Quantum Break
Když vývojáři ze studia Remedy v minulém roce hru Quantum Break oznámili, řekli, že bude hodně propojena s plánovaným seriálem, který se objeví ve stejný čas. Celá hra by měla být podobně jako Alan Wake rozkouskována na epizody, přičemž po každé by se měl přehrát nový díl seriálu, abyste věděli, jak se vaše volby do něj přenesly, ale také uvidíme možnosti, které budete moci využít během dalšího hraní. Vývojáři ale dodávají, že seriál nebude nutný ke sledování, pokud nebudeme chtít, hra si vystačí i bez něj. Seriál má za úkol celkový zážitek jen obohatit. Propojení se seriálem zní fajn, i když nic více zatím vývojáři nám nechtěli říci, protože možná ani zatím není jasno, jak vše nakonec bude fungovat. Navíc nastává otázka, jestli seriál nakonec bude, když Microsoft nedávno zmrazil studio, které ho mělo připravit. Vývojáři navíc nechtěli přímo o seriálu na GamesComu mluvit, jen tedy dodali, že zatím neví, kdy se na něm začne pracovat. Vzhledem k tomu, že hra by měla vyjít příští rok, jde o docela nečekanou a zajímavou odpověď.
Studio Remedy mělo ve svých hrách vždy kvalitní a dobře napsaný příběh se spoustou zajímavých postav. Stejně tak by na tom měl být i Quantum Break, i když zatím o něm moc nevíme. Víme jen to, že hlavním hrdinou je Jack Joyce, který pracuje v jedné americké univerzitě, kde se experimentuje s časem. Během jednoho pokusu získá hlavní hrdina možnost čas sám ovládat, a třeba se i díky tomu dívat do budoucnosti a měnit tak současnost. Jenomže, jak už to tak bývá, vše má i vedlejší efekt, takže toto nabourávání času by mohlo vést k hodně nepěkným událostem, ohrožující samotnou existenci lidstva. Možná i proto začne po hlavním hrdinovi jít organizace Monarch Solutions, která by ho chtěla využít pro své vlastní cíle. To je zatím vše, co o příběhu víme, vývojáři více informací tají, a zřejmě i tajit budou, abychom pak během hraní byli co nejvíce překvapeni, což je ostatně dobře. Pokud dobře navážou na kvalitní vyprávění ze svých předchozích her, máme se na co těšit, a zřejmě to bude právě příběh, která bude hrál v Quantum Break hlavní roli.
Proč právě příběh? Ačkoliv vývojáři slibovali v minulém roce i revoluční hratelnost, nebo spíše to slibuje Microsoft na oficiální stránce, první hratelná ukázka nám předvedla celkem standardní akční lineární střílečku s krycím systémem, jako je to třeba u sérií Uncharted nebo Gears of War. V ukázce se hlavní hrdina neustále kryl za překážky a snažil se zlikvidovat nabíhající protivníky z organizace Monarch Solutions, kteří mu šli po krku, a ačkoliv šlo o standardní akci, přestřelky vypadaly dobře - zábavně, a vše mělo ten správný náboj drahého hollywoodského blockbusteru, přičemž nechybělo ani zpomalování zabitých nepřátel nebo efektivních výbuchů. V Max Paynovi vývojáři ostatně ukázali, že podobné přestřelky mají v malíčku, takže pokud je zde vylepší, ani to nebude vadit, že jsme se nedočkali něčeho revolučního.
Samozřejmě, šlo jen o několikaminutovou demoverzi, takže z ní nebudeme zatím nic vyvozovat, ostatně moc dobře víme, že ukázka deseti minut nemusí ukazovat vše, co se bude dít třeba v desetihodinové kampani. Na druhou stranu bychom si asi přáli, aby hra měla i nějaké ty klasické prvky adventury, pomocí kterých by se něco třeba i vyšetřovalo v zastaveném čase. Ostatně něco takového právě sliboval první teaser z minulého roku.
Každopádně Quantum Break se od své zmíněné konkurence liší v jedné věci, a to je právě možnost ovládat čas. Právě tento prvek se v ukázce staral o největší inovaci, i když je otázka, jestli se časem nepřejí a nezačne se příliš opakovat. Každopádně hlavní hrdina bude moci zastavit čas prakticky kdykoliv, samozřejmě na omezený čas, aby třeba přeběhl z jednoho krytu do druhého, a tím tak zmátl protivníky. Samotný efekt zastavení času vypadá graficky moc pěkně, on ostatně Quantum Break sám o sobě vypadá hodně dobře, takže se na přestřelky i pěkně dívá. Zajímavostí je, že hlavní hrdina bude moci i zastavit čas na jednom místě, aby třeba zmrazil protivníka, k němuž se následně může rozběhnout a vzít mu zbraň nebo ho pomocí Quick Time Eventu zlikvidovat na krátkou vzdálenost. Během demoverze byla tato likvidace ukázána několikrát, a snad hra bude mít ve finální verzi více zakončení, protože jsme se pořád dívali na jednu a tu stejnou animaci. Uvidíme, jestli se časem hlavnímu hrdinovi možnosti v ovládání času ještě nerozrostou, ale je to pravděpodobné, ostatně něco podobného vývojáři naznačili.
Během demoverze bylo vidět, že hlavní hrdina nebude likvidovat jen jeden druh protivníků, tedy neustále stejně vypadající panáky, kteří vydrží pár kulek, případně jednu ránu pěstí. V pozdější části demoverze byli vidět i dva těžce obrnění vojáci, kteří rovněž měli nějaké ty speciální schopnosti a mohli si hrát s časem, takže asi nebude úplně lehké je porazit, zvláště když se zdálo, že klasické palné zbraně jim moc starostí neudělaly. Touto přestřelkou končila veřejná prezentace, vývojáři ovšem za zavřenými dveřmi ukázali i další část. Ta se odehrávala po této přestřelce, kdy do mostu nabourala obrovská loď, přičemž v tu chvíli došlo opět k zastavení času, ovšem ne tak stabilnímu, takže se traverzy a další předměty ocitly v něčem, co vývojáři nazývají ničivá časová smyčka. Každopádně ta skládala do sebe traverzy a další kusy konstrukce mostu, po nichž mohl hlavní hrdina následně skákat či lézt a dostat se dále. V této části nešlo o akci, ale spíše o skákací část.
Quantum Break z prvních dojmů nevypadá nijak revolučně, jak možná někdo po těch slibech vývojářů a Microsoftu očekával, ale jako pěkná filmová lineární akční hra, v níž je možné zastavovat čas, případně jinak si s ním hrát. Až v následujících týdnech a měsících uvidíme, jestli si vývojáři připravili i něco více, hlavně jsme zvědaví na ono propojení se slíbeným seriálem, který by podle všeho měl být pořád v plánu. I když je tedy otázkou, jestli bude hned při uvedení hry, protože se zatím neví, kdy se na něm začne pracovat.
Komentáře