MotoGP 24
Recenzovaná verze: PlayStation 5
Protože předchozí ročníky MotoGP nabídly velmi dobrou hratelnost opírající se o kvalitní jízdní model i fyziku, vývojáři z Milestone neměli důvod něco zásadně překopávat. První pocit z jízdy je velmi podobný loňskému ročníku, čemuž pomáhá přesné a stejné ovládání, přesto si lze následně všimnout několika drobných vylepšení a úprav, hlavně v rozdílech mezi jednotlivými třídami. Tyto drobné úpravy jsou nejvíce patrné v momentě, kdy vypnete hodně asistentů a nad motorkou máte naprostou kontrolu, ale zase jí kočírovat v obrovské rychlosti chce hodně zkušeností a umu. Kdo neholduje simulátoru a chce si jen tak zajezdit, také má tu možnost. Pořád je možné zapnout docela dost asistentů, až prakticky hra jezdí sama a vaší jedinou starostí je rychlost. Tento systém přístupnosti praktikují vývojáři z Milestone několik posledních let a u nového ročníku je to naprosto stejné. Dveře jsou otevřeny pro všechny.
Jak už jsem naznačil výše, opět tu máme před sebou plně licencovanou hru, takže v MotoGP 24 najdete týmy, jezdce, značky i okruhy z aktuálního ročníku, ať už jde o Moto 3, Moto 2 nebo MotoGP. Je určitě fajn, že kromě aktuálních okruhů najdete ve hře i šest legendárních, mezi nimiž je i ten brněnský, který už nějakou dobu v šampionátu nefuguruje. Po obsahové stránce je ale nový ročník MotoGP trochu rozporuplný. Očividně vývojáři staví kolem režimu Kariéry, který je pro ně hlavní. Kromě něj si můžete zajezdit v režimech Grand Prix (rychlý závod), Time Trial a Championship. Vývojáři pro nováčky začlenili i jednoduše zpracovaný tutoriál, jenž seznámí s ovládáním a základními pravidly. Více se závoděním je pak možné se seznámit v režimu MotoGP Academy, v němž jezdíte na čas nejprve úseky jednotlivých okruhů, později i samotný okruh, za což jste odměňováni medailemi.
A to je z obsahu pro jednoho hráče vše. Bohužel u MotoGP 24 postrádám nějaký zajímavý nový režim, jenž by přinesl nějaké oživení a další hodiny zábavy, protože vše se scvrklo letos jen na základní nabídku, která hlavně letité fanoušky moc neuspokojí a nepotěší. V MotoGP 22 se o tohle staral třeba režim NINE Season 2009, který jsem měl hodně rád, protože byl pojat jako velký dokument památné sezóny 2009, v níž mezi sebou až do úplného finále závodili jezdci Valentino Rossi, Dani Pedrosa, Casey Stoner a Jorge Lorenzo. Něco takového v MotoGP 24 prostě a jednoduše chybí a je to obrovská škoda.
Středobodem nového ročníku MotoGP 24 je tedy Kariéra, v níž si můžete vytvořit vlastního jezdce a následně se rozhodnout, jestli po několika závodech skočíte rovnou do MotoGP nebo se vypracujete postupně přes Moto 3 a Moto 2. V tomto se Kariéra moc neliší od předchozích ročníků, přesto jsou v ní některé novinky, které stojí za zmínku. Mezi nimi jsou třeba nově sprintové závody. Víkendy se proto nově skládají nejen z tréninků a kvalifikací, ale prakticky hned dvou závodů, kterým je nutné věnovat pozornost. Jinak v kariéře nechybí ani testovací jízdy, po nichž je možné si postupně vylepšovat motocykl, ať už jde o výkon, rychlost nebo ovladatelnost. Zaměření na vylepšování motocyklů není tak velké jako v minulosti nebo v závodních hrách od Codemasters. Jde spíše jen o zpestření. A má to i svoji logiku, když je možné týmy často střídat.
Když byla hra MotoGP 24 oznámena, vývojáři slíbili několik zajímavých novinek. První se pojí s kariérou a jedná se o trh s jezdci, tedy něco, po čem fanoušci volali mnoho let. Když se na tuto funkci podívám, tak je opravdu s podivem, že s ní přichází vývojáři až takhle pozdě, protože ji považuji za naprostý základ. Každopádně díky trhu s jezdci už nemáte při závodech v rámci mnoha ročníků pořád stejný startovní rošt, ale nově mohou jezdci přestupovat mezi týmy i třídami, což hře přidává na rozmanitosti, a navíc máte pocit, že hra žije svým vlastním životem. Můžete tak být svědky třeba vzestupu nějakého mladého jezdce Moto 3, ale také pád velké hvězdy MotoGP. Novinkou nového ročníku jsou i sociální sítě, na nichž se objevují spekulace o přestupech, navíc je možné i komunikovat s ostatními jezdci, což je ovlivněna vaše reputace i vztah s nimi. Je ale třeba nutné dodat, že tohle je zrovna jen taková ta trochu zbytečná a jednoduše zpracovaná omáčka, které jsem na chuť moc nepřišel, a vlastně bych se bez ní i klidně obešel. Zvláště když se tato novinka nijak nepropisuje do samotné hratelnosti.
Hra MotoGP 24 nabízí opět bohaté možnosti v nastavení obtížnosti, abyste si mohli herní zážitek optimalizovat pro svoje možnosti a schopnosti. Novinkou v tomto je adaptivní obtížnost, kterou když si zapnete, umělá inteligence se postupně učí a reaguje na vaše počínání v samotných závodech, ale také z tréninků a kvalifikací. Pocity z jejího testování jsou ale docela rozporuplné, a nejsem si moc jist, o jak moc funkční novinku se jedná. První závod jsem neměl problém vyhrát, a to i s docela velkým náskokem. Druhý už jsem ale měl co dělat, abych dojel nějaký solidnější výsledek, protože obtížnost a hlavně skill závodníků na trati najednou značně narostl. V tomto mi přijde, že adaptivní obtížnost ještě není tak vybalancovaná a vyladěná, aby fungovala tak, jak si vývojáři představovali. I proto jsem po několika závodech adaptivní obtížnost vypnul.
Zatímco adaptivní obtížnosti jsem na chuť nepřišel, další novinku v podobě stewardů mohu pochválit. Ti nyní sledují nejen počínání samotného hráče na trati, ale i umělé inteligence. Pokud dojde k nějakému prohřešku, stewardi ho hned začnou prošetřovat a mohou udělit jen prosté varování nebo rovnou nějaký trest, který ovlivní závod. Třeba nutnost pustit před sebe soupeře nebo „long lap penalty“, což je vyjetí z dráhy v určitém místě a zdolat náročnější delší zatáčky. Ta vás samozřejmě docela dost zpomalí a dá možnost soupeřům, aby vás předjeli. Stewardi jsou dobrým doplňkem a dle mého názoru asi i tou nejzajímavější novinkou letošního ročníku. I když je nutné si na začátku zvykat na jejich poněkud přísnější oko, kterému nic na trati neunikne. Zatímco v minulosti hra mnohé odpustila, nyní si na šťouchnutí do protivníka, zkrácení zatáčky a tak dále musíte dát obrovský pozor.
Pokud vás omezí hraní proti umělé inteligenci v Kariéře nebo několika připravených režimech pro jednoho hráče, můžete se pustit do multiplayeru. Pochválit musím hráče na podporu pro split-screen, která nechybí ani letos. Ano, využije ji asi jen mizivé procento hráčů, ale je pěkné, že i na ně vývojáři myslí. Podpora pro split-screen není v dnešní době samozřejmostí. No a pak je tu online pro dvanáct hráčů, v němž si můžete dát nějaký ten rychlý závod proti soupeřům z celého světa, přičemž nechybí podpora pro cross-play. Díky ní mohou závodit hráči na konzolích PlayStation a Xbox společně, PC hráči si musí vystačit sami se sebou, což je trochu škoda. Určitě by šlo i závodění s nimi jednoduše zakomponovat. Co je ovšem novinkou v online sekci, je režim LiveGP, v němž je možné měřit síly s nejlepšími hráči a stoupat žebříčkem. Pro ty největší fanoušky, kteří tráví v každém ročníku MotoGP desítky nebo stovky hodin, a snaží se vymáčknout z výkonu motorek maximum, jde jistě o vítanou novinku. Co bych mu ale vytkl, jsou dlouhé rozestupy mezi jednotlivými eventy.
Studio Milestone už řadu let používá Unreal Engine čtvrté generace, a protože se mu osvědčil, nebyl důvod přecházet na jinou technologii. To má ale za následek, že vizuálně hra oproti předchozím ročníkům nedoznala velkých změn, a pokud jste čekali v tomto velký posun, budete asi zklamáni. Vývojáři pořád umí přinést do detailu vymodelované modely motorek, které vypadají opravdu parádně. Líbí se mi i různé efekty a třeba nasvícení, ať už je slunečný den nebo zataženo s deštěm. Co je ale slabší, je okolí tratě s modely jezdců, kteří navíc mají dost prkenné animace. Na tomto musí vývojáři ještě zapracovat. Pochválit naopak mohu optimalizaci. Je vidět, že vývojáři pracují s osvědčenou technologií, která běží dobře na všech platformách. Na konzoli PlayStation 5 hra běží naprosto stabilně ve 4K rozlišení při 60 snímcích a rychlé je i načítání závodů.
MotoGP 24 je kvalitní závodní hra, která dokáže zabavit skrze svoji hratelnost. I když jsem se během hraní bavil a ocenil některé menší novinky jako jezdci nebo stewardi, postrádám nějakou větší inovaci, ať už jde o hratelnost nebo samotný obsah, jenž se letos scvrknul jen na naprosto základní nabídku bez snahy přinést něco nového a zajímavého. Největší fanoušci MotoGP už určitě běželi do obchodů. Těm aktuální soupisky a některé drobné novinky budou stačit, ale pokud zase tak velkým fanouškem nejste, klidně si vystačíte s některým z posledních ročníků.
Komentáře