Beyond Good & Evil - 20th Anniversary Edition

recenze  2
Martin Pilous, 1. 7. 2024 19:59
Beyond Good & Evil… pokud s tímto názvem někdo začne, tak si jedna část hráčů nostalgicky otře slzy a druhá část z nich si jen povzdechne v očekávání druhého dílu. Původní hra vyšla v roce 2003 ještě na PlayStation 2, Xbox a GameCube (některé platformy se dočkaly až v roce 2004). Kritici a hráči, kterým hra přišla do cesty, byli nadšení tím, jak skvělá a svým způsobem nadčasová akční adventura to byla. Nutno podotknout, že to byla ještě doba, kdy nám Ubisoft servíroval perského prince a do začátku série Assassin’s Creed bylo hodně daleko. Jenže na zbytek veřejnosti titul až tolik nezapůsobil a nešlo zrovna o komerční úspěch.

Je až s podivem, že po letech Ubisoft oznámil druhý díl. Oznámení přišlo v roce 2008 a téměř 10 let trvalo, než byl vypuštěn první trailer z “aktuální” podoby hry. Jenže druhý díl je stále v nedohlednu. Studio navíc opustil i hlavní tvůrce série, Michel Ancel (také série Rayman). Jeho návrat se nejspíš konat nebude a v Ubisoftu si dle mého ani teď nejsou jistí, zda a kdy druhý díl vůbec vyjde.

Jakožto “držhubné” se nakonec podařilo nyní vydat Beyond Good & Evil - 20th Anniversary Edition. Sám název napovídá, že po více než 20 letech se jedná o modernější verzi prvního dílu. Jenže ono to s tou modernou zase tak horké nebude. Má tedy smysl se po letech pustit do tohoto dobrodružství nebo je to jen pokus, jak z vás vytáhnout “pětibábu”?

Hra vás poměrně rychle vrhne do děje. V hlavní roli je 20letá Jade, která jako sirotek žije s adoptivním strýcem Pey'j. Má to však jeden drobný háček, a tím je fakt, že Pey'j je humanoidní prase. Ostatně celý děj se odehrává na planetě Hillyan. Tu hned zkraje čeká další útok rasy DomZ a Jade se společně se svým strýcem musí pěkně ohánět, neboť tentokrát jednotky Alfa sekce dorazí až příliš pozdě.

Nechci z děje prozrazovat příliš, byť ho někteří možná budou znát nazpaměť. Jediné, co mohu prozradit, tak je shoda okolností, která dostane Jade do ústředí rebelů a snaží se odhalit, jak to s celou planetou Hillyan vlastně je. Příběh obsahuje několik zajímavých odhalení a zvratů. V nové verzi se navíc Ubisoft rozhodl příběh doplnit o speciální misi, která propojuje první a druhý díl mezi sebou. Hra je navíc plná humoru, vtipných dialogů a fajn interakce mezi postavami.

V základu se jedná o akční adventuru, kde pokud bych měl najít příměr, tak mi velmi připomíná hru Jak 2: Renegade. Pouze není tak akčního rázu a palné zbraně zde Jade nevyužívá. Jinak ale cestujete “otevřeným světem” na jednotlivá místa, bojujete, skáčete, plníte úkoly a řešíte puzzly. Otevřený svět dávám do uvozovek, neboť jde o jednotlivé lokace, mezi kterými můžete přejíždět za pomoci speciálního vznášedla. Ve hře však zůstává jedna nepříjemnost z již původní hry, a to je dost mizerná navigace k dalšímu úkolu. Dostanete info, ale musíte tak trochu pátrat sami, kde se další mise nachází nebo jak se k ní dostat.

V době vydání musela hra působit vskutku obrovsky. Lokací je poměrně dost, ale jsou ve výsledku poměrně malé. Podíváte se do města, do servisu vznášedel, na tajemný ostrov, na jatka, do továrny a spousty dalších míst. I tak ale dokážou ukrývat určitá tajemství, k nimž si musíte najít cestu nebo musíte počkat, až budete mít správné vybavení. To je vlastně na Beyond Good & Evil skutečně super. V průběhu hry nacházíte speciální perly a díky nim můžete nakupovat nové vybavení do vašeho vznášedla. To vám pak pomůže se dostat do míst, kde jste zatím ještě nebyli. Dalším vylepšením je vaše zdraví. Pokud najdete nové pouzdro se srdíčkem, rovnou se vám rozšíří vaše životy a tedy i odolnost.

Během průchodu hrou narazíte také na slušně navržené hádanky, které však dokážete vyřešit za pomoci vybavení, jako jsou vrhací disky nebo vašeho společníka, kterému můžete dát pokyny. Nechybí ani menší minihry v podobě jakéhosi stolního hokeje a skořápek. Další slušnou kratochvílí jsou i 4 speciální závody vznášedel. Vedlejší aktivitou, za kterou získáte spoustu odměn, je pak fotografování jednotlivých druhů místní fauny.

Co na dnešní dobu příliš neoslní je dozajista soubojový systém. Je poněkud kostrbatý a ve své podstatě jde o to, abyste postupně rozdávaly rány správným směrem a sem tam uskočili do strany. Nelze čekat žádné velké násilí, monstra zkrátka po likvidaci mizí a ani smrt Jade nebo některého z jejích společníků není nijak drastická. Občas ve hře dojde na stealth pasáže, kdy přímé střety znamenají okamžitou smrt a funguje to vcelku dobře. Zřejmě tu kdysi proběhla inspirace sérií Metal Gear Solid, byť ve značně omezené míře.

Beyond Good & Evil už se jednou HD remasteru dočkalo. Konkrétně tomu bylo v roce 2011, kdy hra vyšla na konzole PlayStation 3 a Xbox 360. Tato verze z něj čerpá, ale nabízí o dost ostřejší obraz. Počítejte s tím, že grafická stránka je totožná s tím, co znáte z originálu, jen je vše vyhlazeno a zpříjemněno dnešnímu zhýčkanému oku hráčovo. Za mě je velké zklamání, že se tvůrci rozhodli absolutně neřešit neduhy kamery, zejména v soubojích a přenesly je do nové edice. Občasné záseky umělé inteligence také nechybí a jsou tu i trapné FPS dropy v případě, že hrajete na režim kvality. Osobně jsem nakonec přepnul na režim výkonu, kde se hra drží o něco stabilněji, ale je znát že v určitých místech pokulhává, což je bohužel ostuda. Díky bohu, že to Ubisoft kompenzuje nižší cenovkou. A mimochodem, hra má skvělý soundtrack!

První průchod hrou vám zabere mezi 10-15 hodinami v závislosti na tom, jak moc aktivně budete chtít plnit trofeje či achievementy. Rozhodně se jedná o parádní dobrodružství, a pokud se člověk zaměří na to, že jde o opravdu 20 let starou hru, tak musí docenit, že je to pozoruhodný kousek a právem je označována za kult. Co však sráží aktuálně vydanou edici, je malá péče, která do ní byla vložena a nese si sebou stejné neduhy, jako již před lety vydaný HD remaster. Taková klasika by si určitě zasloužila mnohem větší modernizaci. Každopádně se přes to přeneste a zkuste dát Jade šanci, protože zklamaní nebudete. Pořád jde o zábavné dobrodružství, které byste si neměli nechat ujít.

Beyond Good & Evil 20th Anniversary Edition

xsxps5nswps4xone
Ubisoft, Ubisoft