Test deskové hry The Elder Scrolls V: Skyrim

special  6
Martin Pilous, 28. 6. 2024 20:00
Série The Elder Scrolls od Bethesdy a nyní vlastně i Xboxu patří mezi nejznámější videoherní RPG ságy na světě, a není proto divu, že miliony fanoušků nyní netrpělivě vyhlížejí The Elder Scrolls VI. Ten je však zatím v nedohlednu i přes skutečnost, že byl oznámen před několika lety, a tak se zatím musí všichni spokojit s vedlejšími produkty, které tato značka přináší. Jedním z nich je i poměrně obří desková hra na motivy pátého dílu s podtitulem Skyrim. My jsme se pro vás pustili do jejího testování a nyní vám povíme, jak dopadla.

Za deskovou verzí hry The Elder Scrolls V: Skyrim stojí čtveřice autorů - Javier Angeriz-Caburrasi, Juan Echenique Rob Harris a Stefano Guerriero. Těm se povedlo získat finance tradičně přes Kickstarter a nyní už se k nám dostala klasická retailová verze, kterou v České republice vydává nakladatelství ADC Blackfire. Popravdě i vzhledem k velikosti krabice a cenovce, kterou desková hra má je malý zázrak, že jsme se českého vydání dočkali. Nutno však podotknout, že deskové hry z videoherního světa si celkem úspěšně prošlapávají cestu i na náš trh. Příkladem budiž například desková hra Assassin's Creed: Brotherhood of Venice.

Skyrim, co se týče balení, je skutečně obří, stejně jako jeho videoherní předloha. Insert je uvnitř dvoupatrový a doslova našlapaný komponenty. Ve spodní části najdete šestici hlavních hrdinů, za něž se můžete pustit do dobrodružství. Osobně jsem velkým vyznavačem miniatur postaviček v deskových hrách, tudíž jsem rád, že ani Skyrim nebyl ošizen o tuto možnost. V balení je dále opravdu mnoho kostek, kartonových žetonů, čtyři kartonové desky postav, další kartonové žetony a hromady a hromady karet. Krabice dále disponuje pravidly a soupisem jednotlivých scénářů. Musím ocenit i to, že postup v kampani si lze “uložit”. V krabici jsou menší krabičky, do kterých můžete uložit své komponenty a pokračovat příště. Navíc velká část spodního patra je vyndavatelná a dá se použít v rámci hry, jako zásobník karet či dalších komponent.

Pomyslnou třešničkou na dortu je pak herní plán, a že je to pořádný kus. Po dlouhé době jsem musel s deskovou hrou vyloženě na zem, jinak bych si ani pořádně neměl možnost zahrát. Případně bylo nutné karty nacpat i na plán a nechat si zbytek rozložitelného insertu poblíž. Opravdu doporučuji pro hraní velký stůl nebo jinou větší plochu, protože počítejte s tím, že Skyrim není žádný drobek ani mimo krabici.

Co vás před samotnou hrou může řádně vyděsit, to jsou pravidla. Ta mají totiž 53 stran. Ne nedělám si srandu, je to skutečně šílená nálož a mnoho hráčů by to mohlo odradit. Vy však, jakožto správný drakorozený, vydržíte a dočkáte se odměny. Studování pravidel nějakou chvíli zabere, ale je nutno říct, že poměrně velkou část z hrozivého počtu stran zabírá mnoho obrázků, které lépe vysvětlují dané situace. V případě, že narazíte na nějaké nesrovnalosti, dovolím si odkázat na server Zatrolene-hry.cz, kde najdete i precizně přeložená FAQ, a z nich se dá dost věcí odvodit a vyčíst.

Příběh Skyrimu je tu velice jednoduchý. Ostatně samotná videohra na tom z pohledu příběhu není nějak extra propracovaně, takže bych to deskové hře nevyčítal ani náhodou. Vy se stanete jedním z hrdinů, kteří patří mezi Čepele. Znalci předlohy už vědí, odkud vítr vane, a tedy, že budou osobní gardou samotného císaře. Čepele byly nuceny utéct před válkou v rámci Tamrielu do Skyrimu, kde si je válka opět našla. V úvodu najdete i zmínku o tom, že desková hra předchází původní videohře o 25 let.

Vy si vyberete jednoho ze šestice hrdinů a přiřadíte mu jednotlivé atributy, výchozí vybavení a zbraně k útoku. Hra vám postupně nabídne mnoho předmětů, kterými můžete hrdinu vybavit, a vylepšit tak jeho aktuální sílu a dovednosti. Nahoře nad deskou hrdiny máte sloty pro výbavu, kterou má hrdina aktuálně na sobě. Dole pak umisťujete karty batohu a stavové karty. Maximálně můžete mít v batohu 4 předměty a v ruce dvě zbraně nebo jednu obouruční. Pak si můžete případně nasadit jednu helmu, kalhoty atd.

Základem hry jsou kampaně, které se dále dělí na jednotlivé kapitoly. Karty úkolů vám definují hlavní cíle dané kampaně. Jednotlivé cíle se pak dělí na hlavní a osobní úkoly. Hlavní dějové úkoly vás postupně směřují k úspěšnému cíli vaší kampaně. Vždy po jeho dokončení je úkol nahrazen dalším. Narazíte však na situace, kdy nebude žádný hlavní úkol aktivní, ale nemusíte se bát, je to součástí hry. Aktivní tak máte vždy jen jeden příběhový úkol a k němu dva osobní.

Skyrim opět nepředvádí nic vyloženě úchvatného, co se hlavních úkolů týče, ale pokud jde o vedlejší úkoly, tam je to doslova lahůdka. Budete díky nim prozkoumávat mapu, bojovat s příšerami a plnit méně tradiční aktivity. Co je však u této deskové hry skvělé, že není pevně dáno, jakou odměnu dostanete za hlavní a vedlejší úkol. Tady téměř za každého poraženého nepřítele dostanete unikátní odměny, které vám zajistí určité bonusy, nebo dokonce můžete v některých případech s odměnou naložit dle svého vlastního záměru. Dobře je tu vymyšlen i systém dungeonů, kdy se můžete vydat do podzemí sami nebo s ostatními hráči na stejném poli a boj je o to jednodušší. Kořist si pak dělí hráči mezi sebou.

Pokud při svých toulkách dorazíte do některé z pevností, tak se můžete vydat na tržiště, kde můžete vylepšovat zbraně, zbroj, nakupovat předměty, očarovávat je nebo si tu koupíte třeba koně. Co je tu však zvláštní, tak pokaždé musíte zaplatit pár septimů, aby vám byla nabídka ukázána v rámci karet. Předpokládal bych, že vám je obchodník poskytne k náhledu zdarma, nejde ale o nic drastického.

Skyrim je hodně košatý i co se vývoje hrdiny týče. Máte k dispozici tři dovednostní stromy, které se celkově větví do 18 různých specializací. Záleží pak na preferencích hráče, zda raději bojuje se zbraní v ruce, nebo raději kouzlí či upřednostňuje třeba tichý postup. Díky různým dovednostem pak můžete snadněji otevírat zámky, zlikvidovat soupeře či kouzlit silná kouzla.

Pokud jde o samotný boj, tak ten probíhá skrze specifické kostky, kterými házíte. Před každým bojem se lze pečlivě připravit v rámci vybavení a případně můžete využít i nějakého toho lektvaru na posílení či vyšší odolnost. A následně házíte proti požadovaným symbolům soupeře. Boje probíhají v jednotlivých kolech, takže pokud útočíte, bráníte se nebo provádíte další akci s bojem související a nepovede se vám soupeře takzvaně sundat, tak se vyhodnotí akce soupeře a pokračuje se dále. Občas mi trochu vadilo, že více než otázkou štěstěny, jsou boje závislé na tom, kolik máte ještě zdrojů k dispozici.

Co považuji za největší nevýhodu této deskové hry, která může být mnohými naopak brána za výhodu, tak to je délka jedné partie. Autoři sice avizují, že jednu hru dokážete dohrát přibližně za hodinu a půl, ale je to holý nesmysl. Možná určitou shodou náhod by to bylo možné, a pokud by se hráči primárně zaměřili čistě na splnění hlavního cíle, jenže v tom kouzlo hry není. Skyrim je zkrátka postaven na tom, že prozkoumáváte, objevujete a rozvíjíte svého hrdinu, jako tomu je ostatně i v samotné videoherní předloze. V tomto jde tedy o docela věrnou adaptaci. Běžně vám tak hra zabere 3-5 hodin, což už může být pro někoho příliš mnoho.

The Elder Scrolls V: Skyrim má obrovskou škálu pozitiv. Mezi ně patří skvělá hratelnost, obrovská znovuhratelnost, košaté možnosti větvení a rozvoje a především dobře uchopitelná pravidla, díky čemuž je to parádní zábava. Na straně druhé však stojí přílišná délka jednotlivých her, obrovský herní plán a pro některé hráče možná až přehršel herních mechanik. Mohu ale s klidným srdcem říct, že fanoušci herní série a zejména pátého dílu budou nadšeni, neboť Skyrim před nimi de facto ožije na herním stole. Jako hra pro masy už funguje méně a trochu mám strach, že je nedokáže úplně dostatečně přitáhnout. Navíc je cenovka nasazena poměrně vysoko, byť je třeba zmínit, že komponent je opravdu hodně. Jinak se ale jedná o opravdu povedenou deskovou hru.

Komentáře

Effavasmanasalamu

👍2
28. 6. 2024 20:36
Jako dlouholety hrac deskovek rikam: nekupovat. Ta hra neni vylozene spatna ale… spatne napsana pravidla, spousta nejasnosti a kdo neni alespon prumerny hrac deskovek tak bude mit velky problem. Za druhe cena, pres tri tisice je proste ustrel na to co hra nabizi. Kdyby se to nejmenovalo Skyrim tak by to mohlo stat 1500 a pak by cena odpovidala. Kdo chce kvlatitni deskovku sahne jinam a ten kdo deskovky nehraje a koupi to kuli znacce tak bude hodne zklamany a vykuleny z pravidel. Stejne to bylo s deskovkou Bloodborne. Malo kdo z hracu ji dokazal rozchodit.

Babun

👍2
28. 6. 2024 20:58
@Effavasmanasalamu: úplně to chápu Já hraju deskovky už od malička a za ty léta už si deskovky dost vybírám a dávám přednost hrám odehraných tak za hodinu. Má to spoustu výhod, přístupnější pravidla, možnost hrát i s méně zkušenými hráči, cena a vlastně i celková provázanost herních mechanik. A navíc jak říkáte oba za ty peníze bych měl těch deskovek třeba pět a tím pádem pětkrát více zábavy.

VítekŠ #NTW-20

30. 6. 2024 16:36
Za ty prachy bych se zkusil kouknout na ISS Vanguard ze zatrolenek.

Zde255 v3.0

30. 6. 2024 18:18
@Effavasmanasalamu: Když jsi vzpomněl ten Bloodborne… Zkoušel jsi to? Mě celkem dost vadil výklad pravidel, protože třeba Hunter dream nebyl vysvětlen vůbec. Hledal jsem i na netu včetně videí, ale prostě nikde nic nebo jen zmínka, ale opět jen, že tam je ta mechanika. Ptám se proto, jestli jsis to pak nějak “upravil” dle sebe. Díky.

Zde255 v3.0

30. 6. 2024 18:24
@Babun: Někdy jsou ty kratší deskovky lepší, hlavně, když je jak píšeš hraješ s lidmi, kteří tomu až tak neholdují nebo i s dětmi.
Mám Gloomhaven a ta deskovka mě dost chytla. A byla super, když jsem si ji vzal na školení do Švédska (bylo to v lednu a kvůli počasí jsem v podstatě nebyl schopný vyjít z hotelového pokoje😁)

Effavasmanasalamu

11. 7. 2024 16:26
@Zde255 v3.0: mam ho doma 🙂 uprimne uz nevim ale k deskovkam pristupuju tak ze kdyz v pravidlech neni uvedeno jak se ma co resit tak nastupuje “moje hra moje pravidla” a nejak si to upravim tak aby to davalo smysl a vyhovovalo mi to. Podobne to bylo u Frostpunku kde je hra delana tak aby te srala. A fakt me nebavi 10 krat hrat jeden scenar (sami vydavatele rikali ze 10 pokusu na scenar byl cil se kterym tu obtiznost nastavovali. Pravidla jsem si uraviltak ze to je o fous snazsi a hlavne to dava i smysl (treba tezba dreva nebo prace s detmi).