Uncharted 4: A Thief’s End
Když byla hra Uncharted 4: A Thief’s End oznámena, hodně se spekulovalo, jestli bude hlavním hrdinou oblíbený Nathan Drake. První teaser dokázal fanoušky pořádně zmást, ale jak se ukázalo letos během E3, oblíbený hrdina je zpět, a zřejmě prožije zatím své největší a nejnebezpečnější dobrodružství na záhadném tropickém ostrově, který má zajímavou velkou horu ve tvaru dračí hlavy. Hned na začátku demoverze bylo možné si v deníčku všimnout, že je na něm obrázek piráta Thomase Tewa, včetně dalších charakteristických znaků pro tuto postavu (ruka držící meč), takže se opravdu vše bude točit kolem velkého pirátského pokladu, o němž se spekulovalo, a velkého spiknutí kolem něj, jak dodávají vývojáři. Kdo Nathana nyní bude doprovázet, a jaké postavy potkáme, zatím není moc známo, tedy kromě toho, že se vrátí Victor Sullivan, který byl slyšet v E3 traileru. Každopádně v posledních vteřinách demoverze se objevila nová postava, kterou hraje Troy Baker (Joel z The Last of Us). Ta Nathana oslovila malý bráško, což může značit, že jde o staršího bratra hlavního protagonisty, jímž zřejmě i je, který má na krku zvláštní tetování, jako kdyby byl v minulosti ve vězení. Kdo tedy ví, do čeho se Nathan znovu namočí. „Nathanovo největší dobrodružství bude testovat jeho limity, odhodlání a nakonec i to, co je ochoten obětovat, aby zachránil ty, které miluje,“ říkají vývojáři. O příběh a režii se nyní stará přímo Neil Druckmann (The Last of Us a Uncharted 2: Among Thieves), který převzal štafetu po Amy Hennig. Pomáhat mu má i jeho kolega z The Last of Us, Bruce Straley.
Z předvedené demoverze šly především vypozorovat menší i o něco větší změny v hratelnosti, které jsou spíše takovou tou evolucí než nějakou přehnanou revolucí, ale komu to ve výsledku vadí, zvláště když ona evoluce Nathanovi v této fázi hodně sluší. Než se dostanu k samotné akci, tak musím zmínit celkově pohyb Nathana při šplhání, který doznal docela dost změn. Animace jsou daleko plynulejší, navíc se chová skutečně jak na skále a už tak automaticky neskáče z jedné plošinky na druhou jako opice, ale třeba se po ní nejprve natahuje a připravuje se na skok, což vypadá dobře. Největší novinkou má být jakási horolezecká skoba, kterou Nathan v demoverzi získal hned na začátku. Tu může následně používat ke šplhání. Všude ji nejde použít, jen na viditelně označených místech, ale díky tomu může šplhat lehce nelineárně. Samozřejmě, nejde o nic originálního, ostatně podobný systém měl třeba poslední Tomb Raider, a když už půjdu dál, tak i Kratos mohl na takto viditelných místech šplhat za pomocí svých mečů, ale dobře se na tyto pasáže dívá, tak proč ne. Do šplhání přináší něco nového v sérii Uncharted, a jen těžko by se zřejmě vymýšlelo něco nového, originálního v tomto směru.
Předchozí díly Uncharted vždy stavěly na hlavně výborných přestřelkách, které bylo jednoduché si užívat i díky dobré umělé inteligenci protivníků. Z hratelné ukázky je vidět, že se vývojáři drží osvědčeného konceptu, který ale dost obohatili o spoustu nových možností. Hlavně tedy samotné prostředí nabízí více možností, jak se s protivníky vypořádat. Ke stealthu se ještě dostanu, ale likvidace protivníků pěkně potichu není jedinou zbraní hlavního hrdiny. Ten se umí dobře ohánět i v přestřelkách. Opět tu budou nejrůznější zbraně, od pistolí po samipaly, které vypadají v novém dílu ještě akčněji, což dopomáhá i spousta nových schopností, třeba klouzat se po šikmé plošince dolů a střílet, přičemž z ní následně na protivníka skočit a dodělat ho pěstmi. Pěstní souboje prošly rovněž několika změnami, a zdá se, že jsou rovněž rozmanitější, hlavně ony zakončovací údery, navíc se na ně dobře dívá. Souboje v mnohém připomínají spíše The Last of Us, hlavně v oné brutalitě, přičemž třeba ona Nathanova přetahovaná z demoverze o zbraň u vodopádu vypadala skvěle. Zvláště když bylo vidět, jak vodopád Nathanovi namočil vlasy i oblečení, stejně tak jeho protivníkovi. Tyto scény už kolikrát připomínají spíše film a je vidět, že Naught Dog zapracoval pořádně i na jejich animacích.
K vidění během akce bylo i speciální lano s kotvou, které může Nathan ve vybraných částech použít, aby se třeba zhoupnul k protivníkovi, případně na něj skočil z výšky, což vypadá hodně efektivně. Ostatně Uncharted přestřelky a střety s protivníky byly vždy dělány hodně pro efekt a potěšení oka hráče, takže tady se nic nezměnilo, jen je vše ve větší míře. Ještě se ale vrátím ke zmíněnému provazu s kotvou, který má sloužit i pro klasické překonávání propastí, takže i ve skákacích pasážích najde své uplatnění.
V předchozích dílech vývojáři vždy nakousli stealth systém, kdy bylo možné protivníky likvidovat pěkně potichu, ale nikdy nešel moc do hloubky. To by se mělo v Uncharted 4: A Thief’s End změnit. Je to dáno i tím, že Nathan nyní bude moci nově využívat k tomuto systému i samotné prostředí, čímž myslím porost džungle, do něhož se může schovávat, jako třeba zabijáci z Assassin’s Creed série, a z něho následně protivníky likvidovat. I když bylo vidět, že protivníci reagují na každý pohyb porostu, jdou místo zkontrolovat, takže ne vždy zřejmě porost pomůže. Na druhou stranu bude kolikerá sloužit i jako dobrý úkryt, když protivníci Nathana přímo neuvidí. K vidění bylo i přepracované shazování protivníků z plošinek, po kterých se zrovna šplhá. V minulosti Nathan protivníka jen chytil a shodil bez boje dolů, jako ostatně v jiných podobných hrách, což vypadalo, no prostě nereálně a jednoduše. Když by vás někdo takhle chytil, určitě byste se bránili, a to bylo vidět i v hratelné ukázce. Nejprve bylo nutné svést souboj na plošince, zvláště když protivník Nathana viděl, ale i následně při pádu se zachytil o jeho nohu a snažil se ho strhnout dolů, což vyústilo v QTE sekvenci. V ní si bylo možné všimnout i jemných animací i detailů, kdy Nathan třeba kopal do hlavy protivníka, a tomu začala téct krev z nosu. Na tyto detaily se skvěle dívá, navíc samotný překopaný systém obohacuje hratelnost o nové situace.
Studio Naughty Dog nám v minulosti nepřineslo jen hry se zajímavým příběhem a skvělou hratelností, ale také výbornou vizuální stránkou. Vývojáři z tohoto studia jsou považováni za ty, kteří umí z konzolí od Sony vyždímat každou kapku výkonu, a na tomto by se nic nemělo měnit ani do budoucna. Uncharted 4: A Thief’s End z demoverze totiž vypadá naprosto parádně, hlavně co se týče modelů postav a jejich animací, a to vývojáři následně doplnili, že se jedná o pre-alphu. „I když se nacházíme v pre-alpha stádiu vývoje, to co vidíte na videu v demoverzi, běží v reálném čase na konzoli PlayStation 4 v rozlišení 1080p při stabilních 30fps. Vypadá to docela dobře, ale ještě máme nějaký ten čas na optimalizaci a vylepšení našich technologií, aby šlo o nejlépe vypadající Uncharted, jaký byl kdy vytvořen,“ říkají vývojáři. Každopádně každého asi zaujalo parádní osvětlení, které už třeba bylo výborné v letošním The Last of Us: Remastered, v novém Nathanově dobrodružství ho ale vývojáři ještě dotáhli. Ono globální osvětlení v reálném čase dělá hodně, zvláště ve hře, která se odehrává v džungli, kde jsou různé kaluže vody, vlhké skály a tak dále, od čehož se následně světlo odráží a vytváří parádní podívanou. Jinak ale samozřejmě džungle jako taková vypadá rovněž skvěle, rostliny jsou v hojném počtu, a právě u tohoto je vidět obrovský skok oproti předchozí generaci. Schválně si srovnejte porost z prvního dílu a z toho čtvrtého. Rozdíl je opravdu obrovský. Vývojáři z Naughty Dogu se tady zřejmě pořádně vyřádí.
Uncharted 4: A Thief’s End zatím neukázal moc velkých herních novinek, ale je otázkou, jestli to vadí. Každý chtěl hlavně vidět Nathana Draka v oslňující grafice, což se splnilo, navíc přestřelky a samotný soubojový systém vypadal parádně, stejně tak pozměněný systém zdolávání plošinek a šplhání po skalách. Vše, co na Uncharted sérii milujeme, se vrací, navíc v daleko větším množství. Naughty Dog měl navíc vždy talent vyprávět zajímavý příběh, a pokud se to povede i nyní, spolu se zábavnou hratelností by mohl být Uncharted 4: A Thief’s End událostí, na níž se bude opět vzpomínat hodně dlouho.
Komentáře