Until Dawn

preview  6
Martin Šmíd, 14. 8. 2014 15:00
V posledních měsících se zdá, že hororový žánr se ve velké míře vrací na naše televizní obrazovky, zvláště na konzoli PlayStation 4, což fanoušci určitě rádi slyší a hlavně tedy vidí. Během GamesComu byly konečně potvrzeny spekulace, že se na zmíněnou konzoli dostane horor Until Dawn od Supermassive Games, který vše pojme trochu jinak, a vlastně se i od své konkurence dost odlišuje, což je pochopitelně jen a jen dobře. Zde je preview.

Jsou tomu přesně dva roky, co vývojáři ze Supermassive Games oznámili horor Until Dawn. Po prezentaci novinářům na GamesComu 2012 si zřejmě vyslechli zpětnou vazbu, které asi nebyla tak pozitivní, jak čekali, a možná i po horším přijetí PlayStation Move ovladačů se rozhodli, že hru kompletně překopají, což ji musela pochopitelně posvětit i Sony, která do ní sype peníze. Until Dawn je dnes úplně jinou hrou, než byla před dvěma lety, ale vývojáři se alespoň drží konceptu, který je hlavně o přežití skupinky několika lidí.

Hra se odehrává na odlehlé horské chatě, kde byste rozhodně nečekali, že se bude dít něco hodně nepěkného. Na této chatě se ocitne skupinka osmi přátel, která ani ve snu nečekala, že po několika minutách bude muset bojovat o to nejcennější, tedy o svůj vlastní život, a zažije noc plnou šílenství, rozsekaných těl, krve a strachu. Nejsou totiž na zdánlivě opuštěné chatě sami. Vývojáři slibují, že vztah mezi postavami se bude během hraní vyvíjet, a to různými směry skrze dialogy, které hráč povede. Každopádně cílem bude nutné přežít do rána, což ale nebude lehké. Příběh by měl mít hodně velkých zvratů i situací, u nichž nám budou stát vlasy hrůzou na hlavě, o což se postará i duo Larry Fessenden a Graham Reznick, úspěšné filmoví scénáristé a režiséři.

Zatímco před dvěma lety byl Until Dawn first-person hrou, která se hrála pomocí pohybových ovladačů PlayStation Move, nyní jde o hru viděnou ze třetí osoby, a nutno říci, že toto rozhodnutí se na hře podepsalo rozhodně kladně, protože díky novému pohledu jsou vidět i hrdinové, jak reagují na různé hrůzostrašné situace, takže je lehčí se s nimi sžít. Until Dawn nyní hodně připomíná třeba hit Heavy Rain, protože vše je založeno na zkoumání prostředí (X a R2 interakce s prostředím, Sixaxis senzor je využíván pro pohyb baterky), hledání různých předmětů a tak dále, takže spíše než akci jde o hororovou adventuru, která nabízí i Quick Time Eventy. Pokud se vám tedy Heavy Rain líbil, budete zde jako doma, a to i vzhledem k tomu, že Until Dawn má hodně podobnou strukturu, co se rozhodování týče, k němuž se ještě dostanu. Už na hratelnosti je hodně vidět, že vývojáři chtějí navodit hlavně filmový efekt, a celkem se jim to daří, protože hra nerušeně přechází ze hry do nějakého toho filmečku, který posouvá vše dál.

Vývojáři hodně vsází i na dobře zahrané postavy a jejich výkony, proto najali několik oblíbených herců z Hollywoodu, mezi nimiž je i Hayden Panettiere (Heroes/ Nashville) a Rami Malek (24/Alcatraz).

Demoverze na GamesComu sledovala dívku Ashley a Chrise, kteří pátrali po zmizelé kamarádce Sam. Jejich pátrání je zavedlo až do sklepení domu, kde našli háky od krve a znetvořené panenky, a celé prostředí bylo hodně strašidelné, navíc vývojáři využívali některé zvukové efekty k tomu, aby vyvolali strach a občasné leknutí. Sam byla následně nalezena, ale asi ne ve stavu, v který hrdinové doufali, přičemž záhy se objevil velký muž s maskou klauna, který na hrdiny zaútočil. Ačkoliv se Ashley bránila a i bodla útočníka nůžkami, nakonec skončila i s Chrisem v jeho mučící místnosti. Oba hrdinové seděli naproti sobě, přičemž uprostřed byla pistole s několika náboji. Přes mikrofon následně zaslechli, že jeden musí zemřít, a buď Chris se zabije sám, nebo zabije Ashley. Rozhodnutí muselo přijít rychle, protože na stropě byly obrovské pily, které se blížily k jejich hlavám. Po několika dalších vteřinách demoverze skončila bez toho, aby bylo jasné, jak vše dopadlo, ale tato poslední scénka ukázala, že na hráče budou čekat velmi důležitá rozhodnutí, která bude muset během hraní učinit.

Vývojáři říkají, že Until Dawn bude mít několik konců, a prakticky může přežít každý z osmi členné skupinky. Jde jen o to, jaká rozhodnutí hráč učiní během hraní. „Díky sofistikovanému systému motýlího efektu musí hráč rozhodovat o životě a smrti každé z postav, takže vše, co udělá, drasticky ovlivní příběh a osud každé postavy,“ říkají vývojáři. I vzhledem k několika koncům by měla mít hra dobrou znovuhratelnost, ale to samozřejmě předbíhám.

Že vývojáři začali prakticky od začátku, je nejvíce vidět na hře samotné. Původní verze byla sice pěkná, ale je jasné, že když se vše začalo předělávat na PlayStation 4, museli vývojáři vsadit na modernější technologii. Nakonec se rozhodli, že použijí engine akční hry Killzone Shadow Fall, který jim rádi zapůjčili jejich kolegové z Guerrilla Games, a podle prvních dojmů se zdá, že šlo o dobré rozhodnutí. Until Dawn vypadá na tomto moderním enginu jednoduše skvěle, postavy mají spoustu detailů i parádní animace, a samozřejmě velmi dobře vypadá i osvětlení a samotné prostředí. Ostatně vývojáři na vizuální stránku hodně vsázejí, protože má hodně pomáhat celkovému zážitku a navození strachu z hororového místa. Jen tedy GamesCom prezentovaná demoverze měla menší problémy s frameratem, ale vzhledem k tomu, že do vydání ještě zbývá docela dost času, dá se očekávat, že vše vývojáři nakonec vyladí. Hra by měla běžet hladce na 30fps.

Until Dawn rozhodně předělání na konzoli PlayStation 4 pomohlo. Jednak vypadá nadějně, je vidět, že vývojáři přesně vědí, čeho chtějí dosáhnout, navíc hra vypadá díky modernímu enginu hodně sexy. Until Dawn je určitě hrou, která se vyplatí v následujících měsících sledovat, my vás o ní samozřejmě budeme informovat. Pokud vývoj půjde podle plánu, dočkáme se jí v první polovině příštího roku.

Until Dawn

ps4
SCEE, Supermassive Games
Datum vydání hry:
28. 8. 2015
Žánr:
Adventura
KARTA HRY
9/10

Komentáře