Horizon: Forbidden West - Burning Shores
Recenzovaná verze: PlayStation 5
Když v minulém roce vycházela hra Horizon Forbidden West, některým hráčům se nelíbilo, že byla dostupná nejen pro novou konzoli PlayStation 5, ale také starší konzoli PlayStation 4. Hlavně z toho důvodu, že vývojáři nebudou moci naplno využít nový hardware. Je ale třeba nutné si tady uvědomit, že jak už jsem zmínil výše, vývoj her trvá několik let a hra Horizon Forbidden West se začala vyvíjet v době, kdy se o konzoli PlayStation 5 ještě ani nevědělo. To samé ostatně platilo i pro Gran Turismo 7 nebo God of War Ragnarök. A před vydáním jen těžko zrušíte verzi hry pro starší platformu, když jste s ní od začátku počítali a investovali do ní nemalé prostředky. Vývoj rozšíření Burning Shores už ovšem začal v době, kdy byla konzole PlayStation 5 nějakou dobu na trhu, takže se vývojáři rozhodli, že se do něj pokusí zakomponovat věci náročné na výkon, takové, které by starší hardware jen těžko zvládal. I proto Burning Shores vychází pouze pro konzoli PlayStation 5.
Příběh původní hry končil dost otevřeně a ve hráčích zanechal trochu beznaděj, jako v samotné Aloy a dalších postavách. Opouštět je v takové situaci bylo pro mnohé fanoušky hodně bolestivé. Od rozšíření Burning Shores jsem popravdě čekal, že bude vyprávět vedlejší a ne tolik zajímavou zápletku, obohacující univerzum, ale hlavní příběh nebude nikam posouvat. Jako tomu bylo u rozšíření The Frozen Wilds pro první díl. Už po zhruba hodině jsem byl ovšem vyveden z omylu. Rozšíření navazuje přímo na konec Horizon Forbidden West a zdá se, že jde o docela důležité pojítko mezi druhým a chystaným třetím dílem, a hráče zanechá v dost nadějnějším rozpoložení, protože budou vědět, že nic není ztraceno, jak se mohlo ještě před rokem zdát.
Nechci moc o příběhu spoilerovat, ale hned na začátku Sylens (hraje ho nyní už bohužel zesnulý Lance Reddick) zavolá Aloy (opět skvělá Ashly Burch), že se objevila zcela nová hrozba, kterou bude muset vyřešit a pošle ji do místa, kterému se říká Hořící pobřeží, kde se před několika tisíci lety nacházelo město Los Angeles, v němž se to hemžilo samými celebritami. Hned po příletu se Aloy setká se Seykou (hraje ji herečka Kylie Liya Page), která v příběhu rozšíření hraje velmi podstatnou a důležitou roli. Seyka je místní bojovnice klanu Quen, která má řadu vlastních problémů a pátrá navíc po své zmizelé sestře, navíc i když má se svým klanem problémy, chce ho ochránit. Seyka je dobře napsaná postava, kterou jsem si hned po několika minutách oblíbil, navíc celkově příběh překvapil svoji kvalitou a výborným padouchem (jeden z nejlepších, jaký se v sérii Horizon zatím objevil), jenž v celé oblasti má na svědomí obrovské hrůzy a to nejhorší teprve plánuje. Příběhově rozšíření Burning Shores nezklame fanoušky, naopak si myslím, že svoji kvalitou, tématem a emotivním koncem mnohé příjemně překvapí.
Před vydáním jsem byl docela zvědav, jak bude nová lokace Hořícím pobřeží velká. Nakonec je zhruba třetinová oproti původní mapě, přičemž post-apokalyptické Los Angeles je plné pláží i zatopených a rozpadlých ruin, které jen vzdáleně připomínají jeho dávnou slávu. Nabízí ale docela rozmanitá zajímavá místa s nejedním tajemstvím, které je radost prozkoumávat i nad rámec hlavního příběhu, který sám o sobě vystačí na zhruba osm hodin, pokud budete hrát na střední obtížnost. To vzhledem k ceně rozšíření je myslím adekvátní délka, navíc se mi líbí, že kampaň je rozmanitá, dobře navržená a obsahuje i několik zábavných střetů s řadovými protivníky i bossy. Hlavně ten poslední je přímo epický a u něho snadno člověk pochopí, proč je rozšíření dostupné pouze pro PlayStation 5.
Dokončením hlavní kampaně ale nic nekončí. Vývojáři připravili i několik solidních vedlejších úkolů a dalších aktivit (základny protivníků, ruiny s relikviemi, nový kotel v podobě dungeonu nebo novou úroveň výzev v tenakthské aréně), které se vyplatí splnit, navíc si s nimi herní čas o něco prodloužíte. Jen je možná trochu škoda, že vývojáři nové prostředí nevyužili i k nějaké nové aktivitě, která by se v rámci hlavní hrdy neobjevila. Vše je známé. Také bych si přál, aby Los Angeles bylo více jedinečné, protože třeba od San Francisca se svým stylem moc neliší a prostředí tak nepůsobí tolik originálně, jak jsem očekával.
Aloy byla po většinu času v Horizon Forbidden West sama a musela se spolehnout jen na vlastní schopnosti, ale v rozšíření Burning Shores ji po celou dobu hlavní kampaně doprovází zmíněná Seyka. Neustále tak mohou obě mezi sebou komunikovat, díky čemuž se dozvídáte spoustu dalších podrobností a postupně se mezi nimi buduje zajímavý vztah, ale hlavně má Seyka i docela podstatnou roli v hratelnosti. Aloy s ní řeší hádanky, navíc je schopná bojovnice se slušnou umělou inteligencí, takže se zapojuje do bojů i lidskými i robotickými protivníky. Ty třeba dokáže svazovat, takže nejsou tolik pohybliví a jsou o něco snadnějším cílem pro Aloy. Seyka je tak pěkným a příjemným obohacením hratelnosti, a jsem rád, že s ním vývojáři přišli. Navíc bych řekl, že v dalším díle bude důležitou součástí celé skupiny.
Během svých toulek po Hořícím pobřeží potká Aloy staré známé stroje, ale vývojáři připravili i pár nových. Nejvíce mi utkvěl v paměti toxický Bilegut, podobající se přerostlé ropuše. Ten umí skákat, je celkem mrštný a problémy dělá i svým dlouhým jazykem. Navíc dokáže kolem sebe rozhazovat vajíčka, přičemž z nich následně létají robotické mouchy Stingspawn, které mají v rozšíření také svoji premiéru, a dobře doplňují už tak rozmanitý a rozsáhlý seznam robotických monster. No a zapomenout zmínit nesmím ani Waterwinga. Na první pohled je podobný klasickému Sunwingovi, ale jeho velkou devízou je skutečnost, že dokáže létat i pod vodou. Ve zhruba polovině se ho naučí Aloy ovládat, což umožní nový svět daleko lépe a plynuleji prozkoumávat. Navíc létat ve vzduchu a následně zahučet do vody a tam sledovat proplouvat kolem korálů ryby a rejnoky je prostě fantastický zážitek, který je parádní ukázkou výkonu konzole PlayStation 5 i šikovnosti samotných vývojářů.
Už když jsem hrál původní Horizon Forbidden West, naprosto jsem byl ohromen, jak fantasticky vypadá po vizuální stránce. Vývojáři z Guerrilla Games navíc po vydání svůj vlastní Decima engine ještě optimalizovali, odstranili několik neduhů, třeba doskakování objektů, no a vylepšili i vzhled v režimu výkonu a přidali režim pro 40fps, který nabízí kompromis mezi výkonem a kvalitou. Nyní je tak Horizon Forbidden West ještě hezčí hrou, přičemž rozšíření Burning Shores pak vypadá naprosto neuvěřitelně, ať už jde o modely postav, fantasticky vypadající prostředí se spoustou malých detailů, realisticky vypadající mraky, mezi kterými je možné létat, nebo ohromující nasvícení ve dne i v noci. Bez debat se může řadit mezi vizuálně nejpůsobivější zážitky současnosti, naplno ukazující sílu konzole PlayStation 5. Až jsem chvilkami nemohl uvěřit, že taková nádhera běží naprosto plynule v 60fps bez jediného viditelného poklesu nebo jiného technického problému. Vizuální stránka je skvělá, ale stejně kvalitní je i ozvučení a hlavně hudební doprovod, obsahující několik nových povedených skladeb. Ten krásně doprovází nejen herní sekvence, ale i filmečky a důležité rozhovory mezi Aloy a Seykou.
Burning Shores je povedené rozšíření pro výborný Horizon Forbidden West, které by si žádný fanoušek Aloy a jejího sci-fi světa neměl nechat ujít. Nabízí kvalitní rozšíření příběhu, novou dobře napsanou postavu Seyky, charismatického hlavního padoucha, epický finální souboj s bossem, několik lákavých novinek a opět zábavnou hratelnost ve spojení s kvalitním designem post-apokalyptického Los Angeles, to vše v naprosto bezkonkurenčním audiovizuálním zpracování, u něhož se tají dech. Já jen nyní mohu doufat, že vývojářům nebude trvat celou generaci, než nám přinesou závěrečný díl trilogie, v němž vše ukončí.
Komentáře