SteamWorld Heist II

Martin Šmíd, 7. 8. 2024 17:00
Letos je tomu už čtrnáct let, co se objevila první hra ze série SteamWorld, za níž stojí studio Image & Form. Šlo o celkem jednoduchou tower defense strategii pro kapesní konzoli Nintendo DS, v níž bylo nutné stavět věže a likvidovat zombie a jiné robotické neřády. Následovaly další SteamWorld hry, které se ale mezi sebou značně lišily. Někdy šlo o plošinovku, poté o tahovou nebo budovatelskou strategii, takže se nelišila značně jen hratelnost, ale kolikrát i vizuální styl, příběh a další prvky. Co ovšem měly všechny hry společného, byl unikátní steampunkový svět, robotičtí hrdinové či padouši a samozřejmě zábavná a vypiplaná hratelnost. I proto bylo snadné každé hře ze série SteamWorld propadnout, kolikrát na desítky hodin, a dobře se u ní bavit. V těchto dnech vychází pokračování možná té vůbec nejlepší hry z této série, tahové strategie říznuté dobrodružnou adventurou SteamWorld Heist, do něhož jsem se hned ponořil. A to doslova. No a nyní vám mohu po zhruba čtyřiceti hodinách hraní říci, jak jsem se bavil.

I když SteamWorld Heist II je pokračováním oblíbené hry, staví na vlastním příběhu, postavách a zasazení. S předchůdcem má opět společný jen unikátní steampunkový svět plný různých robotů. První díl se odehrával ve vesmíru na různých kosmických lodích a stanicích, ale tentokrát je hlavním hybatelem příběhu pirátský Steambot kapitán Quincy Leeway, jenž se snaží za každou cenu vymanit ze stínu své matky, nacházející se na planetě, která je prakticky celá pokrytá mořem. Ta svým vzhledem dost připomíná Karibik během zlaté éry pirátů, jen tedy s tím rozdílem, že piráti nejsou z masa a kostí, ale ze šroubů, plechu a podobného materiálu. Na této zdánlivě pěkné planetě se ale objevila obrovská hrozba, která postupně vše hubí, a pokud by se proti ní nezasáhlo, mohlo by to znamenat konec i robotických pirátů, protože by se proměnili v rezavý šrot. No a kapitán Leeway se svoji posádkou pirátů je zdánlivě jediný, kdo dokáže hrozbu zastavit.

Příběh v základu jednoduchý, ale časem přibudou boje mezi jednotlivými frakcemi, čímž se stane daleko zajímavější. No a vývojáři postupně představí i celou řadu zajímavých a skvělých postav s vlastní osobností, ale také nechybí dobře napsané dialogy během rozhovorů nebo filmečků, a ani osobitý humor, na kterém ostatně SteamWorld série vždy stavěla. I proto je jednoduché se do světa hry SteamWorld Heist II zamilovat a vydat se na zábavné pirátské dobrodružství.

Od první minuty je na hře SteamWorld Heist II vidět, že se vývojáři nepokoušeli přijít s nějakou velkou revolucí, ale staví na osvědčených a oblíbených prvcích a základech fantastického předchůdce. Pořád jde tedy o dobrodružnou hru s tahovými souboji, trochu ve stylu XCOMu nebo roztomilejších Mario + Rabbids Kingdom Battle, kterou ovšem nevidíte z ptačího pohledu, ale 2D jako klasickou plošinovku. Stejně tak je možné i nyní využívat prostředí a skrze něj odrážet vystřelené kulky až do protivníka, což kolikrát přináší řadu jedinečných a vtipných situací, ale také další taktickou vrstvu, protože to samé dokážou i protivníci dělat vám. Nic z toho, co jste měli rádi na předchůdci, tedy nechybí ani zde. Jen vývojáři vše nyní pojali v daleko větším měřítku, zaběhnuté mechaniky vylepšují a přidávají zajímavé novinky, které vše krásně doplňují. Dalo by se tedy říci, že tu máme před sebou naprosto ultimátní SteamWorld Heist dobrodružství, které fanoušky rozhodně nezklame.

Hlavním hrdinou je sice zmíněný kapitán Quincy Leeway, ale za něho hrajete jen během pasáží v ponorce, případně v momentech, kdy se touláte po různých základnách a krčmách, kde probíhají rozhovory a filmečky. Protože jde o hodně důležitou postavu a hybatelem událostí, nebude si přece špinit ruce těžkou prací během misí, a proto na ně posílá svoji posádku. Tu na začátku tvoří Daisy a Wesley (oba jsem si mimochodem hodně oblíbil), ale postupně je možné verbovat nové členy, což je vlastně i nesmírně důležité. Každý den totiž můžete využít každého člena posádky jen na jednu misi. Pokud tedy máte pouze tři a pošlete je na misi pro tři, už je na další misi nelze ve stejný den použít a musíte se dostat na základnu, aby se vyspali a odpočali. Pokud ale je členů více, můžete poslat na misi jiné, a tím získat více herní měny, kterou lze následně směnit za jedinečné odměny.

Novinkou ve SteamWorld Heist II jsou třídy, které jsou závislé na tom, jakou zbraň zrovna využíváte. Pokud si nasadíte brokovnici, stane se z vás Flanker, zatímco s puškou se z vás stane ostřílený Sniper, který chce řešit většinu situací spíše na dálku, případně s raketometem Boomer, což je expert na výbušniny. Já si také oblíbil hodně Brawlera, který využívá obrovské kladivo a je tedy třídou na krátkou vzdálenost, i vzhledem k tomu, že když zabije protivníka, dokáže se vyléčit. Jednotlivé třídy pak přidávají danému hernímu stylu další bonusy, které se postupně rozšiřují levelováním postav, přičemž jde o docela pěkně navržený a fungující systém, který hratelnost dělá rozmanitější a je možné díky ní v samotných bitvách více taktizovat. Zvláště ve chvíli, kdy můžete jednotlivé třídy kombinovat. Kombinací je obrovské množství a docela dost jsem si s nimi hrál. Co ovšem většímu experimentování trochu brání, je pomalé levelování. Pokud by bylo rychlejší, bylo by to určitě lepší, i vzhledem k tomu, že hra před vás staví neustále těžší a těžší mise, a jít do nich s postavou, která začíná opět na prvním levelu, není nic příjemného. Každého člena posádky je možné vybavit i dodatečným vybavením, ať už jde o různé granáty, lékárničky či sidearmy, které se během boje také rozhodně neztratí.

Základem hry jsou tedy zmíněné mise, během nichž se ocitnete na 2D bojištích a musíte se vypořádat skrze tahový systém s nejrůznějšími zlými robotickými piráty, ale také později i kostlivci. Před každou misí si můžete vybrat, s jakými členy posádky se do ní pustíte, přičemž dobře složený a pokud možno rozmanitý tým, který se navzájem podporuje, je vždy klíčem k úspěchu. Souboje s protivníky jsou kolikrát hodně hektické, ale zároveň zábavné, odehrávající se v nádherně navržených a do posledního detailu promyšlených úrovních, vyžadující po vás přemýšlení, strategického ducha a hledání slabin protivníků. Stejně jako u prvního dílu platí, že nejprve můžete s členem posádky po úrovni hýbat, aby si našel překážku nebo lepší místi pro následný útok. Jakmile vyčerpáte své pohyby, je pak na řadě protivník, jehož umělá inteligence je celkem obstojná a sám dokáže využívat prostředí ve svůj prospěch. Možností, jak přechytračit protivníka je mnoho, i vzhledem k získávání lepšího vybavení nebo zmíněnému kombinování tříd.

Vývojáři během soubojů dávají velkou volnost, a je jen na vás, jakou strategii vymyslíte, která povede ke splnění úkolu, ale i třeba poražení velkého bosse. I na ty dojde, a každý takový střet je výborně navržen a vždy dokonale prověří, co jste se doposud naučili, a jestli jste vůbec připraveni postoupit dál. Selhání v misi není zase tak velký problém, vlastně se i očekává, že mnohé mise nedáte na první pokus. Třeba i kvůli špatně vybranému týmu. Nikdy totiž nevíte, jaký Steambot bude pro danou misi nejlepší. Penalizace za selhání nejsou, vždy se vrátíte po selhání před danou misi, případně v ní můžete nahrát poslední checkpoint a pokusit se několik posledních tahů zahrát jinak. Jediné, co mi trochu během hraní chybělo, je možnost pro okamžitý reset úrovně.

SteamWorld Heist II má vedle klasických misí i další obrovskou část, kterou je průzkum samotného vodního světa skrze ponorku, který je opravdu gigantický, krásný, neskutečně rozmanitý a sám o sobě před hráče staví řadu překážek a nástrah. Ponorka kapitána Leewaye na začátku nic neumí a je hodně slabá, ale postupně je možné ji vylepšovat skrze zakoupené nové vybavení, aby více vydržela, měla kulomety a další zbraně, takže může snadno bojovat i s nepřátelskými plavidly a potápět je. Souboje jsou jednoduché, ponorka vždy útočí naprosto sama na cokoliv, co je v jejím palebném dosahu. Navíc časem získáváte i důležité součástky, aby mohla ponorka skrze dočasné zrychlení bojovat s rychle tekoucí vodou a dostat se přes ni nebo se uměla dokonce i potopit na nějaký čas, čímž získáte přístup do mnohých dříve nedostupných částí. K dalším misím, truhle s nějakým tím novým předmětem nebo troskám s potřebným materiálem. Vylepšování ponorky je tedy hodně důležité, i vzhledem k tomu, že si skrze upgrady navyšujete možnost mít více členů své posádky. Pasáže s ponorkou hru krásně obohacují, dělají rozmanitější, a ačkoliv se značně liší od zbytku, dobře jsem se během nich bavil.

Když jsem SteamWorld Heist II poprvé zapínal, vůbec jsem netušil, o jak obrovskou hru se jedná. Na konec jsem doplul za nějakých čtyřicet hodin intenzivního hraní, ale i tak má hra spoustu dalších tajemství, která jsem neodhalil. Pokud budete chtít splnit vše, můžete nakonec skončit na daleko jiném čísle. Zatím jsem hru SteamWorld Heist II převážně chválil, ale má vlastně i nějaké ty nedostatky? Má, ale nejsou takové, aby zkazily celkový pozitivní dojem. Někdy mi přišlo, že obtížnost je trochu nevyvážená, protože zatímco na střední obtížnost jsem hodně misí prošel bez problému, sem tam přišla část, s níž jsem měl obrovské problémy. Zároveň bych i ocenil, pokud by byla větší variabilita úkolů v jednotlivých misích, protože jejich druhů je jen pár a neustále se opakují. Po čase tak k určitému pocitu stereotypu dopomáhá i menší rozmanitost nepřátel, protože hra točí většinou jen pár jednotek a v druhé polovině už nemá prakticky čím překvapit. I přes tyto drobné nedostatky jsem se ale po celou dobu hraní velmi dobře bavil a vlastně jsem se od hry nemohl odtrhnout.

Pochválit musím i skvělou pestrobarevnou vizuální prezentaci s nádhernou stylizací, díky čemuž je radost pohledět na jednotlivé roboty i nepřátele s pěknými animacemi, ale také procházet detailní úrovně. Vývojáři nezapomínají ani na líbivé efekty během soubojů. Hra SteamWorld Heist II vypadá vážně moc pěkně, což ostatně můžete posoudit i z videí a obrázků, které naleznete u recenze. Navíc po celou dobu mi běžela na konzoli PlayStation 5 svižně. Nesetkal jsem se s žádným propadem frameratu nebo jiným technickým problémem. Naopak jsem byl i překvapen, jak rychle se načítá a prakticky neobsahuje nahrávací obrazovky. I do menu při zapnutí se dostanete do několika vteřin. Vše pak podtrhuje i velmi dobré ozvučení a hlavně výborný soundtrack, na němž se opět podílela kapela Steam Powered Giraffe, s uchu lahodícími rozmanitými skladbami.

SteamWorld Heist II je krásné pirátské dobrodružství na několik desítek hodin s návykovou herní smyčkou, od něhož se jen těžko odtrhává. Potěší nejen zábavné postavy, dobře napsaný humor, líbivé vizuální zpracování, chytlavý soundtrack a promyšlené taktické souboje s protivníky v krásně navržených úrovních, během nichž máte naprostou svobodu v tom, jak je přechytračit a porazit, ale tentokrát i velký otevřený svět, který je možné prozkoumávat. SteamWorld Heist II je ideální hra na letní večery.

SteamWorld Heist II

xsxps5nswps4xone
Thunderful Publishing, Image & Form Games