Monster Hunter Rise

recenze  15
Martin Šmíd, 23. 3. 2021 16:00
Série Monster Hunter je tu s námi už dlouhých sedmnáct let. Ještě nedávno ovšem měla největší základnu fanoušků ve svém domovském Japonsku. Před třemi lety ale vyšel Monster Hunter World, v němž vývojáři značně modernizovali hratelnost a udělali ji daleko přitažlivější i pro hráče v Evropě a Severní Americe. Výsledkem byl celosvětový megahit a nejprodávanější hra v historii Capcomu, čehož si všiml i Hollywood a hned přispěchal koncem minulého roku s hraným filmem. Jeho kvality sice nejsou zrovna velké, ale je na něm vidět, že obliba lovení monster neustále stoupá a pro Capcom je Monster Hunter v současnosti nejdůležitější herní značka. Nepřekvapilo proto oznámení nového dílu Monster Hunter Rise pro konzoli Nintendo Switch. Po fantastickém Monster Hunter World jsem se na další lov monster docela dost těšil a jsem rád, že mě vývojáři nezklamali. Více níže v mé recenzi.

Recenzovaná verze: Nintendo Switch

Monster Hunter World celou sérii značně modernizoval a posunul zcela do nové dimenze, takže nepřekvapí, že z jeho základů vývojáři dost okatě vychází u Monster Hunter Rise. Jen je tedy vše na první pohled trochu komornější, takže můžete zapomenout na epické filmové scény a řadu dalších prvků. Ano, prezentace byla v Monster Hunter World parádní, ale pořád jde hlavně o lov monster. Rise přitom bylo navrženo tak, aby do něj mohli snadno naskočit nejen zapálení fanoušci série, kteří se už žádného monstra pomalu nezaleknou, ale i naprostí nováčci. Vývojáři veškeré herní mechanismy vysvětlují skrze nepřeberné množství tutoriálů, navíc hlavní dějová linka není zase tak těžká, takže ji zvládne naprosto každý i sám. Možná jsem tímto moc nepotěšil fanoušky, kteří poslední měsíce škrtají v kalendáři dny do vydání, ale ti se nemusí bát, že by o těžké a kolikrát vypjaté souboje s monstry přišli. Hlavní dějová linka je opět jen začátkem a uvedením do krásného, ale zároveň nebezpečného a kolikrát brutálního světa, v němž má šanci přežít a uspět jen ten nejlepší lovec.

Příběh hry není nějak extra složitý a originální, ale i tak potěší, že je vyprávěn skrze slušné množství rozhovorů a animací, navíc obsahuje řadu charismatických postav, které jsem si po pár hodinách hodně oblíbil a rád se k nim vracel. Každopádně se ocitáte ve vesničce Kamura Village, která řadu let žije v poklidu, ale bohužel ji začala ohrožovat zcela nová mocná potvora, no a na vás je, abyste ji našli a zabránili nejhoršímu. Po zapnutí se tedy ocitnete v nádherné malebné vesničce Kamura Village, pro kterou se vývojáři nechali očividně inspirovat samurajskou i ninja kulturou. Ta slouží jako základna, kde můžete komunikovat s NPC postavami a dozvídat se tak od nich další podrobnosti, ale zároveň nakupovat důležité předměty, vylepšovat vybavení, vyrábět zbroj z nasbíraných surovin a tak dále. Je toho dost, navíc jak postupujete, odemykají se vám nové možnosti, které přidávají další zajímavé vrstvy i do samotné hratelnosti či vedlejších aktivit. Vlastně jsem byl i docela dost překvapen, kolik propracovaných systémů ve výsledku Rise obsahuje, které na začátku navíc můžete snadno přehlédnout, a v tomto je opět velmi komplexním dílem Monster Hunter série. Rozhodně nejde o žádný ochuzený spin-off, který byste hned na začátku prokoukli.

Vývojáři připravili opět několik zcela odlišných lokací, do nichž je možné se vypravit, lovit v nich monstra, případně plnit další zadané úkoly. Vydáte se třeba do lesa, kde kdysi byla vesnička, z níž jsou ale nyní jen ruiny připomínající její dávnou slávu, ale nechybí ani pouštní nebo zasněžená lokace, no a vrcholem je pak lávová lokace, kde si musíte dávat pozor i na samotné prostředí. Čeho jsem si hned na začátku všiml, tak je skutečnost, že oproti Monster Hunter World nejsou jednotlivé lokace tak obří a nemají ani tolik pater. Je vidět, že vývojáři zde zřejmě byli trochu limitováni hardwarem, pro který Rise primárně vznikal, ale na druhou stranu jednotlivé lokace mají pěkný design, a ačkoliv jsou menší, pořád ukrývají řadu tajemství, různých zkratek či jeskyní. Navíc jsem možná i rád, že díky menším lokacím odpadá ono kolikrát dost zdlouhavé nahánění jednotlivých monster, protože když během souboje utečou, je vždy otázka pár vteřin se k nim zase dostat a začít jim znovu nakládat.

Co ovšem trochu zamrzí, tak je úplná absence stopování monster. V Monster Hunter World bylo nutné hledat stopy, které vám následně o loveném monstru daly informace, případně i odhalily jeho přesnou polohu. Toto v Rise kompletně chybí. Vždy když vlezete do lokace, přesně vidíte, kde se jaké monstrum nachází, takže není problém se k němu hned vydat. Je vidět, že se vývojáři chtěli u Rise zaměřit hlavně na samotný boj, který následně i vyšperkovali. Přesto občas dojde i na průzkum, a abyste se mohli snadno pohybovat po prostředí, přidali vývojáři Wirebug mechaniku, díky níž můžete běhat po zdech a dostávat se tak do vyšších míst. Rozhodně jde o dobrého pomocníka, který pohyb po úrovni značně usnadňuje. Ale nejde jen o pohyb po prostředí. Tuto šikovnou vychytávku a dle mého nejdůležitější novou herní mechaniku Rise jsem hodně uplatňoval i v boji a kolikrát mě dokázala dostat ze zdánlivě neřešitelné situace. Její ovládnutí je vlastně i klíčem k úspěchu, protože díky ní můžete i na zraněné monstrum vyskočit a nasměrovat ho do zdi, abyste ho na chvilku vyřadili z boje. A to je jen začátek, proto se s Wirebugem vyplatí experimentovat, a to i ve spojení s jednotlivými typy zbraní.

V Monster Hunter World vás na výpravy doprovázel roztomilý kočičí mazlíček Palico. Ten nechybí ani zde, jeho využití je prakticky stejné, takže odvádí pozornost monster či vás podporuje v boji léčením a tak dále, ale vývojáři se rozhodli, že partu rozšíří ještě o jakéhosi psího společníka Palamuta, který hraje ve hře velmi důležitou roli. Jednak na něm můžete během průzkumu lokací jezdit (během jízdy je možné brousit zbraně či si doplňovat staminu i život), ale také se sám aktivně zapojuje do soubojů s monstry, takže najednou na ně nejste sami či dva s Palico, ale ve výsledku tři. To je při soubojích s těmi největšími a nejagresivnějšími monstry neskutečná výhoda (ano, hledím na tebe Bariothe a spol). Když navíc na něm jezdíte, tak se vám neubírá stamina, což umožňuje snadnější nahánění monster i prozkoumávání světa. Palamuta i Palica si můžete během hraní vylepšovat o nová brnění, případně zbraně, a u obchodníků je možné najímat i nové, takže ve výsledku můžete mít slušnou vlastní zoologickou zahradu, no spíše kvalitní armádu. A pak už je jen na vás, komu dáte pro další lov přednost. Palica jsem si oblíbil už v Monster Hunter World a Palamut je určitě dalším skvělým společníkem i herní mechanikou, kterou jsem rád využíval. Vlastně si už bez něj ani nedokážu hraní Monster Huntera představit.

Tím nejlepším na Monster Hunter Rise je bez debat lov nejrůznějších velkých monster, která se potulují po zdejším světě a ohrožují jeho obyvatele. Vývojáři s nimi znovu nešetřili a tak potkáte několik desítek naprosto unikátních monster, s nimiž je radost bojovat. Každé monstrum má unikátní a kolikrát pořádně děsivý vzhled i sadu vlastností v boji. Chvilku tak musíte sledovat jejich pohyb a učit se jejich útoky, aby bylo možné ve správnou chvíli uskočit nebo se vzdálit. Pokud jste hráli Monster Hunter World, potkáte tu řadu starých známých (Rathian, Diablos Anjanath nebo Puki-Puki), přičemž vývojáři přidali i řadu monster z jiných starších dílů jako Monster Hunter Generations, no a přidána byla i zcela nová monstra jako Magnamalo, Aknosom či Tetranadon. To by byli potvrzení nováčci, o dalších monstrech raději pomlčím, abyste nepřišli o nějaké to překvapení, a že jich je docela dost. Mohu ovšem ubezpečit, že fanoušci, co se týče rozmanitosti a vůbec zpracování monster, zklamáni rozhodně nebudou. Opět jde o nejsilnější stránku hry.

V Monster Hunter World vývojáři přidali velké souboje monster. Když lovené monstrum potkalo jiné, dalo se s ním automaticky do střetu a vy jste mohli sledovat kolikrát epický souboj ve filmovém pojetí. V Monster Hunter Rise souboje monster nechybí, ale vývojáři je vylepšili, abyste nebyli jen pasivním pozorovatelem. Když totiž jedno monstrum napadne druhé a zraní ho, můžete zraněné ovládnout a pustit se s ním do boje. Tedy, pokud je zraněno monstrum, které zrovna lovíte, nemusíte se boje účastnit, ale můžete ho nasměrovat do skály a rozeběhnout se do ní, čímž mu uštědříte docela velké poškození. Výhodnější je ovšem boj s druhým monstrem, z něhož během boje padají materiály, takže jste i tak solidně odměněni. Rozhodně pěkná novinka, kterou vítám, protože přidává soubojům další vrstvu a taktické možnosti.

Jinak souboje probíhají v Rise stejně jako v Monster Hunter World, takže můžete zapomenout na ukazatel zdraví loveného monstra. Jak potvoru mlátíte, postupně ji ničíte části těla, což se projeví na jejím vzhledu, takže zhruba víte, v jaké je kondici. Je fajn, že i na Nintendu Switch se tento vizuální prvek podařilo zachovat. Soubojům totiž přidává na napínavosti, když nevidíte ukazatel zdraví monstra a jen odhadujete, kolik ještě zhruba vydrží. Když je potvora dostatečně pomlácena, můžete ji dorazit hrubou silou, případně vlákat do pasti a chytit ji živou. To už je jen na vás, každopádně monstra lovíte hlavně z toho důvodu, abyste z nich měli materiál pro výrobu zbraní i setů brnění. Monster Hunter hry byly vždy o lootu, stejně jako Destiny a další, a je tomu tak i u Rise. Vývojáři připravili hned čtrnáct typů zbraní s unikátními skilly a nádherné sety brnění, které určitě bude chtít každý správný lovec získat. Jednotlivá brnění je možné následně vizuálně ještě dokrášlovat, případně osazovat drahokamy s dalšími perky, takže je možné vytoužený build pěkně vyladit k obrazu svému, což ale zabere spoustu času velkého grindění, ale to asi fanouškům série moc vadit nebude.

 Během hraní budete lovit velká monstra, ale i malá, případně plnit další zadané úkoly, abyste se posouvali dál a odemykali si postupně nové možnosti. Vývojáři před zhruba měsícem odhalili, že součástí Monster Hunter Rise je i zcela nový režim Rampage, což je prakticky tower defense minihra. V tomto režimu jste hozeni do arény, přičemž cílem je zabránit přicházejícím monstrům, aby se dostaly k bráně a tu následně zničily. Monster je hodně, kolikrát jde o ty nejtěžší neřády, jaké si umíte představit, takže musíte stavět věže, které budou po nich automaticky střílet, případně klást do cesty pasti a využívat i obranné mechanismy dané úrovně. Rovněž je možné některé věže přímo ovládat, což se hodí, protože ačkoliv je umělá inteligence celkem funkční, řadu věcí je nutné udělat manuálně, abyste si ulehčili postup. Musím se přiznat, že jsem byl z tohoto režimu na začátku hodně rozpačitý, ale ve výsledku je docela fajn, hlavně pokud hrajete s kamarády. V jednom kouzlo trochu mizí a občas i nastupuje místo zábavy frustrace, protože jen létáte po aréně a snažíte se odrazit obrovskou přesilu.

Už po pár hodinách hraní jsem zjistil, že Monster Hunter Rise je jednoznačně další plnohodnotný díl série, jemuž po stránce hratelnosti i obsahu nic nechybí, takže je možné ve hře utopit desítky hodin. Samotná příběhová kampaň je ovšem nyní kratší a zabere zhruba 20 hodin, podle toho, jak moc jste zkušení. Věřím, že úplným nováčkům bude trvat o něco déle, aby se zorientovali a začali kuchat monstra jako na běžícím páse. Dohráním hlavní příběhové kampaně ovšem nic nekončí, protože tu je endgame, díky němuž je možné pokračovat v lovu monster a z jejich materiálu si následně vyrábět silná brnění a ty nejlepší zbraně. Vývojáři připravili nejen zmíněný Rampage režim, ale můžete se vydat lovit monstra na High rank, kde padá ten nejvzácnější materiál, případně jít do arén. I když po dohrání hlavní linky nic nekončí, z endgame obsahu jsem popravdě trochu zklamán, protože pouze lovení silnějších monster či Rampage režim si nemyslím, že má šanci udržet fanoušky po následující měsíce. V současnosti mám ve hře nahráno zhruba 60 hodin a vlastně jsem viděl prakticky vše, co nabízí. Když jsem konečně porazil monstrum v posledním úkolu, čekal jsem, že se pustím do lovu temperovaných potvor či silných Elder draků, kteří vždy patřili k tomu nejlepšímu na Monster Hunter sérii, ale nic takového tu bohužel není.

Vývojáři ale pravděpodobně budou chtít hráče udržet pomocí dalšího obsahu. Capcom v minulosti několikrát zmínil, že vydání Monster Hunter Rise je pouhým začátkem, čemuž se při zpětném pohledu na Monster Hunter World dá i celkem věřit. Už na duben plánují vývojáři první větší update, který bude nejen opravovat nalezené chyby a hry balancovat dle zpětné vazby od hráčů, ale také přidá zcela nové monstrum. Tím je Chameleos. Tento silný drak není pro fanoušky série neznámým pojmem, protože se poprvé objevil v Monster Hunter 2, následně i v Monster Hunter 4 Ultimate a dalších dílech. Dále jsou v plánu i eventy a další monstra, a kdo ví, třeba se dočkáme i nějakého toho velkého rozšíření, ale to nyní jen spekuluji. Potenciál do budoucna tu je obrovský.

Monster Hunter Rise je hra, kterou můžete hrát sami, ať už doma nebo na cestách, ale zábava u lovu monster rapidně stoupá, pokud přizvete kamarády. Podporován je u Rise nejen lokální, ale také online multiplayer, který ale nebylo možné v době recenzování vyzkoušet. Servery se zapnou až s vydáním hry. Podle nabídky to ovšem vypadá, že online je založen na stejném principu, jako u Monster Hunter World, takže je možné zakládat relace, zvát do nich kamarády, případně vyhledávat hry dalších hráčů z celého světa.

Z předchozích odstavců je patrné, že Monster Hunter Rise je po stránce hratelnosti slušnou evolucí a fanoušky série určitě nezklame. V čem ovšem dost zaostává za Monster Hunter World: Iceborne je bez debat technické zpracování. Vývojáři se rozhodli použít svůj interní RE Engine, který se v řadě hrách osvědčil, navíc jeho velkou devízou je, že na relativně slabém hardwaru dokáže vykouzlit parádní podívanou. Viděli jsme to u Resident Evil VII i Devil May Cry 5. Nintendo Switch má ovšem hardware hodně slaboučký a bohužel ani RE Engine zde neumí udělat zázraky. Po prvním zapnutí na své velké TV jsem si chvilkami připadal, jako když hraji nějaký ochuzený remaster hry z konzole PlayStation 2. Postavy ještě vypadají solidně, to samé platí o monstrech, na nichž vidíte poškození během boje, ale prostředí je značně očesané, bez pěkných detailů a je i dost holé, takže se šetřilo na počtu objektů. No a do toho je tu nízké rozlišení, které praští do očí asi nejvíce. Ano, je možná trochu zázrakem, že tak náročná a komplexní hra jako Monster Hunter Rise na konzoli Nintendo Switch vůbec běží, ale jen kvůli tomu nemohu vizuální kvalitu oslavovat a vynášet ji do nebes. 

Po vizuálně parádním a technicky zdařilém Monster Hunter World: Iceborne je Monster Hunter Rise rozhodně krokem zpět, a docela bych chtěl vidět, jak by vypadal, pokud by byl vyvíjen na RE Enginu od základu pro nové konzole. Třeba se to někdy v budoucnu dozvíme. Každopádně vizuální stránka je čistě průměrná i na konzoli Nintendo Switch. Alespoň ten framerate je stabilní a po většinu času se drží na 30 snímcích, a to i během velmi náročných scén. Na druhou stranu u takové hry by to chtělo lepší framerate, protože kolikrát rozhoduje přesnost a rychlost, což 30 fps jen ztěžuje. Zatímco technická stránka je trochu rozporuplná, tak pochválit musím jednoznačně soundtrack, který krásně dokresluje dění na obrazovce, ale také epické souboje s bossy. Až bude po vydání, rád bych si několik skladeb poslechl rád samostatně, až tak je soundtrack dobrý.

Monster Hunter Rise není žádnou revolucí, ale spíše lehkou evolucí slavné série. Staví na osvědčených a velmi kvalitních základech, které přinesl Monster Hunter World, a přináší několik drobných novinek a vylepšení, které jsou fajn a dobře zapadají do hratelnosti. Tím hlavním jsou ovšem znovu souboje s různými monstry, které jsou opět neskutečně zábavné, napínavé do posledního seku a jen tak neomrzí, stejně jako neustálé farmení materiálů, abyste si mohli konečně vyrobit vytoužené krásné brnění, případně nějakou tu novou silnou zbraň. Síla Monster Hunter Rise navíc tkví i v tom, že si ho užijí nejen velcí fanoušci série, ale i zcela noví hráči. Nákup mohu jednoznačně doporučit, čeká vás kvalitní zábava na desítky hodin.

Monster Hunter Rise

nswps5xsxps4xone
Capcom, Capcom
Datum vydání hry:
26. 3. 2021
Žánr:
RPG, Hack and slash/Beat 'em up, Adventura
KARTA HRY
8/10

Komentáře