The Evil Within 2

preview  13
Leon, 21. 6. 2017 14:06
Starého psa novým kouskům nenaučíš. To je známé a otřepané tvrzení, které dokonale sedí na otce Resident Evil série. Shinji Mikami, jenž už téměř sedm let stojí v čele studia Tango Gameworks, které sám pomáhal založit, těžko kdy přestane dělat mrazivé horory, skrze něž nás zavádí do světa nočních můr a posouvá samotnou hranici jejich přístupnosti. Od oživlých mrtvol a smrtících virů se už dávno přenesl směrem k psychologickému survival thrilleru, kde se otevírají temná zákoutí lidské mysli. Před třemi lety vypustil Mikami do světa vynikající kousek The Evil Within, na který herní kritika zprvu zareagovala rozpačitě, neboť nepřinášel do žánru nic nového, avšak v následujících měsících a letech se hra stala mezi fanoušky hororového žánru bez mála kultovní záležitostí. Zajímavě konstruovaný příběh, mrazivá atmosféra a vyšší obtížnost byly po letech neslaných a nemastných hororů pohlazením po duši každého upřímného fanouška originální tvorby tohoto japonského mága. Vzhledem k tomu, že hra od počátku nabízela otevřený konec a velké množství nedořešených otázek, bylo i s ohledem na uspokojivé prodeje jisté, že si Bethesda vyžádá pokračování.

Leon, 21.06.2017 14:09

Oznámení The Evil Within 2 se čekalo již loni, a tak jeho prezentace na letošní E3 nebyla žádným velkým překvapením. Co však překvapilo, a to velmi příjemně, bylo oznámení, že se druhého střípku nové hororové mozaiky dočkáme již 13. října tohoto roku. Skutečnost, že je datum vydání naplánováno záměrně na pátek třináctého, svědčí dostatečně o tom, že Mikami, jakožto výkonný producent The Evil Within 2, má zkrátka nervy z oceli a jen tak se něčeho nezalekne. Inu, co také čekat od zakladatele moderních hororových her, že? Brzké datum vydání je vynikající zpráva dokazující mimo jiné výrazný posun dnešních vývojářů při prezentaci svých her, neboť zdá se, že již odzvonilo časům, kdy se na herních konferencích v minulosti oznamovaly tituly, z nichž mnohdy existoval pouze název a CGI teaser. Na co se tedy můžeme u The Evil Within 2 těšit? Na prvním místě nás čeká změna na postu režiséra. Do režisérského křesla se tentokrát neposadí Mikami, což není zase tolik překvapivé. Podobného kroku se Mikami kdysi dopustil například i u Resident Evil série, kde sice první díl vymyslel a sám si jej také zrežíroval, ale u druhého si již vystačil pouze s rolí producenta a odborného poradce. U The Evil Within 2 to bude pro Mikamiho o to specifičtější, že se ujme rovnou generální manažerské role, která de facto opravňuje Mikamiho, aby do všeho mluvil a měl ve všem poslední slovo. A že si Mikami do hry prosadí své, o tom netřeba pochybovat.

Novým režisérem druhého dílu je tak namísto Mikamiho designér John Johanas, jenž se výrazně podílel už na původní hře a režisérskou roli si vyzkoušel u obou příběhových DLC - The Assignment a The Consequence. A kdo hrál tato DLC může potvrdit, že byla v mnoha ohledech nadprůměrná a až nečekaně seriózní. Vše je proto v dobrých rukou a nový režisér bude jistě vědět, kde je prostor pro vylepšení. Stejně tak si snadno poradí s vytvořením a prezentací nové zápletky, která příběh z původní hry doplní a rozšíří. Ano, u The Evil Within 2 nás čeká slastná příběhová kontinuita, která promění značku The Evil Within v opravdovou ságu, jež by se mohla těšit celkem slušné budoucnosti. Na potemnělou scénu frustrujícího a velmi intenzivního surrealistického hororu tak znovu vstupuje drsný a samotářský detektiv Sebastian Castellanos, který před třemi lety vyvázl z pekla v Beacon Mental Hospital. Nebudu zabíhat do detailů nebo přímých spoilerů, protože ne všichni, kteří nyní čtou tyto řádky, hráli nebo úspěšně dokončili první díl. Nehledě na to, že i samotná základní zápletka byla u The Evil Within předmětem vzrušených a navzájem si dokonce odporujících interpretací. Jen sdělím, že se příběh točil kolem manipulace s lidským mozkem, kolektivním vědomím a pokusech na nic netušících i bezbranných pacientech ústavu pro duševně choré, přičemž jak už to tak bývá, v pozadí se ukrývaly velmi temné síly a také jistá tajemná organizace...

Právě časté a mnohdy i záludné prolínání skutečných reálií se světem šokujících a odpudivých hrůz bylo základním stavebním kamenem velmi složitého příběhu. V The Evil Within 2 tvůrci naváží na události staré tři roky a vystaví Sebastiana novému děsivému zážitku, jímž musí projít, aby našel svou ztracenou dceru Lily, o které byl po léta přesvědčen, že je po smrti. Děj se bude odehrávat ve fiktivním městě Union, kde bude muset Sebastian spojit síly mimo jiné se svou bývalou parťačkou Juli Kidman, jež má neodčiněné hříchy z minulosti a cítí povinnost splatit dluh vůči Sebastianovi. Objeví-li se i další postavy z prvního dílu, například charismatický záporák Ruvik, do jehož zvrácené mysli jsme nahlédli minule, je otázkou. Jistě se však setkáme s Laurou, jedním z nejodpornějších a nejděsivějších stvoření, které kdy Shinji Mikami vytvořil. Souboje s ní v tavících pecích v The Evil Within se staly zlou noční můrou celé jedné herní generace. V druhém díle mají vývojáři jedinečnou možnost rozehrát mimo nekončící abstraktní hororové orgie i slušné osobní drama, protože jestli se něco prvnímu dílu z hlediska příběhového podání vytýkalo nejvíce, pak odtažitý a uzavřený hrdina, jemuž nebylo snadné dostat se pod kůži. Uvidíme, jak se příběhové podání povede, ale excelentní oznamovací trailer plný náznaků na prožité události i ty, jež nás teprve čekají, a to formou znepokojující a zároveň provokativní, jsou více než dobrým příslibem.

Věcí k vylepšení je u The Evil Within poměrně dost a u některých to vývojáři vzali pěkně od podlahy. Výše již vzpomenutá Juli bude tentokrát plnohodnotnou podporou Sebastianovi, který v prvním díle trpěl trapnou osamělostí, jež v některých momentech působila vskutku nevěrohodně. Z již odtajněných informací víme, že Sebastain bude používat speciální komunikační zařízení, jež mu umožní kontaktovat Juli a tím pádem i reálný svět. A nejen to, protože používání tohoto přístroje bude mít i vliv na odhalování minulosti a tajemství „snového“ světa Union. Koneckonců je Sebastian detektiv, a tak není vůbec na škodu, když si tentokrát zahraje na pravého vyšetřovatele, který se snaží přijít věcem na kloub. Další novinkou bude mnohem komplexnější design lokací, který by již neměl být lineární, ale naopak nabízet větší prostor pro prozkoumávání a plnění nepovinných aktivit. I to je jedna z možností jak uniknout stereotypu a více vtáhnout hráče do psychedelického světa, v němž bude čelit nejpodivnějším nepřátelům. Základní hratelnost bude zachována, což na jedné straně potěší milovníky adventurní klasiky táhnoucí se již od dob Mikamiho vrcholného díla Resident Evil 4, avšak na straně druhé může znejistit ty, kteří právem kritizovali původní hru za nedostatek čerstvých nápadů a přílišnou podobnost s novodobými RE hrami. Trailery z E3 bezpečně potvrdily, že se opět počítá se zběsilým tempem, smrtícími pastmi, řešením různorodých hádanek a také prvky stealth, kdy půjde likvidovat nepřátele tiše a bez nežádoucí pozornosti. Vrátí se také početný zbrojní arzenál, kde se lze těšit zejména na legendární samostříl nebo celou řadu bonusových zbraní, jež se zpřístupní až po dohrání hry. Velmi si zároveň přejeme, aby zůstal zachován originální způsob vylepšování zbraní a samotných schopností Sebastiana, který byl v prvním díle představen vskutku působivě.

Výrazný posun dozná také grafické zpracování, neboť vysoce kvalitní oznamovací i extended trailer dokazují, že vývojáři tentokrát naplno využijí sílu obou platforem, tj. PlayStation 4 a Xbox One (u jedničky byly de facto ještě ovlivněni předchozí generací konzolí, na kterou hra vyšla také), což nejenže přinese velký krok vpřed v celkové prezentaci, ale zabrání opakování nepříjemných technických poklesků u prvního dílu: časté problémy s frameratem a poměr stran, který způsobil nenáviděné černé pruhy (dodatečný patch z června 2015 tento neduh však již odstranil). Těšit se můžeme i na podařený soundtrack, který měl The Evil Within už před třemi lety, protože jestli v něčem Mikamiho tvorba dlouhodobě vyniká, pak ve schopnosti spojit hudební doprovod s děním na obrazovce, a tak zvýšit a dlouhodobě udržovat napětí i stavy klaustrofobické úzkosti. Více informací a také hratelných ukázek se dočkáme již brzy, neboť do vydání mnoho času nezbývá a je nutné začít mediálně masírovat fanoušky i váhající hráče, kteří mají snad ještě pochyby o tom, že se u této hry nebudou bát. Opak bude pravdou. Takto by totiž nejspíše vypadaly nové Silent Hill a Resident Evil hry, pokud by se Konami a Capcom snažily alespoň trochu inspirovat tvorbou Mikamiho a jeho zkušeného týmu. Ten se totiž v posledních letech vydal cestou úzkostného herního psychoteroru, který se naštěstí bezpečně drží před hranicí klišé a nevkusu, a jenž nechá jen málokoho chladným. A vzbuzovat silné emoce, to je v tomto žánru základ vedoucí k úspěchu.

O úspěch The Evil Within 2 proto není nutné se nijak výrazněji obávat. Obzvláště uvážíme-li, že Mikami není jen skvělý režisér, ale také producent, který umí druhé díly na výbornou. Však si jen vzpomeňme, co kdysi předvedl v roli producenta a poradce u Resident Evil 2, kde se jemu a jeho týmu podařilo dotáhnout a vylepšit herní prvky z prvního dílu k absolutní dokonalosti. Pokud se tedy podaří tvůrcům splnit sliby o nelineárním postupu hrou a celé řadě inovací, bude fanoušky poctivých hororových her čekat na podzim pořádná výzva, jež by se mohla při dobré konstelaci snadno stát černým koněm roku v žánru survival hororu. Držme tedy palce, aby se oznámení brzkého vydání hry nakonec neodrazilo na její kvalitě. Byla by to jistě velká škoda...

The Evil Within 2

ps4xone
Bethesda Softworks, Tango Gameworks
Datum vydání hry:
13. 10. 2017
Žánr:
Střílečka, RPG, Adventura
KARTA HRY
9/10

Komentáře