl být příběh odlišný, ale ruku do ohně za to rozhodně nedám. Důležité ale je, že se na začátku chopíte krásné mladé princezny Meridy s rudými vlasy, jejíž maminka je postihnuta kletbou a proměněna na medvěda. Nemusím tak ani dále dodávat, jaký je úkol hlavní hrdinky. Příběh je čistě lineární, vyprávěn skrze pěkná kreslená okénka. Na začátku máte výběr hned ze čtyř obtížností, přičemž pokud si vyberete klasickou střední cestu, není problém hrou proskákat za nějaké čtyři hodiny. Dlouhá hra Rebelka není, ale její velkou devízou je znovuhratelnost. V každém levelu totiž můžete sesbírat několik bonusových předmětů, ať už zbraně nebo speciální puzzle obrázky. Rebelka má navíc i lehkou platinovou trofej, takže se ji rozhodně vyplatí věnovat o pár hodin více času.

Nejvíce vás určitě bude zajímat, jak se Rebelka vlastně hraje. V základu se jedná o docela prostou skákačku, v níž překonáváte lineárně navržené úrovně, jen s minimem odboček. Skákat budete hodně, ale na řadu přijdou i souboje s protivníky. Hlavní hrdinka umí pro boj několik jednoduchých komb se svým mečem, pro tyto situace má i docela účinný luk. Boj je po celou dobu hry velmi zábavný, čemuž dodává i fakt, že je nutné na protivníky používat podle potřeby jeden ze čtyř živlů. Ohnivého protivníka musíte utlouci nebo ustřílet mrazivým živlem, a tak dále. Za zabité protivníky, případně za zničené truhly nebo další předměty, získáváte zlaté mince, za které si můžete všechny schopnosti vylepšovat. V pozdějších fázích přijdou docela silní protivníci, zvláště pokud hrajete na vyšší obtížnost, takže se rozhodně vyplatí vše prozkoumat, abyste získali co nejvíce zlatých mincí. Upgradovací systém tu má smysl a je rozhodně důležitou součástí.

Skákání a souboje s protivníky, to je to, co budete dělat po většinu času. Občas ovšem přijdou na řadu i logické hádanky, které budete muset vyřešit, třeba využíváním živlů, abyste se dostali dál v levelu. Nejvíce ovšem zaujmou takové hádanky, v nichž ovládáte tři malé skřítky, jejichž úkolem je vždy otevřít bránu dál. Tyto hádanky jsou zábavné, jen bych možná uvítal, pokud by představovaly větší výzvu. Jen u jedné jsem musel trochu zapřemýšlet, jinak jsem je vyřešil za pár vteřin. Zde se ale ukazuje, že já rozhodně nepatřím do skupiny, pro kterou je hra určena.

Jak ukázaly dříve LEGO hry, takováto skákačka je zábavná především v kooperaci. Tu Rebelka také obsahuje, pro dva hráče na jedné televizní obrazovce. Je možná škoda, že se vývojáři rozhodli ignorovat online kooperativní režim, ale dá se to pochopit. Rebelka je určena především pro malé děti a ty se jen těžko budou s někým spojovat online. Nejvíce zábavy si užijí jen tehdy, když sedí vedle sebe. Každopádně jeden hráč v kooperaci ovládá hlavní hrdinku, zatímco druhý se chopí speciálního modrého ducha. Ten má ale stejné schopnosti, dokonce mu jdou vylepšovat jako hlavní hrdince, takže není o nic ochuzen. Kooperace ve dvou je zábavná po celou dobu, takže je dobré si ji alespoň vyzkoušet, pokud tedy takto hru nerozehrajete hned na začátku. Kdykoliv se ale může druhý hráč přidat, stačí stisknout na druhém ovladači start, stejným způsobem se druhý hráč i odpojí, takže vstupování a vystupování ze hry je velmi jednoduché.

Když dohrajete hlavní příběhovou kampaň, můžete si vyzkoušet lukostřelbu pro pohybové ovládání Kinect nebo Playstation Move, podle toho, jakou verzi hry vlastníte. Tyto minihra je jen do počtu a má zabavit na několik minut, takže od ní nic většího nečekejte. Minihra je rozdělena na tři části, v nichž budete likvidovat střelbou z luku připravené cíle, třeba na čas, případně v režimu survival. K dispozici jsem měl verzi pro Playstation 3, takže jsem si mohl tuto minihru vyzkoušet s ovladači Playstation Move. Po celou dobu fungovaly spolehlivě a ani kalibrace na začátku nebyla těžká, takže ji zvládne i malé dítě, pro které je tato hra určena.

Vizuální stránka u her pro děti není zase tak důležitá, ale je určitě příjemné zjištění, že ani tu v Rebelce vývojáři neodflákli. Věnovali ji rovněž velkou pozornost, výsledkem čehož je velmi pěkná vizuální prezentace s nádhernými postavami, i povedeným prostředím. V něm sice občas narazíte na nějakou horší texturu, ale jde o ojedinělé situace. Bohužel, co degraduje celou podívanou, je až příliš klesající framerate, který po celou dobu hraní rozhodně stabilní není a někdy klesá na hodně nízké číslo (testováno na Playstationu 3). Klesající framerate je největší problém Rebelky, který dokáže pořádně otrávit hratelnost. Protože Rebelka čerpá z filmové předlohy, mohli vývojáři použít soundtrack, který je vážně povedený a obsahuje několik pěkných skladeb.

Videoherní Rebelka asi neosloví hráče, kteří každý den likvidují tisíce teroristů v Call of Duty, ale pokud doma máte mladšího sourozence nebo své vlastní malé děti, jde o dobrou investici. Rozhodně jde o jednu z nejlépe využitých filmových licencí od Disneye, jen je tedy škoda technických nedostatků, které mi zabraňují, abych udělil ještě o stupínek lepší hodnocení.

Brave: The Video Game

ps3x360wiids
Disney Interactive Studios, Disney Interactive Studios