Stellar Blade - první dojmy z hraní

preview  17
Martin Šmíd, 27. 3. 2024 14:00
Jihokorejské studio SHIFT UP Corporation (sci-fi akce Goddess of Victory: Nikke pro mobilní platformy) v roce 2019 oznámilo, že hodlá prorazit i v oblasti velkých AAA her pro konzole a PC, a oznámilo proto akci s pracovním názvem Project Eve. Oznámení doprovodilo jen pár záběrů, takže není divu, že zase tak velký poprask neudělalo, ale když se hra připomněla o dva roky později během prezentace PlayStationu, to už byla jiná. Souvislejší záběry z hraní vypadaly parádně, no a o další rok později bylo oznámeno, že se vývojáři dohodli se Sony, která bude figurovat v roli vydavatele, a proto hra vyjde exkluzivně pro konzoli PlayStation 5, a to pod finálním názvem Stellar Blade. Původně jsme se měli hry dočkat už v minulém roce, ale vývojáři si nakonec vzali více času, aby mohli zapracovat na optimalizaci a vůbec naplnění své vize. Jestli se jim to povedlo, se dozvíme koncem dubna. Už nyní vám ale mohu nabídnout své první dojmy.

O hře Stellar Blade se toho v posledních týdnech a měsících docela dost napsalo na sociálních sítích, což bylo dáno hlavně tím, že hráče zaujala hlavní hrdinka Eve. Ta se totiž od hrdinek z jiných současných akčních her značně liší, především svými sexy křivkami, na které se vývojáři pořádně zaměřili, i když jako základ jim posloužila úspěšná korejská modelka Shin Jae-eun (ano, žena může mít tedy v reálném světě stejné tělo jako má Eve ve hře). Když byl herní ředitel dotázán, proč je hlavní hrdinka tak sexy, odpověděl pouze, že to hráči chtějí. „Upřímně, když hraji hru, rád se dívám na někoho, kdo vypadá lépe než já. To je to, co chci vidět. Nechci vidět něco normálního, chci vidět něco ideálního. Myslím, že je to důležité v zábavě, ostatně ta je určena pro dospělé,“ dodal. A vzhledem k tomu, jak na vzhled Eve reagovali hráči pozitivně, a na druhou stranu negativně na některé jiné ženské hlavní postavy ve videohrách poslední doby, asi na tom něco bude. Trochu jsem měl ale obavu, aby hra Stellar Blade nakonec neměla jen pěknou hlavní hrdinku, ale dokázala nabídnout i solidní zápletku a hlavně zábavnou hratelnost. I proto jsem si s radostí vyzkoušel demoverzi, kterou mi Sony v předstihu poskytla, a já vám nyní mohu sepsat své dojmy. Některé obavy byly rozptýleny, ale na spoustu otázek ani po zahrání demoverze odpověď nemám.

Hra Stellar Blade má hodně filmový začátek a vůbec na celé demoverzi je vidět, že má velké produkční hodnoty, na čemž se určitě podepsala i spolupráce s PlayStationem. Příběh se odehrává v budoucnosti, kdy je Země a vůbec lidská rasa zpustošena ohavnými mimozemskými monstry Naytibas. Proto elity uprchly do vesmíru, kde založily kolonie, zatímco ostatní se snaží přežívat na Zemi a doufají, že se vše zlomí a zase jednoho dne vysvitne slunce. Od té doby probíhá mezi lidstvem a mimozemskou rasou válka, přičemž hra začíná ve chvíli, kdy Eve jakožto členka 7. výsadkového oddílu je vyslána k Zemi, aby se pokusila to, co z ní zbylo, zachránit. Plán se bohužel zvrtne hned na začátku, vesmírné lodě, v jedné z nichž se Eve nachází, jsou zničeny, takže se musí v kapsli evakuovat. Při této dost krkolomné evakuaci téměř přijde o život, ale je zachráněna neméně sexy bojovnicí Tachy, s níž se vydává hledat zbytky svého týmu.

Z ukázky bohužel nemohu hodnotit, jak nakonec bude příběh kvalitní a jaké zvraty nabídne, ale rozhodně vypadá nadějně, hlavní hrdinka navíc má velké charisma, a kromě prezentace se mi líbí dospělé podání, v němž nechybí ani krev a brutální scény. Vývojáři se netají, že pro příběh brali hodně inspirace ze hry Nier: Automata, ale čerpali i jinde, třeba z komiksů Ghost in the Shell a Battle Angel Alita. Líbí se mi, že sama Eve na začátku je překvapena, jak to na Zemi vypadá. Že se na ní stále nachází lidé, že existuje něco jako déšť. Vývojáři pak tvrdí, že přeživší lidé budou Eve nazývat andělem, a to kvůli tomu, odkud pochází. Je pro ně někým, kdo jim přišel pomoc, a proto jí budou prosit o pomoc a zadávat vedlejší úkoly.

Pro Stellar Blade se vývojáři nechali inspirovat celou řadou jiných populárních her, takže akce je rychlá s řadou komb a speciálních útoků jako v Devil May Cry nebo Bayonettě, ale zároveň po vzoru Soulovek vyžaduje i čtení pohybů protivníka a precizní vykrývání jeho úderů nebo uskakování před nimi. Tím jsem byl popravdě docela překvapen. Nejlepší a nejefektivnější je jejich vykrývání, protože při správném načasování je možné protivníka rozhodit a naložit mu několik solidních ran, případně mu zasadit velmi silnou ránu. Soubojový systém je dle ukázky zábavný a má velký potenciál, protože je možné odemykat další pasivní i aktivní rozšíření, ačkoliv se mi úplně ne vždy dařilo odrážet útoky protivníků. Alespoň na začátku, protože správné načasování je klíčem k úspěchu. V tomto hra ani tak nepřipomíná Sekiro nebo nedávný Rise of the Ronin, ale spíše God of War: Ragnarok.

Demoverze nabízí jen několik základních protivníků, kteří Eve moc neprověří. Daleko větší překážkou jsou bossové. Ty obsahuje demoverze hned dva. Zatímco do prvního se pustí Eve se svoji parťačkou Tachy, na druhého je už sama. Souboje s bossy jsou v demoverzi dobře navržené, líbí se mi jejich Souls zpracování a několikrát jsem si je s chutí zopakoval. Líbí se mi u nich i pěkné zakončovací údery či vůbec filmové zpracování. Sami vývojáři říkají, že souboje s bossy jsou naprosto klíčovou částí Stellar Blade, na níž se hodně zaměřovali. A je to vidět.

Demoverze Stellar Blade nabízí jen filmový začátek, a následně lineárnější úrovni ve zničeném městě, poslední baště lidí, která svým designem připomíná post-apokalyptické hry jako The Last of Us nebo Gears of War (s ním sdílí i stejnou technologii v podobě Unreal Enginu). Ačkoliv je tato úroveň hodně lineární, nabízí i menší prostor pro průzkum a hledání dodatečného materiálu nebo třeba úlomky jádra, díky nimž je možné si zvedat život nebo energii pro provádění speciálních útoků, což je vlastně podobný systém jako v God of War.

Ze Soulovek si Stellar Blade také bere bonfiry. Tedy, ty jsou zde nahrazeny kempy, které můžete aktivovat automatem, přičemž následně je možné v nich relaxovat na lehátku, čímž se Eve doplní životy (a zároveň se tak respawnují v okolí zabití protivníci), lékárničky, ale také je možné zde kupovat nové schopnosti ve stromech dovedností, případně se teleportovat do jiné dříve prošlé oblasti. Co se mi na kempech ale líbilo nejvíce, je možnost poslouchat hudbu a dokonce jí měnit, na což ještě dojde řeč. V plné verzi by hra Stellar Blade měla mít i daleko otevřenější úrovně, ale na ty v demoverzi nedošlo, ačkoliv jsem mohl díky vývojářům vidět i několik dalších úrovní, které zase svoji atmosférou připomínaly Nier: Automata. Ostatně z této fantastické hry studia Platinum Games dost čerpali, jak už jsem zmínil výše. Na co ale během demoverze došlo, jsou i klasické skákací pasáže i třeba nutnost vyřešit drobný logický problém s prkny na vodě, aby bylo možné se dostat na žebřík. Je ale jasné, že hlavně je Stellar Blade o akci, a ta je z prvních dojmů opravdu zábavná.

Samotná demoverze ukazuje jen malou část hry, což mi bylo i jasně ukázáno trailerem, který se spustil po dohrání. Pokud bych neprozkoumal všechna zákoutí, klidně bych jí proběhnul za nějakých dvacet minut, ale jako základní ukázka toho, co bude hra nabízet a jak se hraje, určitě postačuje. Po dohrání se mi odemkl Boss Challenge režim, v němž jsem si mohl zopakovat finální souboj s bossem. Než jsem se ale k němu dostal, bylo možné u Eve změnit oblečení. Demoverze nabízí čtyři pěkné oblečky, ale je také možné hrát za její „nahou“ verzi, která je více zranitelná a tolik toho nevydrží. Oblečky mají jen kosmetický charakter a nemají žádní aktivní ani pasivní bonusy. Modifikátory s tímto ale existují, ale nemají s oblečením nic společného. Vývojáři tímto chtějí docílit, aby hráč mohl mít na Eve oblek dle svého vkusu, a ne jen kvůli statistikám. Vývojáři zmiňují, že ve hře bude více než 30 obleků, které bude možné odemknout skrze plnění vedlejších úkolů nebo výzev. Vedlejší úkoly mají být propracované a zajímavé, a obohacovat samotný příběh i svět, ale na ty během demoverze zatím nedošlo. I na tom je vidět, že toho Stellar Blade ukrývá mnohem více, než jsme doposud viděli.

Co mě u Stellar Blade zaujalo hned po zapnutí, je rozhodně líbivá vizuální prezentace. S hlavní hrdinkou si vývojáři pořádně vyhráli, takže je na ní radost pohledět, a to i díky tomu, že má realisticky zpracovanou fyziku prsou i hýžďových svalů. To je samozřejmě jen detail, ale oko nejednoho hráče tímto bude potěšeno. Stellar Blade ale se rozhodně nemusí stydět ani za prostředí, které má řadu detailů, líbivé nasvícení a v demoverzi se mi líbily i různé odlesky a pěkné efekty. Na prezentaci vývojáři hodně zapracovali, a rozhodně bych neřekl, že jde o jejich první konzolovou hru. A to i proto, že nabízí tři režimy zobrazení. Když jsem hru zapnul, byl mi automaticky dán vyvážený režim, jenž nabízí rozumný kompromis mezi vizuální kvalitou a frameratem, a překvapivě je dobře použitelný. Kdo ale chce raději upřednostnit framerate, může si dát režim výkonu, no a pak je zastoupen i režim kvality, který má vyšší rozlišení, ale zas hra v něm běží pouze ve 30 snímcích, což na rychlou akci není zrovna hodně.

Z čeho jsem byl během hraní demoverze Stellar Blade přímo nadšený, je hudební doprovod, který je skvělý a za jeho docela velkou částí stojí uznávaný hudební skladatel Keiichi Okabe. Ten složil třeba výborný a oceňovaný soundtrack pro akci Nier: Automata studia Platinum Games. Hudební doprovod se v demoverzi Stellar Blade stará o výbornou atmosféru a kolikrát jsem si jen tak sednul a odpočíval u checkpointu a poslouchal ho. Tam je navíc možné skladby měnit, což je skvělá funkce.

Stellar Blade si poslední měsíce čím dál více získával moji pozornost, a rozhodně za to nemohla jen pořádně sexy hlavní hrdinka Eve. Po zahrání demoverze mohu říci, že asi nepůjde o tu nejvíce originální hru na světě, ale stále nemohu říci, jestli půjde o velký hit. Minimálně o zábavnou akční hru by ovšem mohlo jít. Rozhodně k tomu mají vývojáři ze studia SHIFT UP Corporation dobře nakročeno. Soubojový systém dokázal zaujmout, souboje s bossy ukázaly potenciál, vizuálně je hra moc pěkná a přímo nadšený jsem byl ze soundtracku. I proto se těším, až si budu moci zahrát více. A vy si budete moci demoverzi vyzkoušet už 29. března, kdy se objeví na PlayStation Store. 

Stellar Blade

ps5
Sony Interactive Entertainment, SHIFT-UP
Datum vydání hry:
26. 4. 2024
Žánr:
Adventura
KARTA HRY
8/10

Komentáře