Metro Redux - Nintendo Switch

recenze  32
Martin Šmíd, 25. 2. 2020 17:00
Videoherní série Metro od studia 4A Games vycházejí z dobře známých knížek spisovatele Dimitrije Gluchovského je u nás hodně oblíbená, čemuž dopomohla jednak jejich vysoká kvalita i česká lokalizace. Nedávno jsme se dozvěděli, že první dva díly se chystají pro konzoli Nintendo Switch, a protože vychází už za několik dní, mohl jsem se na port podívat a mohu vám napsat dojmy, které z něj mám.

Musím se přiznat, že vydání kolekce Metro Redux pro konzoli Nintendo Switch je pro mně celkem velké překvapení, ačkoliv se sem tam nějaké ty spekulace v posledních měsících pravidelně objevovaly. Moc jsem totiž nevěřil, že se vývojáři ze studia 4A Games pustí do portu dvou docela rozsáhlých akčních her pro konzoli, která nemá tak moc oslňující výkon. A měl jsem k tomu i důvod, když jsem viděl porty her jako DOOM nebo Wolfenstein, které připravilo studio Panic Button. Ačkoliv jde o skvělé akce, které by si měl zahrát každý fanoušek žánru, tak porty pro konzoli od Nintenda trpěly propady frameratu a dalšími problém. A i proto není divu, že si nikdy nezískaly mezi hráči velkou oblibu. Když už ale byla kolekce Metro Redux pro Nintendo Switch oznámena, určitě jsem byl zvědav, jak dopadla a v jaké formě se na ní obě fantastické hry dostaly. A už nyní mohu říci, že rozhodně nejsem zklamán. Ba naopak překvapen, jak zodpovědně vývojáři k portu přistoupili a nešili ho rychlou jehlou jako jejich kolegové z Panic Button.

V této recenzi se zaměřím hlavně na samotný port pro konzoli Nintendo Switch. Pokud si chcete něco více přečíst o samotných dvou hrách Metro 2033 a Metro: Last Light, máte tu starší recenze. Ať už na Metro: Last Light (odkaz) nebo samotnou Metro Redux kolekci pro konzole PlayStation 4 a Xbox One - odkaz , v níž jsem se i více rozepsal o jednotlivých DLCčkách a vůbec obsahu. Ten je u Nintendo Switch verze naprosto totožný, takže stále platí, že dostanete kompletní balíček za férovou cenu.

Opakovat se by bylo určitě zbytečné, zvláště když většina z vás obě hry díky české lokalizaci hrála. Stejně všechny hlavně zajímá, jak port pro Nintendo Switch dopadl a jestli se vyplatí do něj investovat své tvrdě vydělané peníze. Prvním plusem určitě je, že i právě recenzovaný port obsahuje českou lokalizaci formou textu. Dříve byla česká lokalizace u her na konzolích od Nintenda něco nemyslitelného, ale v poslední době se začíná konečně objevovat. A snad se i tady tedy v tomto začíná blýskat na lepší časy.

Když jsem zapnul hry Metro 2033 a Metro: Last Light na konzoli Nintendo Switch, byl jsem od první minuty překvapen, jak dobře porty vypadají na relativně slabém hardwaru. Ano, kdo hrál kolekci na konzolích PlayStation 4 a Xbox One případně PC, všimne si o něco málo horších textur, menšího dohledu, ošklivějších objektů či slabšího vyhlazování, ale rozdíly nejsou tak markantní, jak bych očekával. Porty pořád vypadají velmi dobře a určitě neurazí, ba naopak i překvapí. Zvláště pokud budete hrát v handheldovém režimu běžícím v rozlišení 720p, kde řada neduhů díky menšímu displeji zanikne a spíše vynikne pořád výborné nasvícení a hlavně řada pěkných efektů, o které Nintendo Switch verze nepřišla. Na velké televizi je to už samozřejmě horší, i vzhledem k faktu, že hra běží v rozlišení 900p, ale s tím se musí bohužel počítat. Každopádně engine studia 4A Games odvádí velmi dobrou službu nejen na výkonném hardwaru, pro který byl primárně vytvořen.

Co ovšem kromě pěkné vizuální stránky potěší hráče daleko více, tak je samotná optimalizace pro konzoli od Nintenda. Je vidět, že vývojáři ze studia 4A Games si nechtěli udělat ostudu a výsledkem je, že obě hry běží prakticky neustále ve 30 fps, a to jak v handheldovém tak televizním režimu. Občas jsem sice menší propady zpozoroval při hraní na televizi, ale nejde o žádnou hrůzu a třeba mi i přišlo, že verze pro předchozí konzolovou generaci (PlayStation 3 a Xbox 360) byly v tomto o něco horší. Je vidět, že když se chopí portu vývojáři, kterým není výsledek ukradený a nedělají ho jen z kalkulu, dají se i takto náročné hry dobře optimalizovat na konzoli, která neoslňuje svým výkonem.

Co možná jen trochu kazí celkový dojem, tak jsou nahrávací obrazovky mezi jednotlivými kapitolami. Ty jsou na můj vkus až příliš dlouhé a někdy trvají i přes minutu. Tady už možná vývojáři narazili na limity konzole, ale na druhou stranu, když zemřete, tak načtení poslední pozice trvá jen několik vteřin. Smrt tedy nepředstavuje zase tak velký problém a můžete jednotlivé hry rozehrát klidně i na ty nejtěžší obtížnosti, na které vás čeká ten pravý survival zážitek.

Zpět ale na pozitivní vlnu, protože se zmíním o ovládání. To je přesné a vyladěné, ať už se rozhodnete hrát v televizním režimu s gamepadem v ruce nebo v handheldovém režimu. Hra za jakýchkoliv podmínek bleskově reaguje na vaše akce, takže se nemusíte bát zpoždění nebo nějakého problému, který by vás brzdil od hraní. Je tak možné se věnovat pouze samotné hře a za každou smrt si budete moci jen a jen sami. Jen tedy v tomto odstavci musím zmínit, že při handheldovém režimu mohou někoho rušit až příliš hlučné vibrace, které lze ale naštěstí vypnou. Určitě doporučuji, protože jen tak budete moci v noci v posteli nasát výbornou hororovou atmosféru.

Metro Redux pro konzoli Nintendo Switch je téměř bezchybným portem, na němž si vývojáři dali hodně záležet. Ačkoliv obě hry přišly o několik detailů a je na nich vidět i horší vyhlazování, pořád vypadají velmi pěkně, ale hlavní devízou je skutečnost, že běží i v těch nejnáročnějších scénách stabilně ve 30 fps. A je jedno, jestli hrajete na televizi nebo v handheldovém režimu. Za to je nutné před vývojáři smeknout. Jen ty delší nahrávací časy občas trochu zamrzí, ale dají se vydržet. Pokud jste ještě první dva díly Metra nehráli nebo si je chcete jen zahrát na cestách, nákup mohu jednoznačně doporučit.

Metro Redux - Nintendo Switch

Deep Silver, 4A Games
28. 2. 2020