The Last of Us Part II

preview  61
Martin Šmíd, 28. 6. 2018 11:00
Možná si ještě pamatujete na vyhlašování cen The Game Awards, během nichž byla oznámena nová hra studia Naughty Dog, The Last of Us. O dva roky později jsme se dočkali akční hry, která prakticky redefinovala žánr a přinesla skvěle napsaný emotivní příběh, výborný design i kvalitní hratelnost. Po obrovském komerčním úspěchu bylo jasné, že někdy v budoucnu přijde pokračování. Do něho se Neil Druckmann a Bruce Straley se svým týmem nepustili hned, protože se museli ujmout v té době problematického Uncharted 4, jehož vývoj neprobíhal dle představ. Nakonec se jim povedla vytvořit další výborná akční hra, bohužel tlak a vývoj neustál Bruce Straley, který se rozhodl vzít delší dovolenou a následně Naughty Dog opustit. To už ale v době, kdy Neil Druckmann začal pracovat na The Last of Us Part II, doposud nejambicióznější hře, jaká kdy ve studiu Naughty Dog vznikala.

The Last of Us Part II je ve vývoji exkluzivně pro PlayStation 4

Neil Druckmann hned po vydání prvního dílu The Last of Us řekl, že druhý díl vznikne pouze tehdy, pokud nenajde zajímavý příběh, který bude stát za vyprávění. Zřejmě ho nakonec našel, navíc si k jeho sepsání přizval sval svoji kamarádku a zároveň scénáristku v současnosti oblíbeného seriálu Westworld, Halley Gross. Než se ale pustím na samotnou hru, tak jen zmíním, že vývojáři ze studia Naughty Dog chtěli vždycky připravit pokračování. Už po dokončení prvního dílu byl vytvořen menší tým, který na něm pracoval. Následně většina vývojářů z něj přešla pracovat na Uncharted 4, a když byl dokončen, byly práce na The Last of Us Part 2 obnoveny. Následně po dokončení Uncharted The Lost Legacy začali na hře pracovat všichni vývojáři v Naughty Dogu. 

Příběh druhého dílu se odehrává čtyři roky po konci toho prvního, přičemž svět se pochopitelně ještě nestačil vzpamatovat ze zákeřného viru, ba naopak, jde ještě o více nehostinné a nebezpečnější místo k životu. Hlavní hrdinkou tentokrát bude přímo Ellie, která od prvního dílu dospěla, a pochopitelně ji poznamenaly hrůzy, v nichž žije. Společně s ní se vrátí i Joel, ale ten tentokrát bude hrát daleko menší roli, ačkoliv pořád se bude chovat tak trochu jako její táta a neustále ji vychovávat a říkat, co dělá špatně. O samotném příběhu toho zatím moc nevíme, ale jsou spekulace, že se bude vše odehrávat v několika časových linkách, na což ostatně poukazuje i poslední trailer. Každopádně kromě obou hlavních protagonistů potkáme během hraní i další postavy, mezi nimiž Dina (Shannon Woodward), kamarádka Ellie, či Jessie, který je vůdcem hlídky v Jackson Country.

Asi jste viděli poslední ukázku z The Last of Us Part II, takže víte, že vypadá naprosto fantasticky. Až se nechce věřit, že hra běží na současné konzoli PlayStation 4. Společně s tím, jak se vyvíjí u her vizuální ztvárnění, je pochopitelně daleko reálněji vyobrazeno násilí, na což se u pokračování The Last of Us snesla docela velká kritika. Přitom vývojáři ze studia Naughty Dog nemají určitě důvod nějak šokovat, ale chtějí jen vytvořit co nejvíce realisticky vypadající svět, v němž musí Ellie žít. Ten je pochopitelně brutální, krvavý a plný nebezpečí. To, že je hra krvavá a znázorňuje realisticky vypadající zabíjení nepřátel, je následně dáno jen tím, jak se vyvíjí technologie. Roky si hráči přejí až realisticky vypadající hry, ale The Last of Us ukazuje, že na ně zřejmě ještě nejsou úplně připraveni. Přitom násilí není v The Last of Us Part II o moc větší jak v případě prvního dílu, jen je pochopitelně realističtěji zpracováno. Je ale dobře, že se vývojáři nenechávají ovlivnit diskuzemi na redditu a různých fórech a pokračují v předem stanovenému cíli. To ostatně dokážou jen opravdu velká studia, kam patří třeba i Rockstar Games.  

The Last of Us Part II je hlavně akční hra, takže se Ellie nevyhne střetům s nejrůznějšími lidskými protivníky. Na ty bude moci využívat nejen klasické palné zbraně, ale hlavně svůj luk. I proto se hratelnost bude od prvního dílu trochu jiná, protože bude postavena daleko více na stealth průchodu. Když už ale Ellie nepřátelé uvidí, bude s nimi moci bojovat nejen na dálku, ale také na krátkou vzdálenost díky své mačetě, noži nebo předmětům, které sebere po prostředí. Z ukázky bylo patrné, že vývojáři zapracovali hlavně na boji na krátkou vzdálenost, kdy během boje je možné po vzoru Souls série nebo posledního God of War uhýbat výpadům protivníků, což působí v tomto akčním žánru značně svěžím dojmem, ale také to přidává hře dále na realističnosti, které se snaží vývojáři u soubojů dosáhnout. A to i díky perfektním animacím. 

Ostatně souboje mají být i daleko rozmanitější a hlavně tedy zajímavé, aby se hráč u nich nikdy nenudil. Když už jsem zmínil luk, tak do něj bude možné si vyrábět různé druhy šípů, třeba i ty výbušné, které dokážou způsobit pořádnou paseku. Vytváření zbraní a dalších užitečných předmětů se tedy vrací, bude jich tentokrát daleko více, přesto má být celý systém jednoduchý na zvládnutí a plně intuitivní. 

Ještě jednou se vrátím k luku. Určitě jste viděli v ukázce, že Ellie byla zasažena šípem, který ji uvízl v rameni. Vývojáři během E3 zmínili, že nejde jen o trik, který pěkně vypadá při prezentaci. Jde o skutečnou vlastnost hry. Vývojáři chtějí, aby si Ellie šíp nevytahovala během souboje, ale až v momentě, když bude mít chvilku klidu. S šípem v těle tedy přežije, ale bude jí rána bolet, což se má projevit na animacích a samozřejmě i zdraví, které se nebude automaticky doplňovat, jako tomu bylo třeba v Uncharted 4. The Last od Us Part 2 tedy v tomto bude opět o něco reálnější. 

Vývojáři během E3 řekli, že primární filozofií hry je neustálé napětí, takže Ellie si nikdy nebude moci být jistá, že je v bezpečí. I když se bude krčit třeba ve vysoké trávě nebo v kapradí, vždy ji budou moci nepřátelé odhalit. Nově navíc Ellie bude moci daleko více využívat své prostředí, což bylo ukázáno třeba na tom, že se bude moci schovat pod náklaďák. I tam ji ale budou moci nepřátelé pochopitelně odhalit, protože když ji jednou odhalí, budou následně prozkoumávat důkladně celé prostředí a nevynechat jedinou škvíru, v níž by se mohla Ellie schovat. Proto bude důležité nezůstávat na jednom místě, ale přesouvat se postupně do už nepřáteli prozkoumaného perimetru. Ostatně umělá inteligence má být na daleko vyšší úrovni, navíc vývojáři chtěli, aby jednotliví lidští protivníci působili co nejvíce reálně a nebyli jen horou polygonů. To je pochopitelně vidět hlavně na jejich animacích, hlavně tedy v obličeji, ale také v chování. Během průzkumu budou spolu neustále komunikovat a třeba se i oslovovat jmény.

V poslední ukázce trochu překvapivě chyběli nakažení, kteří patřili k nejsilnějším protivníkům v prvním dílu. Zvláště Clickeři budili obrovský respekt a troufám si tvrdit, že jde o jedny z nejděsivějších nepřátel, jací kdy byli vytvořeni pro videohru. Vývojáři následně potvrdili, že ve hře samozřejmě budou, nikam nezmizeli, naopak se jich po světě pohybuje daleko více a jsou hodně nebezpeční. Navíc se nevrátí jen Clickeři se svým charakteristickým zvukem, ale také nové druhy, které nebudou ohrožovat jen Ellie, ale také všechny její lidské nepřátele. Podle tohoto by se dalo usoudit, že někdy budeme svědky souboje lidských nepřátel i nakažených, což zní pochopitelně zajímavě.

Vývojáři při designu světa čerpají ze svých předchozích zkušeností, takže ačkoliv je The Last of Us Part II pořád lineární a příběhově založená hra, bude obsahovat otevřenější úrovně, v nichž bude mít Ellie více možností, jak vyzrát na protivníky, ale také bude otevřenost nahrávat většímu průzkumu a dalším situacím. Ostatně větší plácky nabídl už Uncharted 4, kde akce i průzkum fungoval velmi dobře, takže není divu, že se vývojáři rozhodli jít touto cestou i u nového The Last of Us.

The Last of Us Part II je dle vývojářů zatím největší hra, na níž kdy pracovali. Nebude přitom mít pouze hlavní příběhovou kampaň, ale také bude zahrnovat multiplayer. „Samozřejmě bude zahrnuta i hra více hráčů. Jsme z ní opravdu hodně nadšeni, ale zatím nemohu sdílet žádné detaily. Musíte si počkat,“ řekl během E3 Anthony Newman ze studia Naughty Dog. Vzhledem k tomu, že multiplayer u prvního dílu byl docela povedený, jsem i celkem zvědav, s čím přijdou vývojáři tentokrát.  Je ale jasné, že na to si ještě chvilku počkáme, protože vývojáři chtějí oznámit datum vydání až ve chvíli, kdy hra bude téměř dokončena, aby nezklamali fanoušky následným odkladem, pokud vývoj nepůjde podle plánu. Opatrně se mluví o příštím roce, ale klidně je možné, že The Last of Us Part II vyjde až v první polovině roku 2020. Ostatně i první díl vyšel na konci života konzole PlayStation 3.

Ukázka The Last of Us Part II samozřejmě vypadala neskutečně, takže nepřekvapilo, že se objevili někteří, kteří obvinili vývojáře ze studia Naughty Dog z podvodu. K tomuto se ihned na E3 vyjádřila level designérka Emilia Schatz, podle níž předvedená ukázka běžela skutečně na konzoli PlayStation 4 Pro a cílem je přinést hru v této kvalitě.

Z informací a ukázek je patrné, že vývojáři ze studia Naughty Dog mají pro The Last Of Us Part II jasnou vizi a té se drží i přes občasnou kritiku za přehnané násilí. Pokud se jim vše podaří dotáhnout do zdárného konce, ať už jde o příběh nebo ambiciózně vypadající akční pasáže, mohli bychom tu mít další parádní akční hru, která znovu otřese samotným žánrem. Našlápnuto k tomu mají docela dobře. 

The Last of Us: Part II

ps4
Sony Interactive Entertainment, Naughty Dog
Datum vydání hry:
19. 6. 2020
KARTA HRY
10/10

Komentáře