Fated: The Silent Oath

recenze  12
Marcel Meralai, 10. 4. 2017 14:53
Severská mytologie je hned vedle řecké mytologie velkou studnicí zajímavých postav, magických bytostí, bohů a legend o nich samotných. Ostatně takový God of War by mohl vyprávět. I proto jsem se velice těšil na VR počin FATED: The Silent Oath, který po premiéře na PC přichází i na PSVR a těží právě ze severské mytologie v drsném období Vikingů. Jak se FATED popral s tímto tématem a hratelností jako takovou, se dozvíte o pár řádku níže.

Recenzovaná verze: PlayStation VR

Příběh FATED začíná skoro smrtí vašeho hrdiny, kterému nabídne záchranu života magická postava výměnou za jeho hlas. A tak se stane, že váš hrdina přijde o hlas, ale přežije. V momentě, kdy procitnete, se začnete pomalu seznamovat s prostředím a postavami. Hra v podstatě pojednává o putování rodiny hlavního hrdiny nehostinnou krajinou.

Co mě zaujalo hned na první pohled, je grafická prezentace hry, která je laděna do komiksového nádechu a v PSVR vypadá pěkně a uhlazeně. Prostředí je místy trošku slabší, ale postavy, které s vámi často hovoří, určitě zaujmou svým konceptem, hlavně pak vaše virtuální ženuška. Vyzdvihnout zaslouží i povedený dabing a hudba.

Herní náplň je vskutku jednoduchá, spíše relaxační, a dala by se rozdělit na rozhovory, kdy se vás postavy občas na něco zeptají a od vás, jakožto němého maníka, se očekává, že alespoň zakýváte hlavou, jestli souhlasíte či nikoliv. Bohužel, tato rozhodnutí nemají na nic vliv a jde čistě o kosmetickou záležitost, což je škoda. Druhou herní náplní je řešení jednoduchých hádanek, které se snad ani nedají považovat za hádanky, protože jejich řešení dostanete hned pod nos a vykrádají principy známé a stokrát viděné u jiných her. Tou třetí je průzkum a pohyb po prostředí, kdy občas budete muset něco najít, sestřelit lukem atp. Dokonce dojde i na řízení vozíku s koněm, které patří k těm světlejším momentům ve hře.

Bohužel pohyb postavy po okolí je strašně pomalý a vysloveně mě při hraní znervózňovalo, jak postava chodí chcíple. Kdoví, možná to s tím přežitím smrti nebylo tak dobrý a celou dobu hrajete za zombii, čímž by se ledacos vysvětlovalo. Možná tím autoři kompenzují herní dobu, která je vyloženě žalostná a kdyby postava běhala rychleji, zkrátí se ještě na polovinu.

Nic z výše uvedených nedostatků by až tak nevadilo, kdyby FATED hráči předhodil skvělý příběh, který jej pohltí. Popravdě se mu to i pomalu daří, ale má to velké ALE. V prvé řadě pokládám za zásadní nedostatek, že hra neobsahuje titulky, protože méně zdatní angličtináři, kteří nemají angličtinu naposlouchanou, budou mít velký problém a z příběhu nebudou mít nic. Nechápu, jak v dnešní době hra nemůže mít možnost zapnutí titulků. Ale zpět k příběhu – ten nastolí na začátku plno otázek točících se okolo titánů, kteří ve hře figurují, a dalších postav. Postupně si oblíbíte postavy a začne vás i zajímat jejich osud a pak…pak hra skončí. Nechci tu spoilerovat, ale kdyby se udělovala cena za nejhloupější herní zakončení v historii, tato hra by byla korunovaným vítězem.

Jasně, vzhledem k ceně hry (269kč) nelze očekávat obsah na 10hodin hraní, ale čas na kompletaci, který činí cca 80 minut a to jenom díky pomalému pohybu postavy, mohl být alespoň dvojnásobný nebo při nejmenším lépe využitý. Takto na mě hra působí hrubě nedodělaným dojmem, uměle natáhnutým gameplayem, který dostal hlavu, ale pata se vytratila neznámo kam, asi jako hlas hlavní postavy. A tento původně nadějný námět sráží hru až na samotné dno.

Takže si to shrneme. FATED: The Silent Oath je hra, kde si, mimo primitivních herních mechanik a pomalého pohybu postavy po prostředí, moc nezahrajete. V momentě, kdy tyto nedostatky začne zachraňovat příběh a postavy v něm, hra končí a nechává všechny otázky nezodpovězené, navíc ukončené absolutně nesmyslně. Jednoduše řečeno, je to ztráta času. Vyzdvihnout si zaslouží pouze audiovizuál, který dohromady tvoří místy pěkný VR zážitek, ale bohužel těch kladných momentů je ve hře žalostně málo, a to i vzhledem k uměle natáhnuté herní době, která činí pouhých 80 minut. Raději si za ty peníze zajděte s přítelkyní nebo kamarádem na nějaký film do kina nebo je darujte na charitu, uděláte mnohem lépe.

Fated: The Silent Oath

ps4psvr
Frima Studio, Frima Studio