
Need for Speed: Payback


Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro
Jedním z důvodů, proč jsem se na tento díl arkádových závodů celkem těšil, byl fakt, že část vývojářů ze studia Ghosts byla součástí Criterion Games, kteří mají na svědomí sérii Burnout. A opravdu zde najdete prvky z Burnout Paradise, ale i z jiných oblíbených závodních her jako Forza Horizon či The Crew. Tvůrci se snažili z každé zmíněné hry vzít to nejlepší a vytvořit tak nejlepší arkádu současnosti. V některých částech se jim to celkem povedlo, ale v jiných naopak vůbec. Celé Need for Speed: Payback na mě působí jako jablko prolezlé červy – naláká vás na naleštěný zevnějšek, ale po chvíli zjistíte, že různé herní mechaniky a rozhodnutí tvůrců, o kterých si něco povíme později, sráží hru do kolen a hlavně videoherního průměru.
Příběh, jehož zahrnutí je dosti diskutabilní, je stěžejní pro celý průchod hrou, protože vám odemyká nové závody i auta, a bez jeho absolvování byste moc obsahu ve hře nenašli. Celý je ve stylu filmů Rychle a zběsile, ale bohužel je dle očekávání velmi podprůměrný, nezajímavý, předvídatelný a hlavně nudný. Ve zkratce jde stejně pouze o to vyhrát všechny závody, do kterých nastoupíte a zároveň, jen tak mimochodem, vyzrát nad hlavním záporákem. Vžijete se do role tří naprosto plochých a nezajímavých postav s otřesně napsanými dialogy a scénkami – klasického klaďase Tylera Morgana, vtipálka Maca a drsňačku Jess. Každý z nich je dobrý v něčem jiném, a tak s Tylerem jezdíte v klasických závodech, s Macem drifty a Jess je zase skvělá při utíkání policajtům. Dále jsou k dispozici ještě offroadová klání a drag race, kde si vyzkoušíte manuální řazení na krátkých úsecích.
Naprosto stupidní mi přijde rozhodnutí vývojářů ohledně policie. Tu v tomto díle nikdy nepotkáte během volného ježdění po mapě, jakoby vůbec neexistovala. Zřejmě je v tuto chvíli policie někde zalezlá a vymýšlí různé kulišárny. Nebo se připravuje na zátah v EA za prznění NFS značky? Kdo ví. Každopádně nově jsou zde totiž přítomny speciální „závody“, které fungují jako honičky s policií. To bych možná ještě překousl, ale vy v těchto závodech musíte opravdu jen projíždět checkpointy a dojet do cíle v určitém časovém limitu. Policejní vozy se vás snaží samozřejmě zbrzdit a jako tradičně vás v obyčejných autech dojíždějí i ve dvěstěpadesáti kilometrové rychlosti. Chybí zde jakákoliv možnost jim ujet a schovat se ve vedlejší uličce, kde byste počkali, až pátrání po vás skončí. Pro posunutí se v příběhu do další kapitoly je vždy třeba vyhrát zhruba pět závodů v každé kategorii a poté vyzrát i na bosse. Počet závodů je dostatečný a samozřejmě se můžete vracet i k těm již zajetým.
A pokud nechcete do hry investovat další peníze, budete se k již odjetým závodům vracet i pokud nechcete. Celá hra totiž působí jako mnoho mobilních free to play titulů, které jsou postaveny na principu „zaplať nebo čekej/grinduj“, a tak budete nuceni opakovat stále dokola již projeté závody, abyste si vydělali dostatek peněz na nové auto, případně na jeho vylepšení, které se zde provádí nakupováním a aplikováním takzvaných speed cards, tedy kartiček (na ty jsem už u EA her doslova alergický), pro každou část motoru jako je turbo, brzdy, výfuk a podobně. Ty mají vždy tři aspekty – značku, level a „perk“ a vhodným kombinováním si tímto své auto můžete velmi vylepšit. Každé vozidlo však má své maximum, a tak je nutné svůj vozový park průběžně obměňovat, abyste stačili svým soupeřům (doporučuji jezdit na nejtěžší obtížnost – hra poté představuje slušnou výzvu).
S těmito kartičkami přichází snad největší problém celé hry – systém lootboxů, mikrotransakcí a prvek hazardu ve formě podobné výherním automatům. Je to problém snad každé velké hry tohoto roku a všem vydavatelům by se mělo ukázat, že o podobné věci ve hrách opravdu nestojíme! Za reálné peníze si můžete nakupovat právě lootboxy, které obsahují různá vizuální vylepšení (barva nitra, barva kouře od pneumatik, zvuk klaksonu), ale hlavně i herní měnu a tokeny do „výherních automatů“, ve kterých zkoušíte své štěstí dostat co nejlepší součástku do některého z vašich aut. Chvilkami mi Need For Speed připomínal spíše nějakou špatně vymyšlenou sběratelskou karetní hru, která má do klasického závodění hodně daleko. Když si třeba vzpomenu na výborný systém vylepšování i postupu v sérii Forza Horizon, kde má hráč neskutečnou volnost, je mi až do breku, kam to EA se svoji vlajkovou lodí dotáhla.
Pokud jste dočetli až sem a nad hrou ještě definitivně nezlomili hůl, tak to zřejmě znamená, že u vás ještě má tento titul šanci a já se je pokusím trochu zvýšit – samotná hratelnost a pocit z jízdy je celkem slušný. Ano, série Need for Speed vždy byla a bude obrovskou arkádou, ale nic jiného od ní ani nečekáme. Překvapilo mě, v pozitivním slova smyslu, že se s každým vozidlem jezdí trochu jinak – těžká Audi S5 Sportback drží na silnici jako přilepená, ale do zatáček se jí moc nechce, naopak Nissan 350Z je velmi hbitý, dobře se s ním zatáčí, ale rozhodní ho každá menší nerovnost. Se všemi auty na drag race budete mít problém vybrat jakoukoliv zatáčku, nicméně budou mít obrovské zrychlení a mimo silnice nedoporučuji vyjíždět s jiným autem, než s tím určeným na offroad. Variabilita je tedy velká, u každého typu vozu musíte své řízení přizpůsobit a jízda nepůsobí jako byste jeli po namydlené silnici.
Zničitelnost nemohu zhodnotit jednostranně, protože jsou rozdíly podle toho, s jakou značkou jezdíte – Audi a BMW nejde skoro ani poškrábat, oproti tomu Nissan či Ford jdou velmi dobře vizuálně poničit – zdeformované plechy, odpadající nárazníky, poničená kapota nebo popraskané okno. S tím už asi EA nic nezmůže a je to pouze na rozhodnutí jednotlivých automobilek, co vývojářům dovolí. Vizuální úprava aut působí rozporuplně – líbí se mi její možnosti, protože používáte díly reálných výrobců spoilerů, disků, kapot a podobně, na druhou stranu to velmi omezuje počet možných kombinací. A nechápu rozhodnutí vývojářů v odemykání těchto vylepšení. Například pokud chcete jakýmkoliv způsobem upravovat přední nárazník, musíte nejprve absolvovat tři proskoky billboardem (ano, to co známe z Burnoutů). Chcete upravovat disky? Absolvujte pět driftovacích výzev a dokončete je na dvě hvězdičky. To pro hráče, kterého tyto výzvy nebaví a nechce se jimi zabývat, znamená, že si buď vozidla vůbec vizuálně neupraví, nebo bude muset ve hře cíleně vyhledávat tento obsah, i když by ho jinak ignoroval.
Graficky hra neurazí ani nenadchne. Modely vozů při upravování vypadají dobře, při samotné jízdě také. Město a budovy se mi vůbec nelíbí, působí příliš genericky a město nemá žádnou svou tvář, není ničím zajímavé a charakteristické. Naopak příroda a venkov, které zabírají větší část mapy, vypadají moc hezky a pomáhá tomu i střídání dne a noci – jízda v serpentinách kdy vám svítí slunce do očí, má něco do sebe. Soundtrack je zvolen velmi dobře, to zvládají v EA na jedničku u většiny svých her. Je velmi různorodý – od popu přes rock až k hip hopu. Není rušivý a pár písniček mě dokonce zaujalo natolik, že jsem si je vyhledal a už mají své místo v mé hudební knihovně. Samotné zvuky aut mne však nepřijdou moc povedené. Nejsem velkým znalcem, a tudíž nevím jak přesně má který model znít, ale u mnoha z nich je to až „do uší bijící“ - jak může například obrovský Ford Raptor znít podobně jako sportovní a malý Nissan 240ZG?
Hra samozřejmě obsahuje i multiplayerovou část, která je jednoduchá a standardní tak, jak byste ji čekali. Závodí se zde buď v klasických závodech, případně v offroadech. Pro každou kategorii si zvolíte jedno ze svých vozidel, které již vlastníte v singlu, a tak se do online zápolení nemá cenu pouštět, pokud ještě nemáte odemčená ty nejlepší auta, protože jinak nemáte šanci na úspěch. Hráči jsou v onlinu velmi agresivní, jde jim spíše o co největší počet nárazů do soupeřů než o výsledek, a i proto jsem zde nestrávil mnoho času.
Need for Speed: Payback není vyloženě špatná hra, ale je pouze průměrná. Pokud bych hodnotil jen hratelnost, známka by byla asi trochu vyšší, protože ta je celkem zábavná, jednotlivá vozidla se chovají jinak a jízda mě celkem bavila. Nicméně musím brát v potaz kompletní hru, takže včetně mikrotransakcí, loot boxů, nemastného neslaného multiplayeru,velmi hloupého a nudného příběhu i celé řady dalších chyb. Bohužel.. další pokus za rok?

Související články

O sérii Need for Speed se bude do budoucna starat studio Criterion

Need for Speed se letos na E3 neobjeví

Need for Speed Payback dostane nový online režim

Need for Speed Payback dostává nový obsah

Podívejte se na náš stream závodní hry Need for Speed Payback

Launch trailer na Need For Speed Payback

Nový trailer na Need for Speed Payback představuje tři hratelné postavy

Need for Speed: Payback - ‘Welcome to Fortune Valley’ trailer

BMW M5 v novém traileru na Need for Speed Payback

Komentáře