Dead Rising 4

recenze  17
Martin Šmíd, 5. 12. 2016 14:38
Capcom nedávno oprášil v remasterech první díly své úspěšné zombie série Dead Rising, které ovšem sloužily jen jako menší předkrm před hlavním chodem, kterým je pochopitelně čtvrtý, tak trochu vánoční díl pro konzoli Xbox One a PC. Na něm pracovali opět vývojáři ze studia Capcom Vancouver, a jak dopadl, se můžete dočíst níže v recenzi.

Recenzovaná verze: Xbox One

Je tomu už deset let od vydání prvního dílu série Dead Rising. Možná i proto se vývojáři rozhodli, že se na scénu vrátí mezi fanoušky oblíbený hrdina a fotograf v jedné osobě Frank West, který od prvního setkání lehce zestárnul, ale neztratil nic ze svého charismatu. Příběh začíná zhruba patnáct let po původních událostech, kdy se Frank i s dívkou Vick Chu vydá na tajně střeženou vojenskou základnu, kde odhalí znepokojující skutečnost, která ho následně zavede zpět do městečka Willamette v Coloradu. Ačkoliv se městečko od první návštěvy hodně změnilo, co se nezměnilo, je skutečnost, že všude, ale opravdu všude, jsou stovky, možná tisíce oživlých mrtvol, které mají pořádný hlad. Příběh, ačkoliv je celkem standardní a jde o další velké spiknutí, které musíte odhalit, nabízí sem tam nějaké to překvapení, ale i dobře napsané postavy, takže určitě nezklame. Je ale jasné, že u Dead Rising série byl příběh vždy vedlejší, hlavní bylo zcela něco jiného, na což vývojáři pochopitelně ani u čtyřky nezapomněli.

Než Frank West odhalí nové hlavní spiknutí, projde řadou epizod, v nichž bude nejen likvidovat zombie a další protivníky, ale i vyšetřovat různá místa. Ke slovu se tak dostane i jeho fotoaparát s několika druhy režimů, od nočního vidění po speciální skener. Nabídka a rozmanitost hlavní kampaně mi přišla solidní, nepřistihl jsem se, že bych se nudil, neustále se střídala akce s pomalejšími pasážemi či vyšetřováním, takže tady si rozhodně stěžovat nemohu. Co ovšem někomu může vadit, je chybějící časový limit, čímž se jednak snížila obtížnost, on Dead Rising 4 je oproti předchozím dílům o dost jednodušší, i vzhledem k velkému množství lékárniček, které leží všude po okolí, ale také se tím vytratila tak trochu identita, kterou si série Dead Rising držela. Co ovšem potěší všechny, je zjednodušené a více uživatelsky přátelštější ovládání, takže pohyb po světě, případně přepínání zbraní (jsou rozdělené na házecí, střelné a klasické zbraně na blízko) je daleko jednodušší a rychlejší.

Dead Rising série se postupně vyvíjela, ale základ pochopitelně zůstával stejný. Tím byla likvidace zombií nejrůznějšími zbraněmi, od basebalových pálek, židlí, po meče, dětské hračky nebo silné zbraně, což ve čtvrtém díle zůstalo zachováno. Navíc během hraní si můžete za nalezené plánky vyrábět opravdu silné zbraně, díky nimž se stane likvidace zombií jednak rychlejší, ale také ještě zábavnější. Novinkou je začlenění exo obleků s ničivými zbraněmi, které tak můžete nosit, od speciálního zmrazovače, po kulomety nebo plamenomet, čímž zombie padají ještě rychleji a navíc jsem zjistil, že jde takto i docela rychle levelovat. Protože je Willamette v Dead Rising 4 docela rozlehlé, má několik zajímavých a rozmanitých lokací, nechybí ani pro sérii charakteristický velký obchodní dům, můžete cestovat venku i autem, rovněž je možné si nějaká speciální vozidla se zbraněmi vyrábět. Celé městečko mi přijde nejen rozmanitější, ale i přehlednější a lépe navržené, abyste se mohli jednoduše dostávat do požadovaných míst.

Souboje se zombiemi jsou tedy opět zábavné a patří k tomu nejlepšímu, co Dead Rising 4 nabízí, ale nebojujete proti nim celou dobu. V řadě příběhových misí budete muset bojovat i proti normálním lidským protivníkům, tedy vojákům, a právě s těmito souboji mám docela velký problém. Samotný pocit ze střelby je tragický, rozhodně z něj nemám dobrý pocit, veškerá akční konkurence je na tom podstatně lépe, chybí třeba i krycí systém, což nevadí, když likvidujete zombie, ale při střetu s protivníky, kteří po vás pálí, už ano, navíc lidští protivníci mají horší umělou inteligenci než jejich mrtví neustále hladoví kolegové. Jen stojí na místě a pálí dávky, když se někam schováte, tak tupě střílí do zdi, což působí hodně komicky, i když je to spíše k pláči. Opravdu bych musel dlouho přemýšlet, kdy jsem viděl ve hře horší umělou inteligenci. I vzhledem k tragické umělé inteligenci jsou pak souboje s lidskými bossy spíše nudou, připomínající hry z prvního nebo druhého PlayStationu. Je škoda, že vývojáři do hry tolik pasáží s vojáky dali, protože jí jen ubližují.

Ať už likvidujete zombie nebo lidské protivníky, případně plníte hlavní nebo vedlejší úkoly, k nimž se ještě dostanu, jste odměňováni nejen klasickou měnou, kterou můžete utrácet u obchodníků, ale také dostáváte levelovací body. Těmi si pak můžete v přehledném stromu dovedností učit nové schopnosti, ať už aktivní nebo pasivnější (seberete více lékáren nebo vydržíte více ran a tak dále). RPG systém funguje v Dead Rising 4 docela dobře a hru slušně obohacuje o nové možnosti, které se v soubojích budou jistě hodit, zvláště ve druhé polovině hry.

Celá hlavní příběhová kampaň je rozdělena do sedmi kapitol, každá vám vydrží na zhruba hodinu, možná o něco déle, každopádně vám plus mínus zabere zhruba deset hodin, což je nakonec celkem slušný výsledek, ačkoliv jsme tu už měli pochopitelně i delší hry s otevřeným světem. Prodloužit hraní si ovšem můžete zachraňováním civilistů, hledáním plánků k ještě bizardnějším zbraním, likvidováním určených cílů i silných protivníků, případně čištěním předem stanovených míst. Vedlejší úkoly jsou klasické, postrádají sice větší nápaditost, a popravdě čistit ten stejný barák dvakrát, jen na opačných koncích mapy, určitě nepotěší, ale určitě udrží u hry další hodiny, třeba abyste si odemkli nové zajímavé oblečky a další možnosti ze stromu dovedností.

Možná už během hraní budete hledat kooperativní režim v kampani, který ale bohužel tentokrát nenajdete. Vývojáři z Capcomu se rozhodli připravit jen singleplayerové dobrodružství pro Franka, přičemž kooperativní režim najdete mimo samostatně v hlavním menu. Obsahuje čtyři epizody, v nichž můžete sami nebo se třemi dalšími kamarády na velkých mapách přežívat vlny nepřátel, ale také plnit různé hlavní úkoly i vedlejší kolikrát šílené výzvy, za což si odemknete nejen postup, ale také body do levelování, takže i v kooperaci funguje obstojně RPG systém. Kooperativní režim v Dead Rising 4 je tedy takovým mixem Hordy a zombie režimu v Call of Duty, není špatný, dokáže na pár hodin zabavit, ale nemyslím si, že jde o plnohodnotnou náhradu za chybějící kooperaci v hlavní kampani. Režim jsem během víkendu testoval s několika kolegy redaktory z jiných médií, přičemž vytváření her bylo rychlé, a následně během hraní jsem si nevšiml žádného zpomalení nebo jiných problémů, takže věřím, že vše poběží dobře i po vydání.

Asi nepřekvapí, že Dead Rising 4 využívá engine Unreal 4, jako jeho předchůdce. Vývojáři to s ním za ty roky už celkem umí, takže nás čeká docela slušná podívaná. Postavy jsou detailní, prostředí rovněž, i když sem tam si určitě všimnete nějakých horších textur, ale na výsledný dojem určitě velký vliv nemají. Vývojáři navíc servírují velké množství různých pěkných efektů, ať už to jsou létající končetiny, cákající krev nebo výbuchy. Dead Rising 4 prostě vypadá dobře, zvláště když přihlédneme k tomu, že jde o hru s otevřeným světem. Co mi u třetího dílu lehce vadilo, byl framerate. Ten v Dead Rising 4 je o dost stabilnější, i když jsou pochopitelně momenty, kdy klesne, třeba když je na obrazovce už opravdu hodně oživlých mrtvol a vy třeba jedete v autě. Naštěstí propadů frameratu není už tolik a těch několik okamžiků se dá vydržet. Daleko více ale budou vadit technické chyby. Kvůli několika jsem nemohl dokončit vedlejší úkoly, na konci mi zase vypadl ve filmečcích zvuk, takže jsem se musel spoléhat jen na titulky, což rozhodně nepotěší. Vedle těchto velkých chyb jsou pak levitující předměty nebo zombie, případně prolínání textur, spíše k zasmání. Snad vývojáři tyto technické nedostatky v brzké době opraví. Zpět ale na pozitivní vlnu, protože se mi líbilo nejen ozvučení, ale hlavně hudební doprovod obsahující spoustu vánočních skladeb, které navozují velmi dobrou atmosféru. Jen ten dabing bych si dokázal představit, že bude o něco kvalitnější, popravdě mi přišel u všech postav jen lehce nadprůměrný.

Ačkoliv má Dead Rising 4 několik menších i větších nedostatků a lehce ztratil svoji jedinečnou identitu, pořád jde o slušnou zombie zábavu s několika dobrými nápady, rozmanitým arzenálem zbraní, dobrou vánoční atmosférou, navíc na desítky hodin, zvláště pokud se rozhodnete vyzkoušet i postranní kooperativní režim. Fanoušci budou určitě spokojeni, ale pokud vás Dead Rising nebavil v minulosti, čtvrtý díl na tomto nic nezmění.

Dead Rising 4

Capcom, Capcom
6. 12. 2016