Tom Clancy’s Rainbow Six: Patriots
Speciálně vycvičená protiterostistická jednotka se konečně po dlouhé době sápe na povrch z útrob temnot zapomnění. Poslední Rainbow Six vyšel zhruba před třemi lety. Tyto tři roky však pro vývojáře ze studií Ubisoft Montreal, Ubisoft Toronto a Ubisoft Red Storm znamenají velké potíže, neboť se chtějí prosadit. Rainbow Six s podtitulem Patriots to bude mít setsakramentsky těžké, protože v současné době je trh doslova zahlcen mnohem populárnějšími first-person akcemi, v čele s Battlefield 3 a Call of Duty: Modern Warfare 3. Pokud se chce RS Patriots prosadit mezi současnými velikány žánru, bude muset přinést něco nového – což přináší.
Rainbow Six byla vždy akční série se zaměřením na taktiku a týmovou spolupráci. V praxi to fungovalo tak, že hráč navolil rozkazy vojákům ve své jednotce a posléze sledoval téměř profesionální přístup svého týmu k zadanému úkolu. Nejinak tomu bude i v Patriots. A právě to je ten diametrální rozdíl mezi sérií Rainbow Six a současnými akčními tituly. Ty sází ve valné většině na efektnost, grafiku a pořádnou akci bez nutnosti taktizovat (tedy do jisté míry, samozřejmě). Patriots si tak může najít mezeru na trhu a zaujmout jiné spektrum hráčů.
Ubisoft Montreal tak vytváří hru, která se vymyká současným zvyklostem a nebude se tedy odehrávat na moderních bojištích proti světovým nepřátelům. Patriots je úzce spjat s příběhem, neboť na ten se v něm bude velice sázet. Příběh samotný nebude nikterak novátorský, ale měl by být velice dobře zpracován a podle samotných vývojářů by měl hráče oslnit. Hra se bude odehrávat většinu času na území USA, kde začne znenadání působit nově vzniklá teroristická skupina, která si říká "opravdoví vlastenci". Ta tvrdí, že americká vláda je zkorumpovaná chamtivými politiky a firemními lobby. Teroristé tak ve Státech začnou působit nebývalé velké potíže a tak nezbývá, než do služby opět povolat tým specialistů se zkušenostmi s terorismem – Rainbow Six. Elitní jednotka se tak vydá zastavit běsnění teroristů pod vedením mučedníka, který se jmenuje Jonah Treadway.
Už výše jsem psal, že příběh bude působit opravdu silným dojmem. Může za to zejména vychytralost hlavního padoucha, Treadwaye. Ten je opravdu nevídaným zlosynem a tak hráče často postaví do situace, kdy se musí rozhodnout, zda nechat zemřít jednoho nevinného civilistu nebo zemře skupina nevinných. Jako správný a zkušený člen Rainbow Six hráč samozřejmě bez mrknutí oka shodí civilistu s bombou na hrudi z mostu, aby tak zachránil desítky životů. Takto na papíře se to může jevit jakkoliv klišovitě, avšak v praxi to bude skutečně emocionální jízda. Dle vývojářů by se hráč měl dostat i do kůže civilistů, například těch zajatých. Budeme se tak moci vcítit do role zajatých rukojmí, které ohrožuje chlapík s Kalašnikovem, a zažít tak nepopsatelné chvíle napětí a očekávání toho, co se bude dít. Lidem, kteří proti tomuto způsobu hraní zvyšují hlasy, však vývojáři okamžitě kontrují, že hráč stráví v roli protiteroristy téměř naprostou většinu herního času.
Jistě si každý pamatuje, jak bylo v předchozích dílech Rainbow Six snadné týmu naplánovat úlohy a pak jen sledovat jak je plní bez obav ztrát na životech. Jasně, někdy vám borce z týmu postříleli, avšak většinou se jednotka probila skrz. Nyní chtějí designeři a vývojáři hru v tomto ohledu změnit. Hráč by se měl stát více aktivním velitelem, než-li pasivním jak tomu bylo v předchozích dílech. V praxi to znamená, že již nebude tak snadné poslat svůj tým prostřílet se skrz skladiště, neboť ztráta jednoho člena jednotky může znamenat oslabení vaší palebné síly o jednu třetinu – a to už je podstatný rozdíl. Hráč tak bude nucen s jednotkou chodit a krýt ji záda před záměry vychytralých nepřátel, kteří by měli být skutečně velice inteligentní, podle slov tvůrců. Vývojáři totiž chtějí strávit na vývoji umělé inteligence opravdu dlouhou dobu.
Taktického vybavení ve hře samozřejmě přibude. Co je však zásadní, přibudou nové možnosti taktizování a celkově bude jejich přístup mnohem efektivnější. Taktizování je důležité pro další a snažší postup ve hře, protože jednotlivé levely půjde procházet několika způsoby. Ať už od starého známého Rambo stylu až po styl tiché myšky, která se pohybuje s maximální obezřetností.
Ve hře by se měl také objevit klasický jednotlačítkový rozkazovací systém, kdy se při podržení defaultně nastaveného tlačítka pro taktiku otevře kontextové menu a hráč si tak vybere, co po jednotce požaduje. Hra také implementuje do těchto možností taktiku aneb „press’n’go“. Znamená to, že při pouhém zmáčknutí taktického tlačítka jednotka okamžitě porozumí, co po ní chcete a bez váhání se vrhne do plnění úkolu.
O multiplayeru toho zatím moc nevíme. Hlavní herní lobby se bude nazývat HQ (z anglického HeadQuarters), kde si hráč bude moci pročíst informace o mapě a také si zobrazit virtuální verzi této mapy a promyslet si taktiku. Nikoho nepřekvapí systém levelování a otvírání nových itemů. Věříme však, že multiplayer bude povedený a nabídne vícero herních módů. Rainbow Six: Patriots však klade důraz hlavně na emocemi natřískanou hru jednoho hráče.
Vydání Patriots se plánuje až na rok 2013, vývojáři tak mají ještě mnoho času hru dostatečně vyladit. Rainbow Six: Patriots vychází na PS3, Xbox 360 a PC.
Komentáře